Precis som det i helgen var knökfullt på alla affärer som säljer overaller och varmfodrade kängor till barn så har frågorna om dubbdäck till cyklar börjat poppa upp, bland annat på Twitter.
Mjukare gummi för bättre grepp
Att köpa vinterdäck är inte helt enkelt eftersom det finns flera val. En av de första frågorna du ställs inför är hur många dubbar du ska ha i däcken. Det är dock inte bara dubbarna som gör skillnaden, utan även gummiblandningen på vinterdäcken är annorlunda. Vinterdäcken är något mjukare, även i låga temperaturer och själv blev jag glatt överraskad över hur bra grepp dubbdäcken ger.
Lagom med dubb för pendling
Då de gator du kommer att cykla på mest kommer att bestå av asfalt med snö, snömodd och is endast fläckvis förekommande (ok, kanske isgata, men bara ibland) behövs inte alla dessa dubbar. På isfritt underlag kommer många dubbar att göra cykeln ännu mer tungtrampad och ibland ger många dubbar rent av ett sämre fäste på ren asfalt.
Jag fick tipset att köpa däck med cirka 100-120 dubbar i varje. Det ska ge en bra balans mellan gummi och dubbar för Stockholmsbruk. Jag har de senaste fyra åren cyklat på rena isgator blandat med oplogad snö och asfalt med 120 dubbar i varje däck (Nokian) och det har fungerat bra. Förra året bytte jag dock fabrikat till ett med ett något mindre grovt mönster (Schwalbe) och märkte skillnad, kanske inte helt positivt. Okej att det är mer lättcyklat, men jag for i backen en gång när jag svängde ganska svagt. Nu i år kommer jag att prova Christians recept på 240 dubbar på framdäcket och 120 på bakdäcket. Jag lovar komma med en rapport.
När ska man byta däcken?
När ska man då sätta på däcken? Den enkla lösningen är: när det blir halt. Snö i sig är ingen fara, men halkan är det besvärliga.
Återförsäljaren Sportson har gjort en instruktiv film om dubbdäck (nedan) och ger även fler matnyttiga tips på sin hemsida. Dubbdäck köper du i välsorterade cykelaffärer.
Och förresten: du kan byta däck när du vill, det finns ingen vinterdäckslag som gäller cyklister. Du får dessutom köra på gator där dubbdäck är förbjudna.
(Inlägget är publicerat 2012, men modifierat sedan dess.)
Jag kör med Nokkian W240. Rejält trögtrampat, men jag cyklar rätt mycket ”off road”, titt som tätt på ren is, och har ännu inte vurpat.
I stan kan jag tycka att det är vårdslöst att köra utan, man har inga marginaler och skulle man få sladd/halka omkull kan man ligga under en buss/lastbil på 2 sekunder.
Man bör nog välja vinterdäck, helt klart. Själv har jag bara testat standard och dubbade vinterdäck.
Utan de dubbade vinterdäcken så kom jag ej upp för isiga backar.
Men hittar man dubbfria vinterdäck så kan de nog vara bättre på snö än de med dubb (speciellt om de dubbade är smala).
Förra veckan satte jag på ett par Schwalbe Ice Spiker Pro http://www.bike24.com/1.php?content=8;navigation=1;menu=1000,2,103,104;product=39509 Grovmönstrade, breda däck med 361 dubbar gör så att jag klarar av även Göteborgs vintervägar (vinterväghållningen på cykelbanorna har varit lite si och så tidigare år och jag litar inte på att det kommer vara bättre i år).
Dubbarna ger riktigt bra fäste där det är halt och de breda grovmönstrade däcken gör att jag även tar mig fram där det inte är skottat (eller där det har frysit och är väldigt spårigt). Riktigt kul att leka med också då man får så bra kontroll. Kom ihåg för något år sedan då det hade snöat ~10-15cm på natten och plogpatrullen hade fullt upp med att skotta bilvägarna så de hade inte gjort någonting åt snön på cykelbanan. Cyklade iväg till jobbet på morgonen och eftersom jag har nerförsbacke och det nästan var som pudersnö så kändes det som att åka slalom/snowboard (fast på cykel då förstås) till jobbet 🙂
Har haft Nokians grovmönstrade med 296 dubbar innan men de har nu slitits ut (dubbar som lossnat och sidor som spruckit). De funkade dock bra, behövde knappt förändra sättet jag cyklade på när det var halt då jag kände mig väldigt säker.
Nackdelen med både grovmönstrat och dubbat är ju att det blir tyngre att trampa, men det känns som att man kan cykla sketfort när man byter till sommardäck på våren då man dels har mer lättrullade däck och att man har tränat upp benen extra mycket under vintern 🙂
Får instämma med signaturen ”G”. Jag har också cyklat ett antal vintrar med alldeles vanliga däck utan några problem (jag har knappt 10 km enkel väg till jobbet, och har cyklat de flesta dagar oavsett väder).
Förutom vad G skriver skulle jag vilja lägga till: Bromsa och sväng aldrig samtidigt. Dvs vid en kurva – bromsa ner till låg hastighet innan du börjar svänga, och rulla sedan genom svängen. Då är det mycket mindre risk att man tappar greppet.
De enda gånger jag har ramlat har varit när jag klivit på eller av cykeln, och då hjälper ju tyvärr inte dubbdäck.
Dubbdäck är säkert jättebra men jag har cyklat med smala odubbade däck de senaste 3 vintrarna dagligen utan några problem. Ramlat någon gång men då har det varit så halt så inte ens dubbdäck hade fått fäste.
Mina tips:
* Cykla rakt. Du kan cykla fort där det är ganska halt så länge du kör rakt. Man måste ju tyvärr svänga ibland men sväng svagt med låg hastighet där det ser ut som att du får grepp och var beredd att sätta i fötterna.
* Planera körningen, håll avstånd och inte onödigt hög hastighet.
* Passa dig för cykelspår som frusit in i isen, de kan styra din cykel åt ett håll som du inte har balans nog att parera upp, speciellt när man har lite fart.
* Hjälm, vantar och oömma byxor skadar ju inte heller.
* Passa dig för broar och bredvid vattendrag där vatten avdunstar och lägger sig som en ishinna över allt vid rätt temperatur.
Jo, jag minns att jag såg ett fåtal som cyklade smalt. Teorin är väl att man då skär genom slasket istället för att packa det under sig. Vet inte om jag är man nog att våga satsa på det. Vill också ha något som kanske fixar de frusna spåren… men det kanske är att hoppas på för mycket.
Personligen tycker jag dubbdäck, eller däck med grovt mönster, gör
bäst nytta i snömodd. När modden blir sådär ”torr” och mest påminner om
lös sand till konsistensen, spelar det ingen roll hur rakt man cyklar,
eftersom skjuvytorna i den alltid kommer luta, vilket gör att däcket
”vandrar” åt sidan, även när man kör rakt. Då är grova nabbar/dubbar
guld värda.
Och akta sig för bilvägar som i kurvor ser isfria ut. Dessa kan verkligen vara ishala. Märkte detta i en rondell förra året.
Kan meddela att dubblöst är värdelöst. Körde Suomi Tires W106 fram och Rollspeed W bak förra wintern. Jag tror inte jag ramlade någon gång, men det var bra nära vid någon nit när bakhjulet ville lägga sig under mig. Bakpartiet slank både åt det ena och andra hållet på så gått som alla vinterlag som inte var barmark. Fram kändes hyffsat stabilt, men som vissa ibland nämner angående nokian däcken, lite trögt och bångstyrigt.
Rollspeed W som du klagar på är ju inte ett dubbdäck, så varför säga att dubbdäck är värdelösa?
Det är ju som att säga att äpplen är äckligt när du precis åt en banan…
Nåja, jag läste fel. Såg dubbdäck och inte dubblöst (har aldrig hur ordet)
Ignorera min kommentar, eller ta bort.
RT @Cyklistbloggen: Vintercykling – dubbdäck eller inte? Här är några tips.
http://t.co/0kT0LVt6Dv #cykla #vintercykling
RT @Cyklistbloggen: Vintercykling – dubbdäck eller inte? Här är några tips.
http://t.co/0kT0LVt6Dv #cykla #vintercykling
Cyklistbloggen: Vintercykling – dubbdäck eller inte? http://t.co/qQJO0e9JV5 @Cyklistbloggen
RT @Cyklistbloggen: Vintercykling – dubbdäck eller inte? Här är några tips.
http://t.co/0kT0LVt6Dv #cykla #vintercykling
RT @Cyklistbloggen: Vintercykling – dubbdäck eller inte? Här är några tips.
http://t.co/0kT0LVt6Dv #cykla #vintercykling
RT @Cyklistbloggen: Vintercykling – dubbdäck eller inte? Här är några tips.
http://t.co/0kT0LVt6Dv #cykla #vintercykling