Det passar ju alldeles fantastiskt denna måndag när snö plötsligt återvänt till stan att tipsa om den här BBC-artikeln, ”Sneckdown: Using snow to design safer streets”:
Fast-falling snow can lead to unsafe driving conditions, massive pile-ups, delayed trains, cancelled flights and slippery sidewalks. But advocates for safer streets say the snow can also help illustrate how conditions can be improved.
Genom att se hur snön lägger sig och var folk och fordon faktiskt rör sig så ser man också plötsligt all yta som inte används. Som alltså står tom i onödan:
Another great #sneckdown post shows unused road space (in Philadelphia) ripe for reclamation: http://t.co/lshAYhgRfR pic.twitter.com/LCb6cCSb4I
— Melissa & Chris Bruntlett (@modacitylife) February 6, 2014
https://twitter.com/stevevance/status/436202125899485184
Snowy Neckdowns Redux: Winter Traffic Calming (#sneckdown) from Streetfilms on Vimeo.
”It’s free. You don’t have to do a crazy expensive traffic calming study. It provides a visual cue into how people behave in transportation,” says Eckerson.
Fantastiskt intressant. Är det någon som tittar på det här i Sverige?
Läs också:
Sneckdowns’: The Buzzword That’s Turning Traffic Nightmares Into Transport Planning Triumphs!
Sneckdowns: Taking the World by Storm
Alla måste trängas. Vissa mer än andra
Som inblandad i gatuprojektering (tar hand om trottoarerna etc, inte vägdelen, men ritar ibland upp tidiga skisser på hur korsningar t.ex. skulle kunna utformas) förhåller jag mig skeptisk till att det går att planera såhär (tyvärr).
Alla korsningar och infarter blir alltid mycket mycket större när trafikarna har tittat på dem, eftersom det alltid är något stort fordon med gigantisk svängradie (t.ex. sopbilar och brandbilar) som måste komma runt hörnen nån gång emellanåt, eller som i alla fall måste kunna göra det.
Önskar verkligen att trafikplnering kunde bli lite inspirerad av t.ex. Portugal. Kör man tillräckligt sakta kan man ha mycket smalare vägar än vad vi har här. Tyvärr planeras det itne så, utan för att man ska kunna köra obehindrat i ”normal” hastighet. Och så får vi problem med fortkörning och gigantiska trafikytor som ett brev på posten.
Men allt ovan är ett väldigt bra sätt att visa på det absurda i hur stor plats vi låter motorfordonstrafiken ta i våra städer!
Sen får vi förslag som i dagens DN där en insändare tycker att man skulle hugga ned alla träd 20 meter från vägen på 50+ vägar eftersom han tycker att det känns otryggt med träden som skymmer sikten när han åker i 90km/h
Jag tycker att den insändarskribenten ska skaffa sig en bilhjälm, och byta till en bil med inte alltför stark motor, t.ex. en gammal Lada. Alternativt en privatchaufför 😉
Det finns ngt liknande med att man inte anlade gångvägar/cykelvägar i ett nybyggt bostadsområde utan bara sådde gräs överallt. Sedan när folk trampat upp stigar så tog man ett flygfoto och la vägarna där gräset var borttrampat. Någon som känner igen det?
Första exemplet från wikipedias om desire paths tar upp Finland och snö och hur man förbättrar de befintliga gångvägarna. Men kanske fungerar lika bra med gräs, fast inte så kul att cykla på.
Mycket intressant. Även om jag inte tror att utökade trottoaren någonsin kommer att byggas i det konservativa trafikstockholm så är rundade hörn en bra början. Särskilt högersvängande bilar håller för långt avstånd från trottoaren och hamnar ofta i vänsterfilen (om det är en stor korsning) vilket skapar onödiga trafiksituationer.
Korsningen Götgatan / Folkungagatan borde ha rundade trottoarhörn och skyddande pollare.
RT @Cyklistbloggen: Använd snön för trafikplanering: http://t.co/mbotnTekp2 #cykla
Cyklistbloggen: Använd snön för trafikplanering http://t.co/31h8lEWNsj @Cyklistbloggen
RT @Cyklistbloggen: Använd snön för trafikplanering: http://t.co/mbotnTekp2 #cykla
RT @Cyklistbloggen: Använd snön för trafikplanering: http://t.co/mbotnTekp2 #cykla
RT @Cyklistbloggen: Använd snön för trafikplanering: http://t.co/mbotnTekp2 #cykla