Meny
Cyklistbloggen
  • Hem
  • Om oss
  • Cookie Policy (EU)
Cyklistbloggen

Fler cyklister än bilister på Götgatan. Och så lite om cykelparkeringar

Publicerad den 23 januari, 201423 januari, 2022

Apropå det vi skrev om cykelställ för någon vecka sedan, så hittade jag i går en enkät som Örebro kommun skickat ut till sina cyklister.  Där fick de sätta betyg på kommunens cykelparkeringar och inte oväntat fick de ställ där man kan låsa fast cykeln ordentligt höga betyg, medan standardställ som bara gör att man slipper cykelstöd fick lägre betyg (läs pdf-en här).
Jag passade på att twittra en fråga till ”cykelborgarrådet” Per Ankersjö, om när Stockholm kan tänkas göra samma sak och se, det verkade som om de redan har gjort det. Redan 2012:

@Cyklistbloggen @StockholmsStad Det har gjorts och görs sådant hela tiden. Bl a har TUB gjort en cykelparkeringsundersökning @envall_p
— perankersjo (@perankersjo) 22 januari 2014

Och snabbt fick jag också länken:

Ang cykelparkering. Saker på g inom Pilotplats Cykel: http://t.co/wyV59hkcLD TUB: http://t.co/DwncAcwxDu @perankersjo @Cyklistbloggen
— Pelle Envall (@envall_p) 23 januari 2014

Ett snabbt genomläsande avslöjade inga chockerande nyheter: folk gillar att parkera säkert, där det går att låsa fast och gärna också med väderskydd. Som sagt.
Länkarna ledde mig också vidare till Pilotplats Cykels nystartade, nåja, blogg där bland annat omgörningen av Götgatan presenterades lite mer utförligt. Nytt för mig var att det är så otroligt många fler cyklister som använder Götgatan under rusningstrafik än bilister. Under den mest trafikerade timmen passerar upp mot 900 cyklar, mot 600 bilar. Trots det har alltså cyklisterna tryckts upp på den där smala slalombanan de kallar cykelväg.
Det ska nu alltså ändras och läs den här PDF-en från i november förra året för att få en bild av hur.

Supercykelbana
Collage Pilotplats Stockholm

I den tas också upp hur kommunen tänker försöka lösa problemen med högersvängande fordon. Cyklistbloggen gläds åt att Pilotplats Cykel för fram samma förslag som vi gjorde i september förra året. De använder till och med samma bilder. Heja!

ö 3
Från Bicycle Dutch video.

14 svar på ”Fler cyklister än bilister på Götgatan. Och så lite om cykelparkeringar”

  1. non skriver:
    24 januari, 2014 kl. 12:37 f m

    Asså jag fattar inte varför man hurrar över de där korsningarna. De innebär en skarp kurva och sen en till för cyklister. Man blir tvungen att kolla för gående, cyklister, svänga, vända huvudet 180grader, svänga vända 180 grader på huvudet igen och köra vidare, altl detta på 4 meter….
    Går det verkligen inte att göra en bättre lösning?

    Laddar in …
    1. Björn skriver:
      24 januari, 2014 kl. 3:53 f m

      Naturligtvis finns det. Det är ju bara att lägga cykelfältet mellan de två andra körfälten. Då behöver inte två trafikstömmar korsas till att börja med, och vänstersväng med cykel blir möjligt.
      Hela konstruktionen utgår ifrån att cyklisterna absolut inte får finnas bland den ”riktiga” trafiken, på den ”riktiga” vägen.

      Laddar in …
    2. Christian Gillinger skriver:
      24 januari, 2014 kl. 7:54 f m

      Det beror på hur tvära de utformas. Det finns en video som visar exempel här: https://www.cyklistbloggen.se/2013/09/det-gar-att-gora-cykelsakra-korsningar/

      Laddar in …
  2. Fredrik Jönsson skriver:
    23 januari, 2014 kl. 10:41 e m

    Ser fram mot det här.

    Laddar in …
  3. Richard skriver:
    23 januari, 2014 kl. 10:26 e m

    Jäklar vilken dåligt gjord illustrationsbild på Götgatan. Bakhjulet på sista cykeln är enorm! Varför lämnar bilisten den vita bilen? Ska det illustrera att man ska parkera i den filen? Eller ska han hämta radioantennen som gick sönder och hamnade på trottoaren? Varför sitter det tre människor och fikar som blockerar hela trottoaren? Den gröna bilen längre fram, har den också parkerat? Båda bilarna har stannat vid samma sorts refug. Vad är detta? Cykelstället är borta innan hissen som går ner till tunnelbanan. Och slutligen, så få människor utanför Ringen? Busshållplatsen är borta, knappt några bilar och ingen som har fulparkerat? Den här framtidsversionen är så dålig att jag baxnar. Och då har jag inte ens nämnt att min 13-årige son kan frilägga och vrida bilder bättre än denna klåpare. Det här visar bara återigen att inte ens de som får betalt för att planera för cyklister orkar engagera sig och göra ett bra jobb.

    Laddar in …
    1. Christian Gillinger skriver:
      24 januari, 2014 kl. 7:52 f m

      Det är en illustration gjord till en workshop, så jag tycker inte det är så konstigt. På sajten skriver de ”Notera att illustrationerna på dessa posters är preliminära och att Trafikkontoret under vintern och våren tar fram slutgiltiga utformningar av förbättringsåtgärderna.”
      http://pilotplatscykel.wordpress.com/publicerat/

      Laddar in …
      1. Richard skriver:
        25 januari, 2014 kl. 5:45 e m

        För en gång skull håller jag inte med dig Christian. Även om detta är skisser som du säger så tror jag knappast att skisser till projekt för motortrafik utförs så här klumpigt med klonverktyg och suddgummi i Photoshop. Engagemanget och statusvärdet för cykelprojekt tycks vara lika lågt hos politiker och utförande entreprenörer (som placerar stolpar utan att tänka) som hos de som skissar på projekten. Denna skiss skapar bara fler frågor och är därmed kontraproduktiv eftersom illustrationer i en sådan här folder ska enbart förtydliga. Min poäng är att detta bara visar med sin beklagliga tydlighet att de som får betalt för att medverka i cykelprojekt gör det med vänsterhanden utan engagemang.

        Laddar in …
  4. Erragma skriver:
    23 januari, 2014 kl. 6:03 e m

    RT @Cyklistbloggen: Fler cyklister än bilister på Götgatan: http://t.co/YOSgfI7Tr7 #cykla

    Laddar in …
  5. JosephTR skriver:
    23 januari, 2014 kl. 5:13 e m

    Underbart att Stockholm äntligen tagit åt sig Hollands utmärkta lösning på högersvängen. Frågan är bara var de tänkt använda den. Stockholms tjänstemän är inte berömda för sitt konsekventa tänkande när det gäller planeringen av cykeltrafiken.

    Laddar in …
    1. Fredrik Jönsson skriver:
      23 januari, 2014 kl. 10:39 e m

      Det har ryktats om en sådan översyn av Ringvägen/Götgatan.

      Laddar in …
      1. Christian Gillinger skriver:
        24 januari, 2014 kl. 7:53 f m

        Yes, det verkar vara just Ringvägen/Götgatan som ska göras om. Det står i pdfen vi länkar till ”Preliminär plats korsningen Götgatan/Ringvägen. Utformningen kan göras för hela eller delar av korsningen.”

        Laddar in …
  6. joranfagerlund skriver:
    23 januari, 2014 kl. 2:45 e m

    RT @cykelbloggar: Cyklistbloggen: Fler cyklister än bilister på Götgatan. Och så lite om cykelparkeringar http://t.co/aoEuWNLS8l @Cyklistbl…

    Laddar in …
  7. cykelbloggar skriver:
    23 januari, 2014 kl. 2:43 e m

    Cyklistbloggen: Fler cyklister än bilister på Götgatan. Och så lite om cykelparkeringar http://t.co/aoEuWNLS8l @Cyklistbloggen

    Laddar in …
  8. jwolfers skriver:
    23 januari, 2014 kl. 1:42 e m

    RT @Cyklistbloggen: Fler cyklister än bilister på Götgatan: http://t.co/YOSgfI7Tr7 #cykla

    Laddar in …

Kommentarer är stängda.

Senaste inläggen

  • Flen uppfinner egen sorts väg
  • Tack och på återseende
  • Så var det tänkt…
  • Men hur skulle man cykla?
  • Ytterligare en stolpe…

Arkiv

Arkiv

Meta

  • Logga in
  • Flöde för inlägg
  • Flöde för kommentarer
  • WordPress.org
©2025 Cyklistbloggen | WordPress Theme by Superb WordPress Themes
Manage Cookie Consent
To provide the best experiences, we use technologies like cookies to store and/or access device information. Consenting to these technologies will allow us to process data such as browsing behavior or unique IDs on this site. Not consenting or withdrawing consent, may adversely affect certain features and functions.
Functional Alltid aktiv
The technical storage or access is strictly necessary for the legitimate purpose of enabling the use of a specific service explicitly requested by the subscriber or user, or for the sole purpose of carrying out the transmission of a communication over an electronic communications network.
Preferences
The technical storage or access is necessary for the legitimate purpose of storing preferences that are not requested by the subscriber or user.
Statistics
The technical storage or access that is used exclusively for statistical purposes. The technical storage or access that is used exclusively for anonymous statistical purposes. Without a subpoena, voluntary compliance on the part of your Internet Service Provider, or additional records from a third party, information stored or retrieved for this purpose alone cannot usually be used to identify you.
Marketing
The technical storage or access is required to create user profiles to send advertising, or to track the user on a website or across several websites for similar marketing purposes.
Hantera alternativ Hantera tjänster Hantera {vendor_count}-leverantörer Läs mer om dessa syften
View preferences
{title} {title} {title}
%d