Det var märkvärdigt många som promenerade i morse. Det visade sig att det var stopp i T-banans gröna linje. Det påminner mig om varför jag cyklar: förutsägbarheten, att veta hur lång tid det tar att komma till jobbet.
På dagis hejade jag som hastigast på en bekant. ”Bra dag att cykla på”, sa hon till mig och försvann snabbt i riktning mot T-banan. Jo, visst, tänkte jag. Det är en fin dag idag.
När jag kom i höjd med Gullmarsplan gick det upp för mig att hon nog menade att T-banan stod stilla på grund av en kabelbrand.
Många tror att Christian och jag cyklar för motionens och miljöns skull. Det är bara en del av sanningen. Den primära orsaken är att det är förutsägbart; vi vet på några minuter när hur lång tid det tar att komma till jobbet.
I morse blev det smärtsamt uppenbart. En kollega fick gå till jobbet från Enskede gård. Det tog 40 minuter. Själv tog min hela jobbpendling 25 minuter. Tre minuter längre än vanligt eftersom jag stannade några gånger och plåtade till den här posten.
RT @KristerIsaksson: Förutsägbarheten, cykelns stora konkurrensfördel som transportmedel i staden: http://t.co/3yFQyzfHpt
#Cykla
RT @KristerIsaksson: Förutsägbarheten, cykelns stora konkurrensfördel som transportmedel i staden: http://t.co/3yFQyzfHpt
#Cykla
RT @KristerIsaksson: Förutsägbarheten, cykelns stora konkurrensfördel som transportmedel i staden: http://t.co/3yFQyzfHpt
#Cykla
Jag köpte här om året en liten byrå på annons och hade inte tillgång till bil, så jag ringde en taxi. Taxichauffören var klart brydd när jag förklarade att _byrån_ skulle åka i taxin och jag skulle cykla. ”Men… då måste jag sätta på taxametern… jag kan ju inte stå och vänta…” ”Nädå, inga problem,” svarade jag, ”vi ses där nere”. (Taxibolaget i fråga hade annars fastpris inom stan.)
När taxin kom fram hade jag redan väntat i en minut.
Jag ska köpa ett soffbord på söndag på Östermalm men bor på Södermalm. Skrotade bilen förra veckan och orkar inte låna bil för en sådan sak. Jag kanske också skulle prova att ”tävla” mot taxin 🙂
Du kan kolla om du kan låna en stor lådcykel från Simon på De Fietsfabriek 🙂
Nja, jag skulle aldrig våga be att få låna något av någon jag inte känner men han har kanske en som han kanske hyr ut?
Jag googlade runt efter att hyra ett cykelsläp men hittade ingen då det verkar vara ”lågsäsong” nu. Konstigt nog är det aldrig ”lågsäsong” för att hyra bil.
Han hyr ut den i utbyte mot foton på den och din last.
Närkesgatan 6, 08-400 116 99
http://www.flickr.com/photos/dimo/sets/72157633018518822/
Tack för tipset! Tyvärr ska jag hämta bordet tidigare än affären öppnar.
Är väl inte helt omöjligt att Simon skulle kunna fixa så att du får ut cykeln innan affären öppnar. Kanske lite sent att rodda med det så här pass nära inpå dock. Ett annat alternativ är ju MoveByBike.
Jag trodde inte de hade etablerat sig i Stockholm än men slarvläste deras hemsida. Har nu bokat en tid imorgon. Får se om det fungerar. Deras bokningssystem är att man anger leveranstid men jag vill ju ange hämtningstid.
Återkommer imorgon hur det gick 🙂
Well, movebybike kunde hämta bordet vid 12:00 eller 13:00 så jag avbokade. De har ju inte bestämt priser i Stockholm ännu så jag vet inte vad det skulle kostat.
Cyklade från Södermalm till Östermalm och provade att lägga bordet på min cykellåda (alltså min ”korg” på en vanlig cykel). Den ska tåla 15 kg och jag bedömde att bordet vägde runt det.
Behövde bara spänna med en lång bläckfisk och sedan cykla sakta på ettans växel 🙂
Tyvärr har jag ingen bild och visa 🙁
Härligt att det gick med cykel trots allt! Bra jobbat! 🙂
Cykeln är också det snabbaste transportmedlet i storstaden. En gång när min pappa och hans kompis cyklade i storstaden där jag föddes sa deras andra kompis att han hellre tar bilen för att ”den är snabbare att ta”, något han var helt övertygad om. Nej, det visade sig tvärtom. Pappa och hans kompis fick vänta på platsen i 15 minuter på honom som körde bilen. Cykeln är också det billigaste transportmedlet, en vanlig cykel kan kosta så lite som en tusenlapp men då är det oftast en begagnad cykel. Min vanliga cykel kostade 2000 kronor och sen köpte jag en snabbare elcykel för 5000 kronor. Elcyklar är mindre vanliga än de vanliga cyklar och kostar oftast över 10000 kronor så jag hade tur att jag fann en elcykel för bara 5000. De är också rejält billiga i användning, även elcyklar. En svensk elcykel kan behöva köras i minst 400 kilometer för att förbruka en kilowattimme el. Sen läste jag i en cykelbok om att det var en rånare som har rånat en bank i London (det berömmer vi inte), tog med sig alla pengar och smet från platsen med cykeln medan polisen som körde bilar fastnade i bilköer! Hade poliserna varit konsekventa så hade de tagit motorcyklar istället för bilar som lätt kan fastna i bilköer.
Exakt! Frihet och förutsägbarhet är cyklingens bästa argument 🙂 http://t.co/B5DmH4Evw1
RT @KristerIsaksson: Förutsägbarheten, cykelns stora konkurrensfördel som transportmedel i staden: http://t.co/3yFQyzfHpt
#Cykla
@Cyklistbloggen utom vid förra vinterns snökaos, då hade jag nog dubbla vanliga tiden hem en av dagarna 🙂
RT @KristerIsaksson: Förutsägbarheten, cykelns stora konkurrensfördel som transportmedel i staden: http://t.co/3yFQyzfHpt
#Cykla
RT @Cyklistbloggen: Därför tar jag cykeln
http://t.co/vcKhGZSW49 #cykla #t-banan
Förutsägbarheten, cykelns stora konkurrensfördel som transportmedel i staden: http://t.co/3yFQyzfHpt
#Cykla
Cyklistbloggen: Därför tar jag cykeln http://t.co/PxrcMBBH8m @Cyklistbloggen