Det här är Ringvägen i Stockholm, en cykelväg utpekad av Stockholms kommun som ”pendlingsstråk”, alltså extra viktigt.
Cykelfältet är här alltså extra smalt, går extremt nära parkerade bilar och saknar helt dörrsäkerzon.
Så här definieras ett pendlingsstråk i Cykelplan 2012:
Pendlingsstråken utgör ett övergripande cykelvägnät som ska vara till för alla. Bredder och standard möjliggör att cyklister som tar sig fram med olika hastigheter och med olika förutsättningar kan känna sig trygga och säkra. Stråken kännetecknas av breda cykelbanor eller – fält med bra framkomlighet, trafiksignaler anpassade till cykeltrafiken och hög standard på drift och underhåll.
Det här skrev vi om redan sommaren 2012, alltså för snart två år sedan. Men det ser likadant ut idag. Bilarna parkerar sällan hela vägen in mot kantstenen och när man passerar tillsammans med övriga trafiken, är det knappt man får plats med styret:
Det behöver såklart inte vara så, det räcker med att ta bort de tre-fyra parkeringsplatserna så kommer cykelvägen vara lite, lite säkrare och tryggare för de cyklister som kör här. Men fortfarande har inget hänt.
Alla måste trängas. Vissa lite mer än andra.
RT @Cyklistbloggen: Parkeringsplats tränger ut cyklister http://t.co/vdf6O5uCS7 #cykla
Glöm inte den här nyligen byggda och ännu inte öppnade cykelbanan…
http://instagram.com/p/iWwKFSQ9Td/
”M5 Cykelfältslinje
Markeringen anger gränsen mellan ett cykelfält och ett annat körfält.”
(Vägmärkesförordningen 4. kap. 4. §)
Hmmm… borde betyda att man man inte får stanna med nåt annat än cykel i lastplatsen då eller?
Det där är inte M5, det där är M16, Cykelöverfart 😉
Inte ens måla kan de.
M5 hade lett till stoppförbud även för cykel. 🙂
Här har de nog tänkt vägren och istället för M2/M8 målat en halv M16.
Är det någon som noterat de nya parkeringsplatserna vid pizzerian i Flysta (Spångavägen). Parkering i princip vinkelrätt mot cykelbanan, officiellt innanför gångbanan (20 cm bred eller så som smalast) men i praktiken oftast bakre stötfångare mot cykelbanan. Vad som händer om & när nån backar ut utan att upptäcka att det kommer en cykel (och vice versa: inte helt otroligt med tanke på att en skåpbil eller SUV effektivt blockerar sikten), vill jag inte tänka på. Obefintliga marginaler. Och Spångavägen är trakten mest olycksdrabbade.
Bilar, prio ett. Cyklister & fotgängare får se sig för …
Haha! Jag spydde galla över personer parkerar i cykelbanan när jag cyklade här i somras. Så kommer man ända fram och upptäcker att det är sanktionerat, dubbelt sur.. 🙂
RT @Cyklistbloggen: Parkeringsplats tränger ut cyklister http://t.co/vdf6O5uCS7 #cykla
Cyklistbloggen: Parkeringsplats tränger ut cyklister http://t.co/uUsv6RCpKI @Cyklistbloggen