Förra veckan skrev vi om planerna på att ta bilkörfält på Skanstullsbron och Götgatan och göra om dem till gång- och cykelbana, men det är inte enda cykelbesluten som är på gång i Stockholm.
Speciellt glada är Cyklistbloggen över att kommunen äntligen verkar vilja göra något åt Strömbron, en sträcka vi skrivit om flera gånger. Den är tillsammans med Skeppsbron som kommunen skriver:
ett av de viktigaste cykelstråken inom kommunen och en av få förbindelser för cyklister från hela regionen över Saltsjömälarsnittet
Visa större karta
Återigen blir jag lite förvånad över att det är såpass många fler cyklister under rusningstrafik än vad det är bilister. Under rusningstrafiken på morgonen passerar till exempel ungefär 2200 cyklister i bägge riktningar, men bara 1600 bilar. Det kan man inte riktigt tro om man tittar på hur vägutrymmet på bron är fördelat.
Nu är tanken att det ska förändras, men exakt hur är inte klart. Ett förslag är att ta ett av körfälten och fördela om utrymmet på hela bron:
Läs mer om Strömbronsplanerna här.
På Skeppsbron kör det också fler cyklister än bilister under högtrafik. I morgonrusningen passerar till exempel uppskattningsvis 2100 cyklister mot 1600 bilar.
Jag visste faktiskt inte att cykelfältet på Skeppsbron på sitt smalaste ställe bara är 90 centimeter brett. Och då cyklar man på en 50-väg och har ofta tung trafik som passerar nära inpå. Kommunen har nu också förstått något som vi som pendlar är oerhört medvetna om, att det inte finns någon dörrzon mot de parkerade bilarna. Det betyder att man vid varje parkerad bil riskerar att få en bildörr uppslängd framför sig.
Det är jätteskönt att det här nu uppmärksammas. Och i resonemanget ingår att bygga om cykelfältet så att Skeppsbron får cykelbana i bägge riktningar:
Olycksstatistiken visar att dagens cykellösning inte är acceptabel. Införandet av en cykelbana i södergående riktning anses nödvändigt för att uppfylla en god standard i dagsläget och på
sikt blir det ännu mer angeläget då en fördubbling av cykeltrafiken förväntas ske.
Men jag blir lite orolig när jag läser förslagen på lösning:
Andra lösningar innebär att antalet angöringsplatser begränsas till en minimumnivå och dras in i gång/cykelbanan på strategiska utvalda platser där de ger minst möjliga störningar. Den frigjorda ytan ska användas för att bredda gång- och cykelbanorna på gatans båda sidor.
Som jag förstår det här tänker sig kommunen att bredda gång och cykelbanan in i last- och parkeringszoner. Det låter som en rätt usel lösning. Men som sagt, det är är oerhört preliminära och väldigt tidiga planer, det är ju valår i år, och tanken är att sträckan ska byggas om i samband med ombyggnaden av Slussen. Så tidsperspektivet är rätt långt.
Så, just nu nöjer vi oss med att konstatera att vi är helt överens i analysen av hur det ser ut idag. Hur det ser ut i morgon får vi säkert anledning att återkomma till.
Läs hela protokollet med alla förslag här, rapporten från Strömbron/Skeppsbron här: ”Utbyggnad av pendlingstråk i innerstan” och kommentera gärna i kommentarsfältet!
Gör Skeppsbron, Strömbron, Hamngatan mellan Sergels torg och Norrmalmstorg, Sergels torg, Sveavägen mellan Sergels torg och Hötorget samt Klarabergsgatan mellan Sergels torg och Centralen till gågator med plats för kommunal trafik, transporter till fastigheterna (vissa tider) gående samt cyklar. Lite som Drottninggatan
Tänk vilken levande och trevlig promenadstad vi skulle få! Tänk somrarna med en massa folk på uteserveringar m.m. Tänk vilka ytor som skulle frigöras.
Varför skall det stå en massa bilar i kö framför Gamla Stan? Inte speciellt vackert. Tänk om man kunde binda ihop Gamla Stan med vattnet 🙂
Tyvärr kan man nog idag bara drömma om detta, men tänk om och vad trevligt det skulle kunna bli 🙂
Nåja, äntligen verkar staden i alla fall fixa cykelbanor på Långholmsgatan. I praktiken blir det ingen skillnad för bilarna med att ta bort bussfilen, då bussarna idag ändå aldrig använder den filen.
En av anledningarna till att det kör fler cyklister än bilister på Skanstullsbron i rusning, kan ju vara att det står still på bilvägen. Inte så mycket att ingen vill åka där.
Jag kan ju tycka att folk själv borde inse det, när de ser cyklister och tunnelbana susa förbi, men det känns ändå som en lite märklig grej att säga ”Det är färre som kör bil där”, när det helt enkelt bara beror på att det är stopp.
Absolut, och det gäller Skanstullsbron också. Men det ändrar ju inte faktumet att trots mycket större yta så klarar färre personer av att passera i bil än på cykel. Och det brukar vara rätt fullt i cykelfältet också under ”cykelsäsongen”, som kommunen envisas med att kalla perioden maj-september.
https://www.cyklistbloggen.se/wp-content/uploads/2012/06/prioriteringar.jpg
https://www.cyklistbloggen.se/wp-content/uploads/2012/05/20120524_081709.jpg
Absolut. Min poäng inte att man bör göra bilvägen större, utan tvärtom, att fler bör inse att cykling och kollektivtrafik är ett så mycket bättre alternativ
Bara att det känns en smula oärligt säga att bilisterna är färre, för de är så många det går, och skulle vara fler, om det bara gick. Oärlig argumentation förlorar vi cykelivrare på, så det är viktigt att veta VARFÖR, på ett ärligt sätt (vi kan vara ärliga, för vi har rätt! 🙂 ) vi vill ha mer cykelväg. (cykelväg låter för övrigt mer seriöst än cykelbana). Vi ska inte bjuda MotorMännen på gratispoäng i det här.
Jag hade faktist precis för mig att jag skrev det i inlägget. Inser nu att det var på Facebook…
https://www.facebook.com/groups/523219061061854/permalink/678252968891795/?stream_ref=2
Cyklistbloggen: Bredare cykelbanor på Skeppsbron och Strömbron http://t.co/cLkGMBHJQk @Cyklistbloggen
RT @Cyklistbloggen: Bredare cykelbanor på Skeppsbron och Strömbron: http://t.co/nKdFCmWRaJ #cykla
Så istället för den påhittade motorvägen förbi Gamla Stan som det spridits myter om i media i samband med Nya Slussen så är det troligare att bilarna för ge vika en del för att ge plats åt cyklarna? Som gångare å SL-åkare låter detta klart vettigt.
Jag vet inte om jag skulle vilja kalla 8 bilkörfält för något annat än motorväg, motorled kanske. Man kan kalla fan för Jesus eller nya huvudbron bron för ”stadsgata” men färre körfält blir det inte för det. OBS – alla jämförelser med nuvarande konfiguration är meningslösa, eftersom den ju också suger, och har inget med framtiden att göra. Bara för att det är sämre nu betyder inte att det är ok att göra det dålig igen.
Vi får väl se om det blir maktskifte och om man då ser till att göra om detaljplanen att få in större cykelbanor och gångbanor i 2 av dessa körfält. När Drotning Louises bro i Köpenhamn fick superbreda cykelbanor och bredare gångbanor med bänkar, blev det en av Köpenhamns nya ”häng”. Varför inte göra bron med stans bäst utsikt till ett ”häng” istället för bara en plats man passerar?
Vad gäller skeppsbron – Jag har sagt det förr, jag säger det igen: enkelrikta skiten. Ta bort norrgående bilkörfält och utrymmet kan omdistribueras för att bygga en bred södergående cykelbana och bredda den norrgående (och även bredda gångbanorna). Angöringen utanför hotellen och barerna på gamla stan-sidan kan få vara kvar om man så vill.
Vill man inte rubba körfälten så ska angöringen sättas mitt i bilfilen. Om det nu är färre bilar än cyklar så är det rimligt att bilister får köra om lastande fordon. De kan köra ut i bussfilen då.
Bästa vore väl att ta bort biltrafik från skeppsbron helt, låt det gå via munkbron och centralbron. Lämna bussarna och gör gatan levande igen.
8 bilfiler? var har du fått det ifrån?
Det blir 6 filer för blandtrafik (dvs biltrafik) och 2 för kollektivtrafik. Vill man i framtiden göra om 2 av filerna, som du skriver, till cykelbanor och ge de cykelbanor som planeras nu till gångarna. På detta sätt är Nya Slussen som en gata bör vara: flexibel. Det går att prioritera om gatuutrymmet.
En djupare genomgång av vad detaljplaner osv faktsikt innehåller finns här:
http://www.yimby.se/2011/12/slussenmyter-del-11-den-a_1163.html
6 körfält för bil, 2 körfält för buss = 8 bilfiler, eller om man vill vara korrekt, ”körfält.”.
Det kommer fortfarande bli den bredaste ”stadsgatan” i Stockholms innerstad. Eller den med flest körfält iaf. Och eftersom den dessutom inte kantas av några butiker eller byggnader kommer det också bli Stockholms dödaste stadsgata 😉
Jag har läst den där artikeln. Som du säger så finns hopp iom att man kan omfördela utrymmet i framtiden, men jag tycker det är konstigt att du och yimby försvarar dessa 8 ”körfält” så stenhårt. Är det det som nya slussen verkligen står eller faller på?
Nya Huvudbron med 8 körfält eller inget alls?
Varför måste det finnas en koppling ner till stadsgårdsleden? Räcker inte centralbrons koppling t.ex? Varför 2 körfält för bil utöver tunnlarna ner till stadsgårdsleden etc etc.
Är en ”stadsgata” med 8 körfält verkligen något att försvara så hårt anno 2014?
Visst går det att omfördela utrymmet, men se hur lång tid det tog och hur mycket det kostade att bredda cykelbanorna på Lilla Västerbron (20miljoner). Och se dessutom hur det gick till slut… 😉
Bättre att göra rätt från början – satsa på minskad biltrafik så får man minskad biltrafik.
Kom just att tänka på första gången jag reagerade på en stadsgata möt Pekings 9 filliga stadsgata. Nu är den ganska mycket längre iofs.
”6 körfält för bil, 2 körfält för buss = 8 bilfiler, eller om man vill vara korrekt, ”körfält.”.”
Du verkar ju veta hur planen ser ut till viss del, ändå vilseleder du om den. Varför?
6 bilkörfält och 2 för buss. Blir 6 bilfiler och 2 bussfiler. Det blir inte 8 bilfiler. Eller ska vi kalla cykelfälten bilfiler också? Bussfilerna är för bussar, inte bilar.
På sätt och vis är det faktiskt den här bron Nya Slussen står och faller på, ja. Grunden för planen är trafiklösningen (dvs hur bilar, bussar, cyklar, gångare ska ta sig genom platsen). I den finns med att motorfordonen ska ta sig mellan Gamla Stan och de två gatunivåerna på Södermalm på en gemensam bro.
1 fil från Gamla Stan till nedre nivån på Söder.
1 fil åt andra hållet.
1 bussfil från Gamla Stan till övre nivån
1 åt andra hållet.
2 bilfiler från Gamla Stan till övre nivån
2 åt andra hållet.
Totalt 8 körfält varav 6 bilkörfält.
Att göra om de yttersta bilfilerna till cykelfiler kommer inte vara svårt. Egentligen var inte lilla västerbron svår heller, men det lyckades de misslyckas med ja.
Kopplingen ned till nedre nivån handlar om att kunna ha alternativa vägar, att inte koncentrera alla bilar på en plats.
Stans dödaste gata blir det inte, kommer vara för många cyklar och gångare för det. Visst kommer många välja att gå över vattnet nere på kajplanet eller att gå den nya bron vid T-banebron, men tomt kommer det inte bli.
Nya Slussen ÄR en satsning på minskad biltrafik! Den har iirc ungefär en tredjedel av kapaciteten hos dagens lösning (innan den sackade ihop för mycket av åldern å kass grund). Den är helt klart en plats som inte sätter bilen som enda prioritet vilket dagens autobahnkorsning gör.
Planen är väldigt bra i mina ögon även om den har klara brister (cykelbanan Götgatan – nya bron längs spåren är inte bra med skarpa svängar och troligen med många konflikter med gående, Blå linjen borde gå via Slussen, mm). Att bron blir så bred som den blir är inte en av dem. Om något så är det en styrka att den blir bred nog att hantera det framtida tryck från cyklister och gångare som kommer finnas när inte bara platsen blir trevligare och fler tar cykel än idag utan även det extra tryck som kommer komma från att stan växer väldigt snabbt.
Men alltså, 6 körfält för bil och 2 för buss, mitt inne i stan, det är ju helt sinnessjukt! Oavsett om man kallar det för 8 körfält eller 6+2 körfält. Är det verkligen planerat så? Hur kan man motivera 6 fält för bilar? 2 räcker, inte mer. Kan aldrig vara motiverat med mer än det, och hastigheten bör ligga på max 30km/h. Köräflten som möts vid Slussen måste ju gå ihop nånstans, bli färre. Gamla Stan är vår största turistattraktion, ett ställe där folk ska kunna strosa runt. Skeppsbron skulle kunna vara hur fint som helst, nu känns det som 60-tal, när motorlederna var framtiden. Och då är det ”bara” 4 (?) körfält, totalt…
Dessa 6 bilkörfält är alltså fördelade på två broar med ena änden gemensam, men andra INTE gemensam. Så det är egentligen felaktigt att tala om EN bro med 6+2B. Det är en med 2 och en med 4+2B (som går att rätt lätt byggas om till 2+2B).
Körfälten går ihop ju. Där Skeppsbron möter munkbroleden och två-i-ett bron till Södermalm.
30km/h är helt rätt tänkt. borde gälla hela tätorten. På allt utom kanske motorvägarna.
RT @Cyklistbloggen: Bredare cykelbanor på Skeppsbron och Strömbron: http://t.co/nKdFCmWRaJ #cykla