Vi har det ändå rätt bra i Sverige. Vi blir inte bötfällda när vi cyklar i cykelfälten. Det hände ett antal cyklister i New York:
Rienti says the officer told him that the precinct had received complaints about cyclists using the path. Rienti told the officer that it’s a shared-use path where cyclists are allowed. ”He sort of just shrugged his shoulders and wrote the ticket,”
Läs mer här
Mer från New York – polisen har gått ut med råd till fotgängare hur de ska göra för att vara säkra i trafiken. Råden inkluderar förutom reflexväst, också att veva med armarna och hålla sig inne under mörker, när det regnar och i dimma. Som man kommer spara på kostnader för paraplyer! Läs mer här. (EDIT: Och historik här. Lappen är från 90-talet och bygger på myter om vad som orsakar fotgängarolyckor)
Reflexväst för fotgängare har faktiskt varit på förslag från polisen här i Stockholm också:
Är Malmö bättre än Stockholm på att få sina cyklister och fotgängare att använda reflexväst? http://t.co/xXdEk6jG
Bra jobbat, Malmö!— Peter Ågren (@Peter_Agren) December 19, 2012
Men så mycket mer blev det inte med förslagen på trafikantuniform.
Vi skrev ju häromdagen om den nya cykelsupervägarna i London, en stad där inte mindre än sex cyklister körts ihjäl på två veckor. Det känns ju som att det är dags att ta krafttag för att öka säkerheten. Londons borgmästare Boris Johnsson missar inte som stadens ledare chansen att vara med på tåget cykeln och föreslår kraftfulla åtgärder.
Nämligen att förbjuda hörlurar på cyklister:
”I’m very alarmed about cyclists wearing headphones. I would not be against a prohibition or ban on cyclists wearing headphones. Call me illiberal but it makes me absolutely terrified to see them bowling along unable to hear the traffic.”
Yesbox. Inte för att de sex dödade cyklisterna faktiskt hade hörlurar på sig när de kördes ihjäl, men de kunde ha haft. Och då hade det såklart varit bra om de inte hade det. Och därför så är det en bra idé att förbjuda dem.
Förutom att det gäller att se till att alla cyklister är beredda med alla sina sinnen för att snabbt kunna kasta sig ur vägen när den ostoppbara naturkraften ”bilar” kommer ångande, så skadar det inte att de också har reflexväst på sig:
Also on Tuesday the head of traffic enforcement for London’s police defended an operation in which officers stopped dozens of cyclists to advise them to wear high-vis jackets and helmets.
Joråsåatt.
Apropå att synas i mörker vill jag passa på att vädja till alla som har strålkastarframlyktor att rikta dem MER NEDÅT!
Jag blir HELT bländad, minst tre gånger/kvällscykeltur hem nu, blir så j:a irriterad på egoismen i att ha lysen som visserligen gör att man syns väldigt bra men också att alla man möter är halvblinda en lång stund efter mötet. För mig innebär det här att jag har svårt att se fotgängare etc. ungefär halva cykelturen hem, pga. kvarhängande bländningseffekter.
Snälla, söta, kolla hur era lysen är monterade…
Om bilisterna inte ser mig med lampor och reflexer på cykeln är det dags att (1) bygga säkrare bilar som erbjuder mer ”koll” på vad som är runt bilen och (2) sänka hastigheten för bilar.
Det kan aldrig ligga på de som drabbas börda att skydda sig. Som att säga åt ett våldsoffer att börja träna kampsport.
Om man är döv, får man inte cykla då?
RT @Cyklistbloggen: Under tiden i vida världen… http://t.co/47sGdCvVsU #cykla
RT @Cyklistbloggen: Under tiden i vida världen… http://t.co/47sGdCvVsU #cykla
RT @Cyklistbloggen: Under tiden i vida världen… http://t.co/47sGdCvVsU #cykla
@Cyklistbloggen Ja varken hjälm eller reflex-väst gör högersvängande lastbilar mindre dödliga.
Jag cyklar både med hörlurar och utan hjälm – det går alldeles utmärkt.
Men sedan jag satte på en fet trälåda som cykelkorg har jag noterat att fler bilister uppmärksammar mig i trafiken och bromsar in. Jag syns bättre särskilt i deras sidospeglar. Rekommenderas. Dessutom får jag plats med två matkassar.
Låda e fan bäst. Har aldrig haft så mycket nytta av min cykel som efter jag monterade låda. Underbart!
Intressant, kan du speca vilka situationer det funkar bäst?
Vad är intressant? Hörlurar, ingen cykelhjälm eller låda?
Längre, bredare och mer stora synliga saker på cykeln, det får bilar att stanna i korsningar. Nu när jag cyklar mer på vanlig cykel igen så får jag uppenbart mindre plats av bilar när jag cyklar i korsningar i cykelfält.. Funderar på att gå tillbaks till min långa lådcykel även om den inte behövs varje dag nu.
Cyklistbloggen: Under tiden i vida världen… http://t.co/0QimQ8mOwm @Cyklistbloggen
@Cyklistbloggen Kul bild i ämnet -> http://t.co/IH3dJpyy7Q
Oj.
RT @Cyklistbloggen: Under tiden i vida världen… http://t.co/47sGdCvVsU #cykla
RT @Cyklistbloggen: Under tiden i vida världen… http://t.co/47sGdCvVsU #cykla