Vi fick ett mail från Jonas Ericsson på Miljöförvaltningen i Stockholm. Han letar idéer inför ett EU-projekt där nya lösningar för trafik och energianvändning ska testas i Årsta och vill ha er hjälp.
Så här skriver han:
Jag letar nu efter innovativa idéer framför allt för transporter och tänkte ta hjälp av Cyklistbloggens läsare med idéer – kanske främst på cykelområdet.
Kriterier för idéerna:
- De ska spara energi och/eller klimatutsläpp – för cyklingens del innebär det mestadels att hitta sätt att få folk att byta från bil till cykel.
Då ska man veta att jobbresorna bara utgör 1/4 av bilresorna i hela länet – och betydligt mindre i Stockholms stad, och att dessa resor är någorlunda lätta att ersätta med kollektivtrafik. Den stora mängden bilresor handlar istället om shopping och fritidsresor, och i viss mån om att lämna barnen på skolan innan man själv tar T-banan till jobbet. Detta är resor som är betydligt svårare att ersätta med kollektivtrafik eftersom människor vill åka på olika tider och har så vitt skilda resmål och dessutom ofta stor packning.
- De ska vara så nära marknadslansering att det företag som använder Årsta som utvecklingslaboratorium därefter ska ha en färdig produkt att sälja.
Idéerna ska alltså ligga i framkant av vad som är möjligt idag, men ändå ha en rimlig chans att bli lönsamma inom några år.
- De ska vara nya = inte ha införts någon annanstans (eller möjligen i någon icke-tillräckligt utvecklad form någon annanstans)
- Ny informationsteknik, uppkoppling överallt och big data kan ge nya möjligheter
I detta fall handlar det alltså INTE om den ordinarie infrastrukturen och huruvida denna är eftersatt eller ej – det är en helt annan fråga som sköts av mina kolleger på Trafikkontoret. Jag är i detta fall ute efter spetsidéerna och skulle vilja ha ett antal att välja emellan. Detta utgör inget löfte om att förslagen kommer att införas i närtid – det hänger både på EU, övriga städer och framför allt på att det finns företag som är villiga att genomföra – men bra idéer har en egen växtkraft och kommer med all sannolikhet att genomföras förr eller senare. Det jag vill göra är att skynda på den utvecklingen.
Intressanta idéer kan ni maila till Jonas.Ericson@stockholm.se, men en idédiskussion här på forumet kan generera nya tankar – fler hjärnor ger fler infallsvinklar och oftast bättre lösningar.
Vad säger ni kära Cyklistbloggläsare, vad har ni för idéer att hjälpa Jonas med?
Jag åkte bil (taxi) i rusningstrafik i Stockholm förra veckan för första gången på åratal. Vanligtvis cyklar jag överallt. Bilen stod still i kö. Det vill jag inte göra om. Att stå stilla får folk att ställa bilen och ta cykeln eller åka kommunalt. Vill man öka antalet privatbilister och bilförare så bygger man infrastruktur för dem. Vill man minska antalet så bygger man infrastruktur för andra trafikslag. Oavsett om det är i stan, förbi stan, bredvid stan eller whereever.
Kan inte du börja jobba på TK Anna? Helst i hög chefsposition. Eller varför inte börja jobba politiskt? Du har redan en garanterad röst.
Moderaterna 1994: ”det är roligare att säga ja”
Ulla Hamilton 2014: ”vi har det utrymme vi har”
Världens kortaste tv-debatt
Ulla: No we can’t
Anna: Yes we can
Mer än så behöver vi inte veta.
Bevara eller förändra?
Hello Stockholm! May we have your votes please?
Jag har också funderat på detta med cykelpool. Tänk om man kunde betala en fast summa varje månad och få tillgång till fungerande transport. Ta med barnen i en lastcykel till dagis, byt där till en smidigare cykel för transport till jobbet. Partnern cyklar till sitt jobb, sen byter till lastcykel vid dagis.
Problemet med att ha egna är att då måste man underhålla och förvara. Inte helt lätt om man bor i lägenhet.
STORT tack för många bra idéer!
Vi ska under nästa vecka börja få ihop alla våra idéer vi samlat på oss till ett enda koncept, gemensamt för flera städer. Som sagt ovan kan jag inte lova att just de här idéerna i slutänden passar in och genomförs i just i detta EU-projekt, eftersom det är väldigt många nationella och internationella flaskhalsar som ska passeras innan man landar nån gång 2016. Men bra idéer har också en egen växtkraft och kommer förr eller senare att genomföras. Ju mer man sprider idéerna dess större chans att någon sätter igång.
Så återigen: Stort tack!
/Jonas Ericson
Det har tydligen kommit in flera olika förslag som alla kretsar kring lastcyklar. Men kommunen undrar lite över varför lastcyklar är bättre än att bara ha en vanlig cykel med en kärra/släpvagn.
Släp är ett alternativ, och jag kör själv med det. Men de släp som marknadsförs idag lastar för lite både i utrymme och vikt.
Biltema och Spectras modeller lastar kring 30 kg. Räkna bort ett par barn och det blir inte mycket till storhandling. De dyrare modellerna från Burley och Nordic cab tar upp till 50 kg. Men fortfarande kan man inte lassa alltför mycket i bagageutrymmet då viktfördelningen blir fel.
Lastcykeln kan därför upplevas som smidigare av de som testar att byta ut bilen. Det blir liksom som vanligt. Sätt barnen i sätet och ställ ner kassarna utan att behöva bekymra sig om vikt och placering.
Att lastcykeln dessutom kan förses med el-assistans är ytterligare ett plus. Vid användningen av släp på befintlig cykel försvinner den möjligheten.
Hade jag bott i en storstad så hade jag förmodligen inte funderat på att skaffa mig en elbil annat än om jag skulle vilja resa långt utanför staden. Jag bodde i en storstad förr och hade täta buss- och spårvagnsturer, ändå hade vi en bensinbil. I storstaden där jag föddes brukar man organisera något som på engelska heter ”Critical Mass”, det är ett gäng cyklister som kör ut på vägar i storstäder och hindrar biltrafiken från att köra om dem genom att cykla så många i bredd. Den första så kallade ”Critical Mass” som organiserades var i San Francisco i USA år 1992. Sen i Polen var det en man som hette Marek Woś, han sa att ”Warszawa inte är en by som är till för att cykla i”. Som svar på det körde cyklister massivt ut på gator och hindrade bilister från att köra fortare än dem där i ett tiotal timmar. Sedan dess organiseras det fler sådana cykeldemonstrationer i flera polska städer, men att bruka göra det blev så omfattande att det spred sig in i vissa mindre städer så det sker inte bara i storstäder nu.
Annars anser jag att man inte borde leva med bilar i en storstad utan en stor elcykel som kan transportera mycket gods, kanske upp till 400 kilogram gods. Den här webbsidan är skriven på engelska och säger om hur en sådan elcykel kan spara pengar för en enskild individ som inte vill ha en bil: http://www.electricbike.com/cargo-money/ Det finns även motorcyklar som kan hantera en så stor last som elcyklar jag skrev om här, de finns främst i Indien och går tyvärr på bensin, men man kan bygga en elektrisk sådan motorcykel vilket blir betydligt billigare än att köpa en färdig sådan motorcykel. Det kan då kosta ungefär 40000 kronor att bygga en elmotorcykel. I Köpenhamn finns det ett bilfritt område som heter Christiania. Det finns dessutom en trehjulig cykel som heter Christiania bike och de rullar på tre hjul med en diameter på 20 tum, precis som min tvåhjuliga elcykel med samma hjuldiameter. Till dessa cyklar kan man dessutom få tillbehör som till exempel ett tak som skyddar mot snö och regn eller backväxlar.
Även utveckling av den svenska elcykelmarknaden som ligger långt efter tex den tyska. När jag i en cykelaffär frågade var de hade sitt elcykelsortiment blev svaret:
– Den enda vi har står bakom trappan, vi säljer inte så många sånna. (Nej, tror jag det, när de knappt syns) Har även många gånger fått kommentaren: – Elcykel, är inte det fusk? (Tänk, jag visste inte att det var en tävling…) Förbättra attityden och kunskapen om elcyklar så vinner vi många, framförallt i kuperade städer som Stockholm.
Jag tror att många väljer bort cykel för att de inte vill frysa eller få jobbkläder förstörda av smutsigt vatten som skvätter upp från vägen mm. Alltså tror jag några människor skulle kunna omvändas om det togs fram några smarta skyddskläder (overall?) som är funkar att cykla i, som är lätta att ta på och av, som väger lite och är lätta att stuva undan när man kommer fram. Det är ju inte alla som kan/vill duscha och byta alla kläder på plats. Vidare tror jag bättre och smidigare reflexkläder än reflexvästen, som både är osnygg och inte andas.
RT @Cyklistbloggen: Stockholm vill ha hjälp att få folk att ställa bilen http://t.co/B3tBUeqyH5 #cykla
RT @Cyklistbloggen: Stockholm vill ha hjälp att få folk att ställa bilen http://t.co/B3tBUeqyH5 #cykla
Tror också på att locka bilpooler ha lastcyklar. Problemet är möjligen att hitta de ekonomiska incitamenten, eftersom man vet att det i princip inte kostar någonting att cykla någonstans är det inte säkert att det är lätt att ta betalt för att låna en lastcykel. Dessutom slåss bilpoolerna med platsproblem i Stockholm, men cyklar kan ställas på platser där bilar inte går att få in, så det kan finnas möjlighet.
Att cykel är så billigt gör det svårare att hitta incitamenten för företagen. De stora kostnaderna för bilar gör folk avtrubbade och det är relativt lätt att få in lite vinstmarginal att försörja sig på. De små driftkostnaderna för cykel är det svårt att profitera på. Det är också svårt att blunda för att om man vill få folk att välja cykel framför bil är infrastrukturfrågan fundamental.
Jobba med distributionsföretagen för att få till en hemleverans som är mer anpassad till privatpersoner. En del företag vill inte ens säga om de kommer en för- eller eftermiddag och det blir orimligt om jag ska sitta hemma ifrån arbetet och vänta en hel dag. Det blir inte bättre av att leveransen redan är betald och vald av leverantören, hade det varit jag som mottagare som betalade speditionsfirman och kunde välja den skulle det nog bli lite annat ljud i skällan. På sikt skulle man kunna tänka sig system som är mer eller mindre helt automatiserade för detta ändamål.
@Cyklistbloggen Tack för tipset!
RT @Cyklistbloggen: Stockholm vill ha hjälp att få folk att ställa bilen http://t.co/B3tBUeqyH5 #cykla
App till iPhone/Android som kan spåra din framfart och användas för analys av framkomlighet/stoppande hinder för att följa upp och utvärdera var insatser behöver göras? Vore bra för input till TK.
En sak som skulle göra att man kunde välja bort bilen för kollektivtrafiken i en massa fall är om det skulle vara lätt att ta med en kärra på t-banan. Då skulle man inte behöva ta bilen bara för att man skulle storhandla eller transportera nån halvstor grej. Man skulle kunna ha ett hyrkärresystem, liknande det man har för cyklar idag. Gärna i anslutning till t-banan.
Och när man gjort det möjligt att ta med en kärra vore det naturligt att även låta folk ta med cyklar…
Använd vägtullarna och ha en ”unik cykeltransponder” som genererar pengar till konto som är kopplat till transponden. Pengar tas från ett högre pris på biltullen. Sammanfattning av detta blir dyrare med bil/ förtjänst att cykla, givetvis skattefritt.// tony
RT @auddenberg: @cyklailinkoping Detta vill ni nog följa. ”Kan @StockholmsStad retweeta det här? En fråga från Miljöförvaltningen:” http://…
@cyklailinkoping Detta vill ni nog följa. ”Kan @StockholmsStad retweeta det här? En fråga från Miljöförvaltningen:” http://t.co/c4TZsbP7Vs
Kan @StockholmsStad retweeta det här? En fråga från Miljöförvaltningen: http://t.co/g66HhlogiN
Något för @Sunfleet ? http://t.co/g66HhlogiN
Personligen skulle jag vilja se bilpooler, tex Sunfleet som redan finns i området, som också omfattar lastcyklar, gärna elassisterade. Det skulle kunna fungera som alternativ vid storhandlingar i närområdet, Sickla, Södermalm och Liljeholmen. Jag skulle också gärna boka en sådan för tex sommarutflykter med familjen till Eriksdalsbadeto och Mälaren.
Sen kanske det här ligger utanför, men just Årsta som är omlastningsområde, borde kunna fungera för ett pilotprojekt liknande Cargohopper i Nederländerna:
https://www.cyklistbloggen.se/2012/08/nederlandernas-lastbilstag/
Förstår jag det rätt om det alltså är ett företag i Årsta som har utvecklat någon form av produkt, helst IT, som snart ska släppas till marknaden som kan få folk att köra mindre bil som är det som efterfrågas?
Nej, det handlar om att hitta bra realistiska idéer som kan öka omställningen från bil till cykel, åtminstone i cyklistaspekten. Idéerna ska sedan ha möjlighet att lyckas på marknaden, dvs företag ska kunna ta dem och sätta igång med en gång. Så tolkar jag det.
RT @GabGjerswold: Hur få folk att ställa bilen? Stockholm behöver tips! @Cyklistbloggen http://t.co/1G4agPr63P
@GabGjerswold @Cyklistbloggen +rinspeed for gods hantverkare myndigheter taxi m fl. vilken lugn e trevlig stad det skulle bli 690219
@GabGjerswold @Cyklistbloggen ingen trängselskatt, gör iställe om bilvägar til gåcykelvägar + väg for små elbil twizy, kenguru ! + magpod 69
RT @GabGjerswold: Hur få folk att ställa bilen? Stockholm behöver tips! @Cyklistbloggen http://t.co/1G4agPr63P
RT @Cyklistbloggen: Stockholm vill ha hjälp att få folk att ställa bilen http://t.co/B3tBUeqyH5 #cykla
Hur få folk att ställa bilen? Stockholm behöver tips! @Cyklistbloggen http://t.co/1G4agPr63P
RT @cykelbloggar: Cyklistbloggen: Stockholm vill ha hjälp att få folk att ställa bilen http://t.co/djYD4TWKST @Cyklistbloggen
Cyklistbloggen: Stockholm vill ha hjälp att få folk att ställa bilen http://t.co/djYD4TWKST @Cyklistbloggen