Sedan inlägget om den nya cykelparkeringen vid Stockholms Central så fick vi en del frågor om exakt var den låg och hur man tar sig dit. Och eftersom det var strålande sol igår så passade jag på att promenera dit. Så här går man alltså till Järnvägsparken:
Någon sa också att det kanske berodde på att det var vinter att ställen var tomma. Men då borde det varit tomt på cyklar i området. Tittar man på filmen och på bilden nedan, så ser man att det är i princip fullt hela vägen bort till den nya parkeringen. Där, däremot, är det tvärtom.
Nu är det kanske också lite meckigt att hitta dit just nu, eftersom det är plank överallt. Stadsmiljöborgaråd Per Ankersjö tror att det kommer bli mer populärt att parkera där när byggarebetena med Citybanan är klara.
Tidningen Vi i Vasastan skrev också om parken och tydligen är det så att Stockholms Stad ville ha en parkering närmare entrén, men markägaren, Jernhusen, vägrade:
Om Jernhusen AB, som äger Centralstationen och marken i direkt anslutning, hade velat upplåta mark för närmare cykelparkeringar hade läget varit annorlunda.
– Nu har vi i stället valt att bygga så nära vi kan, säger Per Ankersjö.
Det är synd att Jernhusen och kommunen inte kan komma överens om parkering på en plats där folk känner sig trygga – till exempel där de redan valt att ställa sina cyklar idag. Extra märkligt när Jernhusen gör reklam för cykling vid de tillfälliga ställen på platsen:
Så här fin var Järnvägsparken på 40-talet. http://www.famgus.se/Pictures/Ultra58.jpg
Det är väl inget direkt fel på platsen…om man tar och bygger om och gör fint, ljust och tryggt att parkera/låsa fast cykeln. Som det är nu är det en inbjudan till cykelstöld. Kolla på Malmös ride&bike-stationer:)
Cyklistbloggen: Järnvägsparken revisited http://t.co/4PSbxNKHqw @Cyklistbloggen
Det är så uppenbart att man haft lite värdelös mark som inte gått att utnyttja till något vettigt, under alla viadukter – sådan mark kallas ”impediment” på stadsplanerarspråk – och kommit på att ”om vi lägger en cykelparkering på den här oanvändbara marken så kan vi hävda att vi gjort en cykelfrämjande åtgärd. Ingen kommer vilja använda parkeringen, men det ser bra ut på papperet!”.
Fin och dunkel plats, som gjord för att få hela eller delar av cykeln stulen!
I ärlighetens namn så upplevs det rätt ljust när man är på plats, det är mest när man ser den på håll den verkar dunkel, eller när solen lyser starkt som i video.
Och någon har faktiskt rensat bort de två cykelskelett som fanns där vid nyår. Allt är inte illa.
Jernhusen borde älska cykelparkering. Mer cykelparkering ger fler kunder i butikerna och fler resenärer i tågen.
Så många fler kunder skulle det nog inte bli då det nog är få som tar sig till Stockholm C bara för att shoppa. De som uppehåller sig där ska oftast resa någonstans eller möta upp någon. Ett ärende som blir av oavsett vilket sätt man tar sig dit.
Enligt Krister Isaksson finns det förslag på en cykelparkering hängandes under Klarabergsviadukten. Det finns säkert andra möjligheter att bygga en bra cykelparkering som inte tar yta av andra verksamheter. http://www.bicycling.se/blogs/kristerisaksson/vill-du-parkera-har.htm
Angående vad folk ska göra på stationen så har jag hört att 40% av folket på stationen St Pancras i London är inte resenärer. Det finns många matställen, pressbyråer och annat där människor gör vardagsärenden. Särskilt under lågtrafik är det ren vinst om fler besöker stationen.
RT @Cyklistbloggen: Järnvägsparken revisited http://t.co/k78xDHWxE6 #cykla