Meny
Cyklistbloggen
  • Hem
  • Om oss
  • Cookie Policy (EU)
Cyklistbloggen

Kära bilister, nu när det är mörkt…

Publicerad den 5 december, 201317 januari, 2022

Hej bilister!
Nu när det blir beckmörkt tidigt på dagen och inte ljust förrän en bit in på förmiddagen skulle vi cyklister vilja be er att snälla hålla hastighetsgränserna! Varje gång vi tar oss över cykelöverfarter, kör framför er i korsningar och cyklar i samma vägbana så försöker vi göra en bedömning av hur fort ni kör. Vi vill såklart också komma hem till våra familjer och vänner hela.
Ni kanske upplever att ni har god sikt med era strålkastare och ser oss tack vare våra reflexer och lysen, men era lampor är så starka att vi bländas. Och då ser vi inte fordonet ni kör i utan bara ett vitt sken. Flera bilar i kö blir som att titta in i solen, det blir bara ett sudd. Det gör det oerhört svårt att avgöra hur fort ni kör och hur långt bort ni är.
Är det då 40 och ni kommer i 70 är risken stor att vi gör en felbedömning. Det gör det också svårt för er att stanna i tid när vi väl är ute på överfarten, eller i korsningen.

Bländad av bilister
Svarta bilar är svåra att se

På köpet som ni sänker farten ökar ni chansen att hinna stanna i tid, trots is, snö och halka. Winwin!

Vi ses i trafiken!

25 svar på ”Kära bilister, nu när det är mörkt…”

  1. Johan skriver:
    21 november, 2019 kl. 1:47 e m

    Kanske dags för en ny kampanj med anledning av mörket. Helt otroligt att Trafikverket direkt på sin webb nu visar en film med anledning av att börjar bli mörkare som enbart riktar sig till fotgängare och cyklister. Samtidigt på vägen utanför, få bilar håller ens farten på vår 30-väg, inte ens i mörker.

    Laddar in …
  2. RikardN skriver:
    6 december, 2013 kl. 12:23 e m

    @Cyklistbloggen låter klart sunt! Det viktiga är att alla är medvetna om varandras svagheter i trafiken @bjornsundin

    Laddar in …
  3. Cyklistbloggen skriver:
    6 december, 2013 kl. 12:17 e m

    @RikardN Vi passar gärna in det här i diskussionen: http://t.co/YoICDFXkCE @bjornsundin

    Laddar in …
  4. Jon Jogensjö skriver:
    6 december, 2013 kl. 7:09 f m

    Bra

    Laddar in …
  5. Robert Andersson skriver:
    5 december, 2013 kl. 10:44 e m

    Sedan så är det ju populärt att köra med dimljustrålskastare, som väldigt sällan är rätt justerade, Ljusen används ibland tillsammans med positionsljus, vilka är en lampa som enbart är till för att ses på nära håll. Några stänger verkar även glömma att starta dimljuset, så att de enbart kör med positionsljuset. De är till för att användas vid parkering, ej för färd.

    Nyare bilar har ju annars den inställningen i standard att om man väljer automatisk daglyse. Då är varselljus tända fram. Lysen för att synas, oftast rad med dioder på nya bilar. Samtidigt så lyser det ej bak. Detta går ju bra under dagtid, men många glömmer att vrida över på halvljus/helljus när det blir mörkt. Och då har de sämre belysning av vägen framför, och inget lyse bakom.

    Alltid spännande när man kommer ikapp en sådan på länsvägen i natten. Man tycker ju att de måste märka att de har sämre belysning framåt. Men icke.

    Hörde dock att det skulle bli bättre med det. Bilarna som byggs i år, ska tydligen ha en funktion som känner av att belysningen är felaktig. Och bilen ska tända rätt belysning när det blir mörkt.

    Annars så tycker jag att belysning är något man bör kolla upp i instruktionsboken när man ska köra en bil. Då slipper man köra på fel inställning.

    Samt enbart använda dimljus när det är dimma och dåligt väder. För det är det de ljusen är till för.

    Laddar in …
  6. zeraien skriver:
    5 december, 2013 kl. 10:13 e m

    RT @Cyklistbloggen: Kära bilister, nu när det är mörkt… http://t.co/lJWF9thhiQ

    Laddar in …
  7. zeraien skriver:
    5 december, 2013 kl. 10:13 e m

    RT @Cyklistbloggen: http://t.co/CgOAC89CsP ping @YB_Sodermalm @OCSoderort @IGNorrort sprid gärna. Alla måste hjälpa till så att alla komm…

    Laddar in …
  8. zeraien skriver:
    5 december, 2013 kl. 11:13 e m

    RT @BobLind1: @polisen_jkping Varför är det så svårt att säga att bilist ska anpassa fart efter sikt? http://t.co/Pjg5yi4Hpj http://t.co/D…

    Laddar in …
  9. serlu skriver:
    5 december, 2013 kl. 9:33 e m

    RT @Cyklistbloggen: http://t.co/CgOAC89CsP ping @YB_Sodermalm @OCSoderort @IGNorrort sprid gärna. Alla måste hjälpa till så att alla komm…

    Laddar in …
  10. BobLind1 skriver:
    5 december, 2013 kl. 9:00 e m

    @polisen_jkping Varför är det så svårt att säga att bilist ska anpassa fart efter sikt? http://t.co/Pjg5yi4Hpj http://t.co/D6PcMFeJxZ

    Laddar in …
  11. nij skriver:
    5 december, 2013 kl. 8:56 e m

    Kära bilister, nu när det är mörkt… http://t.co/4DeFyZjuT7

    Laddar in …
  12. Cyklistbloggen skriver:
    5 december, 2013 kl. 8:47 e m

    http://t.co/CgOAC89CsP ping @YB_Sodermalm @OCSoderort @IGNorrort sprid gärna. Alla måste hjälpa till så att alla kommer hem hela och rena.

    Laddar in …
  13. Swede_Box skriver:
    5 december, 2013 kl. 7:16 e m

    RT @Cyklistbloggen: Kära bilister, nu när det är mörkt… http://t.co/lJWF9thhiQ

    Laddar in …
  14. BobLind1 skriver:
    5 december, 2013 kl. 5:42 e m

    @Bergahav @RikardN Samspel å delat ansvar ja. Så nämn gärna det Polisen! http://t.co/OPCFby6mT3 @Cyklistbloggen

    Laddar in …
  15. CGillinger skriver:
    5 december, 2013 kl. 5:41 e m

    RT @Cyklistbloggen: Kära bilister, nu när det är mörkt… http://t.co/lJWF9thhiQ

    Laddar in …
  16. emarisma skriver:
    5 december, 2013 kl. 5:23 e m

    RT @Cyklistbloggen: Kära bilister, nu när det är mörkt… http://t.co/lJWF9thhiQ

    Laddar in …
  17. jwolfers skriver:
    5 december, 2013 kl. 5:22 e m

    RT @Cyklistbloggen: Kära bilister, nu när det är mörkt… http://t.co/lJWF9thhiQ

    Laddar in …
  18. ohennig skriver:
    5 december, 2013 kl. 5:10 e m

    RT @Cyklistbloggen: Kära bilister, nu när det är mörkt… http://t.co/lJWF9thhiQ

    Laddar in …
  19. cykelbloggar skriver:
    5 december, 2013 kl. 4:58 e m

    Cyklistbloggen: Kära bilister, nu när det är mörkt… http://t.co/ra06c1HG4l @Cyklistbloggen

    Laddar in …
  20. ErikSandblom skriver:
    5 december, 2013 kl. 4:55 e m

    RT @Cyklistbloggen: Kära bilister, nu när det är mörkt… http://t.co/lJWF9thhiQ

    Laddar in …
  21. DavidPVelo skriver:
    5 december, 2013 kl. 4:31 e m

    RT @Cyklistbloggen: Kära bilister, nu när det är mörkt… http://t.co/lJWF9thhiQ

    Laddar in …
  22. Fredrik Jönsson skriver:
    5 december, 2013 kl. 4:27 e m

    Man har inte alls bra sikt i mörker för att man har ”starka lampor”. Sanningen är att de flesta kör i blindo och chansar på att det inte finns något annat i vägen, i synnerhet något annat som inte har egna starka lampor.

    Laddar in …
    1. Christian skriver:
      5 december, 2013 kl. 4:48 e m

      Det tror jag inte heller. Men jag tror många som färdas i bil upplever det så, och att om bara fotgängare och cyklister tar på sig tillräckligt med reflexer så är allt lugnt.

      Laddar in …
  23. missmeister skriver:
    5 december, 2013 kl. 4:25 e m

    RT @Cyklistbloggen: Kära bilister, nu när det är mörkt… http://t.co/lJWF9thhiQ

    Laddar in …
  24. arkley16 skriver:
    5 december, 2013 kl. 4:18 e m

    RT @Cyklistbloggen: Kära bilister, nu när det är mörkt… http://t.co/lJWF9thhiQ

    Laddar in …

Kommentarer är stängda.

Senaste inläggen

  • Flen uppfinner egen sorts väg
  • Tack och på återseende
  • Så var det tänkt…
  • Men hur skulle man cykla?
  • Ytterligare en stolpe…

Arkiv

Arkiv

Meta

  • Logga in
  • Flöde för inlägg
  • Flöde för kommentarer
  • WordPress.org
©2025 Cyklistbloggen | WordPress Theme by Superb WordPress Themes
Manage Cookie Consent
To provide the best experiences, we use technologies like cookies to store and/or access device information. Consenting to these technologies will allow us to process data such as browsing behavior or unique IDs on this site. Not consenting or withdrawing consent, may adversely affect certain features and functions.
Functional Alltid aktiv
The technical storage or access is strictly necessary for the legitimate purpose of enabling the use of a specific service explicitly requested by the subscriber or user, or for the sole purpose of carrying out the transmission of a communication over an electronic communications network.
Preferences
The technical storage or access is necessary for the legitimate purpose of storing preferences that are not requested by the subscriber or user.
Statistics
The technical storage or access that is used exclusively for statistical purposes. The technical storage or access that is used exclusively for anonymous statistical purposes. Without a subpoena, voluntary compliance on the part of your Internet Service Provider, or additional records from a third party, information stored or retrieved for this purpose alone cannot usually be used to identify you.
Marketing
The technical storage or access is required to create user profiles to send advertising, or to track the user on a website or across several websites for similar marketing purposes.
Hantera alternativ Hantera tjänster Hantera {vendor_count}-leverantörer Läs mer om dessa syften
View preferences
{title} {title} {title}
%d