På 40-talet kunde man ta med sig cykeln till och från skärgården, titta på övre däck på den här Waxholmsbåten:
Det var bättre förr eller? Nepp, man får fortfarande ha med sig cykeln på Waxholmsbåten:
Kan jag ta med mig cykel på båten?
Ja, men i mån av plats. Det kostar 35 kronor extra att ta med cykeln i skärgårdstrafiken. Resenär med periodkort får fritt ta med cykel, dock ej under sommartidtabellen då cykel kostar 15 kronor. På Djurgårdsfärjan kostar det 40 kronor att ta med cykel.
Rätt självklart egentligen – cykeln är ett utmärkt fordon ute på skärgårdsöarna och det vore ju dumt om man inte använda den när man är inne i stan och handlar.
So, skärgårdscykling ftw! Och kollektivtrafikscykelmedtagning ftw också.
Och själv brukar jag ta med cykeln på Ressels färja till Allmänna gränd på sommaren. Jag är inte ensam, ställen brukar vara fulla.
Färjan EMELIE får ta upp till 170 passagerare och är handikappanpassad. Det är lätt för en rullstolsburen att själv röra sig ombord. På färjan finns alltid en däcksman som hjälper till vid av- och påstigning. Det är dessutom gott om plats för barnvagnar och cyklar.
Finns få saker som är så härliga som att börja en arbetsdag i solen på halvdäck, med en kopp kaffe under den 20-minuter långa resan.
Passar på att flika in att det från och med 1 maj 2014 blir ”gratis att ta med cykel ombord i både skärgårds- och hamntrafiken”, dock fortfarande i mån av plats.
http://www.waxholmsbolaget.se/om-waxholmsbolaget/kundservice/vanliga-fragor/
Har börjat träna/motionera så senaste året, dvs cykla ut i skärgården och sedan ta båten hem, t.ex. från Staveström på Ljusterö. Där är det väldigt lite trafik i förhållande till fastlandet och kommer det bilar är det ofta stötvis i samband med färjan.
Snyggare båtar var det förr i alla fall (tur att några finns kvar)!
Fast i skärgården är väl båt det lika självklara transportmedlet som cykel är i stan…
Waxholmsbolagets båtar är ökända för sin hänsynslösa framfart – stora svall, hög fart, väjer aldrig och ger aldrig signal om vart de är på väg.
Jag har mina rötter i skärgården (närmare bestämt här: http://sv.wikipedia.org/wiki/Gillinge ) och jag håller med, mellan öar är det väl opraktiskt med cykel. Men bor man på någon av de större öarna, Nämdö och Utö till exempel, så är cykeln ett fantastiskt transportmedel.
Jag har faktiskt aldrig hört någon gnälla på Vaxholmsbåtarna, förutom att alla nya fartyg anses fula.
Har du tagit ditt namn efter ön?
Farfar gjorde. Släkten heter Norman från början.
http://www.gillinge.eu/text1_16.html
Skärgårdsbefolkningen ska naturligtvis ha goda kommunikationer – det är väl inget att säga om det. Men Waxholmsbolaget är som sagt ökänt för sin hänsynslöshet och ignorans mot fritidsskeppare – framför allt mot seglare. å gott som alla andra yrkesskeppare beter sig väldigt bra.
Man kan ju undra varför turister och Stockholmare som bara ska ut till Grinda en semesterdag ska fräsa fram i 20 knop i en båt som ger så mycket svall att den förstör de stränder och den natur de åkt ut för att njuta av? Är det helt fel att låta dem glida fram i en tyst smal båt som Norrskär eller Västan när de ändå är på semester och ska njuta av tillvaron? Och om man nu absolut måste ha en fet båt som ger en massa svall – så behöver man inte dra på för fullt mellan öarna eller på ställen som Tenösund eller Stegesund. Det är lika illa som när bussarna kör hänsynslöst mot cyklisterna på Katarinavägen.
– – –
Gillinge är en fin ö att segla eller paddla runt, rätt avundsjuk blir man… Den känns också lite för bebodd och privat för att man ska gå iland om man inte känner folk där, så den får ni ju ha för er själva. Fast som kanotist har man ju Villinge med sandstränderna och Långviksskär-arkipelagen alldeles intill…
”Waxholmsbolaget är som sagt ökänt för sin hänsynslöshet och ignorans mot fritidsskeppare”
Byt ut Waxholmsbolaget mot cyklister och fritidsskeppare mot gångtrafikanter så ser du kanske tydligare hur illa ditt känsloargument är.
Om W-båtar tar alternativa vägar så är det högst troligt att de gör det för att det finns hinder i vägen (t.ex. för många fritidsbåtar som kaptenen gör en bedömning inte hinner flytta på sig) och så kör W-båten på fel sida om en kobbe och där skvalpar du lyssnande på P3.
Vi cyklister får också skit när vi väjer för hinder och blir tvingade att ta alternativa vägar. Som cyklist borde du veta bättre än att slå på gnälläget på tomgång.
Byt snarare ut Waxholmsbolaget mot stressade lastbilschaufförer och seglare mot cyklister som måste slänga sig upp på trottoaren när dessa enorma monster fulla med turister och badgäster brakar förbi i 20-25 knop utan koll på vilka manövrar som ens är möjliga med en segelbåt.
Håller inte med dig Anders
Motorbåt = bil
Segelbåt = cykel
Waxholmsbåtar åker i farleder. Där har alla andra väjningsplikt. De ger signal att du ska flytta på dig, samt (ibland) när de angör eller lämnar trånga hamnar.
Farleder är utmärkta på sjökort och det gör öven bryggor. Även om du inte vet vilken Waxholmsbåt som kommer kan du göra en kvalificerad gissning vilken brygga den ska angöra och hur vilken väg den sedan tar. Du ser den på lång väg och har flera minuter på att väja. Klarar du inte av detta – håll dig på land.
Stora båtar ger stora svall. Så svårt är det inte att hålla koll på dem och parera svallvågor. Det klarade jag av redan som 10-åring på segeljolle och självklart som vuxen med segelbåt. Jag har även klarat av Viking Line svall med kanot. Tips: korsa snett över svallvågorna.
Nyttotrafiken har alltid gått först på sjön, inget konstigt med det.
Det verkar som om du inte varit ute i skärgården på rätt många år – det
här är ett ständigt återkommande klagomål seglare emellan.
Jag pratar inte om trånga farleder utan överallt annars. På fruktansvärt många ställen finns det 4-5 möjliga vägar för Waxholmsbåten, vissa är farled, andra är det inte och det är omöjligt att veta vilken av dessa vägar Waxholmsbåten tänker ta om inte skepparn signalerar på något sätt. Bryggor kan ligga långt utom synhåll – eller så finns det 5-6 st inom synhåll och det är omöjligt att veta vilken av dessa han tänker lägga till vid härnäst. Och nej – de syns inte förrän de dyker upp ur ett litet sund någonstans, då har man ca 30 sekunder på sig att väja. Ligger man då på en hård kryss så måste man veta åt vilket håll man ska slå undan. Är det svag vind så slår svallet vinden ur seglen och då har man inte en chans att flytta på sig.
Och förtöjer man vid en undanskymd ö, långt från alla farleder, så nog kommer det en Waxholmsbåt fräsande tätt mellan öarna i 15 knop kl åtta på kvällen när allt annat är lugnt och stilla och sjöbrisen lagt sig, slår upp meterhöga svall och man får slita som en tok för att förhindra båten från att slå emot klipporna.
Stora båtar behöver inte alls ge stora svall – Finlandsbåtarna är exemplariska i att köra lugnt och försiktigt och ger nästan inget svall alls. (visst ger de en hävning eftersom de är så stora – men svallet är minimalt – betydligt mindre än efter Saxaren, Dalarö, Gällnö etc). Finlandsbåtarna signalerar också alltid tydligt sina avsikter att gira babord eller styrbord. Dessutom håller de sig i farleden.
Sen är det nog mycket tveksamt att kalla Waxholmsbolaget nyttotrafik under sommarhalvåret – det enda de kör är badgäster och turister
Waxholmsbåtar = bussar
Jag anser att W-båtar är nyttotrafik på samma sätt som bussar på land, dvs yrkesmässig trafik.
Jag seglar en vecka varje år (senast 2013) och har inte haft problem med W-båtar vare sig på 70-talet som barn eller nu som vuxen. Du måste ha haft extremt otur eller så har du samma förhållningssätt till W-båtar som en del bilister har till cyklister: ”de dyker upp från ingenstans och det är omöjligt att veta hur de tänker färdas eftersom de inte signalerar”
Men visst, jag har inte heller problem med SL-bussar då jag tycker de är lätta att tolka hur de tänker köra. Linjetrafik har en viss förutsägbarhet.
Mitt problem som seglare är motorbåtar. På cykel är det taxibilar.
Som sagt, du måste ha haft extremt otur med W-båtar eller så seglar du inte aktivt. Hur som helst låter du lite bilistgnällig.
Snarare lite cyklistgnällig 🙂
Just Waxholmsbåtarna är ofta oberäkneliga och framför allt hänsynslösa med noll intresse för vad deras svall ställer till med.
Sedan 70-talet seglar jag i princip varannan helg från maj till oktober med 3-4 veckors semestersegling i juli. Om det är aktivt seglande eller inte, överlåter jag till dig att avgöra… Det är ju lite märkligt att denna extrema otur hållt i sig så länge, att den endast gäller Waxholmsbåtarna – och att den också drabbar alla andra seglare jag mött under dessa år 🙂
OK – jag vänder på det hela: jag har tydligen haft extremt tur 🙂
Uppenbarligen så är det fullt möjligt att ha helt olika bilder av skärgården, på samma sätt som att Norrtälje, Västerås och Nynäshamn är helt olika städer.
Jag vet att det här är en gammal tråd, men jag hamnade har m h a en googlesökning och det kan ju andra också göra.
Waxholmsbåtar har inte företräde för att de åker i en farled, det har ingen annan som åker i farleden heller (bortsett från vissa mindre undantag om manöverbarhet och trånghet). ”Nyttotrafik” har inte heller företräde. Det låter som om du behöver läsa på om sjövägsreglerna.
(Faktum är att ska man inte ska väja alls om man inte har väjningsplikt, man ska hålla sin kurs och hastighet. Det kan man ju tycka låter dumt ur en smidighetsaspekt, men om det blir så olyckligt att man av någon anledning hamnar i domstol bedöms man strikt enligt reglerna.)
RT @Cyklistbloggen: Skärgårdscykling ftw: http://t.co/B9ugxUTCX9 #cykla
@Cyklistbloggen Vilken härlig bild!
Cyklistbloggen: Skärgårdscykling ftw http://t.co/m1Nou7UefL @Cyklistbloggen