En sak till som väl gäller generellt, inte bara i tider av mörker, glöm inte att kolla i döda vinkeln. Det räcker inte alltid med blinkers eftersom många bilar har oerhört små blinkersindikatorer. Som här:
Blinkersindikatorn är en liten, liten, liten, knapp på bilen, knappt synlig – ännu svårare att se när man samtidigt cyklar och försöker hålla koll på trafiken i två olika fält på var sin sida om sig, samtidigt som man måste vara uppmärksam på vägbanan som just här på Götgatan är oerhört ojämn och full av potthål. Ännu svårare när den slås på nästan samtidigt med svängen.
Håll utkik efter cyklister, så kommer vi alla fram hela!
Eller vad sägs om att damma av och modernisera dessa gamla delstatliga USA-lagar:
”• Any motorist driving along a country road at night must stop every mile and send up a rocket signal, wait 10 minutes for the road to be cleared of bicycles, and continue.
• Any motorist who sights a bicycle coming toward him must pull well off the road, cover his car with a blanket or canvas that blends with the countryside, and let the bicycle pass. If the bicycle appear nervous, the motorist must take his car apart, piece by piece, and hide it under the nearest bushes.”
Det hade löst en hel massa problem för övriga trafikanter.
Överlevde en närkontakt med bilist igår på N Bantorget på väg hem från jobbet.
Vissa bilförares beteende kan vara under all kritik. Alltför ofta. Inte minst med tanke på att de framför ett fordon som kan vara potentiellt dödande.
Framför allt är det just de snabba ogenomtänkta filbytena som kan vara direkt farliga för cyklister och fotgängare. Alltför många bil-, buss- och lastbilsförare byter fil utan att vara medvetna om omkringliggande trafik eller att de skär rakt över en cykelbana. Om det är stress, idioti eller nonchalans eller en kombination är ovidkommande.
Att överhuvudtaget använda den döda vinklen som ett argument för sårigheterna för bil- och lasbilsförare är absurt. Om man inte kan se, så ska man väl för helvete inte heller få flytta sitt fordon.
Och som Anders Anderssons länk visar. Det finns inga skäl att ha döda vinklar på sin bil. Det tar en minut att ställa in speglarna. Och att det inte är lagstadgat ett kamera och sensorsystem för lastbilar och bussar är ofattbart. Hur kan vi egentligen tillåa fordon som inte kan se omkringliggande trafik att röra sig inne i en stad?
Fast all skuld ligger inte bilister, jag vet att jag är skyldig till snabba filbyten och tvärstopp i trafiken när jag cyklar. Om jag inte är i topp form är det svårt att ha koll på sådana saker, man måste ha nog med marginal, sådant här kommer alltid hända i trafiken, men det skulle vara trevligt om det inte hände så ofta.
Ja, stoppen är de flesta som cyklar dåliga på. För man ska ju visa stopptecken genom att höja armen innan man börjar bromsa (om man inte har stopplykta då). Jag tror jag aldrig gör det.
Jag har själv blivit på cyklad bakifrån när jag bromsade ner för att stanna vid ett trafikljus som lyste rött. (Men det är ju klart det kan ju vara så att det hände för att cykeln bakom inte var utrustad med broms, och föraren ville nog inte följa trafiksignalerna.)
Jag har dock fått bättre koll på raksträckor och sådant där man inte vrider huvudet mycket, genom att installera en backspegel på vänster sida.
_Ska_ eller måste? Har aldrig hört att man ska signalera stop.
Måste, om man inte vill riskera ordningsbot då. (Inte för att Polisen är så aktiva med det dock) 🙂 Jag har dock sett en cykelpolis stanna en cyklist vid en korsning. Vet dock ej om det var för att ej tecken visades eller om det var högerregeln.
Andra stycket 65 § 3 kap. Trafikförordning (1998:1276)
”65 § När en förare avser att starta från en vägkant eller att vända, svänga, byta körfält eller ändra fordonets placering i sidled på något annat inte oväsentligt sätt skall föraren ge tecken med körriktningsvisaren för att visa sin avsikt. Om fordonet inte har körriktningsvisare, skall föraren i stället visa sin avsikt genom att sträcka ut armen.
En förare som avser att stanna eller hastigt minska farten skall ge tecken med stopplyktan för att visa sin avsikt. Om fordonet inte har någon stopplykta skall föraren i stället visa sin avsikt genom att höja armen.
Tecken skall ges i god tid innan den avsedda manövern genomförs och vara väl synligt och otvetydigt. Teckengivningen skall upphöra så snart manövern är avslutad.”
Straffbelagt enligt 6 § 14 kap. Trafikförordning (1998:1276)
Riksåklagaren förespråkar ordningsbot på 500 kr, i detta fall oberoende av vilket fordon det gäller.
(rad 76 i bilaga 1 till Riksåklagarens föreskrifter (1999:178) om ordningsbot för vissa brott)
http://www.aklagare.se/PageFiles/3474/Bilaga%201%20SFS%202012%20672%20HELA.pdf
På bilen är det ju enkelt, stopptecken ges när man petar på bromspedalen, det är förstås värre på en cykel. 🙂
Har aldrig sett någon höja armen, tror inte att någon skulle förstå vad jag menar om jag räcker upp handen. Blir inte sed och bruk mer talande än lagen i detta fall?
Jo då, alla förstår. I alla fall märker alla att cyklisten framför ska göra något och cyklar om på vänster sida.
Men räck inte upp handen som en elev om du tänker prova (rakt upp med rak arm) utan lyft bara underarmen (som i amerikanska domstolsscener när man svär att tala sanning).
Om du har sett ett krigsfilm eller en polisfilm med en insatsstyrka så har du säkert sett att man signalerar ”stanna” så här.
I de två senaste ”tack för att du cyklar” fanns ett kort med olika signaleringar men illustrationerna var så opedagogiskt stilistiska att stanna-signaleringen inte är tydlig nog.
Faktum är att det tecknet varit på den lilla flyer Stockholm delat ut i sin ”Tack för att du cyklar” -kampanj de senaste åren.
”Tecken skall ges i god tid innan den avsedda manövern genomförs och vara väl synligt och otvetydigt. Teckengivningen skall upphöra så snart manövern är avslutad.” Gör att bromsljus inte kan räknas eftersom det ger tecken i samband och inte i god tid.
På bilar trycker man lätt på bromspedalen så tänds stoppljuset.
På Trafikskolan så lärde de ut att man skulle röra lätt vid pedalen innan. När man sedan har stannat, så kan man byta till parkeringsbroms.
Notera också att vidvinkeln gör avstånden större än de är i verkligheten. Den där bilen var väldigt nära mitt ben.
http://www.cartalk.com/content/avoiding-blind-spot-5
Knivig situation, dessutom med en taxibil som farandes i högerfilen. Inte läge att väja åt höger där…
Men vänta nu… på filmen… cyklisten håller ju på att köra om på högersidan när bilen ska byta fil?!? Det är en rätt riskfylld manöver. Bättre vore att hålla lite avstånd och sakta in för att underlätta för bilisten.
För det första så får cyklister köra om på högersida, oavsett antal körfält.
Men så är det inte här, det är olika körfält. Nej, uppsikt innan sväng är det viktigaste.
Vad tycker du om taxin i höger fil, ska den även stanna och under lätta för personbil? Som ska svänga utan uppsikt.
Sedan så är det svårt att uppfatta att det är en sväng mär blinkers används med rattrörelsen. Om man inte använder blinkers innan man rör ratten så är det ganska värdelöst. Då har alla redan sett att svängen har skett.
Tyvärr tror många att blinkers är något som betyder att man får köra hur man vill.
Om denna hade blinkat i tid så hade nog både taxi och cykel kunnat stanna för att släppa vidare. Men det är inget som man kan förvänta sig. En sådan här sväng garanterar fullt vållande vid en olycka. Det kan bli dyrt med självrisker och förbrukande av skadefriapoäng.
För det första kör vi i olika körfält och bilisten i fråga är på väg in i min fil i lägre fart än vad jag har.
För det andra så ja det är en riskfull manöver att köra om bilar, det är själva poängen. Det är därför det är så viktigt som bilist att tydligt *i god tid* visa sin avsikt att svänga höger. Den här bilisten började svängen samtidigt som hen slog på blinkersen och svängde bara.
Om jag ska ”hålla lite avstånd” när jag cyklar där utifrån dina kriterier så måste jag först vänta på att *alla bilar* kört om och *helt stannat* vid rödljuset. Det vill säga, ingen cyklar i fältet så länge det finns bilar. Det skulle alltså omöjliggöra cyklande i cykelfält.
Bättre vore att följa lagen när man sitter i ett fordon med kapacitet att döda sina medtrafikanter, använda blinkersen som det är tänkt, anpassa farten, titta i döda vinkeln och göra svängen när man inte riskerar livet på sina medtrafikanter. Rätt enkelt.
Och ANVÄND blinkers. Vet inte hur många gånger jag blivit prejad av högersvängande bilar där föraren glömt eller struntat i blinkers.
Och inte i rattrörelsen som denna i filmen, utan i god tid innan. Ratt och broms ska användas efter blinkers.
Var det inte blicken, blinkers, kolla riktigt, sväng. Som trafikskolan lär ut?
1. Titta framåt i den fil du vill byta till. Finns det tillräckligt med utrymme utan att jag kör in i en bil som kanske saktar ner?
2. Titta i backspegeln? Hur ser det ut bakom mig? Tänker bilen bakom byta fil? Bedöm avstånd och förarens avsikt oavsett om bilen bakom inte blinkar.
3. Titta i sidospegeln? Kommer det en bil eller cyklist i hög fart? Bedöm hadtighet och chansa aldrig att jag hinner utan släpp förbi först.
4. Titta i döda vinkeln. Såg du inte en bil / cyklist i sidospegeln kan de befinna sig i döda vinkeln.
5. Lägg i blinkers och avvakta en sekund så alla ser min avsikt.
6. Vrid ratt och titta framåt så jag inte kör på någon.
Filbyte får aldrig ske över övergångsställ och helst inte framför. Det är bättre att tvingas köra runt ett par kvarter än att köra över en gångtrafikant som går mot rött som inte trodde du skulle byta fil precis innan övergångsstället bara för att du inte har koll på hur du ska köra.
Cyklistbloggen: Och glöm inte döda vinkeln! http://t.co/o5DKKgnMpd @Cyklistbloggen