Apropå kablarna som kommunens entreprenörer lagt i cykelbanan, så dök den här bilden upp i mitt Facebookflöde:
Jag förstod först inte problemet – det verkar som att cykelbanan är avspärrad och att man får svänga höger i pilens riktning. En omledning alltså. Kanske pågår vägarbete.
Men nej, till höger om banan ligger kajen och ett stängsel. Meningen är istället att man ska sick-sacka sig mellan de där två betongblocken som placerats över tågspåren.
Sedan fortsätter cykelbanan längs med spåren rakt fram. Men varför?
En annan cyklist på samma sträcka hittade en möjlig förklaring till betongblock och avspärrningar och fotade:
Det låter som en rimlig förklaring. Utan avspärrningar och betongmurar så används cykelbanan som parkeringsplats.
Så, det verkar som att för att göra så att cyklisternas framkomlighet inte försämras på grund av att folk inte kan låta bli att fulparkera, så måste cyklisternas framkomlighet försämras.
Vi har ställt frågan till kommunen hur de tänkte här. Eller om det kanske är Stockholms Hamnar som tänkt, suggorna har deras märkning. Återkommer när vi får svar.
Ett litet påpekande, vägmärket säger inte att måste svänga höger. Utan den säger att om man svänger höger, så möter man ingen fordonstrafik. (enkelriktad väg).
Det är förstås felaktigt det med. 🙂
Absolut. Men ska jag vara ärlig tror jag inte man har tänkt så. Jag tror bara man har tagit märket för ”Påbjuden cykelbana” och sedan lagt till en pil.
Hej Christian, tack för att du uppmärksammade detta! Anledningen till ”betongsuggorna” var att öka trafiksäkerheten för cyklister, genom att förhindra lastbilstrafik på ytan. En av ”suggorna” blev tyvärr illa placerad så att den istället förhindrade cyklister att ta sig in så som det är skyltat. Detta upptäckte vi och det är nu åtgärdat.
Med vänliga hälsningar
Kristian Martti – Stockholms Hamnar
Inte nog med avspärrning av tveksamma skäl, utan omledning till längsgående spårbana som är en klassisk cykelolycksfälla? Det var genomtänkt minsann!
RT @Cyklistbloggen: Mer bråte i cykelbanan… http://t.co/J0iY6yPde4 #cykla