I sitt senaste protokoll riktar Trafikkontoret i Stockholm skarp kritik mot taxiförare i stan som fulparkerar:
Trafikkontoret upplever stora problem inom taxiverksamheten, framförallt orsakade av otillåtet stannande och parkering på platser där kollektivtrafiken hindras, på lastplatser och på- och
avstigningsplatser. Uppställningarna inverkar även i en del fall på trafiksäkerheten i och med att andra fordon tvingas ut i annat körfält på grund av otillåtna uppställningar, speciellt allvarligt när det drabbar cyklister och andra oskyddade trafikanter.
Det här med att folk fulparkerar i cykelfälten är inget nytt för Stockholms cyklister:
Det är livsfarligt för cyklister som tvingas ut i bilvägen där bilarna kör med mycket högre hastighet. Det är oehört svårt att avgöra bilars hastighet och bedöma om det är fritt att ge sig ut, så här års ofta i mörker där man bara ser ett par bländande strålkastare när man tittar bakåt. Särskilt på ställen som Skeppsbron där hastigheten inte sällan närmar sig 70 km/h, mot cyklistens kanske 15.
För att komma åt problemet föreslår kommunen kameraövervakning av busskörfält och busshållplatser. Frågan är hur det löser fulparkerandet där ”det drabbar cyklister och andra oskyddade trafikanter”? Då handlar det ju snarare om cykelfält och runt övergångsställen.
Ett sätt jag omedelbart tänker på är att sätta fart på parkeringsvakterna. Det tänkte Trafikkontoret också på och skriver:
Parkeringsvakterna har mycket få möjligheter att utfärda parkeringsanmärkningar eftersom föraren i regel alltid sitter kvar i bilen
Det som händer är att föraren helt enkelt drar:
för att återkomma så när vakten har gått vidare.
Snyggt. Verkligen.
För att få en bild av omfattningen av fulparkerandet ställde kommunen upp kontrollanter i oktober 2012. Resultatet var nerslående:
2301 feluppställda taxifordon noterades. Av dessa åkte 2291 från platsen när parkeringsvakten anlände, endast 10 stycken meddelades parkeringsanmärkning/felparkeringsavgift
Att taxiföraren helt enkelt drar och tar en sväng runt kvaretet för att återkomma när parkeringsvakterna gått går att komma åt. Men för det krävs en lagändring. Idag måste parkeringsboten antingen lämnas till föraren eller fästas på fordonet. En väg vore alltså att ändra det kravet så att det räcker att parkeringsvakterna har dokumenterat fulparkerandet och sedan skickar boten till ägaren.
Ett annat sätt är att vi som konsumenter inte åker med taxibolag som vi ser fulparkerar.
Fotnot: Ja, jag vet att det inte heter parkeringsbot.
>> En ny lag har möjligheten att göra taxis en del av rörlighet lösningen i Stockholm. http://t.co/ZKgZriIrnX @Cyklistbloggen
RT @Cyklistbloggen: Trafikkontoret rikar skarp kritik på taxiförare http://t.co/mGSV6xpNqQ #cykla
Det blir inte bättre heller av att polisen spärrar av tex vid medis/björns/malmen om nätterna heller. Då fulparkerar taxiförarna bara längre ned, från folkungagatan till blekingegatan. Poliserna är ju ändå i närheten (inom avsprärrningarna) – konstant patrul längs hela götgatan vore därför inte olämpligt – och då kunde de rimligen dela ut parkeringsboter också! Btw igår hade poliserna själva blockerat cykelfältet.
@Cyklistbloggen Som cyklist behöver man planera i god tid och köra väl synlig mitt i bilfilen så fort man ser hindret. Inte vänta till dit.
Ett sätt att uppmärksamma taxibolagen om problemet är väl att starta en sida där man kan lägga upp bilder på blockerande taxibilar.
Ett annat sätt att uppmärksamma de blockerande taxichaufförerna kan vara att dunka hårt i taket på bilen ett par gånger när man cyklar förbi, en annan lite mer drastisk metod jan ju vara att ”nyckla” sidan av bilen när man cyklar förbi (men det skapar nog mest negativ publicitet för cyklister).
Eller som jag läste i en kommentar på nån cykelblogg nyligen, ta med en vaxkrita och rita på bilens sida, kanske en cykelsymbol t.ex.
Men det funkar kanske bara bra på ljusa bilar…, nyckelmetoden är effektiv på alla färger…
Ett intressant förslag samt tre synnerligen idiotiska.
//j
Det var ju förslag två som löste problemet i Danmarks huvudstad.
Skulle det inte kunna hjälpa om vi var många som ringde till taxiväxlarna och artigt meddelade dem att bil nummer XXX stannat olagligt varje gång vi såg det. Känns i alla fall som värt ett försök…
Jo, det skulle ju kunnat vara en väg att gå.
Tyvärr är det bara Taxi Stockholm som bryr sig, eller i alla fall ger ett sken av att bry sig, om man ringer till dem.
Om du försöker kontakta Kurir, 020 eller TopCab (förövrigt samma ägare, Fågelviksgruppen) och klagar på hur deras bilar står så får du normalt bara svaret att de ”det skall du skita i, har du problem får du väll ringa polisen”.
Vad det gäller friåkarna så har jag inte ens försökt…
OK, har bara testat Taxi Stockholm så långt. Man kanske också skulle fundera över möjligheter att kontakta taxibolagen skriftligen för ett mer officiellt svar? Eller har någon redan gjort det?
Jag kontaktade Taxi Stockholm för något år sedan. Kolla under länken ”jag är trött på taxibilar i cykelfälten” under posten ovan!
Fast det har hänt lite sedan dess. ”Stockholms snällaste taxibolag” kan tänkas ha lite mer beredskap att lyssna idag.
Men taxiförarna sitter ju i ett dilemma – om de vägrar hämta upp eller lämna där kunden vill, så kommer bara en annan taxi och tar kunden. Och hur man ska få halvfulla kunder en lördagkväll eller stressade affärsmän som inte suttit på en cykel sedan barnsben att fatta att vissa ställen är olämpliga att begära att stanna taxi på – det är en hård nöt att knäcka.
Jag har inget emot om de stannar och plockar upp / lämnar någon. Problemet är väl att de står där och väntar, antingen på en bokad kund eller bättre tider. Oavsett kan ju taxi chaffisen i de fallen då välja bättre platser…
Jag har något emot att de stannar i cykelfält och cykelbanor. Särskilt om de ska släppa av kunder och det därför kommer slängas upp dörrar.
Problemet var väl inte direkt att de inte lyssnade, jag fick både ett vänligt och tydligt svar och erbjudande om en fri taxiresa. Problemet är att de inte kontrollerar sina förare. De största bolagen är bara växlar, bilarna ägs av fria åkare. Och det är dem man måste nå.
Taxi Stockholm är ganska hårda mot sina förare, iaf när det betyder något. Chaufförer med prickar i protokollet får sämre körningar.
RT @CGillinger: Kanske något för @P4Stockholm? Taxiförare parkerar trafikfarligt säger kommunen http://t.co/zc7Kbj50eO
RT @Cyklistbloggen: Trafikkontoret rikar skarp kritik på taxiförare http://t.co/mGSV6xpNqQ #cykla
RT @CGillinger: Kanske något för @P4Stockholm? Taxiförare parkerar trafikfarligt säger kommunen http://t.co/zc7Kbj50eO
Kanske något för @P4Stockholm? Taxiförare parkerar trafikfarligt säger kommunen http://t.co/zc7Kbj50eO
@Cyklistbloggen Stelbent lag, den behöver ändras pronto. Av flera skäl.
Cyklistbloggen: Trafikkontoret rikar skarp kritik mot taxiförare http://t.co/Dcwf2vXCjS @Cyklistbloggen
RT @Cyklistbloggen: Trafikkontoret rikar skarp kritik på taxiförare http://t.co/mGSV6xpNqQ #cykla