I Visby görs det just nu vägarbeten på Visbylyeden. En bit mitt på vägen är den helt avspärrad för trafik och då måste den ju ta vägen någon annanstans. Därför asfalterade man en ordentlig omledning vid sidan av vägen:
Det är ju ingen liten grusväg de fixat runt avspärrningen, utan rejäl standard på den tillfälliga vägen. Så det är ju bara att köra på som vanligt. För alla trafikanter? Nej, av någon anledning de skippade helt den cykelbana som ligger precis brevid vägen. Till vänster, utanför bilden ovan, ligger den, här synlig på Google Maps:
Visa större karta
Den är helt avspärrad under byggtiden. Det här är ju inte nödvändigtvis något problem – det är bara att sänka farten runt omledningen och så kan man cykla där bland bilarna. Om alla bara visar hänsyn så kommer alla fram hela och rena.
Men si, det var inte avsikten. Cyklister ska överhuvudtaget inte använda sträckan under byggperioden. De ska istället göra en cykelutflykt. Så här:
Ni ser ju. Sträckan är normalt ungefär 670 meter. Med omledningen blir sträckan för cyklister istället 1,3 kilometers cykeltur runt ett helt koloniområde, förbi en återvinningsanledning och upp bakom värmeverket.
Jag är ingen Gotlandscyklist, så det kanske är helt relevant ur ekonomisk synvinkel att lägga ett antal hundratusen, eller vad det kostar, på att bygga en omledning med bara plats för bilister och helt strunta i cyklisterna. Kanske är det ingen som cyklar i Visby. Kanske kör alla bil. Men då funderar jag över varför de överhuvudtaget byggde den där cykelbanan längs Visbyleden från början.
Och jag kan också konstatera att när man gör det svårt att cykla har cyklingen en förmåga att minska, till exempel om man plötsligt låter cyklisterna köra en omväg som blir dubbelt så lång.
Och att det rationella valet i situationen ovan är att välja bilen istället. Vilket i så fall kanske är en del i orsaken till att ingen cyklar i Visby (om det nu är så att ingen cyklar i Visby…)
Frågan är om det är särskilt bra.
Finns det fler Visbycyklister här som kan dela med sig av erfarenheter? Skriv i kommentarsfältet!
Tipstack till Johan Malmros.
Det blev ett radioninslag också, men tyvärr hörs inte de ansvariga: http://sverigesradio.se/sida/artikel.aspx?programid=94&artikel=5826338
Har endast varit där en gång. Blev på väg mot ica maxi cykelbana bredvid väg 140, men när man kom till väg 148, så upplöstes cykelbanan till vägren. Lyckades dock använda cykelbanan på fotot ovan, den sista biten. Det var dock inga större problem med att cykla på länsvägen, alla höll ut bra vid omkörning. På vägen tillbaka, så testade jag cykelbanorna genom villaområdena, men med halvklass karta, och ingen vetskap av området, så blev det väg 148 på väg tillbaka på slutet ändå.
Annars så blev det oftast färjeleden, till och ifrån stan. I alla fall när man var vilad nog att klara ta sig upp där. 🙂 Det lär skilja många meter i höjd mellan färjelägret och Trafikverkets rastplats.
Centralt så fanns en del kullerstensgator, dessa var inte de skönaste att cykla på. Men annars så tyckte jag det var helt okej, tog bilen en gång, och då fick man parkera utanför muren, då man behövde tillstånd för att åka in. (sommartid). Parkeringsavgift erfordrades med. Cykel har helt klart vinnare då.
Utanför stan, så blev det endast bil, men generellt så tyckte man att det var mycket cyklande på länsvägen mot Fårösund. Får verkligen hoppas att alla höll ut bra vid omkörningar. Så att de inte skräms för att cykla där igen. Man vet ju hur det kan vara annars. På fastlandet så gjorde vi ca 60 mil efter sverigeleden, och en del bilar verkar vara rädda för att nudda mittlinjen, tror jag hade en taxibil max 1 dm, ifrån sidan på en bred väg, utan mötande trafik. Av alla fordon man fick bakom sig, så var de tyskregistrerade som skötte sig bäst. (Kanske så är det en annan kultur i Tyskland?).
Vid vägarbetet som syns där på google map har de ju gjort en föredömlig omledning. De kan ju uppenbarligen om de vill.
Det kan ju vara värt att nämna att GC-trafiken inte är skyldig att använda kommunens omdragning under tiden GC-vägen är avstängd utan har även rätt att nyttja väg 148 vid genomfart. Såvida det inte finns ett uttryckligt förbud mot GC-trafik skyltat vid den aktuella vägsträckan.
Nu vet jag inte hur trafikerad denna väg är men eftersom man även har sparat in på vägren i kurvan på bilden (troligtvis hela den nya sträckan) är det nog bara ett fåtal cyklister som vågar cykla här (krävs bland annat att man håller jämn fart med bilarna).
Politik för mig är motsatsen till ett naturtillstånd där den starkes rätt råder. Politik för mig handlar om att vilja förändra och fördela våra gemensamma resurser på ett rättvist sätt.
Politikerna på Gotland har visat med all tydlighet att de inte tar sina förtroendeuppdrag på allvar. De tycks slentrianbesluta utifrån principen störst går först och sedan tar de långlunch, supernöjda med deras handlingskraft att förbättra infrastrukturen.
Gotland pumpar varje år miljontals kronor i sin reklam att ön är annorlunda. Jag har som många andra gått på detta, tagit båten över och hyrt en cykel. En vecka senare runt hela ön kan jag lugnt påstå att Gotland knappast är annorlunda än fastlandet, i alla fall ur en cyklist perpektiv. Cykelvägarna slutar någon mil från Visby och sedan blir det att nöta vanliga vägar där bilarna blåser på som om de har eld i baken. Vet inte om det beror på att de är besvika på den ohyggliga mängd granskog som den gotländska turistbyrån mörkar. Raukorna finns i princip på norra och södra sidan. Inte undra på att bilisterna gasar i botten mellan dessa ställen.
Att Gotlandspoliterna inte satsar på cyklisterna utan låter de cykla den dubbla sträckan runt ett koloniområde är därför inte särskilt förvånande. Men jag gissar att de flesta bara cykelsemestrar en gång på den ön. Och man kan nästan tro att politikerna vill att folk ska sluta cykla helt och hållet. Tänk så mycket billigare det blir att slippa bygga cykelbanor! Pengar som man kan lägga på något vettigare: mer bilvägar till exempel.
Det stämmer tyvärr bra att det inte satsas på cyklister på Gotland, även om det har gjorts några utökningar av cykelvägnätet på senare tid. Tyvärr så är det oftast halvdana lösningar; blandade gång- och cykelvägar, traditionella lösningar vid överfarter och korsningar med nivåskillnader och gupp m.m.