Apropå det vi skrev om cykelställ för någon vecka sedan, så hittade jag i går en enkät som Örebro kommun skickat ut till sina cyklister. Där fick de sätta betyg på kommunens cykelparkeringar och inte oväntat fick de ställ där man kan låsa fast cykeln ordentligt höga betyg, medan standardställ som bara gör att man slipper cykelstöd fick lägre betyg (läs pdf-en här).
Jag passade på att twittra en fråga till ”cykelborgarrådet” Per Ankersjö, om när Stockholm kan tänkas göra samma sak och se, det verkade som om de redan har gjort det. Redan 2012:
@Cyklistbloggen @StockholmsStad Det har gjorts och görs sådant hela tiden. Bl a har TUB gjort en cykelparkeringsundersökning @envall_p
— perankersjo (@perankersjo) 22 januari 2014
Och snabbt fick jag också länken:
Ang cykelparkering. Saker på g inom Pilotplats Cykel: http://t.co/wyV59hkcLD TUB: http://t.co/DwncAcwxDu @perankersjo @Cyklistbloggen
— Pelle Envall (@envall_p) 23 januari 2014
Ett snabbt genomläsande avslöjade inga chockerande nyheter: folk gillar att parkera säkert, där det går att låsa fast och gärna också med väderskydd. Som sagt.
Länkarna ledde mig också vidare till Pilotplats Cykels nystartade, nåja, blogg där bland annat omgörningen av Götgatan presenterades lite mer utförligt. Nytt för mig var att det är så otroligt många fler cyklister som använder Götgatan under rusningstrafik än bilister. Under den mest trafikerade timmen passerar upp mot 900 cyklar, mot 600 bilar. Trots det har alltså cyklisterna tryckts upp på den där smala slalombanan de kallar cykelväg.
Det ska nu alltså ändras och läs den här PDF-en från i november förra året för att få en bild av hur.
I den tas också upp hur kommunen tänker försöka lösa problemen med högersvängande fordon. Cyklistbloggen gläds åt att Pilotplats Cykel för fram samma förslag som vi gjorde i september förra året. De använder till och med samma bilder. Heja!
Asså jag fattar inte varför man hurrar över de där korsningarna. De innebär en skarp kurva och sen en till för cyklister. Man blir tvungen att kolla för gående, cyklister, svänga, vända huvudet 180grader, svänga vända 180 grader på huvudet igen och köra vidare, altl detta på 4 meter….
Går det verkligen inte att göra en bättre lösning?
Naturligtvis finns det. Det är ju bara att lägga cykelfältet mellan de två andra körfälten. Då behöver inte två trafikstömmar korsas till att börja med, och vänstersväng med cykel blir möjligt.
Hela konstruktionen utgår ifrån att cyklisterna absolut inte får finnas bland den ”riktiga” trafiken, på den ”riktiga” vägen.
Det beror på hur tvära de utformas. Det finns en video som visar exempel här: https://www.cyklistbloggen.se/2013/09/det-gar-att-gora-cykelsakra-korsningar/
Ser fram mot det här.
Jäklar vilken dåligt gjord illustrationsbild på Götgatan. Bakhjulet på sista cykeln är enorm! Varför lämnar bilisten den vita bilen? Ska det illustrera att man ska parkera i den filen? Eller ska han hämta radioantennen som gick sönder och hamnade på trottoaren? Varför sitter det tre människor och fikar som blockerar hela trottoaren? Den gröna bilen längre fram, har den också parkerat? Båda bilarna har stannat vid samma sorts refug. Vad är detta? Cykelstället är borta innan hissen som går ner till tunnelbanan. Och slutligen, så få människor utanför Ringen? Busshållplatsen är borta, knappt några bilar och ingen som har fulparkerat? Den här framtidsversionen är så dålig att jag baxnar. Och då har jag inte ens nämnt att min 13-årige son kan frilägga och vrida bilder bättre än denna klåpare. Det här visar bara återigen att inte ens de som får betalt för att planera för cyklister orkar engagera sig och göra ett bra jobb.
Det är en illustration gjord till en workshop, så jag tycker inte det är så konstigt. På sajten skriver de ”Notera att illustrationerna på dessa posters är preliminära och att Trafikkontoret under vintern och våren tar fram slutgiltiga utformningar av förbättringsåtgärderna.”
http://pilotplatscykel.wordpress.com/publicerat/
För en gång skull håller jag inte med dig Christian. Även om detta är skisser som du säger så tror jag knappast att skisser till projekt för motortrafik utförs så här klumpigt med klonverktyg och suddgummi i Photoshop. Engagemanget och statusvärdet för cykelprojekt tycks vara lika lågt hos politiker och utförande entreprenörer (som placerar stolpar utan att tänka) som hos de som skissar på projekten. Denna skiss skapar bara fler frågor och är därmed kontraproduktiv eftersom illustrationer i en sådan här folder ska enbart förtydliga. Min poäng är att detta bara visar med sin beklagliga tydlighet att de som får betalt för att medverka i cykelprojekt gör det med vänsterhanden utan engagemang.
RT @Cyklistbloggen: Fler cyklister än bilister på Götgatan: http://t.co/YOSgfI7Tr7 #cykla
Underbart att Stockholm äntligen tagit åt sig Hollands utmärkta lösning på högersvängen. Frågan är bara var de tänkt använda den. Stockholms tjänstemän är inte berömda för sitt konsekventa tänkande när det gäller planeringen av cykeltrafiken.
Det har ryktats om en sådan översyn av Ringvägen/Götgatan.
Yes, det verkar vara just Ringvägen/Götgatan som ska göras om. Det står i pdfen vi länkar till ”Preliminär plats korsningen Götgatan/Ringvägen. Utformningen kan göras för hela eller delar av korsningen.”
RT @cykelbloggar: Cyklistbloggen: Fler cyklister än bilister på Götgatan. Och så lite om cykelparkeringar http://t.co/aoEuWNLS8l @Cyklistbl…
Cyklistbloggen: Fler cyklister än bilister på Götgatan. Och så lite om cykelparkeringar http://t.co/aoEuWNLS8l @Cyklistbloggen
RT @Cyklistbloggen: Fler cyklister än bilister på Götgatan: http://t.co/YOSgfI7Tr7 #cykla