Som cyklist är man rätt beroende av att de skyddade trafikanter som man delar trafiken med kör säkert och hänsynsfullt. Då känns det ju inte direkt lugnande att hälften av alla busschaufförer håller på att somna. Ja, det är inte vi som påstår det utan Anna Anund som är forskare på Statens väg- och transportforskningsinstitut, VTI i en intervju i P4 Östergötland.
Hon har gjort en undersökning bland bussförare hos Keolis i Östergötland. Keolis kör inte buss bara där, utan även här i Stockholm. Och nu visar det sig alltså att så många som 45% av dem är så pressade på jobbet att de inte får tillräckligt med sömn:
– Att vara så här sömnig att man måste kämpa mot sömnigheten motsvarar att köra under påverkan av alkohol på 0,8 promille. Det är allvarligt. Mellan två till fyra gånger i månaden eller oftare har man den här känslan, säger Anna Anund.
Tänkt dig då att du cyklar mellan två bussar där förarna är så trötta. Det här är inget nytt. Redan för ett år sedan protesterade busschaufförer i Linköping:
– Jag har vaknat upp i en rondell och tänkt var är jag, hur kom jag hit? Man trycker kanske på bromsen för hårt vid ett trafikljus för att man inte reagerar på att det blivit rött ljus. Vi är farliga när vi är så trötta, säger Mona Larsson.
Vad som ligger bakom problemet är inte helt klart, men enligt VTI’s forskare Anna Anund beror det inte på långa arbetspass:
– Trots att man rent teoretisk har möjlighet att sova och återhämta sig efter jobbet upplever man att man måste kämpa mot sömnigheten, säger Anna Anund.
För oss som cyklister är det kanske mindre viktigt varför så mycket som 45% av förarna upplever att de är så trötta att de håller på att somna. Mer viktigt är väl, vad görs åt det? Och, kan vi lita på att bussföraren som ska svänga höger över vår cykelfil är tillräckligt utvilad för att se oss?
Värsttraskit tar bort alla kritiska kommentarer! Jag tvingades vänta på 50 uteblivna tåg och 16 uteblivna bussar som alla var deras! Nu försökte jag kritisera dem på deras webbsida för att fordon uteblir och jag hörde att jag inte är ensam som väntade på uteblivna fordon men dessa ignoranter tog bort samtliga kritiska kommentarer. Det är kort och gott okunniga för att ta till sig all kritik som arbetar på Värsttraskit.
Jag tror inte att cyklistbloggens moderatorer kommer att ha hur mycket tålamod som helst för din kommentar. Förstår att du är irriterad på Västtrafik, det har jag också varit, på en del av deras busschaufförer för smitning när de ser mig i backspegeln och för en sen ankomst på två timmar när jag skulle till skolan. På den tiden när busschaufförer gjorde det visste jag inte hur man ska klaga på dem heller, var man lämnar någon synpunkt och så vidare. Nu tog du upp något med uteblivna transporter. Också det har jag råkat ut för, inga uteblivna tåg (jag åker inte tåg med Västtrafik utan ett billigare bolag och inte i Sverige) men jag råkade ut för uteblivna bussar fem gånger. Om du väntade så mycket på uteblivna fordon så förstår jag att du inte vill nämna alla uteblivna turer, men det gör jag här. En vinterdag år 2011 väntade jag på buss 302 mot Svenljunga och Västtrafiks informatörer sa att bussen skulle vara 22 minuter sen, då uteblev den och jag fick åka bil till skolan. Sen var det höstdagar jag väntade på uteblivna bussar också, numera använder jag linje 371 vilken är besvärligare än linjerna 302 och 360 som jag använde förr och hade tätare bussturer på, två gånger väntade jag på buss 371 mot Överlida, den skulle avgå 14:19 från hållplatsen Kunskapens hus och gå endast skoldagar och ALLA skoldagar, den uteblev på två onsdagar. Jag kollade både min utskrivna tidtabell och den nya Västtrafik har skrivit och publicerat på nätet och då blev det lite skillnad mellan dem, tror min utskrivna tidtabell var gammal då det bara stod en Z-anmärkning som betyder endast skoldagar, på webbsidan stod det en CZ-anmärkning över turen som betyder att turen går enbart måndag, tisdag och fredag som bara är skoldagar, så de drog alltså in turen för onsdagar och torsdagar utan någon förvarning (jag kollade deras webbsida regelbundet). Sen skulle jag till skolan den 16 november 2012 och också då kollade vi Västtrafiks webbsida innan jag gav mig ut på hållplatsen i Överlida, där fann vi enbart information om ordinarie bussar, inget med att bussar fortsätter att gå via Holsljunga med den tillfälliga tidtabellen, men 07:15-bussen som inte skulle gå via Holsljunga uteblev och också då tvingades jag åka bil till skolan. Jag fick bara en låtsasersättning för den uteblivna bussen också, för vi begärde att få pengar på ett av våra konton men vi fick en värdecheck på 100 kronor, giltig i bara ett år och en sådan jag aldrig skulle använda till någonting. Inte då heller visste jag hur man lämnar synpunkt till Västtrafik, men den 5 juni 2013, när extrabussar kom kom buss 371 bara i riktning mot Holsljunga och ingenting i riktning mot Överlida, bussarna skulle avgå 11:15 från hållplatsen Kunskapens hus, då lämnade jag en synpunkt till dem. Som svar på den fick jag ett ”Jag beklagar att bussen uteblev…”. Jag ringde min mamma och frågade om hon kan ta mig hem om inte Västtrafik gör det men jag har en lillasyster som min mamma just då matade, hon var bara ett par månader gammal. Fick vänta i två timmar på nästa buss och nöja mig med att den kom för fyra gånger väntade jag på uteblivna ordinarie bussar. Jag förstår att det är rejält livstidsirriterande att man tvingas vänta på uteblivna bussar, särskilt när man inte har andra transportmöjligheter för sig, nästa gång något sådant händer dig får du lämna en synpunkt till Västtrafik, här är länken till webbsidan: http://www.vasttrafik.se/#!/om-vasttrafik/kontakt/lamna-synpunkt/ Jag vet inte om du vill fortsätta att åka kollektivt, men det Västtrafik gjorde mot mig gör redan att jag funderar på att sätta mig i en elbil så snabbt som möjligt, men vill du fortsätta att åka kollektivt så önskar jag dig att lycka till med det utan att det blir så besvärligt för dig med transporter.
Jag har blivit omkörd av en av Västtrafiks busschaufförer en gång när jag cyklade från Överlida till Öxabäck. Det händer ibland lastbils- och busschaufförer att de felbedömer avståndet mellan sig själva och cyklister och börjar trycka bort cyklisterna från vägarna mot vägkanten. Men så gjorde inte den busschauffören som körde om mig utan han var så försiktig att han till och med höll sig intill vänsterkanten 50 meter framför mig. Det var efter att jag möttes med bussen och någon kilometer efteråt har busschauffören kört om mig försiktigt.
Jag har aldrig stött på någon lastbils- eller busschaufför som råkar felbedöma avståndet och börjat trycka mig ur vägen in mot vägkanten, men det gjorde min pappa en gång. Jag har en bra strategi om sådant skulle hända. Det bästa man kan göra är att hålla sig 1-1,5 meter från högerkanten så att man får ett lika gott avstånd i sidled att smita undan ifall en chaufför skulle råka göra det här felet. Som sagt så händer det ibland lastbils- och busschaufförer att de gör det. En annan gång har jag blivit omkörd av en lastbilschaufför som hade en tung släpvagn bakom sig, och eftersom man inte får köra om strax före eller på ett obevakat övergångsställe eller cykelöverfart så höll chauffören sig bakom mig tills jag har passerat övergångsstället och därefter körde lastbilschauffören om mig och även då var lastbilschauffören så försiktig att han också höll sig 30 meter framför mig intill vänsterkanten.
RT @Cyklistbloggen: Hälften av alla busschaufförer håller på att somna: http://t.co/JcBb9twWXa #cykla