Den tyska standarden StVZO, som jag skrivit om här, menar bland annat att cykellampor inte ska blända eller blinka. Bra grejer, tycker vi. Nu har jag provat två olika lampor. Häng med.
Philips Saferide 80
Jag har fått låna en Philips Saferide 80, givetvis StVZO-klassad och ungefär lika brutalstark som min Magicshine-lampa. Men till skillnad från min lampa så finns här en idé. Ljuskäglan är bred med en skarpt avhuggen kant upptill. Det betyder att ljuset lyser ned på gatan men inte upp i ögonen på de du möter. Låter ju onekligen smart.
Philips Saferide 80 är en stor, tung, stabil pjäs i metall. Det följer med fyra uppladdningsbara batterier på 2600 mAh och att skruva upp lampan för att sätta i batterierna krävs skruvmejsel och allt andas tysk kvalität.
Att använda lampan är plättlätt – ett tryck på den enda knappen tänder lampan i det svagare läget, ett tryck till ökar styrkan till fullt och fortsätter du trycka så växlar du mellan lägena. För att stänga av, tryck länge på knappen. Blinkläge? Nah. That’s it, folks.
Knappen dubblerar också som batterimätare, den börjar helt sonika lysa rött när du behöver ladda batterierna. Laddningen sker via mini-USB med den medföljande laddaren eller en tillräckligt stark mobilladdare. Batteritiden blir förstås lidande av den höga ljusstyrkan, men på min pendling hemåt får jag ladda ungefär en gång i veckan vilket är acceptabelt. Att man kan ladda via mini-usb är ju också enkelt. Uppskattad batteritid på ”min” testlampa: mellan 2 och 3 timmar på full kräm.
Fästet för cykelstyret är dock något jag känner mig lite tveksam över. Lampan väger cirka 320 gram med batterier och fästet känns plastigt, inte alls samma känsla som lampan i sig har. Jag har också läst på bland annat Funbeat att nya fästet är dåligt. Lösningen är att hosta upp 75 spänn till för att köpa gamla fästet men det känns ju ovanligt dumt att behöva lägga extra pengar på. Skärpning, Philips.
Ljuset då? Jo, för tusan. Starkt med tydlig avgränsning uppåt. Äh, enklare att visa på film. För referensens skull tog jag med min gamla lampa också.
Här är skillnaden på ljuskäglorna.
Philips Saferide 80 vs. Macicshine MJ-808 from Cyklistbloggen on Vimeo.
Effekten av de båda ljuskäglornas olika utseende försökte jag visa genom att cykla rakt mot kameran. Observera att jag här riktat ned lamporna så att ljuskäglan hamnat cirka 3 meter framför cykeln. Trots detta bländar alltså Magicshine-lampan mer än Saferide-lampan.
Magicshine MJ-808 vs. Philips Saferide 80 blinding comparison from Cyklistbloggen on Vimeo.
Som ni kanske ser på filmerna så bländar Philips-lampan betydligt mindre och är alltså trevligare att möta.
Fakta Philips Saferide 80
+ Grymt stark
+ Utmärkt ljusbild
+ Riktigt robust lamphus i metall
+ Bländar inte
– Klent fäste
– Något kort batteritid på högsta läge
– Dyr
Pris: Cirka 750 kronor
Philips meddelar att Saferide 80-lampan inte finns att köpa i butik i Sverige. De hänvisar till webben och bland annat Rosebikes eller Amazon.
Owleye Highlux 30
Som kontrast till stora, starka Philipslampan har jag också provat Owleye Hihglux 30. En total kontrast till Philips-lampan. Det är en liten, fjäderlätt lampa som väger in på ynka 58 gram men detta till trots kramar ur sig 30 lux.
Lampan är StVZO-klassad med en avhuggen ljuskägla i överkant för att den inte ska blända.
Den har ett inbyggt batteri på 1050 mAh, är självklart vattenskyddad och laddas via mini-usb av din dator eller mobilladdare.
Fästet är mycket simpelt, men tack vare lampans låga vikt så är påfrestningen på fästet minimal. När du snäppt fast lampan så sitter den stabilt.
Ljuset är starkt och klart med en bra upplyst ljuskorridor framför cykeln. Den kan självklart inte mäta sig med Philipslampan i styrka, men för sin storlek är ljuset mycket bra.
I stan märker man skillnad mellan de två lamporna i cykelbanorna. De fotgängare som irrar sig ut i cykelbanan ser den starka ljuskäglan från Philips-lampan i god tid och går undan. Med Owleye-lampan märker de dig inte lika lätt. På snöklädd mark antar jag att det kommer att fungera bättre med Owleye-lampan, men på blöt asfalt finns inget som slår starkare ljus.
Test owleye 30 from Cyklistbloggen on Vimeo.
Jag har bara haft lampan några dagar så jag har bara hunnit ladda den en gång. Sedan har vi kört med den i en knapp vecka, cirka 3 timmars gång, utan att behöva ladda den.
En liten nackdel är att man faktiskt inte ser på själva lampan när man cyklar att den är igång. Ljuskäglan ser du förstås, men är det i stan eller liknande upplyst miljö så kan lampan faktiskt dö av urladdning utan att du märker det. En mycket liten nackdel, men dock.
På det stora hela är Owleye Highlux 30 En bra lampa, särskilt med tanke på sin ringa storlek. Underbart lätt att bara slänga ned i en ficka eller i väskan när den inte används. Däremot är den på tok för dyr.
Fakta Owleye Highlux 30
+ Liten
+ Lätt
+ Stark för sin storlek
+ Bländar inte
– Ganska dyr
Pris: Cirka 420 kronor
Owleye har jag inte hittat i någon fysisk butik, men finns på nätet bland annat hos Bikester.
(För transparens: vi har inget samarbete med någon av inköpsställena nämnda i texten)
Känner du dig bländad av medcyklister i trafiken? Skulle du kunna tänka dig att köpa en icke-bländande lampa själv? Berätta gärna i kommentarerna!
Trevligt att ni testar Philipsen! Det är en bra lykta som förtjänar en större spridning på svenska cykelvägar.
Har en Philips sen 1 år och det som är bra ljus styrkan och hel och halv effekt.Till och från jobbet har jag cykelbana längs landsväg och landsväg. Och ingen gatubelysning.
Förut var problemet att mindre än 50% av bilarna bländade av vid möte.
Nu när jag växlar mellan hel och halv så bländar alla bilförare av , Det var en aha-upplevelse första gången, att saker kan fungera så smidigt.
Det som inte är så bra är att plastlinsen lätt kan få små repor , men det gäller väl alla lampor med lins som sitter oskyddat .Så man får väl skaffa en tygpåste till lampan när den ligger i ryggan.
Jag har experimenterat lite mer med mitt Magicshine-lyse och fått till en riktigt hygglig ljusbild. Det var inte lätt att fotografera ljusbilden, men överkantens skärpa framgår åtminstone. På fotot är lampans mittpunkt riktad mot garageportens tröskel.
Det jag gjort är att maskera bort undre halvan av reflektorn och övre tredjedelen av glaset. Vidvinkellinsen är köpt på nätet: http://www.action-led-lights.com/products/wide-angle-lens
Intressant modifiering! Jag köpte också en sådan lins, men är inte helt imponerad av spridningen – det blir lite väl diffuserat. Men jag kanske ska testa med dina modifikationer också. Tack för bilderna!
Bra jämnförelse. Har själv en sån där jäkla lampa med 5 olika lägen (blink ingår) helt onödigt men man tänkte in på det när man köpte den.
Sigma Lightster är annars bra med ett kanonfäste
Ja, den vann ett test ganska nyligen, har jag för mig. Verkar vara slut på många ställen, antagligen en effekt av vinsten …
Jag har funderat på varför många upplever att cykellampor bländar. Faktum är ju att även en ganska stark, icke avbländad cykellampa skickar iväg ett svagare sken än en bils avbländade halvljus. Men ändå är det många som upplever att det bländar. Kanske är det för att ljuskällan är mindre, kanske är det för att man inte är van vid starkare cykellampor och omedvetet jämför dem med gamla tiders dynamolampor, istället för med övriga fordons strålkastare. Jag har hursomhelst svårt att se problemet med bländning från andra cyklister. Glor man rakt in i lampan från nära håll blir man förmodligen bländad, men det finns det ju ingen anledning att göra.
I stan är det ju synlighetsaspekten som är viktigast – lampan är till för att andra ska få syn på en. Och de som oftast behöver en liten ”uppmärksamhetspuff” för att se en är fotgängare i cykelbanan och bilar som ska svänga. Problemet med svängande bilar är att man ofta befinner sig i deras perifera synfält, där de inte ser en. Och då är en stark lampa, gärna blinkande, väldigt bra. Jag läste en artikel, skriven av en stridspilot, för en tid sen, som var mycket intressant. Kontentan var att cyklar är svåra att få syn på, men att blinkande lampor var väldigt bra:
http://www.londoncyclist.co.uk/raf-pilot-teach-cyclists/
Själv har jag en pannlampa som inte är jättestark, men som blinkar. Och, eftersom den sitter på huvet, kan jag ”sikta” på medtrafikanter som jag vet inte sett mig. Väldigt bra vid korsningar, utfarter och liknande. Man märker direkt på bilens ”kroppsspråk” när föraren får syn på en.
Ja, ju mindre ljuskälla desto starkare upplevs ljuset. Därför kan en liten enkel led blända mer än stadions strålkastare…
Men då är frågan hur mycket det faktiskt bländar. Jag tänker mig att en stor, fet stadionstrålkastare lämnar en stor fet ”blind fläck”, medan en led kanske upplevs som vass, men inte förblindar en alls på samma sätt.
Du menar att du kan ”sikta din pannlampa på medtrafikanter” som du tror inte sett dig pga de försöker undvika att ”glo rakt in i din lampa”?
Öööhh… nej, hur menar du?
Vart en bilist tittar är väldigt svårt att se i mörker, så det kan man inte gå på. Däremot kan man ofta se på beteendet om han sett en eller inte. Till exempel genom att han just ska till att köra ut från en utfart, rakt framför en. Och att han plötsligt får syn på en, när man lyser på honom, och då släpper gasen och bromsar istället.
Det var en retorisk fråga lite på skämt.
Hehe, ja, det är svårt med text och ironi ibland. Fick ingen riktig kläm på om du var seriös eller inte, så jag svarade som om du var det.
Vad är det för konstigt med att oavbländad cykellampa kan blända mer än en avbländad bil? Jag störs av MagicShine lamporna varje gång jag möter dem, mer ju mörkare omgivningen är. På Järva tex går det cykelleder som används för jobbpendling som går helt ute i mörkret. Att möta starka kina-lampor där är plågsamt. Har du ingen stark lampa själv är du tvungen att stanna för du vet inte var vägen går. Ännu värre är de som har starka pannlampor, som de ’tittar på en med’. Hemskt, de hör överhuvudtaget inte hemma på banor med mötande cykeltrafik. Starka pannlampor och dito kinalampor hör hemma i skogen där det inte finns mötande trafik. Tom som fotgängare störs jag av MagicShine lamporna.
Nu vet jag inte vilka monsterlampor du refererar till, men de som ger mer sken än en avbländad bilstrålkastare lyser väldigt starkt för att vara cykellampor. Så starkt att jag undrar hur strömförsörjningen går till. För ett halvljus ger faktiskt ett ganska starkt sken.
När jag var liten fick vi se ett pedagogiskt exempel som gick ut på att visa hur dåligt man syntes som fotgängare. Man ställde upp en bil med halvljuset på, och 200 meter från den provade vi att läsa en bok i skenet från halvljuset. Det gick alldeles utmärkt. Poängen med detta exempel var att tydliggöra att man inte syntes, trots att man var alldeles upplyst. Det resultatet är inte relevant för detta resonemang, men det faktum att man kan läsa en bok i skenet från ett halvljus på 200 m är det. Vilka cykellampor kan du göra det med?
Jag roade mig faktiskt, när jag cyklade hem från jobbet igår kväll, att titta rakt in i mötande bilars halvljus, för att se hur bländad jag blev. Det blev en distinkt ”blå fläck” på näthinnan som satt i ett antal sekunder. Så gjorde jag samma sak med de cykellampor jag mötte, vissa upplevde jag som starka, och jag kunde ärligt talat inte se någon blå fläck. Kanske var den för ”smal” för att synas tydligt, kanske var ljuset för svagt. Jag vet inte. Jag blev i alla fall inte alls bländad på samma sätt som av en bil.
Varför man ibland upplever cykelstrålkastare som så bländande vet jag inte. Kanske är det, som sagt, för att det känns ”vasst” när ljuskällan är liten. Kanske är det för att man har andra cykellampor, och inte bilstrålkastare, som referens?
Måste du veta varför för att acceptera det som ett faktum? Räcker det inte med upplevelsen att det faktiskt är störande och obehagligt att få oavskärmat ljus i ansiktet när man kommer cyklande eller går, för att kunna dra slutsatser om hur det är och hur det hellre borde vara?
Jag trivs normalt bättre med att förstå än att bara acceptera, ja. Särskilt när något är motsägelsefullt. Jag accepterar att vissa inte tycker om alla lampor, men innan jag vill försöka stävja bruket av dessa lampor vill jag förstå vad det är man upplever som störande.
Jag försöker till exempel förstå varför bilister stör sig på cyklister. Är det för att de inkräktar på deras territorium? Är det för att alla cyklister är idioter? Är det för att infrastrukturen är dålig? Är det något annat? Jag är inte beredd att bara ta bort alla cyklister, eller vissa typer av lampor, bara för att det finns en ”upplevelse” av att något är störande.
Det är därför det är så himla bra med reflexer. De gör att man syns jättebra och bländar ingen. Win win. Mycket bättre än starka cykellysen.
Problemet är att de inte funkar lika bra om man befinner sig vid sidan av en bil, t.ex. en som ska svänga. De funkar jättebra om man är rakt framför bilen, där föraren tittar, men inte om man är utanför strålkastarskenet, i bilistens perifera seende.
Men visst är de bra – det finns inget motsatsförhållande där.
Men då måste man ju ha pannlampa för att synas.
Just där kanske de neonfägade reflexvästarna är det bästa alternativet (man syns ju mkt bättre i neongult än svart även i svag belysning).
Fast de vägrar jag ha på mig…
F.ö blänker bra reflexer rätt mycket även om man inte lyser direkt på dem, har testat lite hemma (fotade min hemmagjorda reflexväst, utan blixt).
En bra, diskret reflexväst hjälper alltså j:igt bra (har jag även märkt när jag cyklar, precis som du gjort m din pannlampa, folk håller plötsligt avståndet. Skönt!).
Ja, pannlampa är nog det enda effektiva sättet att synas även ”åt sidan”. Såvida man inte sveper in sig i julgransbelysning förstås…
Jag möter varje morgon när jag går till jobbet cyklister som dragit den åsikten till sin spets: reflexväst men inget lyse. Från fotgängarsynvinkel ingen påtaglig förbättring jämfört med en helsvart ninjacyklist: en något mindre mörk skugga som kommer farande. Tacka vet jag ”idioter” med monsterlysen. (Närsynt med uselt mörkerseende även med nyutprovade glasögon – håller mig till apostlahästerna i beckmörkret av (o)säkerhetsskäl.)
Lagom starka lysen och bra med reflexer är såklart bäst! Då ser både fotgängare och bilister en. Och ingen behöver bli bländad.
Tja, det kanske är värre om man t.ex. är närsynt (även korrigerad) och med det har sämre mörkerseende än ”normalsynta” (majoriteten är väl mer eller mindre närsynta i o f s).
Jag mötte en cyklist (kön okänt men jag gissar på en prylälskande man) på Tegelbacken för nån vecka sen, alltså i en relativt väl upplyst stadsmiljö, som hade så bländande och stark framlampa att jag varken såg vad det var för slags fordon som var på väg mot mig, eller hur långt bort den/det var. Såg bara svart mörker med en urstark lampa (jämför med att titta mot solen) mitt i.
Att inte titta dit var liksom inte en option eftersom jag var tvungen att titta på cykelbanan som jag cyklade på och det var nära lampan nog för att bli helt bländad.
Färre egoidioter med för starka lampor i trafiken tack!
Pannlampor som blinkar är f.ö ett annat aber, inte alls kul att möta. Jag hoppas mer och mer på att polisen ska börja bötfälla folk som har olämpliga cykellampor (av hämndlystnad, vilket normalt sett är ett ganska svagt persondrag hos mig).
Närsynthet påverkar väl inte mörkerseendet, vad jag vet. Jag vet att man kan få problem med bländning om man opererat ögonen – de som gjort det får inte ta flygcert för mörkerflygning, vet jag. Däremot finns den omvända effekten: mörker gör närsyntheten värre, eftersom skärpedjupet minskar när man öppnar pupillen. Jämför med en kamera.
Jag vet ju inte vad den prylälskande egoidioten till man hade för en lampa, och hur han riktade den, men om du tänker dig att du mött en bil på cykelbanan istället, hade du då inte blivit störd av strålkastarna? Jag tycker det är ett ganska vanligt fenomen när man kör bil, att man inte ser vägen helt tydligt när man möter någon. Och att det är lite besvärligt, men alternativet, att folk har för svaga lampor, är inte heller bra.
Att det var svårt att bedöma avståndet till cykellampan berodde nog på att det bara var en lampa och inte två, som på en bil. Jag kör motorcykel och vet att medtrafikanter kan ha svårt att bedöma avståndet i mörker.
Vad är problemet med blinkande lampor? De kan väl knappast blända mer än en med fast sken? De är däremot väldigt bra när man ska få syn på dem i det perifera synfältet. Eller när man ”panorerar” i sidled, eftersom synen då ”stängs av” under korta intervall. Läs gärna artikeln jag länkar till, den är väldigt intressant.
Ja, jag menar att närsynta ser sämre i mörker än normalsynta. Vet inte exakt hur dock.
Och alltså, den lampan jag mötte var ingen normal lampa. Jag hade inte blivit i närheten av lika bländad om det kom en bil eller en motorcykel med lyset på på cykelbanan, möjligtvis om den hade tända extraljus också.
Mitt djupseende försvann helt pga att det enda jag såg var kompakt svart mörker med en stor, skitstark lampa i (inte mitt i, jag undvek att titta rakt på). Inte för att det bara var en lampa.
Har ingen aning om vad det var för lampa men han/hon som har den är säkert jättenöjd, ser allt liksom. En typisk egoidiot. Bara JAG ser och syns är det bra, skit i alla andra!
Jag gillar inte blinkande lampor framåt, jag tycker att de stör mycket mer, jag får svårare att se det som är runtomkring den som har dem än om den har samma lampa med stadigt ljus. Rsken att jag t.ex. missar en mörkt klädd fotgängare som går för nära/på väg in i cykelbanan ökar, inte bra.
Ja, är man närsynt, och inte har korrigerat detta ordentligt med glasögon eller linser, blir man ännu närsyntare i mörker. Men det har inget med lampor att göra – starka lampor motverkar snarare den effekten.
Ja, eftersom jag inte vet vad det var för lampa egoidioten hade, eller var där och såg skenet, så är det ju svårt att diskutera just det enskilda fallet. Jag vet bara att jag själv aldrig mött en så stark cykellampa att den påverkat mig mer än ett vanligt halvljus. Det skulle faktiskt vara intressant att göra något slags mätning eller test, där man jämför cykellampor och bilstrålkastare för att se bländningseffekten av dem.
Jag tycker snarare att det är lättare att se vad som finns runtomkring en blinkande lampa – den är ju släckt i korta intervaller och då syns det runtomkring bättre.
Sen tänker jag också att en blinkande lampa ger samma synlighet med ett svagare sken. Skulle du ha samma synlighet med ett fast sken skulle du vara tvungen att dra på ljusstyrkan istället, och om man nu inte gillar starka lampor är ju det en försämring.
Förutsatt att den blinkande lampan faktiskt är svag har du nog rätt, nu är rätt många av dem (inte alla) lite för starka för att inte störa. Men en del är okej.
Jag är närsynt, och vet inte hur man ser i mörker som normalseende, men t.ex. på 24 Optics står det såhär: ”Närsynthet, även kallat myopi, hänger ofta ihop med sämre mörkerseende.”
Har även hört det nämnas av optiker. Vet inte hur och varför, men gissningsvis har det att göra med att ögats form är ”fel”, även när man har korrigerat synfelet. De har alltså sagt till mig att jag som närsynt har sämre mörkerseende, och jag ser så dåligt att jag alltid har linser/glasögon, så de kan inte ha menat att det bara är utan korrigering (då är jag nämligen tämligen halvblind så sämre/bättre mörkerseende gör ingen större skillnad, famlar mig ändå fram).
Ljus och syn är inte så mätbart, om man ser till belysning och hur vi uppfattar det vi ser. Alltför många faktorer påverkar. Högtrycksnatriumlapor t.ex (dvs. orange gatubelysning) get utmärkta resultat vid ljusmätningar (med ljusmätare, i lumen) men har så dålig färgåtergivning att vi med människoögon ändå inte ser särskilt bra där det är sån belysning. Tyvärr gick man förr ofta efter det vetenskapliga, jämförbara ljusmätarresultatet när man valde belysning. Jobbar lite med sånt.
Gissar att det är lite samma samma med cykellysen, men med andra faktorer som påverkar resultatet förstås.
Läste just om en ny teknik för glasögon, i.Scription, som ska kunna minska bländningstendenserna (och även ge bättre färg- och kontrastseende). Ska spana in det när det blir dags att byta.
Jag är närsynt och har problem vid mörkerkörning eftersom jag blir bländad av alla bilar. Värst är bilarna bakom mig som lyser i backspegeln. Observera att jag inte blir bländad alls på dagarna så det kan inte ha något att göra med att min stol / backspegel är felinställda.
Jag läste artikeln och det låter så klart naturligt att saker i rörelse uppmärksammas mer. Men om vi vänder på det – skulle du vilja ha ett trafiklandskap där allt blinkar? Alla cyklister och alla bilar?
Men beror då bländningen på glasögonen eller på själva närsyntheten? Jag är också lite närsynt, men upplever inte det, bortsett från att mina ögon blir mer ljuskänsliga generellt när jag har linser. Har t.ex. större behov av solglasögon då.
Jag vet inte hur det skulle uppfattas om _allt_ blinkade, även bilar. Möjligen skulle det bli svårt att hålla isär de olika blinken om en hel bilkö stod och blinkade. Men att allt ska blinka är ju inte aktuellt – jag tycker att det är bra om såna saker som det är viktigt att man som bilist inte missar i hastigheten, typ vägbyggen, gatsopningsbilar, cyklar och så vidare, blinkar, så man lägger märke till dem. Trots att de inte följer den ordinarie ”biltrafikrytmen”.
Nu har jag iofs linser men det är en intressant tanke att glasögon eller linser förstärker bländningsupplevelsen. Men din teori faller något då jag inte bländas dagtid.
Kan det inte vara mer troligt att när det är mörkt så ökar våra pupillers storlek för att få in mer ljus? Och då bländas vi lättare när en lampa utan reflektorglas riktas mot oss?
Men visst – alla är vi olika när det gäller att tåla stress, smärta, motgångar, sötsug eller bländningar.
Man kan väl konstatera att de flesta av oss gör fel då ytterst få av oss i Sverige har en StVZO på cykeln utan a) cyklar utan lyse i mörker b) cyklar med för starkt ljus som bländar c) cyklar med blinkande framampor som är förbjudet (oavsett om de irriterar eller inte) samt d) använder små diodlampor som knappt syns.
Lägg gärna till packning i cykelkorg eller pakethållare som döljer lampor och vi har hela-havet-stormar med en mängd olika alternativ där alla har sina specifika nackdelar.
Glöm inte de som parkerar utanför anlagda cykelställ! 😉
Men jag blir bländad av bilisters halvljus också! Även de så kallade varselljusen med en rad dioder är bländande för mig. På ställen med gatubelysning tycker jag det ska vara positionsljus som gäller på bilar, inte mer.
Mer är inte alltid bättre! Det finns en anledning till att PH-lampan är en populär klassiker för inomhusbelysning. Det är hög tid för med samma tänk i trafiken.
Philips finns i smidig dynamomodell och det finns även en baklampa att koppla in. Fast monterat och superljus, äkta ”fit and forget”. Orka hålla på och ladda och ta av och på lampa inför varje tur… 😉 (dessutom säkrare med lyse 24/7, det finns en anledning till att bilar har halvljus på dagtid)
Det enda jag saknar är en tredje del av filmklippet där du jämför Philipsen med MJ808 där Philipsen är riktad som det är tänkt att använda den, alltså inte 3m framför cykeln utan mer som ett billyse strax under horisontalplanet.
Ett vanligt argument är ju ”Ja men jag har min megalumenlampa nedriktad precis framför styret så den bländar inte.” men du visar ju ganska tydligt att det inte stämmer. Men jag tror ingen som köpt en Philips riktar den på samma sätt.
Bra förslag. Ska se om jag hinner ordna det. Återkommer!
eroen Wolfers skrev:
> Ljuskäglan är bred med en skarpt avhuggen kant upptill.
Så måste ljuset vara enl StVZO-bestämmelserna för cykellampor,
dvs åtminstone måste ljuset vara svagt ”ovanför horisonten”
Själva ljuskäglan från Philips-lampan är både en hel del starkare
och bredare än det som krävs enl StVZO-bestämmelserna för cykellampor
Att kulledsfästet är dåligt har nu även Philips insett.
Därför har de inrättat ett Hotline-nummer som gör att man kan få ett
nytt fäste (Gen1-fästet)
Men Rose skickar sedan några månader med det direkt när man köper lampan
En annan sak är att batterierna som medföljer (Philips 2600mAh) har ”växlande”
kvalité. Du verkar ha haft tur, men enl rapporter på nätet är det många som
inte har haft det. De bästa R6 NiMH-batterier jag känner till är Eneloop XX,
de skall bla klara kyla riktigt bra, åtminstone enl reklamen.
http://www.eneloop.info/eneloop-products/eneloop-batteries/eneloop-xx.html
Eneloop XX är onödigt dyra i Sverige, här är de en hel del billigare:
http://eu.nkon.nl/sanyo-eneloop-aa-aaa-batteries/4-aa-sanyo-xx-2550-mah-uwxb-in-case-powered-by-eneloop.html
Om du använder en lampa som MJ-808 på väg/pendling utan att sänka ljusstyrkan
rejält och rikta lampan rakt ned i marken precis framför cykeln så är det,
åtminstone formellt, olagligt!
Trafikförordningen 3 kap 67 §:
”Lyktor och strålkastare får inte användas på sådant sätt att andra förare kan bländas.”
http://www.notisum.se/rnp/sls/lag/19981276.htm
Måste man sänka ljusstyrkan till min och rikta lampan rakt ned i marken precis
framför cykeln så får man dels ett ganska dåligt ljus på vägen,
dessutom utnyttjar man inte potentialen i sin dyra ljusstarka lampa.
Bra kommentarer, tack! Ska uppdatera posten. Vad märkligt att batterierna/ackarna har dålig kvalitet. Toppen med de andra batteritipsen, de måste ju faktiskt klara kyla ordentligt.
Här står det mer om utbytet av lampfästen
http://ecx.images-amazon.com/images/I/81qIpldMHOL._SL1500_.jpg
Kan man ladda eneloopsen i lampan eller behöver man en dedikerad laddare?
Bra test! Tror starkt på cykellyse som inte bländar. Philipslampan har en stark designfaktor, skulle hellre ha en liten diskret lampa, och ändå tillräckligt mycket lumen för blöt asfalt.
Jag köpte Magicshine MJ808 förra året och är supernöjd. Folk går ur cykelbanan och bilar stannar. Men eftersom jag försöker ha ett miljötänk väntar jag att köpa en bländarfri lampa tills den nuvarande går sönder. Tills dess kör jag på halvljus i stan och riktar lampan nedåt. Men jag är glad att jag numera känner till StVZO.
Jag håller nog med dig där. Magicshine-lampan ger samma ”gå ur cykelbanan”-effekt som Philipslampan. Jag ska försöka få testa fler StVZO-lampor, det finns någon Trelock-lampa med 70 lux. Den borde nog göra jobbet.
Jag kör denna, Jeroen – http://www.trelock.de/web/en/produkte/fahrrad-beleuchtung/batterie-frontscheinwerfer/8002095_LS_950_ION.php
Den är grym, lätt att ta av, bra sken, StVZO, håller laddning rel länge. Nyfiken på vad du tycker om du testar.
Jag har haft lillebrorsan till den där, LS 750. Helt OK lampa som i mina ögon är ungefär likvärdig med Sigma Lightster (som också är StVZO-godkänd och finns på CO).
Den har det överlägset smidigaste sytem för att klicka dit och loss lampan jag sett samtidigt som den sitter bra. Stor bonus för att den laddar med MicroUSB och inte Mini som Philipsen.
Tyvärr var det någon mer som gillade den så den blev stulen.
Toppen Andreas, det var den jag hade i åtanke. Kostar en bra slant, men det gör ju Philipslampan också.
Jag hittade följande jämförelse mellan Philips-lampan och Trelock LS 950
”Nu har jag köpt Philipslampan efter att ha jämfört den med Trelock 950 både inomhus och utomhus kan jag konstatera att Philipsen är helt överlägsen.
Ljusbilden är bredare, ljuset har en gulare och behagligare färgtemperatur och är också starkare.
Trelock har ett blåaktigt ljus och liten ljuskägla som inte räcker till vid snabb körning i mörker på krokiga byvägar.
Som positionslampa är dock Trelock bättre med sin långa batteritid, smidiga format och låga vikt.
Philipslampan är stor, tung och klumpig.”
hey @Philips ! Check this out and perhaps see this as an encouragement to change the weak part of the design. http://t.co/7UsMOx6bzQ
Cyklistbloggen: Recension: Philips Saferide 80 & Owleye Highlux 30 – Cykellampor som inte bländar http://t.co/kqmXbun1oE @Cyklistbloggen
RT @Cyklistbloggen: Recension: Philips Saferide 80 & Owleye Highlux 30 – Cykellampor som inte bländar.
http://t.co/Xr3gxFymds #cykla