To provide the best experiences, we use technologies like cookies to store and/or access device information. Consenting to these technologies will allow us to process data such as browsing behavior or unique IDs on this site. Not consenting or withdrawing consent, may adversely affect certain features and functions.
The technical storage or access is strictly necessary for the legitimate purpose of enabling the use of a specific service explicitly requested by the subscriber or user, or for the sole purpose of carrying out the transmission of a communication over an electronic communications network.
The technical storage or access is necessary for the legitimate purpose of storing preferences that are not requested by the subscriber or user.
The technical storage or access that is used exclusively for statistical purposes.
The technical storage or access that is used exclusively for anonymous statistical purposes. Without a subpoena, voluntary compliance on the part of your Internet Service Provider, or additional records from a third party, information stored or retrieved for this purpose alone cannot usually be used to identify you.
The technical storage or access is required to create user profiles to send advertising, or to track the user on a website or across several websites for similar marketing purposes.
Jag har också svårt att tro att dessa skulle hjälpa speciellt mycket. De ser ut att vara monterade och användbara bara vid för en viss höjd. Det blir bara på 200 hörn av ofantligt många. Var är informationen om och hur de ska användas? När de ändå blir så sällsynta är det väl ingen som kommer bry sig om ens att se sig för att nyttja dem!
Det är fö inte staden som ska betala! Det är de som låter undermåligt utrustade fordon rulla på gatan som ska ta kostnaden. Bättre reglera krav på fordonsutrustning istället! Då får man en anpassad lösning för alla fordon som finns med i alla hörn och kanske också förståelse för att och hur det ska användas. Då blir det böter eller körförbud direkt om utrustning saknas (böter kan kanske minskas om utrustning installeras) och ingen kan dra till med ursäkter och slippa undan ansvar för att de inte såg eller skylla på att stadens speglar inte fanns eller fungerade i just det hörnet. Jag förstår inte problemet. Har man råd med en lastbil har man råd med fler speglar och en videolösning om man vill vara bekväm.
Kul att se att det iaf går att testa andra lösningar än varningsklistermärken och hjälm- och körkortskrav för cyklisterna för att öka säkerheten…
RT @cykelbloggar: Cyklistbloggen: London får över 200 Trixiespeglar för säkrare högersvängar http://t.co/qgJUjURVk1 @Cyklistbloggen
Cyklistbloggen: London får över 200 Trixiespeglar för säkrare högersvängar http://t.co/qgJUjURVk1 @Cyklistbloggen
@Cyklistbloggen Amsterdam, blackspotmirror. Tyvärr liten effekt visar studier…
#cykla http://t.co/K3sGLtsMcn
Forskning och studier i Holland visar tyvärr liten effekt av dessa speglar. Ska försöka hitta rapporterna/länkarna. Återkommer.
Det skulle framförallt vara intressant att se en analys av varför de i så fall inte fungerar. Blir cyklisterna inte synliga? Tittar förarna inte?
Det är ju oerhört relevant för framtida planering. Om det tex visar sig att ingen använder dem, så bör det ju betyda att man måste ha större fokus på tekniska automat-lösningar – sådana som inte inkluderar den mänskliga faktorn. Spelar ju ingen roll om man har speglar och kameror överallt om ingen tittar i dem.
De bästa åtgärderna har ni berört flera gånger:
– Separera cyklister-motorfordon i tid och rum
– Ställ krav på utformningen av tunga fordon som färdas i stadstrafik så sikten förbättras för förarna samt de får stöd av tekniska hjälpmedel