To provide the best experiences, we use technologies like cookies to store and/or access device information. Consenting to these technologies will allow us to process data such as browsing behavior or unique IDs on this site. Not consenting or withdrawing consent, may adversely affect certain features and functions.
The technical storage or access is strictly necessary for the legitimate purpose of enabling the use of a specific service explicitly requested by the subscriber or user, or for the sole purpose of carrying out the transmission of a communication over an electronic communications network.
The technical storage or access is necessary for the legitimate purpose of storing preferences that are not requested by the subscriber or user.
The technical storage or access that is used exclusively for statistical purposes.
The technical storage or access that is used exclusively for anonymous statistical purposes. Without a subpoena, voluntary compliance on the part of your Internet Service Provider, or additional records from a third party, information stored or retrieved for this purpose alone cannot usually be used to identify you.
The technical storage or access is required to create user profiles to send advertising, or to track the user on a website or across several websites for similar marketing purposes.
Jag cyklade på Vasagatan på kvällen, och det var ingen rolig historia. Taxibilar i cykelfält, cykelfältet byter helt plötsligt plats och hamnar mitt i vägen, läskigt när man inte är van, och cyklister som åker förbi vid varenda rödlyse. Glad att jag inte måste åka där ofta.
Det är fruktansvärt trångt runt Centralen och det är konstigt att man inte kan göra taxidelen i två delar: en del med väntande taxibilar och en del med taxibilar som släpper av folk. Som det är nu är varje taxiplats upptagen av väntade taxi och när det kommer en taxi flr att släppa av stannar de i cykelfält.
Men i fallet med cykelfält som byter plats så är det en förbättring än tidigare än när cykelfält upphörde och sedan började mitt på gatan igen. Med det är klart, cyklar man här en novemberkväll för första gången blir det en obehaglig överraskning.
RT @Cyklistbloggen: En bra cykeldag!
http://t.co/4qyImLqWJ4 #cykla
Verkar schysst, förutom den där stålkanten som du precis ska cykla över på den sista bilden… den skulle vara skönt om man åtgärdade…
Samma sak på många broar, Årstabrons stålkanter är värre. Fast där finns det ett smalt område där någon gjort en liten ramp upp på stålkanterna,
Det går ju att åtgärda, t.ex genom att lägga gummi över, och säkert andra sätt, men det är ju bara cykeltrafik…
Är vi inte lite väl gnälliga nu? Våra cyklar måste klara lite hinder?
Eftersom tusentals cyklar passerar platsen så är det ju rätt självklart att de klarar hindret.
Ska vi ignorera dålig avrinning? Löv? Snö? Glas? Blockerade cykelbanor? Dåligt utmärkta byggarbeten? Det går ju att ta sig förbi ändå – det finns stänkskärmar, kompislappar, dubbdäck, ”punkteringsfria” däck, starka lampor och mountain bikes.
Med den logiken behöver vi inte cykelbanor över huvud taget. Det går ju att cykla på bilvägar också.
Tänk på att om man ber en politiker om en limpa bröd så får man en skiva. Varför ska vi kämpa för undermålig infrastruktur? Antingen ska det vara bra eller så kan man skita i det.
Dessutom är det en rätt farlig plats där man cyklar ner för en lång backe i hög fart. Det är dessutom tydligt att flera har fått problem, i form av punka eller genomslag, eftersom metallkanten är skadad – vilket endast kan ske när cyklisters fälgar har slagit i, det är ju inte gummit som har skadat metallen.
Alright! Olika uppfattningar om brofästen. Ang bilarna har det bättre tror jag de kör lite fortare. Självklart ska vi kritisera men ibland tycker jag det blir lite väl gnälligt. Därav min kommentar. Som sagt har jag aldrig haft problem med brofästen men säger du det så är det säkert så!
ps: brofog inte brofästen. Oftast har jag inga problem med det heller, men just på den här platsen tycker jag att det är rätt läskigt om man kommer med 23mm däck i full fart ner för bron, jag är redo på punka varje gång…
Man kan också t.ex fråga sig varför bilvägen bredvid har fått ny beläggning medan cykelbanans undermåliga beläggning fortfarande kvarstår…
Nja, alltså jag gillar inte att köra på gupp med cykeln, den på Skanstullsbron är inte så farlig IMO, men det är klart att det är en intressant fråga om det är nödvändigt att hålla bilvägstandard på cykelvägen. Jag tänker på 40-talet när folk cyklade på kullerstenar i stan, om vi ska göra det idag måste vi börja bygga cyklarna mer stabila, dagens tillbehör skakar sönder av det.
Det handlar väl om fart, ett gupp är svårt att ta om jag kör snabbare än ~7km/h.
Vem gillar kullerstenar förutom Turistbyrån och vykortsfotogrsfer? Titta bara på Medborgarplatsen som har en kullerstensliknande beläggning med inslag av ett par stigar med jämna plattor. Som cyklist vill jag helst cykla på plattorna men de är alltid upptagna av fotgängare eftersom det är skönare att gå på dessa. På 40-talet var cyklarna oväxlae med stålramar. De flesta cyklar idag är väl byggda i aluminium (tar upp stötar sämre än stål) har växlar som rasslar ikapp med kedjan och ett bygellås som slår mot ramen. Gupp ska inte finnas där man cyklar. Det är livsfarligt.
Kullersten finns i Stockholm bara på ströremsor runt Mariaberget och på några gator på Skansen. Kullerstenar är runda.
Jag gissar att du menar gatsten? De är fyrkantiga och platta på ovansidan (till skillnad från kullersten som är en naturligt rund eller oval sten).
Vet att många gör samma fel, men om man ska bli förstådd (särskilt i kontakt med stan) är det nog ändå viktigt att använda rätt begrepp.
Tips till alla alltså: ni menar nästan alltid gatsten när ni tror att det är kullersten!
Fast 40-tals cyklister tog kullersten galant, men du har rätt jag kan mycket väl ha uppgraderat gatsten till kullersten, fast jag tror inte det..
Nja, det ligger kvar storgatstensbeläggning under asfalten på de flesta gator i stan, så jag tror att du minns fel… Kullersten var mer poppis på 1800-talet tror jag.
Storgatstenar används ganska sällan numera, smågatsten är mycket vanligare. Kanske därför man minns fel.
Yepp, gatsten var ordet jag inte kom ihåg, det var därför jag skrev ”kullsterstensliknande” 🙂
Kullersten finns i Gamla Stan. Jag har provat att cykla på en sådan gata. Riktigt hemskt. Gatsten är inte i närheten av kullersten men ändå jobbigt att cykla på.
Aha :-).
Jag hatar kullersten. Den får bara finnas där man inte ska gå. Då hatar jag den i o f s inte :-).
Undviker gatsten också, alltså undviker att rita in den, om jag inte måste (vissa miljöer kräver liksom ett visst uttryck estetiskt sett..).
Tyvärr föredrar ju folk inte bara att cykla utan också att gå på släta ytor så om man drar släta cykelstråk genom gatstensytor går alla där…. annars hade ju det kunnat vara en lösning…
I Malmö lägger vi slät gatusten rakt där folk cyklar i äldre delar av stan, mycket mindre skakigt att cykla och bra sätt att markera cykelbanor med, en bra kompromiss helt enkelt.
http://goo.gl/maps/3IiKb
Jag bodde i Malmö ett par år i början av 90-talet när jag pluggade i Lund. Redan då var detta Svetiges bästa cykelstad. De få bilister som finns i stan körde lugnt och hade inte bråttom. Breda gator och fina cykelbanor. När jag besökte Malmö förra året hyrde jag cykel. Fortfarande riktigt trevlig cykelstad med fina parker. Och kul att se en helt ny stadsdel runt Turning Torso!
Vi har olika cyklar, det förstår jag. Och det ska inte vara ett hinder . Men så vitt jag kan komma ihåg har jag aldrig saktat ner för några brofästen i stan!
Men där finns ju ’varning för gupp’ skyltar. Från båda håll. Trodde att de sattes upp för att varna för kullerstensis i vintras, men de står kvar.
Har samma problem med spårvägen vid Liljeholmen/Marievik. Det handlar om att jag cyklar snabbt och att jag har en tungt lastad cykel (lite mindre än 200kg vanligtvis).
Jag har felanmält passagen över Tvärbanan i Liljeholmen, och fick ett svar från TK att spåren kommer gummitäckas under 2014. Jippie!!!
Yey… Jag försökte felanmäla till SL men fick ingen respons.
Håller med om att det ändå var en toppencykeldag idag! Trots att broreparationerna på Drottningholmsbron tvingar oss cyklister att köra i lövfyllda vattenpölar så är cykelbanorna hyfsat lövfria, bra markerade byggen vid Stora Mossen, ingen trängsel varken med cyklister eller förvirrade fotgängare/turister. Nybrokajen var en riktig fröjd i morse och det tycker jag inte ofta! Till och med avspärrningen vid Grand Hotel som skapade bilköer upp till Operan övertygade än än gång om cykelns förträfflighet. Skulle man kunna få önska att folk, både cyklister och fotgängare, ändå ansträngde sig lite till för att synas lite bättre? Om man inte bryr sig om andra trafikanter kanske man kan göra det för sin egen skull?
Cyklade över Lilla Västerborn igår, äntligen klar! Bred, fin cykelbana. Bred, fin gångbana.
Sen stycker jag att det är synd att de valt att skilja gång- och cykelbana med bara ett vitt streck, en höjdskillnad/kant hade varit mycket bättre, och brunnarna sitter på sin plats, ja, ni gissar nog rätt, i cykelbanan.
När man nu har målat en linje där man tänker att ingen ska gå/ingen cykla, varför inte lägga brunnarna där?
Men ändå, mycket bättre nu än innan!
Brunnarnas placering kan vara fixerad av hur de är placerade i själva brostommen – i så fall är det svårt att ändra utan att bygget blir avsevärt dyrare och dessutom ytterligare försenat.
Med det breda cykelfältet så gör det mig inget om en och annan gångtrafikant släntrar över linjen eller om några barnvagnar skulle gå i bredd nån gång – det är kanske tom. bra att inte vara så himla pedantiskt strikt med uppdelningen på en sån här sträcka – det lär dröja länge innan det är så mycket cyklister och fotgängare att det fyller upp utrymmet och orsakar konkurrens just där.
Ja, visst kan det vara så att de inte kunde flytta på brunnarna av ekonomiska skäl. Eftersom jag själv jobbar med att höjdsätta mark (bl.a.) vet jag dock att det var väldigt onödigt att placera varje brunnslock i en liten skål, i en grop. Lär inte vara kul om man måste cykla där med annat än MTB-däck. Man har alltså inte byggt utifrån ett cyklistperspektiv utan utifrån hur man brukar göra.
Ett stort problem med icke avskiljda cykel/gångvägar är att folk tror att vi cyklar på trottoarerna, vilket man ju inte får. Kolla bara insändarna i inerstadspressen. Då spelar det inte så stor roll om det är trångt eller inte.
Slutligen. Varför lägga ribban lågt bara för att den framtid där det blir trångt kanske ligger långt borta? Marieberg står på tur för nybyggnad/utveckling, det kommer att bli många som går därifrån till Fridhemsplan, och som cyklar in mot stan, om inte alltför många år.
Varför skulle det vara bra att inte vara så tydlig med vem som ska vara var menar du, förresten?
Jag menar att på en sån enorm yta som den bron (det går alltså att gå 2-3 barnvagnar i bredd samtidigt som två feta Kristiania-lådcyklar kan cykla i bredd och kanske ändå ge plats för en omkörning) så behöver man inte vara så kissenödig med om någon skulle råka gå på fel sida om linjen – det blir väldigt småaktigt och pedantiskt. Samtidigt som snöröjningen underlättas av att allt är i ett plan.
Brunnarna är nog inte ens så som man brukar göra, utan en helt ny sort – men bra är de nog inte. Hela ytan är gjord med doseringen sluttande ned till linjen mellan cykel och gångväg. (innan sluttade det ned mot bilvägen – bra för regnavrinning – men kurvdoseringen blev precis tvärtemot vad den borde vara – det där är ett dilemma). Ska bli intressant att se hur denna lösning funkar med löv och snö och omväxlande slask+frysgrader
Sen kontaktade jag Trafikförvaltningen, för ytan är minst sagt vågig och det står vatten på flera ställen som kommer att ge isfläckar i vinter (är det inte märkligt att man klarade detta bättre på 60-talet när man varken hade laserpass eller moderna maskiner?) och fick höra att bron inte är slutbesiktigad ännu – så anmäl brunnarna du, så finns det fortfarande en chans att korrigera.
Jag håller med om att den är bred och bra, men om det går klungor på fem-tio pers där, eller tre barnvagnsföräldrar med ett par småbarn var runt fötterna – vilket mycket väl kan komma att hända rätt ofta i framtiden – är det bra om det finns en liten kant mellan fälten. Annars KOMMER det att gå folk i cykelbanan, och bli förbannade på de jobbiga cyklisterna.
Och eftersom båda fälten verkar vara minst 2,25m breda, vilket är vad som krävs för att man ska kunna snöröja billigt, så hade det gått alldeles utmärkt att ha en liten kant just där. Med tanke på snöröjningen.
Tack för tipset om brunnarna, jag ska felanmäla 🙂
Ms_Xx – tänk på att om du använder stadens felanmälningshemsida, välj Klagomål och inte Felanmälan. Om du väljer Felanmälan blir inget gjort i detta ärende eftersom felanmälan går direkt till Trafik Stockholm och det handlar om mindre åtgärder såsom städning och målning. Handlar det om ändring av bron eller påverkan av slutbesiktigande så är det bäst att välja Klagomål för att då kommer du också få svar från Trafikkontoret.
TAck! Visste att det var nåt man ska tänka på vid felanmälan men hade glömt vad…
Jag kommer verkligen inte bort dit så ofta, skulle du kunna ta några bilder med mobilen ifall du cyklar där snart igen? Typ på bägge sidorna, lite före/efter? Bara om du har ork och tid förstås …
Ska göra ett försök! Cyklar tyvärr oftast där när det är mörkt, men ska se om det blir nåt. Ljus, fin betong på trottoaren i alla fall.
@Cyklistbloggen kul bilder!
När tänker man fixa Sveavägen? Jag cyklar ofta hela sträckan (senast idag)
och det är ett mycket värre kombinationselände än Götgatan. Det är i princip bara den röda sträckan Sergels Torg – Kungsgatan (norrgående) som är bra.
Eller vänta – cykelfältet försvinner i en bussfil innan korsningen.
Här ska min fru cykla varje dag från och med nästa månad (bytt jobb). Hoppas hon inte ger upp. Hon är van att cykla på lugna cykelvägar och ogillar blandtrafik.
Jag har inte sett några planer på att fixa sveavägen, och jag håller med, den behöver mycket kärlek.
GCbanan vid gullmars är inte tillräckligt slät för att plogningen skall kunna funka i vinter. Trodde de skulle lägga på ett lager asfalt till på den så jag blev rätt besviken i morse när de målat dit linjerna.
Jag tolkar det som att det är tillfälligt. Asfalten är redigt bucklig och skarvad, så det kommer nog absolut ett lager till. På skylten inför vägarbetet står ”Klart våren 2014”, så jag hoppas att det styrker min tes.
RT @Cyklistbloggen: En bra cykeldag!
http://t.co/4qyImLqWJ4 #cykla