Via Felix Reychman når oss en förfrågan från Stockholmspolisen:
Några konstaplar kommer snart att cykla runt och inventera trafikmiljön utifrån cyklisters syn, här i city.
Inkom gärna med platser ni cyklister upplever som problematiska.
Mvh
Pop
Så, vad säger ni? Dela med er i kommentarsfältet – var är trafikmiljön i Stockholm problematisk?
Tycker polisen kan ta en titt på dubbelparkerade bilar i sjöstan. Har Aldrig cyklat hela sickla allé utan att få åka ur cykelbanan pga bilar i den( och då cyklar jag varje dag året om).
Mer tryck och fokus på taxichaufförer!
De är de allra farligaste i trafiken.
Höll på att bli överkörd av en taxichaufför som körde mot rött när jag (ej på cykel) gick med grön gubbe på övergångsställe. När jag gav honom en ilsk blick så började han skälla ut mig! Som att det var mitt fel att han höll på att köra på mig när han körde mot rött.
Hornsgatan/Götgatan, cyklade in mot stan, värre än någonsin i morse vid 8.45 när buss i linjetrafik körde mot rött in på Hornsgatan, blev stående och alltså helt blockerade det mycket smala utrymmet där alla cyklister och gångtrafikanter skulle passera. Både irriterande och farligt!
Där sträckkör dessutom bilar från Hornsgatan ner mot Slussen fastän det bara är tillåtet för bussar att köra så. Har inte sett polisen stå och kolla det en endaste gång. Inte konstigt att det blir fler och fler som kör där…
De måste ha läst dig, Ms_Xx! Igår eftermiddag stod det minsann en polisbil på Södermalmstorg och plockade bilar från Hornsgatan. De kunde gott stå där varje dag. Många pinnar…
De kunde kanske rentav plocka lite dubbdäcksbilar på Hornsgatan före det, det vore en gåva.
Jag undrar just hur busstrafikljus fungerar. Slår de inte över till ”grönt” om det inte står en buss där?
Taxibilar får väl åka där? Grejen är just det farliga när bilister och taxibilar i frustration över att få vänta så länge på ”grönt” att de kör när det är grön gubbe. Har fått köra ”talk to the hand” två gånger när jag ska passera vid grönt för att slippa bli trängd/överkörd av bilister.
Det här är väl bara början på Slusseneländet.
Richard, det är enbart bussar som får köra där. Taxibilar får köra i bussfil om det finns en tilläggsskylt.
Jasså, taxibilar får inte heller köra där? Ser dem varje dag!
Men har bussarna någon sorts sändare som aktiverar trafikljusen? Tycker nämligen att bilar och taxi som kommer från Hornsgatan och bara står där till slut bara kör (och då är det grön gubbe eller så kommer trafik från motsatt håll) = farligt
Hur som helst – det är irriterande med smitvägar men farligt när de kör mot ”rött” (har aldrig lärt mig de där vita symbolerna för bussar).
Hornsgatan där cykelbanan ligger i gatan är riktigt obehagligt, speciellt vid Zinkensdamm där cykelbanan ligger mitt emellan två körfält. Götgatsbacken är också svår att ta sig igenom pga att man nästan cyklar in i fotgängare som är utbredda över hela gatan.
Daniella: prova Repslagargatan (parallellgata till Götgatsbacken). Inga människor i gatan och få bilar pga enkelriktad gata för bilister (cyklar får cykla i båda riktningarna sedan i höstas – även den lilla snutten vid St Paulsgatan.
Men visst – du slipper inte undan Götgatsbackens norra del. Var är polisen? Folk går mitt i gatan fast det inte längre är en gågata. Bättre skyltat och uppföljning med böteshäfte tack. Eller – är det bara jag?
Jag tror man får ge upp och acceptera att gångtrafikanter faktiskt inte är ute för att transportera sig, utan för att njuta av ett av de få ställen som är lite stadslikt i Stockholm. Det finns några till – Drottninggatan, Nybrokajen Strandvägen, Skeppsbron en vacker helgdag etc.
Det är bara att bita ihop och inse att de har den historiska rätten på sin sida – en stad är inte i första hand till för att transportera sig igenom så obehindrat som möjligt – utan tvärtom ett ställe där man ska mingla, möta folk, titta på folk, tjôta lite med försäljare, strosa runt, festa, dansa, flirta etc. Reclaim the street from cars and memils!
Gläd dig åt folklivet istället – det är så få ställen i stan det finns förutsättningar för detta.
Jag tycker också det är trevligt med gågator. Ströget i Köpenhamn är ett trevligt exempel. Eller de flesta gator i Gamla Stan.
Men… när politikerna gjorde Götgatsbackens mittersta del till gågata (vilket var ett trevligt initiativ) så ”glömde” de samtidigt bort var vi cyklister ska ta vägen.
Äntligen får vi cyklister cykla Repslagargatan åt båda riktningarna (tog bara 10 år) men eftersom ordentliga skyltar och vägmarkeringar lyser med sin frånvaro känner nog de flesta cyklister inte till om detta.
Vi cyklister har fått skit i alla år för att vi cyklar på gågatan men gångtrafikanterna får ingen skit för att de går i gatan på Götgatsbackens norra del. De går till och med i cykelbanan och varje dag ser jag cyklister som cyklar uppför (jobbigare än att gå nerför) som måste väja trots ögonkontakt med gångtrafikanterna.
För min del får de gärna göra den norra delen till gågata eftersom trottoarena är så smala i förhållande till antal personer som går där. Om politikerna har dessa planer men väntar tills nya Slussen är färdig så kan de åtminstående måla en röd cykelbana från Scandic Malmen till Slussen.
Jag är trött på att vi cyklister bara har skyldigheter (vi ska hålla oss undan för bilar och gångtrafikanter) medan de bara har rättigheter.
Så tycker ju iofs bilisterna om oss cyklister… 🙂
Men i grunden så är staden till för de gående – att flanera, strosa, handla, stanna och prata mitt i vägen etc. Det är själva grundidén med en stad. Vi cyklister och även bilister får – och ska – komma i andra hand om gående har anspråk på området.
Sen kunde ju trafikplanerarna planera bättre och ge cyklisterna samma smidiga transportnät vid sidan om gångområdena som biltrafiken måste ha – i detta fallet är väl Dmitris idé att öppna tunneln för cyklister, den bästa. Annars får du göra som de andra icke-fotgängarna – åka runt. Katarinavägen är helt fri från drällande gångare…
Ska jag tvingas cykla en sträcka som är tre gånger så långt bara för att gångtrafikanter inte kan gå på trottoaren eller att tk inte kan göra sitt jobb? Nej tack.
Grundidén med en stad är inte att flanera, strosa, stanna eller prata mitt i vägen. Däremot kan jag gå med på att handla (i ett historiskt perspektiv). Man odlade, fiskade, jagade, skapade eller förädlade och sålde sedan på torget.
Men återigen till Götgatsbackens norra del. När många personer bryter mot samma lag finns det två sätt att bemöta detta. A) Polisinsats B) Lagändring C) Lokal justering
Jag gissar att polis har minimalt intresse att rätta till situationen på Götgatsbackens norra del.
Jag förstår att det inte går att göra en lagändring (fotgängare får gå/stå och prata som de vill på alla gator, bilar/cyklister får anpassa sig efter er).
Jag föreslår att man därför gör en lokal justering: gågata hela vägen från Högbergsgatan till Hornsgatan. Om inte det fungerar med tanke på bilisterna så är väl ändå det billigaste alternativet att MÅLA en röd cykelbana och SKYLTA med riktiga skyltar (inte dekaler på asfalten).
Det sämsta alternativet är att ingenting göra, att blunda och spara pengar ett budgetår till. I mina ögon är detta tjänstefel: hos polisen och hos politiker och tjänstemän.
Så Anders, det sista jag vill höra är svammel om stadens idé från din sida. Det är som att strö salt på såren.
Din idé verkar ju bara vara att du ska kunna cykla fort. Det finns massor med andra vägar för sådana som du. Hela Sverige är fullt av dem.
Gå av cykeln och led den ett tag. Lyssna på folklivet. Delta! Sätt dig ned och andas ut. Ta en öl, var lite människa – inte bara transportmaskin… 😉
Du drar förutfattade meningar. Jag cyklar långsamt och stannar för rött men vill inte kryssa mellan gångtrafikanter (och få skit för det) och ständigt bromsa ner till 0 km för att undvika att cykla på någon (och få skit för det). Jag vill kunna cykla så rakt som möjligt i precis som en bilist – är det för mycket begärt?
Fint att du har vårkänslor. Visst är det skönt att dricka öl i solen. Men jag har kanske inte lust att alltid ta den i Götgatsbacken varje gång jag cyklar där för att ”delta i folklivet.”
Men håll dig då därifrån om du inte vill delta!
Varför envisas med en kamp du inte kan vinna?
Låt Götgatsbacken vara en plats för vårkänslor, öl, flirt, gatuhandel, gatuteater och allt annat som hör till staden och cykla någon annanstans där inga vimsiga fotgängare irrar sig in framför ditt styre. 😉
Jag bor på Götgatan och om jag ska cykla in till city är rakaste vägen för mig just Götgatan. Av respekt för strosande gångtrafikanter på gågatan tar jag alltid Repslagargatan sedan det blev tillåtet att cykla norrut på den. Vore fint om gatuteateruppsättningar sätts upp på gågatan längre upp i backen och inte mitt i gatan eller i cykelbanan.
Nej, jag kan inte vinna denna kamp. Men när tillräckligt många har gnällt om detta i Cyklistbloggen eller felanmält detta så blir det en ändring till slut.
Don’t underestimate the force of Cyklistbloggen.
PS Gå och lägg dig nu. Det är en dag imorgon också fullt med härliga möten mitt på gatan.
Om jag bor på Götgatan och har bil så är också denna väg den rakaste. Så om jag startar en blogg och tjatar tillräckligt mycket så ska det få bli bilväg på Götgatsbacken?
Lägg ner nu! Cykla långsamt och väj, ta en annan väg, byt jobb, promenera, ta T-banan, flytta eller vad sjutton som helst. Det finns fler än Richard i den här stan. Anpassa dig!
Vilket troll du är Anders, det är svårt att ta dig på allvar. Det fanns en bilväg innan + en en tunnel. Vi cyklister får inte cykla i tunneln utan cyklade tillsammans med bilarna på Götgatsbacken och allt var frid och fröjd.
Sedan infördes gågatan och bilarna kunde bara ta tunneln. Vi cyklister blev tvingade att cykla SJUKT långsamt på gågatan för att inte få ”hastighetsböter” och Repslagargatan har varit enkelriktad norrut i alla år sedan gågatan invigdes. Och när antalet cyklister har ökat för varje år har gnället ökats att vi cyklar ”för fort” här eller att vi zick-zackar.
När till slut Repslagargatan öppnas upp för cyklister (jag är helt övertygad att det är tack vare Cyklistbloggen) så satsas det inte fullt ut med ordentliga skyltar eller vägmarkeringar. Bilister får bra skyltade vägar, vi cyklister får i bästa fall en minimal skylt som bara upplyser om att vi cyklar på en led.
Slutligen – i Götgatsbackens norra del ska gångtrafikanterna INTE gå i gatan utan på trottoarerna. Eftersom så många tror att gågatan fortsätter borde staden reagera mycket fortare genom att göra n-å-g-o-n-t-i-n-g än som nu i-n-g-e-n-t-i-n-g.
Dina förslag att jag ska ta en öl, delta i folkvimlet eller flytta är rena rama flumsnacket. Jag vill att cyklism får samma rättigheter som bilismen har fått i alla år: tydlig och bra planerad infrastruktur. Om du inte anser detta – vad har du att göra på Cyklistbloggen om inte bara för att trolla?
Från T-Centralen via Torsgatan och Solnavägen åt bägge hållen. Cyklar man där en gång kommer man aldrig glömma! Felparkerade taxibilar och bussar som släpper ut folk rakt på cyklebanan är bara några få uppleveler man blir bjuden på. Eh, upplev själv!
Vad sägs om att åka runt där det är vägarbeten. Biltrafiken har ofta trevliga och lättförståeliga omledningar men det är sällan lika tydligt för cykelbanor/fält. Personligen brukar jag försöka övergå till att strunta i cykelbanorna/fälten i de lägena att de mystiskt försvinner och glider över till ”bilvägen” istället men jag vet att många tycker att det känns otryggt att som cyklist dela väg med bilar.
Annars är slussen intressant, speciellt där cykelbanan går över till att bli vänstertrafik direkt efter en skarp sväng/överfart till tunneln.
Och kungsträdgården – inte jättekul att ligga bredvid bussar som plötsligt kan preja ut en mot kantstenen.
Jag skulle vilja nominera Norra Hammarbyhamnen. Där är det i princip alltid gående i cykelbanan eftersom den har en ”bättre” beläggning än gångbanan.
Karlavägen på förmiddagarna, riktning från Runebergsplan upp till Karlaplan, där alla lätta lastbilar med leverans till butikerna längst gatan genomgående parkerar på cykelbanan istället för på de oftast lediga lastplatserna.
warendorfsgatan, Alltid bilar parkerade i cykelbanan, ALLTID. bilarna tycker även att de får köra i mitten av vägen där cykelbanan är och preja ut cyklister på sidorna.
Är cykelbanan tydligt utmärkt på Wahrendorffsgatan? Har konstigt nog aldrig cyklat på den korta gatan.
Oj, ursäkta. Jag menade såklart Arsenalsgatan där cykelbanan går mitt i vägen.
Dock är det väl osäkert om det verkligen är en cykelbana? Det är iallafall en gågata mellan Nybrokajen och Blasieholmstorg.
Cyklistbloggen har tagit upp detta tidigare att Arsenalsgatan är allt möjligt.
https://www.cyklistbloggen.se/2013/10/stockholm-har-dalig-koll-pa-sina-skyltar/
Från Wallenbergs torg är det en gågata OCH en cykelled (röd skylt) samt så klart små gulliga ”guld”cykelsymboler i gatan som ingen utom cyklister ser.
Efter Blaiseholmstorg blir det ”lättare” eftersom det nu mycket tydligare visar att det bara är en cykelbana. Bilar måste alltså svänga vänster.
Tyvärr blir det ALLTID kaos utanför tunnelbanan eftersom gående som kommer från Trädgårdsgatan har gemensam GC (tydligt skyltat).
Rekommenderar alla pendlare att ta den lugnare Wahrendorffsgatan. Jag cyklade där idag. Inga bilar, inga cyklister, inga gående. Nothing. Bara jag som hade h-e-l-a gatan på 150 meter mitt i city för mig själv! Ofattbart!
Dessutom slipper man att först cykla up och sedan ner – gatan är helt platt!
Tack för tipset 🙂
Hela St:eriksgatan är ju high-chaparall, jag som året runt cyklist vågar knappt cykla där! Stora delar av där 4an går på söder används som taxi och tillfällig parkeringsplats. Slutligen Vasagatan, Sveavägen är en ren krigszon! Tack för mig, välkommen Polisen!
uppenbarligen bara innerstadsbor på denna blogg… 😉
Tycker poliserna borde vara ute och cykeltesta de tider det är mest cyklister ute, dvs kl 8.00 och kl 16-17, helst i maj. Så de får uppleva överfulla cykelfält och hur det är att inte hinna över korsningen vid grönt ljus, för att det är så många cyklister före dig.
Är det förresten fler än jag som gärna ser fler uniformerade cyklande poliser? Jag tror det skulle bidra extremt mycket till ökad förståelse från alla håll, samtidigt som det skulle öka polisens trovärdighet när de pratar med cyklister.
Mer uniformerade poliser på cykel är önskvärt. 1) De ser trafiken ur cyklistens perspektiv och förhoppningsvis rensar de upp i cykelbanor när de ”patrullerar”. 2) Bilister kommer sakta inse att det finns förbjudna korridorer i trafiken som de bör ha bättre koll på. 3) Cyklister ser mer än bilister och cyklar är osynligare än bilar. Således borde cyklande poliser se fler brott från cykelsadeln.
En sak som jag oerhört gärna skulle vilja se är en omdefiniering hos polisen av fulparkering i cykelfält. I dag ses det som en ordningsfråga i huvudsak för parkeringsbolagen.
Det borde ses som en trafiksäkerhetsfråga – det utsätter cyklisterna för livsfara tex på leder med hög trafik som Skeppsbron.
Jag tror det kan vara bra med cykelpoliser, om de håller koll på all trafik: fotgängare, cyklister och motorburna.
Om de bara används för att ”straffa de jävla cykelligisterna” så kan man nog vara utan dem…
Hela Hammarby Sjöstad – cykelfälten är en ständig bilparkering. Extra mycket på kvällstid runt sex, då alla ska köpa hämtmat.
Generellt sett i hela stan: att både taxi- och busschaufförer, samt många bilister ignorerar stopplinjen före cykelboxar och ställer sig med fordonet ända framme vid övergångsstället. Står man framför dem med cykel gasar många som jehun förbi en när det slår om till grönt, som om de vill markera att de minsann har större rätt till vägen. Både otäckt och farligt.
Att okunniga bilister försöker stoppa en genom att krocka med en när man cyklar mot enkelriktat på de gator där det är tillåtet, t.ex. Tjärhovsgatan vid Björns Trädgård och Repslagargatan. Ett j-a oskick.
Helt sjukt galet! Undrar om de gör det mot dig för att du är kvinna? Jag cyklar Repslagargatan så gott som dagligen men har aldrig varit med om detta än (jag ser kanske farligare ut?).
Om det händer ofta borde du kanske filma din cykling och sedan ringa polisen när det händer (du har ju filmbevis). Men vem har tid och lust med tjaffs som garanterat inte leder någonstans när man är på väg till jobbet?
Ja, det är helt sjukt! Tror inte att det har med mitt kön att göra (hoppas inte det).
De kör ju inte så att vi faktiskt krockar, men markerar tydligt och länge att jag inte ska cykla där genom att styra upp mot mig när jag styr undan åt andra hållet (det här brukar börja på ganska långt håll, jag försöker alltid möta bilarna på höger sida, och hinner styra undan till vänster när de kör upp mot mig, och sen över till höger igen innan vi faktiskt möts).
Det har hänt att de har ropat att ”det är faktiskt enkelriktat här” när vi mötts.
Sjukt ja. Tyvärr är man ofta så paff när sånt här händer att man inte hinner upplysa dem om att enkelriktningen bara gäller cykel, inte bil.
Anser att det behövs en kampanj för att upplysa bilister vilka regler som gäller för cyklister (att det FINNS cykelbanor mot bilkörriktningen, att cyklister får köra om motorfordon på insidan, etc…).
Problemet är mycket en attitydfråga. Såväl fotgängare, privatbilister, varutransporter och taxi använder cykelfrälst/cykelbanor om det passar dem bättre. Det omvända brukar inte sällan sägas om cyklister men skillnaden är att de i jämförelse få cyklister som inte håller sig där de förväntas vara i regel vet varför de skapar irritation. Men bilister och fotgängare tar det för självklart att ta ut svängarna på cyklisters bekostnad. Cykelfält är också populära uppställningsplatser för rivningsbråte som ska hämtas och byggmaterial som lämnats.
Allt möjligt ställs på cykelfält/-banor: man mekar MC, städar bilen (med öppna dörrar och dammsugare blockeras enkelt även bred trottoar från husvägg till kantsten), ställer containrar, parkerar skåpbilar (varför köra in på parkeringen när man ska in till Coop, det blir ju ett tiotal meter längre att köra), ställer reklamskyltar, osv, osv, där. Och om man påpekar att det råder stoppförbud för allt utom tvåhjuliga cyklar och mopeder blir man en aning impopulär.
Idag står t o m Blodbussen på cykelbanan i Kista. Vill de försäkra sig om framtida behov av blod måhända?
Attityd verkar vara ett grundproblem. ”Jag först, skiter i andra”? Trafiken ett krig där det gäller att ta tillvara alla möjligheter och aldrig offra det minsta för att någon annan ska kunna ta sig fram säkert och utan besvär? ”Det är bekvämt/praktiskt för mig att gå/cykla/köra här; om det innebär problem för dig är ditt problem, inte mitt; först till kvarn …”
Något som skulle må bra av lite uppmärksamhet från mydighetshåll är trafiljus som inte fungerar.
INGA trafiljus längs Hornsgatan fungerar för cyklister nattetid. Slingorna triggar inte. Vad som gör det värre är att man får inte ens medgrönt när mötande trafik triggar, utan enda möjligheten att få grönt är att ha turen att bli upphunnen av en bil – för varje enda jävla korsning.
Inte bara längs med gatan, utan vid utfart mot Hornsgatan norrifrån längs Lignagatan och Varvsgatan har man samma problem. Förmodligen andra korsningar också, men det är dessa jag kört ofta nog för att vara helt säker på att jag inte bara haft otur med timingen, utan att det verkligen aldrig triggar.
Trafikljuset på södra sidan av Götgatspuckeln har samma problem nattetid.
Dagtid fungerar det i båda fallen. Vet inte om det beror på att ljusen då går på timer, eller om det helt enkelt beror på att det alltid finns trafik.
Trafikkontoret skiter i problemen. Kanske skulle det bli lite fart om polisen klagar?
Ser inga problem med att rödljusen inte triggar, det är bara kolla om det är fritt från bilar och sen cykla på. Varför ska man vänta på ett rödljus som inte känner av mig som cyklist? Samma händer mig varje gång jag kommer efter åtta i söderort, rödljuset vägrar slå om. Men som sagt, jag har inga problem med det.
För att cyklisters röd ljus körningar hör folk förbannade. Jagvstår inte heller och väntar där jag vet att slingorna inte funkar om jag inte har en bil precis i närheten. Däremot ser jag det fortfarande som ett problem att infrastrukturen rent faktiskt inte ens fungerar.
För mig får dom gärna bli förbannade. Sätt dig själv och cykla i Sthlms-trafiken brukar jag tänka. Om jag går mot rött blir ingen förbannad. Det är alltså ett mindset.
Så om alla cyklister applicerar mindsettet att det är ok att cykla mot
rött i alla lägen så är det automatiskt ok? Nice! Men då är vi alla överens om
det!? Skulle vi även kunna applicera mindsettet att allt som inte är fastlåst och nedskruvat är fritt fram för vem som helst att ta?
Trafikkontoren i Sverige bryr sig inte om cyklar, och att få rödljus anpassade efter cykel trafik sker i undantagsfall. Alltså:
Det är svårt med rödljus, många rödljus är som Racern säger helt ointressanta för cyklister och kan ignoreras. De handlar bara om att reglera när gående får störa bilar, cyklar ger inte samma problem. Det är inte intressant att det är olagligt eller fel att cykla mot dom, vad som är intressant är att ni inte inser att en stor del av de rödljus man möter är helt onödiga.
Att själv godtyckligt bestämma vilka korsningar där det faktiskt behövs rödljus. Blir svårt, men vilka alternativ har vi?
Vem avgör om ett rödljus är onödigt? Nästan alla jag ser cykla mot rött betraktar alla rödljus som överflödiga, även de över t.ex. Bergslagsvägen i rusningstid. Av de rödljus jag passerar (eller korsar som fotgängare) är inget onödigt (för mig som cyklist – eller fotgängare), inklusive det fåtal som inte reagerar på cyklar. Några skulle gärna få slö över till grönt automatiskt i st f att kräva knapptryckning, men i minst ett fall riskerar rödljuscyklare att bli nedmejad bakifrån av högersvängande bilist (separat trafikljus för högersväng). Du och räsern skulle antagligen betrakta samtliga (eller de flesta) som överflödiga.
Ok för att de är trevligare att bli påcyklad än att bli påkörd, men jag föredrar att inte bli någondera. Även om räsern tror sig ha full koll på allt tvivlar jag på att så är fallet, och de flesta cyklister har det helt klart inte.
Sen kan man ju komma ihåg en del av de man umgicks med när man var ung och dum och de som man kan se tidiga morgnar, nämligen de som tycker att när det just inte är någon trafik då kan man bränna på för fullt med sin bil/MC, 100+ km/h på 50-vägen (eller på cykelbanan (!)); det finns ju ingen som är i vägen, speciellt inte nån som passar på att cykla mot rött eftersom vägen är fri …
Absolut folk som åker för fort dödar, men det tro inte att de som kör i 100 km/h bryr sig om rödljus. Jag håller inte med om att jag som cyklist behöver rödljusen, om det inte fanns några rödljus skulle de vara tvingade att stanna. Nu förväntas jag snällt trycka och vänta i medel 1 minut per rödljus för att få cykla förbi.
Bergslagsvägen har så höghastighet att jag antar att cyklister skulle vara som flugor på bilarnas vindrutor, om det var så farligt.
Jag försöker alltid stanna vid rödljus, men det betyder inte att jag tycker att det är rätt att göra så.
Jag anser att det finns rödljus som är berättigade men kan du inte se några som är helt fel alternativt felsynkande, ja då är du blind eller har inte varit i förorten en måndagkväll i januari. Jag har koll, jag lovar. Det handlar om ren självbevarelsedrift. Jag hävdar det då jag förutom 15 års tävlingscyklande cyklat förorten söder om söder innerstan tor under 12 år och bara varit med om en incident som jag var helt osyldig till. Då pratar vi vinter, sommar, snö, is, regn, you name it. Jag har aldrig kört på någon trots att det finns mängder med fotgängare som inte har den minsta koll utan bara travar på som om de var ensamast i världen, med hörlurar stint stirrande på son mobiler, gärna lite vinglande över hela GC-banan.
Jag kommer fortsätta att hävda, med en dåres enfald, att som fotgängare och/eller som cyklist avgör jag bäst själv när det är läge att korsa en bilväg.
Jag tycker det är bättre att du lägger din energi på de där galningarna som bränner fullt med bil/MC i stället för att hacka på någon stackars rödljuskörande cyklist. Rent krasst : vilken kategori står för flest dödsolyckor i trafiken?
Tramsiga svar så visar att ni inte förstår vad det handlar om. Har jag sagt att det är ok att cykla mot rött i alla lägen? Njet! Cyklar ni själva i Sthlmstrafiken? Skulle inte tro det. Vad spelar det för roll om jag cyklar mot rött när det inte finns en bil sikte som ens kan notera rödljuskörningen? Likadant med att gå mot rött, det gör man ju bara om det inte finns bilar i närheten. Försök förändra det beteendet om ni kan! Säger bara : lycka till!
Har cyklat i Stockholm sedan sent 70-tal. (Och det gällde inte så mycket ditt självsvåldiga beteende som din inställning att det är av godo att göra andra förbannade – på dig och alla oss andra cyklister: om det bara vore dig de blev förbannade på, fine, men så är inte fallet.)
Punkt 5: http://www.bicycling.se/artiklar/sa-tranar-du-sakert-i-trafiken.htm
visst, punkt 5 gäller generellt sätt! Men inte alltid enligt mitt förmenande, t ex när vi kommer ut i förorten och det inte finns en bil i sikte och slingorna inte känner av mig som cyklist, då är det bara fånigt att så och vänta. Jag har inga problem med detta och har du det så är det upp till dig.
Vi har olika synsätt, jag har cyklat i Stockholm i 12 år, i ur och skur året runt. Den stora förändringen är att så många fler cyklar nu än för 10 år sen men infrastrukturen har inte alls hängt med. Det säger sig självt att det är den stora massan som börjar ta plats som får många bilförare, i frustration över att de inte kommer fram så lätt, att bli förbannade på cyklister som tar sig fram smidigt. Samtidigt inser man att efter 70 år av dominans från bilarnas sida, börjar nu cyklisterna ta tillbaka utrymmet. Klart som korvspad att en del gnisslar tänderna. Tror inte det har så mycket med ev rödljuskörningar att göra. Visa mig den bilist som ALDRIG har kört mot gult (=rött idag) eller rött. OM hen finns så ska vi stoppa upp hen för det är ett unikt exemplar som borde finnas på naturhistoriksa museét. Jag kommer fortsätta vägra vara något slags föredöme i trafiken som cyklist. Av massa skäl, om inte annat av rent moraliska. Jag ser mig som ett föredöme som cyklar och inte tar upp plats eller skitar ned. Då borde jag få vissa fördelar för mitt sunda beteende.
Jag vill inte ta gift på att du har sagt att det är OK att cykla mot rött i alla lägen, men du förbehåller dig rätten att i alla lägen själv bedöma om det är OK att cykla mot rött. (För mig är det nästan samma sak.) Och varje gång någon ondgör sig över folk som cyklar mot rött i någon godtycklig innerstadskorsning dagtid så brukar du försöka blanda bort korten genom att dra in en förortskorsning mitt i natten i diskussionen. (För mig är det inte alls samma sak.)
Jag har aldrig sagt att det är ok att cykla mot rött i alla lägen, så ta inget gift, det blir bara jobbigt för dig. Det handlar inte om att blanda bort korten utan jag vill få er regelkramare att inse att det inte är så svart eller vitt eller grönt eller rött för den delen. Om jag förstår dig rätt när du säger att ”det inte är samma sak” så innebär det att du tycker det är ok att cykla mot rött i en bilfri förort? Ja eller nej? Det finns tillfällen då det är ok att cykla mot rött, sen får du tycka vad du vill. Det är min poäng. Sen kan jag tycka att det finns massor av rödljus i innerstan som bara skulle kunna gå upp i rök om du frågar mig. När vi, en av stans cykelklubbar, kommer en tidig söndagmorgon när det är mer eller mindre bilfritt så blåser vi bara igenom stan utan att stanna för några rödljus. När vi senare på em ska igenom stan stannar vi för rött överallt av ren självbevarelsedrift. Se där, det kallar jag sunt förnuft men det får väl er regelkramare att gå i spinn. Nåväl, det bjuder jag på!
Jag skulle kunna säga så här: vad man gör mitt i natten i förorten har väldigt lite relevans i en diskussion som handlar om vad som händer på dagen i innerstaden.
Självklart, men det är inte det frågan gäller utan frågan är om det finns tillfällen då det är ok att cykla mot rött t ex i förorten (eller i stan) när det i princip är bilfritt. Jag tycker det.
Kalla mig naïv, men jag skulle tro att de bilister som tvingas tvärnita för att någon går mot röd gubbe inte precis blir överlyckliga (kanske är det just de som sen bränner mot rött när jag ska gå över vägen: ”varför ska jag behöva stanna bara för att nån djävla fotgängare ska över …”).
Förbannade trafikanter är inte bra trafikanter: förbannade trafikanter är inte sällan farliga trafikanter. Och den bilist du (och andra med samma egotrippade inställning) gjort förbannad kanske är den som senare inte tar någon hänsyn till mig eller kanske t o m prejar mig av vägen. Men eftersom det inte drabbar dig personligen, så bryr ju inte du dig om det. Och drabbar det dig personligen, så lär du bara ta det som en bekräftelse på att du gör rätt: om alla andra beter sig som skitstövlar kan jag inte göra annat än detsamma. Och vi andra som skulle föredrar mer samarbete än antagonism och tävlingsanda i trafiken, får överväga om vi ska byta cykeln mot en begagnad Tgb 13.
Och förbannade fotgängare lär inte lyfta ett finger (eller ta ett steg extra) för att underlätta framkomligheten för de ”dj-vla r-vh-len till cykelhuliganer”. Så vad har vi vunnit, förutom att du kan känna dig nöjd med dig själv?
Därför att det är förbjudet. Sen tycker jag att det är vansinne att kräva att cyklister ska gå av cykeln och leda den över övergångsställena när trafikljusen inte slår om, cyklar själv mot rött då, men det är likväl ett stort problem.
Samma sak nere på stan: https://www.cyklistbloggen.se/2013/08/i-somras-brot-jag-mot-lagen/
Överhuvudtaget märker man sånt så fort man cyklar på tider då få bilar är i rullning.
Slussen. Nu har jag inte cyklat där på ett tag så jag vet inte om några vägarbeten har ändrat på förhållandena, men när man kommer från Munkbroleden och ska upp på Katarinavägen finns flera problem. I svängen upp från Munkbroleden över Slussplan är man för att komma ut på Katarinavägens början tvungen att i praktiken korsa banan där cyklister kommer med fart från Skeppsbron på väg upp mot Götgatan/Hornsgatan. Och när man lyckats undvika bli påkörd av bilister som kommer från flera håll slutar cykelbanan allt som oftast i baken på en buss.
Katarinahissen. Nu ska Slussen visserligen rivas men det står förvånansvärt ofta en taxi och blockerar cykelbana när man kommer nerför Katarinavägen, svänger in till höger mot Katarinahissen och ska tråckla sig igenom stora betongsuggor.
Ja, där verkar de tro att cykelsymbolen i marken betyder ”taxiparkering”
Hörrdu mr RRR, tyckte du skrev att du inte vill fortsätta din ”diskussion” med mig angående rödljuskörningar. Nu stängde mod ner den tråden pga av ditt senaste inlägg, detta efter att du tydligen inte kunde hålla dig från att kräkas ut en moralkaka som går till historien som det mest patetiska på det här forumet. Jag skulle vilja kalla dig för en fara för andra iom att du har en förmåga att reta upp folk så till den milda grad att dom blir ännu farligare i trafiken. Läste just om din typ i senaste numret av M. Kan slå mig i backen på att du ligger kvar i vänster körfält på flerfiliga motorvägar?! Denna typ av beteende skapar trafikfarligt beteende hos andra (jo, det är vetenskapligt bevisat). Du ligger väl kvar i vänster körfält över Västerbron också när du cyklar? Så att snabbcyklare tvingas bromsa in? Skulle inte förvåna mig. Att jämställa rödljuskörning och ren stöld är så patetiskt att jag går bananas även om det inte går ut över andra varken i trafiken eller i övriga livet. OCH jag är äldre och mer erfaren än du tror. Har haft körkort sen -74 både mc o bil och aldrig varit orsak till en olycka, bara blivit påkörd (bil). Och jag är gift och har tre barn (som har hjälm, det har väl inte du om jag läste rätt någonstans???)
Dagens resultat på hemvägen :
Bromma blocks, 1 rödljus
Västerbroplan, 1 rödljus
Långholmsgatan, 3 rödljus.
Årstal, 1 rödljus, 1 gul
Sockenvägen, en stopplikt
Stannade på flera ställen, t ex Drottningsholmsvägen och innan Tranebergsbron (där jag brukar köra mot rött pga av total avsaknad av synk) men stannade pga av oklar orsak. Apropå rådet att söka, Jag kontrar med att säga att jag tycker att du faktiskt ska söka för ditt beteende, det måste vara olidligt att ha dig i sin närhet!
Hej. Jag stängde den tråden av ett skäl. Det betyder inte att det är en bra idé att fortsätta exakt samma här. /mod
Det var min tanke och det är fortfarande min tanke. Vi har helt klart olika syn och ingen av oss är villiga att lyssna på den andre. Att du tog körkort före mig spelar ingen roll, du har ett omoget synsätt ändå anser jag. Jag anser att du är en trafikfara och du anser att jag en paragrafryttare. Fine.
Men när du fortsätter att bråka med andra med din syn på rödljuskörning så vill jag gärna slippa se dig smutskasta mitt namn. Du slängde på bensin i elden när jag ville att elden skulle självdö.
Du anklagar mig för att vara idiot, psykfall, tjuv, skattesmittare, omogen, sakna moral, you name it bara därför att ja hävdar att rödljuskörningen kan vara ok i vissa fall. För dig är hela världen svart eller vit allt annat går bort. Har man ett sådant onyanserat synsätt får man räkna med mothugg. Jag kommer fortsätta att aktivt propagera för att fler ska cykla mot rött. Ju fler desto bättre enl principen Critical Mass. Jag och många med mig tänker inte be om ursäkt för att vi börjar återta gatorna från bilarna som dominerat sen ww2. Alla bilder från tiden före ww2 visar vem som höll i taktpinnen, sen har det gått utför. Nu har har cykeln kommit till heders igen och på sikt, säg 10 år, kommer gatubilden domineras totalt av cyklar. Allt talar för det av massa skäl, trängseln, folk är tröttnar på att sitta i köer, ungdommarna är inte så intresserade av bilar som tidigare generationer. Peak oil innebär att oljan för eller senare tar slut och de få elbilar som rullar kan vi samsas med. Tills dess hävdar jag att jag, genom min moraliska överlägsenhet som cyklist, bl a cyklar mot rött där det är befogat!
Som sagt. Streck i debatten. Vill ni fortsätta kan ni säkert växla epostadresser med varandra.
Regler är regler! De är till för att följas!
Förr tyckte man att kvinnor inte borde ha rösträtt. Gjorde den lagen att deras åsikt automatiskt blev ”rätt”? Självklart ska man ifrågasätta lagar och regler som inte kan motiveras!
Apropå rödljusregeln för cyklister.
Odengatan från Sveavägen upp till och lite förbi Odenplan. Nytt rekord idag med 6 bilar i cykelbanan på 300 meter. Alltid bilar parkerade i cykelbanan utanför kebabstället. Alltid.
Skeppsbron söderut. Felparkerade bilar, prejningar, dörrningar mm.
Lugnets allé vid Hammarby allé – väldigt många dubbelparkeringar i cykelfältet, folk som ska till Coop och Systembolaget tycker det är okej att fulparkera.
Håller med!
Något bättre vanliga veckodagar men på helger rena vilda västen 🙂 Bilarna står dubbelparkerade längst nästan hela Lugnets Allé samt Hammarby Allé till diverse restauranger, affärer och som du nämde mest i ögonfallande Coop och Bolaget. Med tanke på att det bara finns ”långtids” parkeringplatser (som alltid är upptagna) inte så konstigt kanske…
Ta ett trevligt snack med Taxiförare som parkerar fel, dom är så aggressiva när man försöker kommunicera med dom.
För övrigt ska ju kommunen ha 4 motorcyklar med lapplisor som ska se till att rensa för fyrans bussar, skulle vara trevligt om de kunde sköta cykelbanor också. Så polisen slipper menar jag.
+1 på Taxi!
Götgatan nattetid är full av taxi parkerade i cykelbanorna och cykelfälten. Utanför Snaps är infarten till cykelbanan blockerad varenda helgkväll. Utanför Malmen är det ständigt kaos.
I stort sett varje chikan cykelbanorna gör längs sträckan är parkerad i eller blockerad helgtid.
Tragiskt nog trots att det finns gott om poliser i rörelse. Ofta står de i grupper och hänger bara meter från problemen. Taxiförarna vet uppenbarligen att de inte löper minsta risk att bli bötfällda.
Och jag skulle vilja bidra med klassikern cykelfältet utanför Hotell Malmen, men också cykelboxen när man kommer från Kungsträdgårdsgatan och ska över till Strömbron. Eller hela Kungsträdgårdsgatan till och med. Mycket smittrafik där som gärna kör fort och prejar cyklister.
Korsningen St Eriksgatan/Rörsstrandsgatan. När man kommer från Odenplan och ska svänga vänster mot Fridhemsplan är det ofta mycket oklart mellan bilister och cykar hur man ska lägga upp turerna och jag väljer oftast att gå över korsningen istället för att svänga vänster förbi bilar som ska rakt fram.
alla bussar är livsfarliga, typ överallt. spec på hornsgatan hornstull-zinkensdamm. de rammar en både om man släpper förbi dem och försöker åka före.
och bussarna på skeppsbron.
Ringvägen / Götgatan. Bilar som ska svänga höger utanför Åhléns mot bron. De accelererar förbi mig, bromsar och blockerar cykelbanan, och när det blir en minimal lucka drar de igenom med en rivstart. Bil 2 tror att det är rött för gångtrafikanter och tutar gärna på cyklist som fortfarande har grönt. Senanast hände detta igår med bil + släp!
Det borde vara förbjuden högersväng här. Alla borde tvingas ta lilla Skanstullsbron istället.
Hamngatan utanför Berz. park mot Dramaten. Möter alltid gångtrafikanter när jag cyklar där (varför går de inte i den vackra parken?).
Tydligare skylt behövs att det är förbjudet att gå där. Gärna skylt + målning på cykelbanan.
Hela cykelbanan på hela Sveavägen och Götgatan.
Att cykla där är rena hinderbanan. Ett gatlopp med fotgängare som kors och tvärs går över cykelbanan, står på cykelbanan, skyltar och stolpar här och där, bildörrar som öppnas in i cykelbanan och passagerarna som kliver ut mitt i, hundkoppel och barnvagnar, budbilar och deras paketkärror, paket och lådor och såklart andra cyklister eftersom det är för smalt för att säkert köra om någonstans.
Alldeles för smal körbana, ingen eller för liten säkerhetszon från parkerade bilar och ingen avgränsning för fotgängare (tex. trottoarkant). Dessutom är det alldeles för inkonsekvent med abrupta slut på cykelbanan, platser där cykelbana och bilparkering smälter ihop, branta ramper upp och ned från cykelbana vid korsningar och gropar och skarvar som tom. skulle störa bilister. Man studsar omkring, sicksackar och tvärnitar och accelererar som en flipperkula. Inte undra på att folk dör här varje år.
Vad bra!!! Jag tycker cyklande poliser är grymt för att hålla efter alla trafikslag. Det bästa för att hålla efter bilister som kör för nära, blockerar cykelövergångar etc etc borde dock vara civila cykelpoliser. Tänk er det!!!
I övrigt, en klassisk gata som borde övervakas är naturligtvis Klarabergsviadukten västerut från Centralen till Klara Sjö. I synnerhet utanför kontorskomplexet återfinns många ”förbrytare”.
Stort TACK!!!
Jag håller med. Däremot tror jag det är bättre med uniformerade poliser än civila. Tanken är ju att folk ska följa reglerna och sköta sig. Inte att man ska vänta på att bötfälla så många som möjligt efter att man låtit de begå misstagen. Märkta polisbilar har redan den effekten. Det är bättre att avskräcka och undvika än att spana och straffa. Fler poliser på gatorna istället för inomhus och i bilar.
Jag var inte tydlig :-). Jag menar att man faktiskt kan ha både och. Jag tror att man aldrig kan komma åt de där bilisterna som gör farliga omkörningar för nära, eller kör ut från bigator över cykelvägar (där det i de fallen inte är lagligt att ej släppa fram cyklister) etc. om man inte har civila poliser. Sannolikt finns det inte ett enda brott beivrat i Sverige där man som bilist blivit fälld för att köra om för nära en cyklist (utan att olycka händer). Alla som cyklar lite har ju varit med om den situationen att bilister kört om otäckt nära…
Men detta är ju ett steg i rätt riktning – Absolut!
Götgatan utanför Scandic Malmen och Björns trädgård: Det är mer regel än undantag med taxichaufförer som tror att cykelfältet är en parkeringsplats.
Vasagatan! Från Norra bantorget mot tegelbacken.
Först: Ingen cykelbana. Sedan cykelbana följt av taxificka utanför hotell med bildörr-i-ansiktet-varning. Efter det: rödljus, cykelbana, taxiparkering innan du styrs ut rätt i biltrafiken via det rödmålade cykelfältet.
Episkt.
RT @Cyklistbloggen: Hjälp Stockholmspolisen! http://t.co/VXYzxRGhtQ #cykla #08pol
Cykelbanan från korsningen Hornsgatan/Långholmsgatan och fram mot västerbron är läskig i rusningen. Många cyklister som ska trängas i den smala filen samtidigt som det går bussar och bilar på båda sidorna.
Sveavägen: Mycket upp och ner på korta cykelbanesnuttar som ofta blockeras av bilar eller annat.
Odengatan: Fortfarande vanligt med bilar i cykelbanan (vägrenen?).
Sveaplan: Trafikljusen dåligt synkade med verkligheten vilket närmast uppmuntrar till rödljuscykling.
Skeppsbron: Många gående på norrgående cykelbana.
o.s.v.
Vasagatan förbi centralen ner mot Tegelbacken.
De flesta cykelboxar som ofta ockuperas av bilar och bussar.
Ställen där taxibilar samlas för upphämtning ex vid större hotel, stationer.
Korsningen sveavägen/kungsgatan och vasagatan/kungsgatan,olof palmes gata.
Odengatan
Rondellen vid Thorildsplan
Vad är problemet med rondellen? Bara otymplig att ta sig igenom (många stopp och tajt med plats för flera) eller vad? Enda som jag upplevt som problem där (förutom att vissa inte är snälla och stannar för cyklister på sadel) är att bilar från shell macken tenderar stå tvärs över cykelbanan iväntan på att komma in i rondellen.
RT @Cyklistbloggen: Hjälp Stockholmspolisen! http://t.co/VXYzxRGhtQ #cykla #08pol
Slussenområden är en enda röra för cyklister och gående just nu. Kolla speciellt in korsningen Götgatan/Hornsgatan, testa att komma från alla håll. Dessutom är trafikljusen extremt irriterande (både nere vid Slussplan och vid korsningen Hornsg./Götg) – kan ta många sega minuter att passera Slussen om man snällt väntar på trafikljusen.
Bra Ulrika! Hälsa Oscar!
Vasagatan!! Hela sträcka egentligen men värst kring centralen och mot norra Bantorget vid korsningen Olof Palmes gata.
Långholmsgatan – hela
Rondellen vid GA-torg