Via tidningen Södermalmsnytt nås jag av nyheten att kommunen utformat ett eget cykelparkerings… koncept får man väl nästan kalla det. Den kallas ”Stockholmshagen” och ska ställas ut under 2014.
Vi tycker den är rätt snygg, det är bra att det tydligt markeras ”cykel”, det man kan invända utifrån skissen är att det bara verkar finnas fyra stativ i stället. ”Stockholmshagen” ska ha plats för tio cyklar och det är som vi alla vet viktigt att kunna låsa fast cykeln ordentligt i ramen. Med fyra stativ kommer det bara fungera för åtta cyklar. Men bilden är ju bara en skiss, förmodligen har de som utformat stället tänk på det. Det finns ett femte stativ gömt bakom skärmen.
Det nya, för Stockholm, är att de placeras på platser som inte går att använda till så mycket annat, i vägkorsningar och före övergångsställen. På så sätt behöver man inte ta några parkeringsplatser från bilister, och det kan ju kännas skönt.
I dagens DN beskriver trafikborgarrådet Ulla Hamilton (M) det som en sprillans ny idé:
– Det här är en väldig fiffig lösning som trafikkontoret kommit på. Om vi med de här hagarna kan ordna 400 cykelparkeringar utan att ta bort några bilparkeringar så är det en bra lösning för alla, säger trafikborgarrådet Ulla Hamilton (M).
och samtidigt som vi håller med om att det är uppenbarligen är en bra lösning för alla, så vill vi stillsamt påminna om att idén används i New York, något vi skrev om för två år sedan. Så här såg det ut där:
En av de riktigt bra effekterna av att placera cykelställ så här, är att man ökar säkerheten kring korsningar, eftersom man samtidigt gör det omöjligt att fulparkera på platser där sikten är viktig:
By installing eight bike racks, DOT created a ”daylighting” effect, improving visibility at the intersection. The bike parking is much less intrusive than parked cars and helps everyone at the intersection see everyone else.
Nackdelen med ”Stockholmshagen” skulle dock kunna vara att kantskärmarna minskar den effekten.
De är dock inte utplacerade än, det kanske är något de funderar på, så så här långt gillar vi ”Stockholmshagen” skarpt.
Det ska dock sägas; designen är bra. Mycket bättre än de här bilställen. Tycker de förmedlar en otäck berättelse om bilnormativitet, att man bara har rätt till parkeringsutrymme om man ser ut som en bil. Cykelställ ska ju så klart ha cykelsymboler. De ska berätta berättelsen om ett nytt paradigm där ett nytt mer urbant, hållbart och människovänligt transportslag är ett viktigt inslag.
Jag undrar över de trafiksäkerhetsmässiga konsekvenserna. De platser som man avser använda är säkerhetszoner för att säkerställa att bilister hinner uppfatta fotgängare eller annan trafik i korsningarna i god tid, helst innan någon hunnit bli påkörd. Finns det någon utredning eller rapport på hur detta påverkar trafiksäkerheten? Eller är det som vanligt så att man hittar en yta som ser ledig ut och kommer på den briljanta idén att cykeltrafiken kan tryckas in där den inte tycks vara i vägen för (den heliga) biltrafiken?
Det var också det första jag tänkte på. Bättre att placera hagen som sista parkeringsutrymmet innan 10-meterssträckan.
Problemet är att då hinner inte Ulla få ut ett par hagar i juli, två månader innan valet. Cyklisterna tycker satsningen är för liten och bilister blir arga.
Min bild av flera korsningar i Stockholm är att det alltid tycks finnas bilister som snarare gasar än bromsar när trafikljusen slår om till gult.
Känns inte som en säker plats att parkera sin cykel och bli påkörd bakifrån av bilister vars fokus ligger på det gula skenet samtidigt som hen trycker gasen i botten.
Cykelställen är lite längre än en personbil och dessutom delvis genomskinliga, jag tror inte det skulle vara ett problem att ställa dessa innan korsningar, särskilt om man gör det 5m innan. Idag är det istället bilister som felparkerar där eller använder ytan för att skära kurvorna.
Hur funkar det här rent juridiskt? Trafikförordningen förbjuder ju att fordon parkeras inom den här tiometerszonen innan övergångsställen och korsningar. Cyklar faller inom lagens definition av fordon. = ??
Men bara om det sitter en människa på den, eller? 😉
Nyfiken fråga… Varför stryker ni över en del text? Vad vill ni säga med det? Betyder det att ni fått reda på att det kommer bli 10 platser?
Yes. När jag skrev inlägget såg jag inte det femte stativet, så jag ändrade i efterhand. Då strök jag över texten för att visa att den inte längre gällde. Men jag ville inte ta bort helt, jag tycker det är bra när det syns att texten ändrats i efterhand.
Iden är bra men utförandet tycker jag är sådär. Kantskyltarna verkar skymma och skapar väldigt fula och potentiellt farliga kanter för cyklisterna. Ramlar man och slår i en sån går det nog hål på en. En stolpe är åtminstående rund. Denna är spetsig på kanten.
Nytt o nytt, det kan ju diskuteras. ”Hagen” är ny men inte principen att placera cykelP i gatan. Skånegatan för ca 10-år sedan, sedan Rosenlundsgatan, St Eriksgatan: https://mobile.twitter.com/KristerIsaksson/media/grid?idx=4&tid=446265512805138432
Finns även med som princip i stadens handbok: Cykelparkering i staden fr 2009
Påminner mer om knepet Arenaleden, dvs återanvänd något gammalt o sminka upp det, kalla det sedan nytt.
Bra. Men kantskärmarna känns inte funktionella, mer något en designer frått fritt spelrum med. Jag sätter en femma på att kantskärmarna kommer fyllas med posters, stickers, och annat så att cykelreliefen snabbt blir skymd ändå. Ta bort dom och sätt en stopen med en symbol på istället.
Om kanterna är inte så höga så tycker jag det blir fint med lite posters, stan behöver lite mer liv och färg!
RT @Cyklistbloggen: Nya cykelställ till Stockholm http://t.co/iKvaJsEMsS #cykla
Kolla nogrannare på bilden, det är 5 stativ, ett syns knappt men man kan se ”foten”.
Sen är det ju konstigt att man e så stolt. Både bike corrals och car bike port finns i Stockholm och andra städer, ingen nyhet man har hittat på… jag stör mig ändå på att man alltid ska komma på nya lösningar..särskilt eftersom utifrån skissen är den där hagen extremt ful. Det ser ut som att baksidan är ett vägräcke från en motorväg, och sidoväggarna påminner om staket som var populära i miljonprogrammen på 70-talet… jag hoppas att jag har fel.
Ja, jäklar. Det var ett femte stativ gömt. Jag ändrar.
Man hoppas att det är en väldigt tidig skiss. Räckena för cyklarna är ju extremt små. Och vad fyller sidoväggarna för funktion? Kommer ju snarare främst skymma barn som står bakom.
Just det livsfarliga med att skymma barn är väl själva huvudpoängen med 10-metersregeln i korsningar.
Att därför ens fundera på sidoskärmar som skymmer är på gränsen till idioti.
Jag föredrar definitivt den runda ramen med vertikalt rör. Det ökar möjligheterna att låsa fast ram + bakhjul i cykelstället.
Har de förträffliga personerna på TK ens provat ett stort antal cyklar med flera låsalternativ för att hitta optimalt cykelställkonstruktion?
Det här känns som ett haffsverk för att Ulla & Co ska få behålla makten. Det här är som vanligt inte genomtänkt eftersom det bara handlar om cyklism.
Åk på studieresa till Köpenhamn, Amsterdam, London och New York. Kolla vad som fungerar. Ta sedan långsiktiga beslut över blockgräns och därefter sätter ni igång. Hur svårt kan det vara?
Mina skattepengar ska gå till vård, skola, omsorg och hållbar infrastruktur.