Meny
Cyklistbloggen
  • Hem
  • Om oss
  • Cookie Policy (EU)
Cyklistbloggen

Livsfarlig avspärrning på Katarinavägen

Publicerad den 12 februari, 20141 januari, 2022

På Katarinavägen i Stockholm har det pågått ett vägarbete i något år nu, med avsmalnad väg i form av betongsuggor. Man cyklar bredvid bilar och SL-bussar på en väg som blir smalare och smalare:

Trångt om saligheten
Trångt om saligheten

Dmitri som cyklar där oftare än Cyklistbloggen skriver så här om sträckan:

Några meter längre bort finns en smal sektion mellan ”heligdragen linje” och betongmur, där bussförare, lastbilsförare och bilförare ofta kör om cyklister precis vid den smalaste delen. Eftersom det är en lång uppförsbacke är cyklister här trötta och cyklar rätt långsamt. En stombuss kan lätt klämma en mot muren om man inte är vaken. Obehagligt är bara namnet.

uRV4NMA (1)
Foto: Dmitri Fedortchenko, CC-BY

Jag cyklade där i mars förra året och jag håller med. Så här ser det ut (från 2:15 ungefär):

Sedan dess har det som Dmitri skriver blivit ännu lite otäckare eftersom de spärrat av mittlinjen längre ner för att förhindra att bilister gör en U-sväng där. Effekten blir att de istället gör det precis vid avsmalningen.
Fotgängarna däremot skyddas bakom betongsuggorna. Dmitri hörde av sig till kommunen och fick följande svar:

Vi försöker alltid se till att få en bra lösning för cyklister och gående, men avstängningsmaterial tar förstås också av det begränsade utrymmet. Det har helt enkelt inte funnits mer utrymme att spela med för att alla trafikantgrupper ska få plats.

Så här skriver Dmitri:

Jag är ingen ”Trafikingenjör” men jag kan nog komma på några sätt att lösa problemet:

  • smalna av gatan till ett körfält, reglera med skylt eller trafikljus, led cyklisterna utanför med betongskydd

Eller några billigare lösningar som ändå har stor effekt:

  • stor cykelsymbol mitt i körbanan för att ”tipsa” cyklisterna om att cykla centralt för att inte bli omkörda.
  • skylt ”omkörning förbjuden” med tillägstavla ”cykel får ej köras om”
  • måla cykelfält
  • omfördela utrymmet – gående behöver inte ha gångbana på båda sidorna om vägen, färre går på den högra sidan (i bild), sätt upp övergångsställen, bredda ”gångbanan” och låt cyklister cykla i den istället.

Men ”varning byggutfart”, det har man satt upp – plåt måste skyddas.

Vi vill tillägga att det också skulle gå att göra motorfordonsförarna uppmärksamma på att cyklisternas cykelfält är avspärrat och att de därför får samsas om utrymmet genom en sådan här skylt:

cykeltrafik

Eller en sådan här:

cykelledning

Där det finns vilja finns det lösningar. Eller vad tycker ni?

23 svar på ”Livsfarlig avspärrning på Katarinavägen”

  1. Ms_Xx skriver:
    26 februari, 2014 kl. 6:45 e m

    Jag undrar så över när de tänker ställa om prioriteringen i korsningen Hornsgatan/Götgatan till cyklister/fotgängares fördel. Nu när det nästan inte kör några bilar gör staden ett jättejobb i att fostra sina ”oskyddade trafikanter” till att trotsa rödljus. Knappt nån alls verkar klara av att stå och vänta på ett evigt rödljus utan att det kommer några bilar, och vips är en del av dem lika kreativa även vid andra rödljus framöver.
    Om nån tycker att det är omoraliskt att köra mot rött oavsett så ja, visst, det är det kanske, men jag fixar inte att bli behandlad på det sättet (vänta här, idiot), då blir det anarki (lite lite).
    Så himla dumt att den som ställer in trafikljuset inte fattar det. Att många funkar så. Suck.

    Laddar in …
    1. Christian Gillinger skriver:
      27 februari, 2014 kl. 11:50 f m

      Det är en oerhört relevant fråga. Jag har ställt den till kommunen nu, återkommer när jag får svar.

      Laddar in …
  2. Anders M skriver:
    24 februari, 2014 kl. 10:43 f m

    Man har nu reparerat och öppnat Thor Modéens trappor, som tidigare var helt instängda av byggarbetsplatsen och belamrade med byggnadsställningar för den (semi)temporära röromdragningen. Resten av byggarbetsplatsen är dock kvar så man kan bara nå trapporna via en gång från infarten till Katarinaberget. Att trapporna har öppnats igen är ju trevligt, men det innebär förstås att det inte längre finns utrymme att ta av för att förminska resten av avspärrningen. Vi får hoppas att den försvinner helt nu när röromdragningsakvedukten ser ut att vara klar.
    Det händer annat också!
    Den övre avspärrningen är på väg att förvandlas och man konstruerar en stor avspärrad ö mitt i gatan, vilket lämnar en enda fil i vardera riktning. Tillräckligt smalt för att inte ens en ilsken bilist i en Mini Cooper skulle våga sig på en cyklistomkörning, tippar jag. Och hoppas – för filen i östlig riktning är än så länge helt insluten av betongblock…
    Jag jobbar med utsikt över den här lilla trafikpärlan, så jag kan hålla er löpande underrättade.

    Laddar in …
    1. Anders M skriver:
      26 februari, 2014 kl. 4:19 e m

      Idag smalade man av byggarbetsplatsen rejält, så Katarinavägen uppför backen har två hela filer på stället som nämns i det här blogginlägget. Dock kvarstår den nybyggda ön lite högre upp, där det är toksmalt. Den har dessutom blivit _helt_ inkapslad nu – ingen möjlighet för fordon eller ens byggjobbare till fots att ta sig in – så det känns inte som att den kommer att försvinna i första taget.

      Laddar in …
  3. Dmitri Fedortchenko skriver:
    18 februari, 2014 kl. 1:34 f m

    Jag har också noterat att byggarbetsplatsen intill avspärrningen är nästan helt tom, och det känns som att man skulle redan idag kunna flytta staketet några meter för att frigöra plats för en säker cykelbana innanför betongen.

    Laddar in …
    1. Ms_Xx skriver:
      18 februari, 2014 kl. 12:31 e m

      Såg också det häromdagen. Stadens svar kändes oerhört mycket som BS då, blev lite trött. En stor, tom yta med en ensam parkerad personbil på (alldeles utanför ett enormt p-hus), och det finns inte plats för en säker remsa för cyklister där. Yeah right. Det handlar bara om prioriteringar och brist på omtanke om cyklisters säkerhet. Synd att det så ofta är normen.

      Laddar in …
  4. Dmitri Fedortchenko skriver:
    18 februari, 2014 kl. 1:32 f m

    Noterade idag att man har satt upp en ny ”U-sväng förbjuden” skylt precis där den nya betongavspärrningen slutar.
    Det måste betyda att man är medveten om problemet, men cyklisternas säkerhet förblir oförändrad…
    Fortfarande ingen ”omkörning av cykel förbjuden”-skylt eller några andra enkla åtgärder för cykel, som t.ex en stor cykelsymbol/sharrow (som i cykelboxar) i körbanan.

    Laddar in …
  5. Max skriver:
    14 februari, 2014 kl. 1:03 e m

    Det här är värre än det var för några månader sen. I augusti blev jag påkörd av en buss precis i det smalaste biten. Då låg jag i mitten av körfältet av just den anledningen att om man ligger till sidan så blir det för smalt för att ha vingelutrymme. Jag hör hur bussen kommer närmare och närmare, men saktar inte ner (och jag kör ganska fort) trots att det finns skyltar som upplyser om cyklister i vägen och att det är 30 km/h. Till slut är bussen mindre än 50 cm bakom mig och jag tvingas att snabbt manövrera mot sidan för att inte bli till mos, men hinner inte helt undan utan bussen smäller tag i min arm och axel och jag hamnar nästan under bussen som inte verkar vilja stanna till en början. Till slut efter att ha släpats med i ca 5-6 meter fast i bussens sida stannar föraren och öppnar dörren så jag springer fram efter att ha lyckats lägga ner cykeln i vägen och frågar vad han håller på med? Jag får inget annat svar än att jag ska cykla innanför betongsuggorna med gångtrafikanterna, och att jag inte får vara i bilarnas körfält. Jag vill anmäla det hela men föraren vägrar säga vad han heter så han ringer efter kollegor som börjar komma och ställer sig i en ring runt mig och skriker att jag ska försvinna därifrån eftersom jag inte har blivit mer skadad än skrapsår och en nära döden upplevelse, det var en mycket hotfull situation med 5 busschaufförer som nu stod och mobbade ihop sig mot mig. Jag ringer till Polisen som inte vill komma ut och ta en anmälan om vårdslöshet i trafik om ingen är så pass skadad att det behövs sjukhusvård. Till slut kommer det en trafikledare från SL som upprättar en anmälan och ber om ursäkt för allt, men varken busschauffören eller hans kollegor ville be om ursäkt, de tyckte att jag inte skulle vara på vägen överhuvudtaget. Många som gick förbi frågade hur det hade gått, men det var flera som skrek väldigt arga och hotfulla skällsord. Det var ren tur att jag ”lyckades väja” för den lilla bussen på jag-vet-inte-hur-många-ton, annars hade jag ju antagligen inte kunnat skriva det här, men det är ju väldigt viktigt att visa vem som bestämmer i trafiken, speciellt när man straffar andra trafikanter med att riskera deras liv.

    Laddar in …
    1. Fd tävlingscyklist skriver:
      16 februari, 2014 kl. 12:57 f m

      Har råkat ut för samma sak på Långholmsgatan, en taxi fällde mig i kollektivtrafikfilen och motiverade det med att cyklister inte har där att göra. Det var innan den nya rödmarkerade cykelbanan anlades och min fråga var då vart jag ska cykla? Det visste han inte men inte där i alla fall? Josårat, jag ringde polisen som kom och tog in både mig och taxiföraren i pikén eftersom han fått skrapmärken på sidan av dörren och jag förstörda kläder samt blodigt knä. Taxiföraren åkte dit för något annat, hade inte tillstånd eller hade inte betalat skatt osv så det var minst en lika dålig dag för honom som för mig, jag fick åka till S:t Göran och sy ett par stygn på höger knä. Det var rätt av dig att inte ge dig, ring polisen och kräv att de kommer dit, om inte annat för anmälan till försäkringsbolaget ska vara ok. Alt skaffa bra vittnen på gatan, det gjorde jag. En dam hade sett hela händelseförloppet och skällde ut taxiföraren rejält plus att hon ställde upp som vitten.

      Laddar in …
    2. Dmitri Fedortchenko skriver:
      16 februari, 2014 kl. 1:28 e m

      Tyvärr har inte staden någon insikt i att många bussförare är galningar, verkar vara en del av jobbet. I en planerad ombyggnad av Långholmsgatan finns det planer på att bredda en bussfil från 3m till 4m för att ”ge plats till både cyklister och bussar”. OBS inget cykelfält eller cykelbana alltså, bara en bredare väg så att bussförarna kan köra ännu snabbare och cyklisterna uppmuntras att ta den livsfarliga ”ligg till höger” positionen, där den 2.6m breda bussen kan köra om dem med några cms marginal. Inkompetensen är på topp.
      Det var tur att du klarade dig, jag lägger mig alltid i mitten där också, och jag har upplevt bussförare som kör upp precis bakom men i mina fall har de alltid bromsat in aggressivt eller tutat för att markera något. Jag hoppas att bussföraren inte längre jobbar som det, men har svårt att tro det.
      Skicka gärna in din berättelse till Trafikkontoret, det vore bra om fler som har varit med om den här typen av situationer här, eller på andra platser, skickade in dessa.

      Laddar in …
    3. Richard skriver:
      16 februari, 2014 kl. 1:37 e m

      Polisen borde komma och ta drogprov! Fota chauffören, fota bussens vita siffror. Blockera bussen tills polisen måste komma!
      Så jävla dåligt av alla chaufförer!

      Laddar in …
  6. Anders Andersson skriver:
    12 februari, 2014 kl. 9:12 e m

    Bra, kreativa förslag. Heja Dmitri!
    (men lita inte på att kommunen läser den här bloggen – skicka in förslagen, om du inte redan gjort det)

    Laddar in …
    1. Dmitri Fedortchenko skriver:
      13 februari, 2014 kl. 7:56 e m

      Tack!
      Jag har gjort det 🙂
      Vissa förslag redan flera gånger.

      Laddar in …
  7. tiinasarlin skriver:
    12 februari, 2014 kl. 8:39 e m

    RT @Cyklistbloggen: Nybloggat: Livsfarlig avspärrning på Katarinavägen http://t.co/IvIARWVdoI

    Laddar in …
  8. Richard skriver:
    12 februari, 2014 kl. 8:36 e m

    Det är rent ut sagt för jävligt att det först är illa och sedan blir det värre.
    I uppförsbacken ligger jag till höger för att först släppa förbi, sedan tittar jag bakåt, gör tecken och svänger ut mitt på gatan så ingen kan köra pm mig där det är som smalast.
    Det här är nästan värre än Kungsträdgårdsgatan söderut där cykelfältet plötsligt försvinner. Blir jag touchad på Kungsträdgårdsgatan ramlar jag. Blir jag touchad på Katarinavägen kan jag bli mosad.

    Laddar in …
  9. Cyklistbloggen skriver:
    12 februari, 2014 kl. 6:19 e m

    Nybloggat: Livsfarlig avspärrning på Katarinavägen http://t.co/IvIARWVdoI

    Laddar in …
  10. Fd tävlingscyklist skriver:
    12 februari, 2014 kl. 4:05 e m

    Ingengören har helt enkelt ingen fantasi utan skriver utifrån vad han fick lära sig på skolan. Svaret : sätt ingengören på en cykel och tvinga hen att cykla den aktuella sträckan i rusningstrafik.

    Laddar in …
  11. zeraien skriver:
    12 februari, 2014 kl. 12:50 e m

    RT @Cyklistbloggen: Livsfarlig avspärrning på Katarinavägen: http://t.co/Uv7VhLYk3k #cykla ping @zeraien

    Laddar in …
  12. svapron skriver:
    12 februari, 2014 kl. 12:24 e m

    RT @cykelbloggar: Cyklistbloggen: Livsfarlig avspärrning på Katarinavägen http://t.co/j6xbjCg6dB @Cyklistbloggen

    Laddar in …
  13. cykelbloggar skriver:
    12 februari, 2014 kl. 12:09 e m

    Cyklistbloggen: Livsfarlig avspärrning på Katarinavägen http://t.co/j6xbjCg6dB @Cyklistbloggen

    Laddar in …
  14. MOVEBYBiKE skriver:
    12 februari, 2014 kl. 10:46 f m

    RT @Cyklistbloggen: Livsfarlig avspärrning på Katarinavägen: http://t.co/Uv7VhLYk3k #cykla ping @zeraien

    Laddar in …
  15. jwolfers skriver:
    12 februari, 2014 kl. 10:34 f m

    RT @Cyklistbloggen: Livsfarlig avspärrning på Katarinavägen: http://t.co/Uv7VhLYk3k #cykla ping @zeraien

    Laddar in …
  16. Cyklistbloggen skriver:
    12 februari, 2014 kl. 10:32 f m

    Livsfarlig avspärrning på Katarinavägen: http://t.co/Uv7VhLYk3k #cykla ping @zeraien

    Laddar in …

Kommentarer är stängda.

Senaste inläggen

  • Flen uppfinner egen sorts väg
  • Tack och på återseende
  • Så var det tänkt…
  • Men hur skulle man cykla?
  • Ytterligare en stolpe…

Arkiv

Arkiv

Meta

  • Logga in
  • Flöde för inlägg
  • Flöde för kommentarer
  • WordPress.org
©2025 Cyklistbloggen | WordPress Theme by Superb WordPress Themes
Manage Cookie Consent
To provide the best experiences, we use technologies like cookies to store and/or access device information. Consenting to these technologies will allow us to process data such as browsing behavior or unique IDs on this site. Not consenting or withdrawing consent, may adversely affect certain features and functions.
Functional Alltid aktiv
The technical storage or access is strictly necessary for the legitimate purpose of enabling the use of a specific service explicitly requested by the subscriber or user, or for the sole purpose of carrying out the transmission of a communication over an electronic communications network.
Preferences
The technical storage or access is necessary for the legitimate purpose of storing preferences that are not requested by the subscriber or user.
Statistics
The technical storage or access that is used exclusively for statistical purposes. The technical storage or access that is used exclusively for anonymous statistical purposes. Without a subpoena, voluntary compliance on the part of your Internet Service Provider, or additional records from a third party, information stored or retrieved for this purpose alone cannot usually be used to identify you.
Marketing
The technical storage or access is required to create user profiles to send advertising, or to track the user on a website or across several websites for similar marketing purposes.
Hantera alternativ Hantera tjänster Hantera {vendor_count}-leverantörer Läs mer om dessa syften
View preferences
{title} {title} {title}
%d