Meny
Cyklistbloggen
  • Hem
  • Om oss
  • Cookie Policy (EU)
Cyklistbloggen

Järnvägsparken revisited

Publicerad den 19 februari, 201423 januari, 2022

Sedan inlägget om den nya cykelparkeringen vid Stockholms Central så fick vi en del frågor om exakt var den låg och hur man tar sig dit. Och eftersom det var strålande sol igår så passade jag på att promenera dit. Så här går man alltså till Järnvägsparken:

Någon sa också att det kanske berodde på att det var vinter att ställen var tomma. Men då borde det varit tomt på cyklar i området. Tittar man på filmen och på bilden nedan, så ser man att det är i princip fullt hela vägen bort till den nya parkeringen. Där, däremot, är det tvärtom.
Nu är det kanske också lite meckigt att hitta dit just nu, eftersom det är plank överallt. Stadsmiljöborgaråd Per Ankersjö tror att det kommer bli mer populärt att parkera där när byggarebetena med Citybanan är klara.
Tidningen Vi i Vasastan skrev också om parken och tydligen är det så att Stockholms Stad ville ha en parkering närmare entrén, men markägaren, Jernhusen, vägrade:

Om Jernhusen AB, som äger Centralstationen och marken i direkt anslutning, hade velat upplåta mark för närmare cykelparkeringar hade läget varit annorlunda.
– Nu har vi i stället valt att bygga så nära vi kan, säger Per Ankersjö.

Det är synd att Jernhusen och kommunen inte kan komma överens om parkering på en plats där folk känner sig trygga – till exempel där de redan valt att ställa sina cyklar idag. Extra märkligt när Jernhusen gör reklam för cykling vid de tillfälliga ställen på platsen:
Jermhusen
 
 
 

10 svar på ”Järnvägsparken revisited”

  1. Erik skriver:
    25 februari, 2014 kl. 1:14 e m

    Så här fin var Järnvägsparken på 40-talet. http://www.famgus.se/Pictures/Ultra58.jpg

    Laddar in …
  2. ///Tobbe skriver:
    21 februari, 2014 kl. 1:13 e m

    Det är väl inget direkt fel på platsen…om man tar och bygger om och gör fint, ljust och tryggt att parkera/låsa fast cykeln. Som det är nu är det en inbjudan till cykelstöld. Kolla på Malmös ride&bike-stationer:)

    Laddar in …
  3. cykelbloggar skriver:
    19 februari, 2014 kl. 12:56 e m

    Cyklistbloggen: Järnvägsparken revisited http://t.co/4PSbxNKHqw @Cyklistbloggen

    Laddar in …
  4. Jocke von Scheele skriver:
    19 februari, 2014 kl. 11:21 f m

    Det är så uppenbart att man haft lite värdelös mark som inte gått att utnyttja till något vettigt, under alla viadukter – sådan mark kallas ”impediment” på stadsplanerarspråk – och kommit på att ”om vi lägger en cykelparkering på den här oanvändbara marken så kan vi hävda att vi gjort en cykelfrämjande åtgärd. Ingen kommer vilja använda parkeringen, men det ser bra ut på papperet!”.

    Laddar in …
  5. Anders E skriver:
    19 februari, 2014 kl. 9:39 f m

    Fin och dunkel plats, som gjord för att få hela eller delar av cykeln stulen!

    Laddar in …
    1. Erik Johansson skriver:
      19 februari, 2014 kl. 10:51 f m

      I ärlighetens namn så upplevs det rätt ljust när man är på plats, det är mest när man ser den på håll den verkar dunkel, eller när solen lyser starkt som i video.
      Och någon har faktiskt rensat bort de två cykelskelett som fanns där vid nyår. Allt är inte illa.

      Laddar in …
  6. eriksandblom skriver:
    19 februari, 2014 kl. 9:32 f m

    Jernhusen borde älska cykelparkering. Mer cykelparkering ger fler kunder i butikerna och fler resenärer i tågen.

    Laddar in …
    1. Nils skriver:
      20 februari, 2014 kl. 10:45 f m

      Så många fler kunder skulle det nog inte bli då det nog är få som tar sig till Stockholm C bara för att shoppa. De som uppehåller sig där ska oftast resa någonstans eller möta upp någon. Ett ärende som blir av oavsett vilket sätt man tar sig dit.

      Laddar in …
      1. eriksandblom skriver:
        27 februari, 2014 kl. 12:16 e m

        Enligt Krister Isaksson finns det förslag på en cykelparkering hängandes under Klarabergsviadukten. Det finns säkert andra möjligheter att bygga en bra cykelparkering som inte tar yta av andra verksamheter. http://www.bicycling.se/blogs/kristerisaksson/vill-du-parkera-har.htm
        Angående vad folk ska göra på stationen så har jag hört att 40% av folket på stationen St Pancras i London är inte resenärer. Det finns många matställen, pressbyråer och annat där människor gör vardagsärenden. Särskilt under lågtrafik är det ren vinst om fler besöker stationen.

        Laddar in …
  7. MOVEBYBiKE skriver:
    19 februari, 2014 kl. 9:16 f m

    RT @Cyklistbloggen: Järnvägsparken revisited http://t.co/k78xDHWxE6 #cykla

    Laddar in …

Kommentarer är stängda.

Senaste inläggen

  • Flen uppfinner egen sorts väg
  • Tack och på återseende
  • Så var det tänkt…
  • Men hur skulle man cykla?
  • Ytterligare en stolpe…

Arkiv

Arkiv

Meta

  • Logga in
  • Flöde för inlägg
  • Flöde för kommentarer
  • WordPress.org
©2025 Cyklistbloggen | WordPress Theme by Superb WordPress Themes
Manage Cookie Consent
To provide the best experiences, we use technologies like cookies to store and/or access device information. Consenting to these technologies will allow us to process data such as browsing behavior or unique IDs on this site. Not consenting or withdrawing consent, may adversely affect certain features and functions.
Functional Alltid aktiv
The technical storage or access is strictly necessary for the legitimate purpose of enabling the use of a specific service explicitly requested by the subscriber or user, or for the sole purpose of carrying out the transmission of a communication over an electronic communications network.
Preferences
The technical storage or access is necessary for the legitimate purpose of storing preferences that are not requested by the subscriber or user.
Statistics
The technical storage or access that is used exclusively for statistical purposes. The technical storage or access that is used exclusively for anonymous statistical purposes. Without a subpoena, voluntary compliance on the part of your Internet Service Provider, or additional records from a third party, information stored or retrieved for this purpose alone cannot usually be used to identify you.
Marketing
The technical storage or access is required to create user profiles to send advertising, or to track the user on a website or across several websites for similar marketing purposes.
Hantera alternativ Hantera tjänster Hantera {vendor_count}-leverantörer Läs mer om dessa syften
View preferences
{title} {title} {title}
%d