Google har hållit på länge med att försöka ta fram en bil som kör utan förare och nu har har deras testbilar rullat åtskilliga mil i USA. Så bra går det faktiskt att Google stolt påstår att robotbilarna kör bättre än mänskliga förare.
Och i Dagens Nyheter häromdagen stod det om att Volvo och Göteborg tillsammans ska testköra förarlösa bilar:
Infrastrukturminister Catharina Elmsäter Swärd anlände till pressträffen i Kungsträdgården i en självkörande bil, tillsammans med Volvo cars vd Håkan Samuelsson.
Hon inledde presskonferensen med att berätta att projektet inte bara är bra för trafiksäkerheten utan också miljön.
– Med ett säkrare trafiksystem kan vi göra bilarna lättare. Det tjänar miljön på, säger Elmsäter Svärd.
Även där lyfts trafiksäkerhetsskälet fram. Datorer kör bättre än folk helt enkelt.
Då tänker jag, att om man kan göra en bil som både kör själv och säkrare än en vanlig förare, så borde det rimligtvis vara ännu enklare att bygga en lastbil som klarar av att svänga utan att köra ihjäl cyklister. Betydligt effektivare än att bara sätta dit ett klistermärke…
EDIT: Det finns såklart ett jätteproblem med förarlösa bilar: det kommer göra det omöjligt att köra för fort. Det finns redan ett system för det, kallat ISA. Men det gillar inte till exempel Storbritanniens transportminister, som menar att systemet kan skapa en ”storebrorskänsla” i trafiken. Eller som kommenteraren Niko uttrycker det hos tidningen Automotorsport (länk tidigare i texten):
Är det nån jävla politikers idé? De dummaste idéerna brukar komma från miljöpartister, liberaler osv.
Med förarlösa bilar kommer nyhetsrapporteringen om ”xx påkörd av bil” att stämma.
Hur vet du det? Jag tror inte att bilarna kommer att köra på någon. Jag tror att bilarna kommer att följa alla regler bättre än mänskliga bilförare.
SL tror också på klistermärkens helande kraft. Men i det här fallet har jag ärligt svårt att förstå vad de menar. När jag står vid lappen ser jag förarens ögon i hans backspegel. Varför ser han då inte mig?
Någon som vet hur de tänkt?
Tror det är tänkt att man ska stanna med cykeln bakom, och sedan vänta och se var bussen ska någonstans. Körriktningsvisare är inget som behöver användas då.
Fast den där klisterlappen sitter på bussens högersida i höjd med framhjulet. När man ser den är det lite sent att vänta bakom.
Det är väl tänkt i ett utbildande syfte, så slipper man vara med om nära döden upplevelser till höger om bussar innan man lär sig. Klistermärket förenklar problemet mycket men den är nog inte tänkt som en brasklapp för chaufförer så de slipper ansvar.
Jag tycker att det är ett bra projekt med självkörande bilar. Det finns chaufförer som pratar i mobilen samtidigt som de kör bil vilket är tillåtet enbart i Sverige. En gång har jag råkat ut för att jag väntade på en extrainsatt buss med linje 371 som skulle gå i riktning mot Överlida den 5 juni 2013 och den skulle avgå vid 11:15 från hållplatsen Kunskapens hus. Det kom buss 371 också men i riktning mot Holsljunga där inte jag bor. Det kom då ingenting i riktning mot Överlida och jag blev tvungen att vänta på nästa buss i ytterligare två timmar! Där hade jag tur att den kom för fem gånger har jag väntat på bussar som sen inte kommer på rätt plats vid rätt tid och uteblir helt. Det här med förarlösa bilar är alltså ett suveränt projekt för skulle det finnas nu och jag skulle råka ut för sakerna som dessa med uteblivna bussar så hade jag kallat på en bil som ska komma och hämta mig från en plats till en annan. Den gången fick jag försöka istället med att ringa min mamma för att hon ska hämta mig med bilen själv men jag har en lillasyster och mamma höll på att mata henne och kunde därför inte hämta mig alls. Jag fick därför vänta i två timmar. Med dessa självkörande bilar skulle jag slippa en sådan jättelång väntetid utan bilen skulle komma fram själv och hämta mig. Ett bra projekt det här. Hoppas att det slår igenom.
Övningskörande bilister kör bilarna försiktigare än vanliga chaufförer. Till exempel så kör övningskörande bilister inte om cyklister även om den mötande trafiken är långt framför cyklisten. Jag körde min elcykel från Mårdaklev till Överlida en gång och eftersom det inte kom någon bil på länge så körde jag ut i vägen. Någon minut senare stötte jag på en bilist som inte kör om mig ens när den mötande trafiken är långt framför mig, en vanlig bilist skulle ha kört om mig men denne höll sig bakom mig tills den mötande trafiken har passerat oss. Hade det nu varit en självkörande bil som hade varit projekterad och programmerad av mig så hade den bilen kört om mig i den där situationen för att spara sin energi, den mötande trafiken var ju tillräckligt långt framför mig för en omkörning. Sen är det förbjudet att köra om även cyklister i kurvor och på backkrön eller där sikten är skymd. När jag körde min elcykel från Öxabäck till Överlida och hade två kilometer kvar hem så hade jag en bil bakom mig med minst 700 meters marginal. Den bilens chaufför verkade inte vilja köra om mig även när den mötande trafiken har passerat oss där heller utan chauffören stannade bakom mig mellan kurvorna. Sen sitter jag som elcykelförare högre än chaufförerna sitter, då har jag kommit fram till ett backkrön där jag senare såg att det inte kom någon mötande trafik alls. Jag gav ett tecken för chauffören bakom mig som betyder ”Kör gärna om mig.” och chauffören körde om mig. Efter omkörningstillfället i backkrönet fick jag veta att det var en övningskörande chaufför. En vanlig chaufför skulle ha kört om mig mellan kurvorna men denne övningskörande chauffören följde mig istället. Dessa självkörande bilar borde vara programmerade för att känna av övrig trafik även från skymd sikt. Om bilen skulle känna av att det inte finns någon mötande trafik bakom backkrönet eller kurvan så skulle bilen av sig själv köra om cyklisten såvida en skulle finnas framför bilen. Ju snabbare bilen körs (till en viss gräns, det kan vara 70-90 kilometer i timmen oftast men tyvärr finns det också bilar med optimala hastigheter på 130 kilometer i timmen) desto mindre energi drar bilen. Sen är det lättare för en bil att köra i hastigheter av 20-30 kilometer i timmen än att hålla 150 eller mer kilometer i timmen.
Ja, med transponder i fordonen så skulle nog de kunna känna av andra fordon. Eller allra helst kanske trafikstyrning ifrån central där man måste lämna in färdplan en stund innan avfärden. 🙂
Gällande mobiltelefon så är det förbjudet att använda det när man kör motorfordon, om det menligt inverkar på framförandet av fordonet. Detta sedan i söndags.
Senaste förordning om ändring i Trafikförordningen av Regeringen:
4 kap.
10 e § /Träder i kraft I:2013-12-01/ Vid färd på väg med ett motordrivet fordon får föraren ägna sig åt aktiviteter som användande av mobiltelefon och annan kommunikationsutrustning endast om det inte inverkar menligt på förandet av fordonet. Förordning (2013:779).
Det är även straffbelagt med penningbot.
Just det, det där glömde jag att man nu inte längre får prata i mobiltelefon i Sverige när man kör bil. I alla fall så tycker jag att det är bra att man inte längre får prata i telefon samtidigt som man kör bil för man kan ju inte göra flera saker samtidigt. Jag hörde talas om en forskning från Chalmers där de påstod att det inte är farligt att använda mobiltelefon samtidigt som man kör bil men att forskarna ändå avråder från att SMS:a vid bilkörning. Konstigt det där med att det är ofarligt att prata i telefon samtidigt som man kör bil enligt den där forskningen, tycker jag. Och ännu tidigare har jag tittat på en film där de har visat en chaufför inne i en simulator där man låtsas köra bil på en väg och han som trodde att han kunde göra flera saker samtidigt fick prata i mobiltelefonen och säga rätta ord in i den, då hände det honom att han sa fel ord och rentav att han ”kraschade in i övriga bilar”. Det säger en hel del om hur mobiltelefonerna stör fordonsförarna i trafiken.
Med ditt resonemang så måste konsekvensen bli att alla samtal i bilen, inkl med passagerarna borde förbjudas eftersom detta ”stör fordonmsförarna i trafiken”. Det förstår alla att det är orimligt att förbjuda. Att samtal i mobilen via handsfree borde inte vara förbjudet enligt den logiken.
Nej, inte menade jag handsfree eller samtal med övriga passagerare utan jag menade samtal i mobiltelefon när man kör bil eller annat fordon.
RT @Cyklistbloggen: Förarlösa bilar på riktigt http://t.co/qNzVZt8ros #cykla
RT @Cyklistbloggen: Förarlösa bilar på riktigt http://t.co/qNzVZt8ros #cykla