Under devisen ”Power is nothing without control” gjorde däckstillverkaren Pirelli reklam för sina sulor med sprinterkungen Carl Lewis, i startposition, iförd löparkläder och ett par röda, högklackade skor. Året var 1994, men jag kommer ibland att tänka på deras slogan, kanske särskilt just nu när jag tänker på cykellampor (hej Bullen, är jag konstig?).
Jag har varit väldigt glad åt min starka cykellampa Magicshine MJ-808 som jag testade på bloggen här. Dess starka sken gör att det plötsligt händer saker i trafiken. Folk flyttar sig från cykelbanan när de ser ljusskenet närma sig, bilar stannar innan de svänger höger framför mig – tillvaron blir faktiskt aningen enklare som cyklist.
Men när jag mött andra med likadana lampor (jo, de är lätta att känna igen med sin stora, klargröna/blå/gula/röda diod på baksidan) har jag kisat och tänkt ”sänk lampan, hörru”. Magicshine-lampan brötar på allt den har utan någon större finess än styrkan på ljuset. Antagligen rätt bra i skogen, men nu hojar jag ju i stan eller precis utanför. Den har helt klart Power, särskilt sett till priset, men inte så mycket kontroll.
Drömlampan vore alltså en stark lampa som inte bländar. Finns det? Jo, det kanske går att modda min lampa, men jag tror inte jag orkar gräva i det.
När jag köpte lampan tänkte och skrev jag något i stil med att ”alla starka lampor bländar”. Ack, så fel. Tack vare er läsare har jag fått lära mig om StVZO, Straßenverkehrs-Zulassungs-Ordnung. Det är en tyskt regelverk för fordon, även cyklar, som bland annat omfattar belysning. Framlampan på en cykel får exempelvis inte ha något blinkläge utan måste lysa konstant. Varför? Bland annat för att det är enklare att bedöma avstånd till en fast lysande källa än det är till en blinkande. Lamporna får inte blända. Fullt rimliga krav man kan ställa på en cykellampa, no?
I Sverige får framlampor inte blinka heller. Lagen säger:
14 § Cykel ska ha
1. lykta baktill som kan visa rött ljus bakåt (baklykta) och tydligt kunna ses på ett avstånd av 300 meter, samt
2. strålkastare framtill som kan avge vitt eller gult ljus framåt av sådan ljusstyrka att fordonet under mörker kan föras på betryggande sätt, eller
3. lykta framtill som kan visa vitt eller gult ljus framåt och tydligt kunna ses på ett avstånd av 300 meter. Baklykta på cykel får avge blinkande ljus om blinkfrekvensen är minst 200 blinkningar/minut. Har strålkastaren bländande ljus ska den snabbt kunna bländas av.
Ändå tycker jag man dagligen ser folk med blinkande lampor både fram och bak. Kan vi inte bara sluta med blinkande ljus, hörni? Sedan kan man ju fråga sig varför vi inte bara kan hänga på StVZO-standarden rakt av. De lamporna säljs utan blinkmöjlighet, case closed.
Åter till våra tyska standardföljande lampor. På diverse forum och kommentarer förstår jag att bland annat dessa tillverkare har StVZO-klassade lampor:
- Philips
- Busch-Müller
- Sigma
- Trelock
- Owleye
- Topeak
- Cateye
Ni får gärna fylla på med flera. Jag har sökt på vissa tyska sajter för att hitta lamporna, för svenska skriver inte alltid ut att den är StVZO-klassad. Du får helt enkelt fråga i din butik.
Priserna då, är det dyrare med bra lampor? Nja, mer pengar – högre ljusstyrka verkar vara modellen. I ett test som Testfakta hade härförleden vann StVZO-lampan från Sigma som kostar 250 kronor. De populära lamporna som Philips Saferide 80 och Busch-Müller kostar mer, kanske uppåt tusenlappen.
Behöver man en så stark lampa då? Ja, det är ju en bedömningsfråga. I mitt fall passerar jag nyanlagda cykelbanor på min väg hem och till jobbet och då behövs en kraftfull lampa för att se stolpar och avrinningsbrunnar och andra hinder. Cyklar man i innerstan behövs kanske inte lika starkt ljus, så här får ditt behov styra.
Själv har jag blivit bortskämd med att testa, så jag funderar på att vara ett icke-bländande föredöme och byta lampa. Kom ihåg: Power is nothing without control.
Härligt med lite StVZO-uppmärksammhet. Jag håller på att min egen lampa (då jag vill behålla vintage-höljet) och gör allt jag kan för att komma så nära StVZO som möjligt. Just nu verkar en bit aluminiumfolie göra susen, men jag har beställt en lins till LED-lampan. Man kan hoppas att ljusbilden blir mer koncentrerad, och att det blir lättare att kontrollera ”läckage” med en LED-lins.
Yay! Jag var precis o köpte en MJ-808. Jippiiiiiiiii
Så du också har sett ljuset? Grattis & välkommen 🙂
@Cyklistbloggen som Spindelmannen säger: ”With great power comes great responsibility.“
Flera modeller från holländska Spanninga är också StVZO-certifierade.
Lekte med min MJ-808 för ett tag sedan… Originalljusbild… https://dl.dropboxusercontent.com/u/71754576/IMG_7145.JPG
Tog bort reflektorn och ersatte skyddsglaset med en lins jag hade liggande ifrån jobbet… https://dl.dropboxusercontent.com/u/71754576/IMG_7146.JPG
Kontenta… Min moddade ljusbild är koncentrerad, stark och lyser enbart där den bör lysa. Ingen större bländningsrisk av slaskljuset som annars 808 (+ liknande lampor) ger ifrån sig.
Jag säger att MJ-808 är en utomordentligt lampa när man kör i skog, men som den är konstruerad idag så bör den inte används i stadstrafik p.g.a. bländningsrisken oavsett om folk flyttar på sig eller inte.
Istället för spridningsfilter så hade jag hellre sett lampor med linser som utnyttjar LED:ens fulla potential. Har inte haft chans att köpa en asysmetrisk lins som jag hittat till en PowerLED för att testa om man kan efterlikna StVZO-lampornas ljusbild… Tror att om man får in den över LED-chippet i MJ-808 så kan man säkert få en ännu bättre ljusbil och behaligare för den som cyklar och den som möter cyklisten.
Om du får fram ett sånt resultat så MÅSTE du höra av dig till mig, Tommy! Verkar ju hur coolt som helst!
Man kan bygga hur många bra lampor som helst, ljusstarka och som inte bländar… bara man får tillverkarna att sluta gå den snabba vägen och ersätta glödlampan med LED för att prängla ut saker snabbt på marknaden. Jag anser att det är därför vi har dessa bländande lampor. LED:ens fulla potential tas inte till vara i dessa lampor anser jag…
Det vore intressant om man kunde hitta en tillverkare av plastoptik, så att man skulle kunna testa lite olika linser framför 808:an med olika spridningsvinklar och om det går att fixa till en asymetrisk lins… Någon som har kontakter eller känner till en tillverkare som kan ta fram prototyper av olika runda linser som man inte blir ruinerad av?
Det finns redan, sök tex på ”asymmetric led lens”. Men det hänger mycket på reflektorerna. ljuset kommer ändå ut ur LEDen på samma sätt, det är reflektorn som kan detalj styra ljuset. Enda anledningen till att dagens LED lyktor inte görs med en annan ljuskägla form är lathet. Det är inte ens dyrare.
Om man vet hur en LED är uppbyggd så kommer man inse att rätt använt LED-chip inte behöver någon reflektor. Reflektorn finns av en anledning… det var så man byggde förr när faktiskt reflektorn fanns där av en anledning… att reflektera outnyttjat ljus ifrån en glödlampa i en viss riktning.
LED:en går att konstruera ifrån början med en viss spridningsvinkel och då känns det lite onödigt att välja en så bred sprindnig att reflektor faktiskt gör nytta, i alla fall i mina ögon.
Jag vet att det finns att köpa asymetriska linser till LED, men jag har inte hittat någon till MJ-808:an som är en populär lampa bland många cyklister. Det var en sådan jag ville komma åt och testa.
Snyggt! Nu blir jag sugen på att experimentera lite mer…
Testade på morgonen och satt en liten ”slaskring”, en 2cm rund strut framför, med samma öppning som skyddsglaset är. Bara det hjälper till en hel del att minska bländning framåt, om man riktar den rätt.
Lekte lite till och formade struten lite… Det är inte optimalt för att behålla ljuset ut ur lampan, men det är snällare mot mina medtrafikanter eftersom jag ser ca 10m framför mig och får en skarp skärning i överkant.
https://dl.dropboxusercontent.com/u/71754576/IMAG0127.jpg
Så att det krävs lite för att göra dessa mindre bländningsbenägna. Men det optimal är en bättre lins framför då ljusbilden blir jämn över hela ytan den lyser på.
Jag klippte till en keps från en läskburk till min kinakopia. Tyckte inte det funkade tillräckligt bra – bländade fortfarande eller så fick man skära av för mycket ljus. Kanske en kombination av lins+keps skulle funka. Men då tycker jag det verkar bättre att köpa lampa med de egenskaper man söker på direkten istället (som dessutom har inbyggt batteri och är gjort för att plocka av/återmontera ofta).
Jag har testat att skärma av med aluminiumfolie och silvertejp, men det fungerade inte heller. Ska testa med ny lins också. Återkommer!
Absolut är det bästa att köpa en lampa som inte bländar från början, när den används i stadstrafik. Men 808:an säljs flera gånger om året under 500kr som gör den poppis och sitter på en hel del mötande cyklister.
Skärmingen får inte reflektera då LED:ens spridningsvinkel är så bred, då blir man bländad av reflexen i skärmningen… och den måste vara tillräckligt lång beroende på i vilken vinkel som lampan sitter och lyser i. Det är en avvägning var man vill ha sin hotspot.
Jag har tillgång till en svart aluminiumtejp på jobbet, sista bilden så håller jag den ca 1m upp och då 10m fram som jag ser. Det är fortfarande en del slaskljus, men den är mycket snällare mot mina mötande medtrafikanter då det är mycker mindre ljus som träffar dessa i ögonen. Det har sina begränsningar när man leker med dessa, då lampan från början är konstruerad som den är.
Men som jag skrev tidigare så är en optiklösning bättre för dessa starka skogslampor om man ska använda den med andra mötande trafikanter.
Sök på ebay på ”cree t6 wide angle lens”, och montera en sån, så får du en perfekt ljusbild. Jag kör med en sån själv. Se bifogad bild för skillnaden.
Spridningslinsen är bättre än originallinsen, det håller jag klart med om. Dock så vore det intressant att jämföra ”min” lins med en spridningslins för att kolla gulheten på vita väggen runtom. Mina två bilder så ger originallampan en vit vägg bakom, medan en riktig lins gör väggen gul p.g.a. att det är mina andra glödlampor som färgar väggen och inte slaskljuset. Slaskljus som hjälper till att blända.
Ska se om jag kan beställa ut en och själv göra en jämförelse mellan dessa 3st varianter och då kolla hur de bländar, för det misstänker jag att även denna spridningslins kan göra… 😉
Intressant att det finns en standard, tack för tipset. Jag stör mig ofta på de som har starka lampor på hjälmen, de brukar blända ordentligt. Och i Sverige gäller naturligtvis ”67 § Lyktor och strålkastare får inte användas på sådant sätt att andra förare kan bländas.” Dessutom har jag för mig att lamporna måste vara monterade på själva cykeln, inte på hjälmen eller ryggsäcken.
Jag är kluven inför blinkande lampor framåt. Det är inte tillåtet, och i samspel med gående och andra cyklister ingen fördel. Men när man tar hänsyn till samtrafik med bilar menar jag att det inte är lika självklart. Som bilförare bedömer man trafiksituationerna utifrån ett bilperspektiv och cyklister med en enda liten lampa är inte lika lättbedömd i mörkret. Den lilla ljuskällan avviker från standard (=bilar) och det tar något längre att förstå riktning mm, speciellt som ljuset ofta kommer i det perifera synfältet. Ett blinkande ljus har ändå blivit synonymt med cyklister och upptäcks lättare upptäcks lättare utanför syncentrum. Personligen föredrar jag ett bra ljus framåt, kompletterat med ett svagare, blinkande ljus.
Det finns värre saker att bli upprörd över än icke-bländande, blinkande framåtljus.
Vad gäller bländande ljus, tror jag Jeroens länk med moddning av lampor är överkurs för de flesta. Inne i stan kan man ställa ner ljusstyrkan och rikta den något neråt för att minska bländningen. Som mötande kan man tillämpa samma teknik som vid bilkörning; titta inte i ljuset 😉
RT @Cyklistbloggen: Sluta blända, köp starkare lampa.
http://t.co/x2yjdSom0G #cykla #belysning
RT @Cyklistbloggen: Sluta blända, köp starkare lampa.
http://t.co/x2yjdSom0G #cykla #belysning
Ja, blinkande framlampor är ett otyg. I synnerhet starka sådana. Omöjligt att avgöra avstånd och hastighet, de är ej heller, som du påpekar, tillåtna. Men även starka blinkande baklampor är jobbiga. Låg bakom en igår och såg i princip ingenting pga det starka blinkande ljuset. Jag har själv en stark lampa i fram som har tre lägen jag kan ändra med knapp på styret. Svagaste läget i stan så jag ej bländar mötande, lite starkare när cykelbanans beslysning blir sämre och jag möter färre cyklister och det starkaste läget på kolsvarta skogsvägen nära hemmet. En liknande den här: http://www.ebay.co.uk/itm/3000-Lumen-3-in-1-T6-R5-Rechargeable-Waterproof-CREE-LED-Front-Bike-Cycle-Light-/190885937864?pt=UK_SportGoods_CyclAcces_RL&hash=item2c71b042c8
Jag är skeptisk till den där standarden. Eftersom lamporna är monterade på ett runt rör är det till syvende och sist ändå upp till varje enskild cyklist att rikta lampan så att den inte bländar.
Visst, lampor med en platt ljuskägla är lättare att rikta rätt. Men man måste både vilja och veta. Jag tror att många kommer att rikta sina starka StVZO-klassade lampor så att ljuslängden maximeras, vilket betyder nästan rakt in i mötande ögon.
För övrigt finns det filter till MJ-808 för en tjuga som breddar ljusbilden till en platt ellips. Kombinerat med lite tejp på glaset blir den lika lättriktad som de flådiga tusenkronorslamporna.
Ja, till syvende och sist är det ju upp till var och en förstås. Men du, har du någon bra länk till sådana filter eller linser? Jag har letat lite men kommit till döda länkar och folk som upphört att producera dem. Sen orkar jag inte riktigt klistra på linser och spraya med kromsprej som i Happy-tråden ovan (http://happymtb.org/forum/read.php/1/1463266).
Oj, den där tråden var avancerad. Jag har ett enklare platt filter: http://www.ebay.com/itm/Wide-Angle-Lens-4-MagicShine-Gemini-Lupine-Bike-Light-/271236305324
Lite aluminiumtejp (eller annan tejp som inte släpper igenom ljus) underst och överst på linsen ger ljuskäglan skarpare kanter.
Ja, eller hur? Den kändes lite för knepig. Men tack för Ebay-länken – jag köper en och testar. Återkommer med resultatet!
Med en StVZO-lampa blir det inte bara lättare att ställa in vinkeln för att minska bländrisken. Det finns också ett extra incitament för användaren att rikta den rätt, nämligen att den lyser upp vägbanan då. Det handlar alltså inte bara om bländrisken utan även att lamporna är gjorda för att rikta ljuset där det för nytta för cyklisten. Mehr Licht, som det står på Schmidts hemsida! http://www.nabendynamo.de
En StVZO lampa, eller iallafall SafeRide80, är tämligen svår att montera
så att den bländas. Monterad vågrätt ligger ljuskäglan bra (för 20-30km/h). För att bli bländad måste ögonen ligga under lampans ovankant! Man måste alltså rikta den klart uppåt om man vill blända mötande och då lär man knappt få något ljus i backen alls. Så det går inte att bländas och maximera ljuskäglan samtidigt!
Problemet är omoddade magicshine som lyser starkt ljus åt alla håll och billiga lampor som är så usla (i styrka och spridning) att vardagscyklisten inte bryr sig att den är felriktad, och inte förstår eller kan göra något åt att den bländas.
Ojdå… missade Eriks svar (typ samma9. Sidan låg öppen ett tag i bakgrunden. 😉
RT @Cyklistbloggen: Sluta blända, köp starkare lampa.
http://t.co/x2yjdSom0G #cykla #belysning
RT @Cyklistbloggen: Sluta blända, köp starkare lampa.
http://t.co/x2yjdSom0G #cykla #belysning