2012 kom boken ”Trafikslag på undantag” (köp hos Adlibris, Bokus eller låna på biblioteket), en doktorsavhandling av dåvarande KTH-doktoranden Martin Emanuel om cykeltrafiken i Stockholm 1930-1980. Nu skriver han på nytt material om cyklism efter 1980.
De senaste 30 åren är förstås högintressanta eftersom de färgat hur vår cykelmiljö ser ut idag. Emanuel nämner i sin 5-sidiga slutreflektion (PDF) saker som 1980-talets ökade privatbilism, 1990-talets nyväckta cykelintresse och Dennispaket, samt 2000-talets trängselavgifter och Cykelplan.
Martin Emanuel skriver själv att materialet han nu arbetar med kommer att ”… mynna i vetenskapliga produkter och förhoppningsvis även en bok.”.
Han nämner också frågeställningarna som även vi på bloggen ofta reflekterar över:
Men det finns också begränsningar och tvetydigheter i dagens cykelplanering: Vem cykelplaneras det för? Kan man planera fram fler cyklister? Vilken position har cykelplaneringen i mer övergripande stadsbyggnadsvisioner? I vilken mån begränsar det förflutnas prioriteringar alltjämt cyklismens möjligheter? Det har jag behandlat i avhandlingen och annorstädes; här har jag istället valt att ganska rättframt och utan alltför många invändningar redogöra för cykelplaneringens (som sagt, med fokus på cykelbanor) fluktuationer under tre decennier.
Jag hoppas att Martin Emanuel får arbetsro så att vi snart kan läsa hans nya bok!
Tack Jeroen för dina vänliga ord! Jag är rädd att den där boken ligger en bra bit in i framtiden. Rapporten du citerar skrev jag när jag förde en dialog med möjliga finansiärer för skrivandet av en ”uppföljare” av Trafikslag på undantag som skulle behandla tiden efter 1980, men det är dessvärre inte så aktuellt just nu (jag har fått annat att göra). Ett par artiklar (på engelska) ska jag däremot försöka processa fram under det kommande halvåret. Och så går jag vidare i två rätt olika cykelspår: ett om cyklandets kulturhistoria i Sverige och Nederländerna, ett treårigt forskningsprojekt finansierat av Vetenskapsrådet, och som projektledare för en förstudie av Pilotplats Cykel här i Stockholm. Om det sistnämnda går det att läsa på http://pilotplatscykel.wordpress.com/. Med vänlig hälsning / Martin
Hej Martin! Tråkigt att höra att boken dröjer, men dina andra projekt verkar också riktigt spännande. Pilotplats Stockholms projektwebb åker rakt in i RSS-flödet. Vi håller kontakten!
RT @cykelbloggar: Cyklistbloggen: Ny cykelbok av Martin Emanuel på väg http://t.co/xBdcifFRsw @Cyklistbloggen
RT @cykelbloggar: Cyklistbloggen: Ny cykelbok av Martin Emanuel på väg http://t.co/xBdcifFRsw @Cyklistbloggen
Cyklistbloggen: Ny cykelbok av Martin Emanuel på väg http://t.co/xBdcifFRsw @Cyklistbloggen
RT @Cyklistbloggen: Ny cykelbok av Martin Emanuel på väg. http://t.co/RFYZUoxqvL #cykla #08pol
RT @Cyklistbloggen: Ny cykelbok av Martin Emanuel på väg. http://t.co/RFYZUoxqvL #cykla #08pol