Vi har inte hunnit skriva om avspärrningen av Götgatan/Hornsgatan. Avspärrningen har varit där någon vecka nu och när de flesta fotgängaren har lärt sig att vägen nu uteslutande är cykelbana så funkar det riktigt bra. Det är hur uppskyltat som helst. Först med stopp för bilar, notering att cyklar kan fortsätta och på de handskrivna lapparna pilar var fotgängare ska ta vägen:
Någon meter senare, förbud för gående och mototrafik och varning för vägarbete:
Resten av vägen är sedan streckad med riktiga cykelmarkeringar åt precis alla håll och med reflexer på betongsuggorna. Det enda jag kanske saknar är lite bättre belysning på mittpartiet. Om standarden på vägomläggningarna under Slussenbygget kommer vara så här så kommer vi ha ett par riktigt bra år som cyklister i området. Lysande.
Så här ser hela streckan ut:
Fick svar på mitt klagomål om att skyltarna ovan ställs i vägen, mitt där man ska cykla, och min upplysning om att jag brukar flytta dem åt sidan så att man kommer förbi med cykel. Om jag inte cyklade för mycket för att tro på det skulle hennes svar vara ganska vettigt, men när man vet hur entreprenörerna reglemässigt placerar skyltar mitt där de vill att man ska cykla (eller inte skyltar upp alls) går det tyvärr bara att skratta, lite krystat, åt det. Godkänd ta-plan? Inte lyfta undan skyltar som står och blockerar hela cykelfältet utan vänta på att staden gör något åt det, nä… då tar jag hellre bussen i s f:
”Tack för din synpunkt!
Entreprenören ställer nog bara tillbaka sina skyltar där de enligt inlämnad och godkänd ta-plan ska vara placerade.
Det finns ju människor som helt enkelt roar sig med att bära runt skyltar nattetid eller klottra på dem.
Därför kan det säkert upplevas som om att de flyttar på sig då och då.
Entreprenören måste se över sin skyltning dagligen och just Götgatan är besvärlig pga den stora mängd cyklister och gående som rör sig där.
Som regel är nog att skyltar som placerats ut av entreprenör står där av en anledning och då troligen för att förhindra olyckor. Därför är det inte lämpligt
att flytta skyltarna själv utan istället anmäla t.ex hit om det, så ser vi till att entreprenören kollar om de sitter som de ska.
Med vänlig hälsning
Nina Åström
Trafikingenjör”
Så klart aldrig entreprenörer gör fel och att det är andra som nattetid roar sig med att flytta skyltar!
Jag antar att dessa lustigkurrar även flyttar containrar och betongsuggor på nätterna eftersom entreprenörerna alltid placerar dem rätt från början.
Vilket snömos till svar!
Fast idag hade den höga skylten på första bilden (återvändsgränd, vändplan saknas, påbjuden cykeltrafik) hamnat mitt i (och blockerade helt) cykelbanan söderut.
Och i fredags hade de blockerat cykeltrafiken norrut med två skyltar mitt i passagen för cyklister på bild två.
I fredags orkade jag flytta på skyltarna, inte idag.
Hur svårt ska det vara? En cykel tar mer plats än 75cm. Capish?
Less.
Borde inte skylten ”förbud för gångtrafik” (bild 2) ha suttit på marknivå där människår som går faktiskt ser den? Konstigt att bilskylten står på marken medan fotgängarskylten är högt upp där folk inte tittar..
Oj, den hade jag helt missat… den syns verkligen inte nej.
Verkar som om den där sista, viktiga biten, att ta ett steg tillbaka och analysera hur det blev och om man tror att ens verk kommer att fungera saknas i manualen för omdirigering av mjuka trafikanter (gissar att den ingår när man dirigerar om ”riktiga” fordon).
Avspärrningen ser bra ut, visserligen så är det fel vägmärke. Vägmärket säger ju att genomfart inte är möjlig, egentligen så skulle det varit varianten med en cykelsymbol. För att visa att genomfart är möjlig med cykel och moped klass II.
Fast här är vägen så kort, så att man som cyklist kan förstå att det är felskyltat. Nere vid korsningen så sitter ju tydliga vägmärken om att man får cykla (samt köra moped klass II). Samt en förbjudskylt för gångtrafik.
Sen står det på flera platser också ”Hornsgatan avstängd, välj annan väg”, utan att förklara att det gäller ej cykel 😉
Ah. Nu har de ändrat hela dragningen.
Ja, det är bättre nu 🙂
Fast fler rödljus. Och jag undrar om det sista rödljuset känner av cyklister. Eller kanske är automatiserat. Får testa nästa gång jag passerar.
Konstuktiv kritik om avspärrningarna/skyltningen:
– Dra cykelstråken så som man cyklar, man cyklar inte i tvära knyckar när det finns plats till att i stället cykla i en vid båge. De vita omdragningarna var väldigt märkligt dragna (inte 90-graders-vinklar men inte så himla långt ifrån…).
– De printade skyltarna för fotgängare uppfattas inte som officiella informationsskyltar (utan troligtvis som reklam) och blir inte lästa. Dessutom är texten alldeles för liten och det räcker inte med en liten skylt mitt i vägen när det finns en inarbetad trottoar där folk går flera meter bort. Det är inte förvånande att de flesta fotgängare gick mitt i cykelbanorna.
Men ja, det var ovanligt väl genomtänkt och utfört!
Så Hur ska fotgängare flytta sig från Götgatan då?
Alternativ 1
Ta till vänster, korsa Hornsgatan, gå tillbaka på andra sidan och gå i gång längs husfasad.
Alternativ 2
Ta till höger innan Stadsmuseums baksida, gå ner mot Slussens tunnelbana, ta till vänster och snedda över torget.
Jag tycker det är lite konstigt att man runt 0:49 inte svänger direkt vänster utan måste cykla runt hela böjen… http://i.imgur.com/BoTgsvq.png
annars är det väl ett bra försök, men det finns en del som kan förbättras.
PS: det var jag som tipsade trafikkontoret om pilarna i marken som man ser 0:48 i videon 😉
Jag funderade på det också. Jag undrar om det är för att byggtrafik kommer köra där?
”Om standarden på vägomläggningarna under Slussenbygget kommer vara så
här så kommer vi ha ett par riktigt bra år som cyklister i området”
Inte bara ett par – 8 år ska Slussenbygget pågå – sen kan man väl tro att det blir försenat också. Så det är bara att gnugga händerna!
Den där gulmarkerade streckade delen blev dock lite knasig. Efter att ha plingat på en som gick mitt i cykelbanan och då blev utskälld för att det faktiskt var ett övergångställe reagerade jag för första gången efter dagligen ha cyklat där under tre veckor på att det faktiskt kanske var ett övergångställe. Rätt konstigt utformat och saknar skyltar samt all annan liknelse med ett övergångställe. I filmen missar du också det då du inte stannar för två gående som kommer. (0.58sek in)
Faktum är att det tog ett tag innan jag insåg att det var ett övergångsställe också. Just här visste jag dock det och de två gående behövde vad jag minns inte sakta ner en sekund för min passage (och en av dem var på väg rakt fram, inte över övergångsstället).
Som bilist vet jag att gula markeringar betyder att dessa gäller vid vägbygge. Oftast men inte alltid med en skylt innan ”följ gul markering”. Gult övergångsställ har jag aldrig sett tidigare men är ändå fullt logiskt.
Jag håller med att det underlättar med skylt, gärna där det står ”Övergångsställe cyklister lämnar företräde för gående” eftersom det är lätt att missa det gula övergångsstället.
Absolut förstår man att gul markering är tillfällig markering, men då brukar de följa samma utseende som vanligt. Dessa markeringar börjar mitt i cykelfältet och går sedan längs med cykelfälten precis efter en 180graders sväng. Markeringen är dessutom smala streck som påminner mer om en spärrlinje än övergångställe. I och med kaoset åker man ju inte så fort här så det är väl ingen fara men ändå. Jag har tidigare kört bil varje dag i Stockholm under 10år i jobbet men aldrig sett någon sådan här form av övergångställe då.
Precis. De är smala och övergångsstället går på diagonalen över banan och är jättelångt. Det är rätt märkligt utformat och oupplyst så den syns inte ordentligt i mörkret.
Här är det så folk vet hur det ser ut!
RT @Cyklistbloggen: Lyckad avspärrning av Götgatan http://t.co/n1PdEb71ZO #cykla
RT @Cyklistbloggen: Lyckad avspärrning av Götgatan http://t.co/n1PdEb71ZO #cykla
Jag har dock reagerat på att hänvisningarna för gående är något otydliga och att många istället går i cykelsträckningen. Sprang själv mot Gamla stan i fredags och svängde ned vid den handskrivna skylten. För att sedan inte få någon hänvisning alls. För den som inte hittar i Stockholm är ju detta kasst. Det måste ju vara så att en klarar av att göra bra hänvisningar för både gående och cyklister, eller blir det en sak för mkt? När jag cyklat så är det underbart, men som gående: nja.
Cyklistbloggen: Lyckad avspärrning av Götgatan http://t.co/7tNcPnQ5TU @Cyklistbloggen
Jag jobbar nära den korsningen och det har varit fantastiskt skönt med den minskade biltrafiken på Hornsgatan. De fick gärna fortsätta.