I somras berättade DN att det saknas 15 000 cykelparkeringar i Stockholm. Kommunen har inte ”hunnit med” och samtidigt som de stora affärskomplexen i innerstan har stora parkeringsgarage för sina bilburna kunder så saknas precis all motsvarighet för cyklisterna.
När man säger ”cykelställ” så är det det här som dyker upp i huvudet på de flesta svenskar:
Så har cykelställen sett ut de senaste decennierna och där vi numera har ersatt grafitgrå Televerketlurar med smartphones, två TV-kanaler med hundratals och djupa diskussioner med våra vänner med Facebook, så är de där gråa ställen fortfarande en standard när cykelparkering planeras.
Och de är värdelösa. De missar helt själva kärnan i vad ett cykelställs huvuduppgift är.
Cyklar kan stå själva alldeles utmärkt, om man inte känner för att hosta upp de femtio spänn ett cykelstöd kostar på tex Claes Ohlson, så är det bara att luta cykeln mot närmaste upprätta föremål.
Det är därför vi inte ser drivor av cyklar ligga utslängda på trottoarer och i parker på stan, trots att det alltså saknas 15 000 ställ. En cykel klarar att hålla balansen själv. De kräver väldigt lite när det gäller att bara ställa ifrån sig.
Betyder det att det inte behövs några cykelställ alls? Det är ju tydligen bara att hitta närmaste flaggstång och luta cykeln mot den?
Nej. Alla cyklister som kör omkring i Stockholms innerstad, (eller med ”målpunkt” i city, som det heter på trafikplanerarsvenska) och vill slinka in på 7-eleven för en fika vet hur jobbigt det är att leta rätt på den där lagom smala stolpen, det där staketet med precis rätt bredd mellan stolparna eller allra, allra helst, det där riktiga cykelstället.
För det vi vill är inte främst att slippa lämna cykeln liggande på marken. Det vi vill är att kunna låsa fast cykeln ordentligt.
Och det här är något av en blind fläck för alla de som försöker fixa cykelparkering. De slänger ut ett av de där stålschabraken från förr och sedan är allt klart.
Sommaren 2013 slogs det rekord i antalet stulna cyklar. På Södermalm stjäls omkring fem cyklar om dagen under sommaren. Bara cirka en procent av stölderna klaras upp.
Vi vill alltså slippa få vår cykel stulen. Och ”ordentligt fastlåst” är inte samma sak som att ha satt fast framhjulet med ett slanglås i stället. Det enda som händer då är att man om man är tur får behålla framhjulet.
”Ordentligt” betyder att det ska gå att få ett Stöldskyddsgodkänt lås runt både cykelns ram och en fast punkt på platsen där man ska lämna cykeln.
Och det exkluderar helt precis alla slang- och vajerlås. Hur man ska låsa fast sin cykel för att slippa få den stulen är inte raketkirurgi. Vi har skrivit om det tidigare, läs mer hur du gör här.
Det här är inte bara ett lyxproblem för memils som köper racerhojar helt i kolfiber för 40 000+. Det är ett problem för alla som inte bara vill åka enkel resa ner till stan och sedan gå hem. När Trafikverket gjorde en undersökning om bil- och cykelparkeringar framkom det att så mycket som 30 procent av ”möjliga cyklister” avstod för att de inte hade tillgång till säker cykelparkering:
Trafikverket vet att dåliga cykelparkeringar gör att resenärerna väljer andra sätt att resa så sambandet bättre cykelparkeringar fler cyklister är helt klart, enligt Thörnqvist.
Det här vet Stockholms stad och i sin handbok ”Cykelparkering i staden” så är samtliga exempel ställ där man kan låsa fast cykeln ordentligt. Här är ett exempel från Götgatan, modellen heter ”Urban”:
Det stället finns dock inte med på Stockholms stads karta över kommunala parkeringar, så jag förmodar att de är ditsatta av de lokala affärerna. Med på den kartan är däremot ”Järnvägsparken” som under viss pompa och ståt invigdes så sent som i september förra året av trafikborgarrådet Ulla Hamilton.
”Järnvägsparken” har 84 nya parkeringsplatser vid Stockholms Centralstation (på en plats som DN’s Lars Epstein kallade ”Dunkel cykelparkering”) och jag antar att de är tänkta att användas av folk som byter till och från tågtrafiken där. Det är alltså förmodligen att cyklarna kommer stå parkerade lite längre än utanför citys affärer. Det vill säga, man vill gärna att cykeln ska stå säkert.
Så här ser de ut:
Som ni ser är det inte standardstället utan en modell med en bom som sticker ut mot cykeln. Tanken är att man ska kunna komma åt att låsa fast cykeln i stället.
Men det spelar mindre roll. Stället är nämligen inte svetsat, utan bara fastskruvat med två skruvar i ramen:
Det tar en tjuv några sekunder att montera loss stället och ta både cykel och ställ. Då spelar det ingen roll om man har affärens finaste cykellås, när tjuven i lugn och ro kan plocka loss det i sin verkstad.
När jag var där och kollade idag så var ställen helt tomma. Kan bero på att det är vinter, men samtidigt var det fullt av fastlåsta cyklar bara ett tiotal meter bort där det stod tillfälliga bågställ och fanns räcken att låsa fast i.
Och så här ser det ut framför en alldeles precis nyöppnad kommunal grundskola i Stockholm med i runda tal 500 elever:
Ett utslängt standardställ. Det är kanske symptomatiskt att ingen av de många cyklarna står parkerade i stället. För varför skulle de? Hade det varit ställ man kan låsa fast i hade det varit en vits med det, men stödet fungerar alldeles utmärkt för att hålla cykeln stående och stället erbjuder inget utöver det.
Nu ska sägas att skolan inte är klar än. Kanske kommer det nya ställ, när jag frågade skolans rektor visste hon inte (och den som vill läsa mer om varför det är bra att barn cyklar till och från skolan kan läsa mer här hos Yimby.se).
Ett annat område som blev klart förra året är Nya Hornstull. Hipstersöders pärla tänker man borde ha fixat det här. Och visst fanns det ställ redo när det nya shoppingområdet öppnade. Så här ser de ut:
Yesbox, jättefina betongbänkar med en liten ögla att fästa framhjulet i. Inga som helst möjligheter att låsa fast cykeln i ramen med till exempel ett godkänt u-lås. Men vilken fin form.
Alltså, är du en person som är inblandad i att fixa fram cykelparkeringar, skriv upp överst på priolistan: Det ska gå att låsa fast cykeln i ramen.
Men nöj dig för all del inte med bara det. Varför inte erbjuda betalande kunder möjligheten att slippa kånka runt på ett tungt cykellås? Här är ett exempel från Holland:
Elektronisk cykelstativ i Eindhoven sikrer betalende cyklister. pic.twitter.com/jplG18aFn3
— CykelTrafikken.dk (@cykeltrafikken) 12 september 2013
Där sitter låsen integrerat i stället och som cyklist lägger man i en avgift så sitter hojen fast.
Under tiden kan vi alla göra som Casey Neistat och fixa vårt eget ställ:
Läs också ”Så ska bristen på cykelparkeringar lösas” i DN.
Hej! Ska börja cykelpendal Nacka- Sthlms central för vidare pendling (puh…!) och undrar OM någon har erfarenhet av OK parkering kring sthlms central? Har läst nedanstående men de flesta inlägg är skrivna för mer än ett år sedan….
Hej! Härligt med pendling! Jag har väldigt ringa erfarenhet av parkering vid centralen, själv har jag nog bara lyckats hitta nån stolpe, men det kanske är träligt om du ska göra det varje dag.
Det kan vara svårt att få kommentarer på det här inlägget då det skrevs för ett tag sedan. Men får jag tipsa om Facebook-gruppen ”Cykla i Stockholm”? Där kan du nog få bra svar.
https://m.facebook.com/groups/201374463303573
Allt gott!
/Jeroen
Hej Charlotte, det finns fina bågar på Vasagatan, utanför O’Leary’s. Där brukar det alltid gå att hitta en plats, och det går rätt mycket folk förbi också, så det känns som ett hyfsat säkert ställe. Jag har fått ha min cykel ifred där – men jag står ju iofs bara där de få gånger jag åker tåg.
Angående cykelgaraget vid Älvsjö, är det inte så att det inte går att låsa fast där? Gick iaf inte då det var nytt och har inte kollat, passerar bara genom det dagligen.
”På Södermalm stjäls omkring fem cyklar om dagen under sommaren.”
Fem av dina cyklar eller totalt?
Du kan nog dubbla den där siffran flera gånger om utan att ha helt fel. Finns inte en chans att det finns tillförlitlig statistik på detta (det skulle vara om man dagligen ringde runt till alla som rör sig på Södermalm och frågat ifall de blev av med en cykel idag).
”Under juni i år anmäldes drygt 1 700 cyklar stulna i Stockholms län. En ökning med 31 procent jämfört med samma månad förra året. På Södermalm stjäls omkring fem cyklar om dagen under sommaren. ”
Men också:
”enligt en undersökning från Brottsförebyggande rådet anmäls endast 38 procent av stölderna. För bilstölder är siffran 90 procent. ”
http://www.dn.se/sthlm/over-1-700-cyklar-stals-i-juni/
Precis det jag menade.
I min bekantskapskrets tror jag ingen skulle göra en amälan. Jag har aldrig lämnat polisanmälan. Ställer jag cykeln utanför huset här vet jag att den är borta (eller sönderplockad) imorgon.
Hej,
Kul att se så mycket engagemang. Vill bara korrigera ang Delta cykelställ. Cykelstället sitter med låsskruv som inte går att ta bort när man väl satt dit den. Därmed så går det INTE att skruva bort bygeln. Installationen vid Järnvägsparken sitter med sådan låsskruv och är därmed säkra. Däremot så skulle parkeringen kunna få lite mer ljus och andra saker som gör platsen mer trygg och attraktiv och locka fler cyklister till platsen. Tack för en bra blogg, (trots det lilla faktafelet;)). Mvh / Johan P Cyklos
Hej, kul att du hittat hit! Förstår jag saken rätt att de där skruvarna alltså bara går att skruva i och sedan aldrig skruva ur? Vad händer om man borrar bort huvudet?
Hej Christian, ja det stämmer när väl låsskruven sitter där så går den inte att skruva ur. Låsskruven är i rostfritt stål och i så stark material som det går för att undvika förstörelse. Med kraftigare maskiner så går det ju att förstöra de flesta ställen, men det tar tid och ofta krävs det el. Ska man gå längre i säkerhet krävs skalskydd för cyklarna, med dörr och/eller bevakning.
Wilco. Men då är frågan, vad händer om man borrar bort skruvhuvudet? Tjuvarna har ju gärna med sig batteridrivna borrar liknande den här:https://www.cyklistbloggen.se/wp-content/uploads/2014/08/TPSwaKl.jpg
Om man jämför med om bommen hade varit svetsad alltså.
Ett annat problem med många cykelställ är att de som designat dem bara sett en sorts cykel framför sig när de ritat dem. På min vanliga transportcykel har jag både cykelkorg och ekerskydd på bakhjulet, och korgen får många smällar när den ska parkeras och fiffiga låsanordningar som inte kan hantera ekerskyddet … F ö har jag inget tvärgående ramrör upptill heller att luta cykeln emot.
Jo detta är en nagel i ögat. Jag försökte tweeta med lite olika politiker som varit med och presenterat detta – denna NYA FINA parkeringsplats NÄRA Centralen – men när det kommer till relevanta frågor som inte syftar till att höja något till skyarna då får man som vanligt inget svar. Det tycker jag är otillständigt i ett kommunikationsperspektiv. Om man slår sig för bröstet i en del bör man vara med på att svara på konstruktiva frågor i en saklig diskussion i den andra delen.
Att ställa ut de där ställen är i min bok förskingring av allmänna medel – Medel som jag varit med och finansierat och det gör mig både uppgiven, ledsen och lite arg.
Men det bevisar ju ytterligare en gång att det här med cykel är något som man inte på allvar vill promota i staden – då hade det inte hänt…
I Farsta Centrum har man satt upp såna där tjusiga bågar att låsa fast ramen i. Jättebra cykelställ. Tyvärr har de monterats att psykotiska lemurer på crack, och man har satt dem alldeles för nära väggen, vilket innebär att det inte går att trycka in ramen i därför avsedd gummiklump, och det blir kaos iallafall, eftersom cyklarna välter, och folk ställer dem på tvären.
Så nära, och ändå en sådan totalmiss.
Kan du fota m cykel i? Vore guld att posta om. Ska se om jag kan hitta bilden på cykelställen som var monterade bakochfram också.
Will do!
Vad jag har väntat. Cykelställ är nog det som retar mig mest frekvent (varje gång jag ska parkera!?).
Urban är ok. Men hur ska den egentligen sättas i marken??? För det verkar ingen veta. Jag har sett alla varianter – med öglorna på ömse sidor, med den ena framåt den andra bakåt, och på diagonalen. Sen är de väl inget under av säkerhet heller. På Götgatsbaken finns ett exempel där någon sågat genom öglan istället för låset som antagligen var av betydligt högre stålkvalitet (jag antar att det är vad som hänt). Varför jag låser fast min cykel i mittenstolpen så att de åtminstone måste klippa båda öglorna för att få min cykel. Ställ ska designas så att det är så otympligt som möjligt att klippa igenom dem men fortfarande smalt nog att fästa ett cykellås. Jag har aldrig sett en itusågad lyktstolpe.
Sen blir det ju ofta trångt både mellan ställen om det ska stå två cyklar mellan ett par stolpar och runtom ett och samma ställ, när bägge cyklar lutar mot samma stolpe från varsitt håll.
Näst efter smal lyktstolpe tycker jag nog någon variant på en fet hög båge på diagonalen är det bästa stället (ex http://www.lappset.se/_project/_cache/img/60000projectmediagfxproductimgnf86001.jpg). Hög nog att luta sadeln mot. Vardera cykel får var sin sida med gott om utrymme emellan. Fet nog för att vara otymplig att klippa, men smal nog för alla cykellås. Enkel och funktionell.
Någon annan som har en favorit? eller hatobjekt för den delen?
PS. Ta bort slutparentes på bildlänken så funkar den.
Jag måste uppmärksamma att länken till yimby.se går till ett blogginlägg som försöker misstänkliggöra användandet av cykelhjälm.
Det har på senare tid blivit allt populärare att misstänkliggöra cykelhjälmen och lasta den för allsköns ofog, från minskat cyklande till nackskador. Kommer ni ihåg ’klimatskeptikerna’ så har ni här en parallell, en lite högljud grupp försöker lansera sin föreställning om världen genom att lansera den som ’andra sidan’ av den rådande åsikten inom forskningen (varför inte jämföra med kreationisterna?). Sanningen är den att en överväldigande del av forskningen visar att hjälm inte bara minskar skadorna i olycksituationer, den minskar inte heller cyklandet.
Gentemot detta ställer ’cykelhjälms-skeptikerna’ ett fåtal vetenskapliga teser och rapporter ( lejonparten författade av statistikern och cykelhjälms-skeptikern Dorothy Robinson) men repeterar dessa i en rundgång som ger intrycket av att cykelhjälmen inte bara är onödig, utan rent utav farlig.
Svenska studier visar att andelen barn med huvudskador så svåra att de varit tvugna att läggas in på sjukhus minskat med 46% på tio år som en direkt följd av ökat hjälmanvändande. Cyklingen då, minskade den? Nej.
http://heapro.oxfordjournals.org/content/22/3/191.full
Kan någon förklara varför en del inte endast argumenterar mot hjälmtvång utan även mot cykelhjälmsanvändning ö h t? Finns det några som helst belägg för att (1) hjälmanvändning skulle skrämma bort potentiella cyklister eller (2) att hjälmanvändning skulle öka risken för skador (minska chansen för överlevnad)?
Mer on topic, så skulle jag nog behöva betydligt säkrare parkeringsmöjligheter för att lämna någon av mina cyklar vid den lokala pendeltågsstationen: att det har suttit ett antal helt rensade *fastlåsta* cykelramar där är en liten aning avskräckande …
Folk får göra som de vill: ha hjälm om det känns tryggt men jag slutar cykla den dag det blir lag på cykelhjälm för vuxna.
Det är obekvämt med hjälm, är jobbigt med att ta med den när man ska gå in i affärer, jag kan inte ha mina hörlurar när jag cyklar och ja – jag anser att jag i och med hjälm blir avpersonifierad.
En kvinna idag cyklade förbi mig idag när jag väntade på grönt. Klockan var 15:00 så det var fortfarande ljust men jag hade båda lampor på ändå pga halkan vill jag att bilar ska se mig i god tid (hon hade inga).
Och ja, hon hade hjälm (inte jag) men jag gissar att hon är med om en trafikolycka före mig. Det är hur vi interagerar med andra som påverkar – inte om jag har full hockeyutrustning på mig.
PS Cyklade om henne vid slottet. Självklart cyklade hon mot rött igen i samma lugna takt.
(…)”affärer, jag kan inte ha mina hörlurar när jag cyklar och”(…) Hade hon hörlurar på? Om inte så kan det faktisk vara så att hon klarar sig betydligt bättre än dig? Det finns även möjlighet att du blir påkörd även med lysen på och trots att du väntar på grönt. Vem klarar sig bättre då? Bara tänker ”högt”…
Hon hade inte hörlurar men tror knappast att jag blir påkörd före henne. Hon cyklade på i maklig takt utan att vrida huvudet och kolla i korsning. Jag kollar trafiken och stannar för rött.
Visst, jag har inte ögon i nacken och kan bli mosad av en full lastbilschaufför men då spelar det nog ingen roll om jag har hjälm eller inte.
Jag hör däremot bilar som tutar så det är inte så att jag är i min egen bubbla.
Bilister är tränade att se lampor. Är övertygad att lyse räddar mer liv än hjälm.
Jag håller med Helmut om att säkrare lösningar än möjlighet att låsa
ramen behövs på vissa platser. Förslagsvis: kameraövervakning! På många
ställen bör vi vara restriktiva med kameror, särskilt där människor
vistas länge. Men cykelställ vid stationer är en ”genomfartsplats” som gott kan kameraövervakas.
Jag tror att det lätt blir så att man går från att försöka tala förnuft med hjälmivrare till att lov prisa cykling utan hjälm. Hjälmar är absolut inte lösningen på allt.
Cyklade till Vattenfalls nya kontor intill Friends Arena för ett kundbesök. Vid den pampiga entrén fanns då inga ställ överhuvudtaget. Vid ett senare tillfälle fick jag veta att de faktiskt har, håll i hatten nu…, ett cykelgarage. Jättebra för de som jobbar i huset som har passerkort o kod samt hittar dit. Mindre bra för mig som bara kommer förbi en enstaka gång per år som extern besökare…. Att det ska vara så svårt, denna viktiga fråga…
RT @Cyklistbloggen: Cyklar klarar att hålla balansen själva http://t.co/oa2S8xvBfG #cykla
RT @Cyklistbloggen: Cyklar klarar att hålla balansen själva http://t.co/oa2S8xvBfG #cykla
Återigen visar Stockholm stad att de skiter tungt i cyklisterna. Antal bilparkeringar och dess placering och utformning planeras noggrant redan i planskisser men cykelparkeringar tycks aldrig planeras lika noggrant, om alls, utan man beställer bara ett framhjulsställ när kontorets praktikant undrar var cyklarna ska stå.
Urban kostar pengar eftersom ett antal gubbar måste bryta upp trottoaren när de ska placeras. Ta bara Södra Station i Stockholm. Det finns plats att göra en mycket längre cykelparkeringen vid Fatbursgatan ända till Timmermansgatan men då måste de små gräsplättarna bort. Träden antar jag att man inte kan ta bort – de står ju liksom där de står.
RT @cykelbloggar: Cyklistbloggen: Cyklar klarar att hålla balansen själva http://t.co/jbcchbNSCc @Cyklistbloggen
RT @Cyklistbloggen: Cyklar klarar att hålla balansen själva http://t.co/oa2S8xvBfG #cykla
RT @Cyklistbloggen: Cyklar klarar att hålla balansen själva http://t.co/oa2S8xvBfG #cykla
Cyklistbloggen: Cyklar klarar att hålla balansen själva http://t.co/jbcchbNSCc @Cyklistbloggen
RT @Cyklistbloggen: Cyklar klarar att hålla balansen själva http://t.co/oa2S8xvBfG #cykla
Vi kan återigen konstatera att staden inte klarar av att följa sin egen handbok…
Absolut. Men jag tycker det här är något som precis alla misslyckas med: byggherrar som bygger nytt, kommunen, affärsinnehavare, fastighetsägare, alla tror de att de fixat det bra när de ställt ut ett löst standardställ. Ingen tänker efter öht.