Hej bilist, lastbil- eller bussförare!
Just nu kan det vara extra många cyklister i vägbanan. Skälet är att snön gör det svårt eller omöjligt att alltid cykla på cykelbanor och i cykelfält och då är det ofta bara ute i de större filerna som vi kommer fram säkert.
Så här kan det se ut:
Som ni ser är cykefältet helt försvunnet i snömodd, något som gör det omöjligt att cykla säkert där. Eller så här på Skeppsbron i centrala Stockholm:
Där cykelskylten är, ligger cykelfältet gömt under snön. Det här är ett särskilt stort problem på platser där cykelfältet går utanför parkerade bilar. Placeringen gör det dels svårt att ploga och dels att när bilar körs över cykelfältet så dras det med snömodd som snabbt fyller fältet.
Extra farligt blir det när temperaturen skiftar – då förvandlas bilspåren till isspår.
Vi är många cyklister som pendlar till och från arbetet och precis som för biltrafiken kan det just nu vara knepigt för oss att komma fram. Därför hamnar vi vintertid ofta i vägbanan.
Det kan vara lätt att tro att de cyklister som kör i ”blandtrafik” är helt omedvetna om omgivande trafikanter och glatt rullar på utan tanke. Men så är det inte, vi blir också stressade. Ingen stadscyklist vill vara i vägen med flit, vi cyklar alla så fort vi kan och håller oss till cykelfält och cykelbanor där de finns och är öppna.
Så snälla ha tålamod under snösäsongen. Håll ordentliga avstånd både i längd- och sidoled, dra ner farten, vi vill alla samma sak: att få komma fram levande och utan skador oavsett om det är på väg till jobbet, hem till familjen eller ner till affären.
Tack på förhand!
23 svar på ”Just nu kan det vara många cyklister på vägen”
Kommentarer är stängda.
Bra ord i artikeln, Christian! Jag brukade aldrig cykla vintertid, idag gör jag inte det heller och det är för att jag cyklar långt och jag hörde att det kan vara skadligt att cykla så långt som jag cyklar vintertid, betydligt bättre att göra det sommartid istället. Vanligtvis cyklar jag själv runt 25 kilometer på en cykeltur, den längsta cykelturen jag själv har genomfört var ungefär 45 kilometer.
Apropå när jag stötte på försiktiga bilister, övningskörande bilister är betydligt försiktigare än vanliga bilister. En gång när jag körde elcykel från Öxabäck till Överlida blev jag omkörd i en farlig vänsterkurva där sikten till och med var skymd (det var en vanlig bilist som gjorde den enligt trafikregler förbjudna omkörningen) och det kom en annan mötande bilist framför oss. Den mötande bilisten blev tvungen att bromsa för att undvika en kollision. Annars stötte jag på övningskörande bilister som är så försiktiga att de inte ens kör om cyklister där det är raksträcka och där det kommer mötande trafik från långt håll. När jag körde från Mårdaklev till Överlida så kom en bilist direkt bakom mig någon minut efter att jag körde ut på riksväg 154 och den mötande trafiken var minst 800 meter framför oss, i en sådan situation skulle en vanlig bilist ha kört om mig men den som var direkt bakom mig gjorde inte det ens i den situationen. Istället höll denne sig bakom mig några hundra meter fram tills den mötande trafiken har passerat oss och kört om mig senare. Som sagt så skulle en vanlig bilist även ha kört om mig i en kurva eller där sikten är skymd vilket en övningskörande bilist inte skulle ha gjort. En gång körde jag från Öxabäck till Överlida och hade den övningskörande bilisten minst 700 meter bakom mig när jag svängde vänster mot Överlida i korsningen. Sen kom det mötande trafik i och mellan de farliga kurvorna, men även när den mötande trafiken har passerat oss så körde inte bilisten om mig. Först när jag kom fram till ett backkrön kunde jag som elcykelförare, som sitter högre än bilisten, kolla så att det är klart framåt och sen visa tecknet som betyder att bilisten ska gärna köra om mig. Bilisten körde om mig, instruktören tackade mig för tecknet och jag fick reda på att bilisten var övningskörande varför denne höll sig där bakom mig så länge. Jag skulle självklart uppskatta om alla bilister vore så försiktiga som dessa övningskörande bilister.
Självkörande bilar är ett jättebra projekt som jag hoppas på att det slår igenom. Särskilt lastbilar och bussar skulle behöva vara självkörande. Det händer ibland att lastbils- och busschaufförer som kör om cyklister att de bedömer avståndet fel och börjar trycka cyklisten mot vägkanten. Därför är det lämpligt att hålla sig högst 1,5 meter från högerkanten på vägen så att man får samma distans i sidled att smita undan från lastbilen eller bussen. Det hände mig än så länge aldrig att någon chaufför bedömde avståndet fel och tryckte mig mot högerkanten, jag stötte däremot på en lastbilschaufför som var noga med att följa trafikreglerna. Man får inte köra om strax före eller på ett obevakat övergångsställe eller cykelöverfart och denne tvingades sakta ner sin hastighet. Först när vi passerade övergångsstället uppför backen har lastbilschauffören med en tung släpvagn börjat köra om mig och även när denne har gjort omkörningen höll denne sig intill vänsterkanten 30 meter framför mig. Sen när jag körde elcykeln från Överlida till Öxabäck så blev jag omkörd i Överlida av en så försiktig busschaufför att denne höll sig intill vänsterkanten 50 meter framför mig efter omkörningen. Men händer det lastbils- och busschaufförer att de råkar trycka cyklister mot högerkanten på grund av felbedömt avstånd så skulle det behövas sensorer som skulle känna av cyklister och själva styra lastbilen eller bussen så att inte dessa stora fordon trycker cyklister mot högerkanten.
Hur lyckas ni pendlar i sånt skit väder??? kan ni inte Springa eller gå till jobbet istället? alltså Vet inte vad kan man säga !!!
Jag springer också. Just nu i mina nya ASICS Nimbus-15. Men att springa med barn till dagis fungerar sådär, samma sak att springa och storhandla. Och att gå 1,5 mil per dag skulle ta för lång tid. Förövrigt är vädret alldeles utmärkt just nu. Åtminstone i Stockholm. Frisk luft har ingen dött av.
Men jag ställer samma fråga till dig här, som jag gjorde på Facebook: När tycker du det är okej att cykla? Av ditt Twitterflöde att döma verkar det vara väldigt sällan, skitväder eller inte:
https://twitter.com/bahar1360
Hur lyckas ni pendlar i sånt skit väder??? kan ni inte Springa eller använda fötternas istället? alltså Vet inte vad kan man säga !!!
Uppenbarligen har skribenten aldrig varit i Lund.
Nej, i Lund är det sällan så där mycket snö. Så problemet är mindre där.
Nej det är inte ofta så mycket snö i Lund. Men Lunds cyklister tycks trots detta tro att de har rätt att cykla på körbanorna trots att det är framkomligt på cykelbanorna. De tycks tro att bara de ser så syns det och att det därför är ok att cykla utan lyse och reflexer. Många tror dessutom att blå skyltar med en buss på signalerar att det är ok att cykla där trots att det endast är till för bussar.
Skribenten skrev: ”Det kan vara lätt att tro att de cyklister som kör i ”blandtrafik” är helt omedvetna om omgivande trafikanter och glatt rullar på utan tanke. Men så är det inte, vi blir också stressade. Ingen stadscyklist vill vara i vägen med flit, vi cyklar alla så fort vi kan och håller oss till cykelfält och cykelbanor där de finns och är öppna.”
Därav att jag skrev att skribenten uppenbarligen inte varit i Lund.
Kan kanske bero på att majoriteten av Lunds cyklister är studenter och alla som varit unga och glada vet att vi i den åldern gärna högaktningsfullt ger ett finger åt allt vad ordningsregler gäller.
Bilister verkar ofta tro att de är moraliskt högre stående varelser än alla andra, men fram tills dess en cyklist verkligen lyckas lemlästa en bilist i trafiken (eller om helvetet fryser över vilket är troligare) så bör bilister sansa sig en smula i sin höga moraliska atmosfär av avgaser…
Nej, majoriteten av Lunds cyklister är inte studenter, det är en missuppfattning som brukar dras fram som ett skäl till varför det är meningslöst att satsa på cykeltrafik i någon godtycklig ort (t.ex. i en stad där det inte ligger ett av Sveriges största universitet). De flesta lundabor cyklar för att det är väldigt praktiskt att cykla i Lund.
Lundaborna är snarare mogna cyklister som förstår att ta för sig i trafiken och alltså så att säga vill vara i vägen för motorfordonen (precis som bilar är i vägen för andra bilar). Nerför Biskopsgatan-Östra vallgatan är det t.ex. många som cyklar i gatan eftersom det bara finns en smal cykelbana på ena sidan av gatan (uppför), förvisso dubbelriktad på större delen av sträckan men alltför smal för möten. Sunt förnuft. Annars finns det oftast cykelbanor på båda sidorna av gatan och de flesta (9 av 10?) cyklar ”enkelriktat”.
För övrigt är det bara förbjudet att cykla i bussfilen om den ligger i gatumitt eller om det är uttryckligen förbjudet.
När jag pluggade i Lund i början av 90-talet vill jag minnas att det är dubbla antalet studenter på universitetet än ”vanliga” invånare.
Därför kan man lätt dra slutsatsen att det är mer studenter som cyklar.
Och jag drar ett bonuskort ur fickan: jag lärde känna en tjej som var född i Lund. Hon sa att det bara är studenter som cyklar (hon och ingen av hennes infödda kompisar gjorde det).
Om jag har förstått saken rätt har Uppsala också liknande problem med cyklande studenter. Men Cyklistbloggen (trots sitt allmängiltiga innehåll) är en Stockholmsblogg skapad av två personer som cykelpendlar till jobbet. Därav mycket inlägg om Götgatan eller Skeppsbron (och aldrig om Klostergatan i Lund) eftersom det är deras cykelväg. Och eftersom det är tusentals som cyklar samma väg som de (i alla fall ända fram till Kungsträdgården) följer många bloggen med intresse.
Det är lite som att blogga om cyklisternas E4:an och så kommer du med invändningar vad som gäller på infarten till ett industriområde. Det är två skilda saker.
Lund är en liten och mysig universitetsstad. Varför har du bråttom? Så många korsningar finns det inte innan du är ute ur staden. Det är alltså ett mindre antal gator i Lunds stadskärna som du kan irritera dig på studenternas ovana att inte hålla sig i gatans högerkant så du kan gasa förbi dem.
Chilla eller flytta – det kommer ständigt nya generationer studenter som skiter tungt i din fina bil.
Nej, kommunen har 110 000 invånare, tätorten 80 000 invånare, universitetet 30 000 inskrivna (varav långtifrån alla bor i Lund, väldigt många bor i Malmö nuförtiden). I de 50-talskvarter jag bor (läs: lägre medelklass, någon enstaka student) finns ungefär 1 bilparkering per 2 lägenheter men så gott som alla har cykel och använder den. Nästan alla i min kör (läs: lägre medelålder, välutbildade, höginkomsttagare) cyklar till rep och konserter. Åtminstone en förälder på min sons dagis hämtar och lämnar med bil, men väldigt många gör det per cykel.
I studentkretsar kanske det bara är studenter som cyklar. Men vi som lever vid sidan av student-Lund ser nästan bara icke-studenter som cyklar.
Och om cykelbana finns bredvid faktiskt.
Och för att kommentera ursprungsinlägget i den här kommentarstråden, hela syftet med bloggposten var att försöka föra en dialog. Det är något vi försöker göra hela tiden här på bloggen.
Jag har mött medtrafikanter som jag upplever skiter i mig i trafiken. Jag har också mött sådana som söker ögonkontakt, respekterar högerregeln och håller ordentliga avstånd. Vi har vid åtminstone två tillfällen haft gästbloggare här på Cyklistbloggen som varit bussförare.
https://www.cyklistbloggen.se/2012/08/cykling-med-en-busschauffors-ogon/
https://www.cyklistbloggen.se/2013/09/visst-slapper-vi-fram-kollektivtrafiken/
Syftet är alltid att försöka föra fram bådas perspektiv för att öka förståelsen och förbättra samspelet.
Av Rollles historik att döma kör han buss i Lund. Jag tycker det är synd att han inte åtminstone gör en ansats att försöka förstå upplevelsen för oskyddade trafikanter som han delar trafikmiljö med.
Det är fullständigt meningslöst att bara spekulera i vad alla trafikanter gör, ”Alla cyklister skiter i…”, ”Alla bussförare är idioter…”. Det är fördomsfullt, det är icke-konstruktivt och det leder bara till ett dåligt trafikklimat.
Men man kan inte nå alla.
Aha, då är Rolle antagligen putt på de enstaka cyklister om cyklar på Botulfsplatsen (lokalbussarnas busstation mitt i stan). Det förekommer, trots skyltat förbud, och cyklisterna är inte många, men det är antagligen som när Trafikistan räknade trottoarcyklister på Kungsportsavenyn: http://trafikistan.se/trottoarcyklare/ – det krävs inte särskilt många för att man ska uppleva att det _alltid_ är en cyklist på fel ställe. Själv har jag bestämt mig för att det antagligen finns en liten klick trafikanter som är helt obildbara och som man bara måste acceptera.
Just bussar och cyklister är ingen höjdare att blanda, men nu är det som det är i Lunds stadskärna och det funkar ändå rätt bra tack vare de låga hastigheterna (i praktiken cykelfart) och att privatbilismen är kraftigt begränsad.
Kollektivkörfälten som de heter och som är utmålade och märkta med trafikmärket du skrev om får också användas av cyklister och förare av moped klass 2. Ibland får även taxi köras där om det finns en tilläggstavla där det står ”Även taxi”. Så det är bara på motorvägar som kollektivkörfälten är enbart till för bussar och eventuellt för taxi.
Just nu kan det vara många cyklister på vägen http://t.co/9FyM5NNANp
http://t.co/5iJT61eZte ingen skillnad i Östersund. Samma problem. Samma vädjan.
Ta det försiktigt! Just nu kan det vara många cyklister på vägen http://t.co/9tTuVG7bJz
RT @cykelbloggar: Cyklistbloggen: Just nu kan det vara många cyklister på vägen http://t.co/WMDKShKTcj @Cyklistbloggen
Bra Christian!!!
Cyklistbloggen: Just nu kan det vara många cyklister på vägen http://t.co/WMDKShKTcj @Cyklistbloggen
Word. Men personligen har jag köpt SL-kort den här månaden. Orkar inte slira runt (har inte orkat/hunnit fixa dubbdäck helt enkelt). Heja ni som kämpar på!
Just nu kan det vara många cyklister i vägen http://t.co/msTPdMW2II
RT @Cyklistbloggen: Hej bilist, lastbil- eller bussförare! Just nu kan det vara många cyklister på vägen: http://t.co/fk9TxAtIoO #cykla