Meny
Cyklistbloggen
  • Hem
  • Om oss
  • Cookie Policy (EU)
Cyklistbloggen

Det är cyklisters eget fel om de dörras

Publicerad den 6 november, 201327 december, 2021

För någon månad sedan kom en fråga från en läsare av Cyklistbloggen:

– Någon som vet vem som, enligt lagen, är vållande då en cyklist får en bildörr uppsmälld framför sig på cykelbanan och får sig en flygtur på ca 8m?

Foto: Sandra Hoj /Flickr
Foto: (C)Sandra Høj /Flickr

Eftersom jag fick en dörr uppsmälld framför mig våren 2012 så berättade jag svaret som man hittar i Trafikförordningens tredje kapitel, paragraf 50:

 Ett fordons dörrar eller andra anordningar får inte öppnas på sådant sätt att fara eller onödig olägenhet uppstår. Inte heller får på- eller avstigning eller på- eller avlastning ske så att fara eller onödig olägenhet uppstår.

Det är alltså dörröppnarens ansvar att se till att inte smälla upp dörren på cyklister.
Och häromdagen fick vi ett svar:

Jag vill bara skriva och tacka. För ca en månad sen skrev jag till er och frågade vad som gäller när man blir ”dörrad” i cykelbanan. Av polisen fick jag ett dumt svar att felet var helt mitt. Men efter att ni hänvisat mig rätt i trafikförordningen kunde jag ringa tillbaka till polisen och anmäla den polis som felaktigt anklagat mig då jag som cyklist ”behöver visa mina medtrafikanter hänsyn”. Även om åtalet sedan lades ner med motiveringen att poliser får göra och säga fel, uppträda olämpligt ect utan att det klassas som tjänstefel, så kändes det viktigt och bra att de tog det på allvar och anmälde. Så.. tusen tack för hjälpen och en bra blogg!

Vi har ju tidigare skrivit om att det kanske vore en idé att de som kör bil i cykeltäta områden fick möjlighet till vidareutbildning. Mycket har hänt de senaste åren och den körkortsutbildning man fick har hunnit bli inaktuell. Det är rimligt att tänka att bilister som inte själva cyklar är osäkra på vad nymodigheter som cykelboxar och cykelfält är.
Men poliser?
Att bli dörrad är en oerhört otäck upplevelse, tro mig. Inte sällan är cykelfälten dessutom dragna så att man hamnar i bilarnas dörrzon, till exempel längs Skeppsbron i centrala Stockholm. Det borde rimligtvis vara så att polisen, om någon, i det läget har koll på vems ansvaret är.

Inget cykelfält heller
Ingen dörrzon här inte

I andra delar av världen är det här däremot inga konstigheter. I Australien, som annars inte är känt som ett cykelland, utbildar man bilförare:Sticker image

“A big risk for bike riders is having a car door suddenly open in front of them,” Mr Mulder said.
“The bike rider may swerve out further into the road or collide with the car door, often with serious consequences.

I vårt grannland Danmark hade man kampanjen ”Fang cyklisten med øjnene – ikke med døren” våren 2012:

Blandt de utraditionelle elementer i kampagnen kan nævnes rigtige bildøre, opstillet på hver sin tre meter høje piedestal på 20 udvalgte, befærdede steder i København og på Frederiksberg. På dørene er trykt kampagnen slogan.
Af andre aktiviteter kan nævnes store plakater samt 20 ”dørvogtere” som onsdag den 16. maj mellem klokken 16 og 18 uddeler flyers samt P-billetholdere – naturligvis påtrykt kampagnetema og -slogan.

I Sverige gäller samma sak, att det är farligt för cyklister när bilister öppnar bildörrarna och att det är bilistens ansvar att se till att dörren öppnas säkert. Ett sätt är att alltid öppna bildörren med höger hand. Då vänder man sig automatiskt bakåt.
Trots det är det här alltså inga självklarheter ens för polisen. Man kan ju annars tycka att det ingår så att säga i deras kärnverksamhet att kunna och att det här med att skylla på offret inte är det bästa. Kanske är det dags för kommunen att ta några kronor ur den där cykelmiljarden och göra som vårt grannland Danmark?
Läs också:
När kommer kampanjen riktad till motortrafikanterna?
Cyklist kör in i bildörr

28 svar på ”Det är cyklisters eget fel om de dörras”

  1. Bitte skriver:
    8 november, 2013 kl. 7:31 e m

    Jag har för mig att en cyklist i Göteborg dog just på grund av att ha blivit ”dörrad”, vill minnas att han var skådespelare eller nåt liknande. (Inte för att det spelar roll men kan ha blivit mer omskrivet på grund av)

    Laddar in …
    1. Arne B skriver:
      8 november, 2013 kl. 7:46 e m

      http://www.sydsvenskan.se/familj/dodsfall/cyklande-skansk-skadespelare-dog-efter-krock-med-bildorr/

      Laddar in …
  2. Jocke skriver:
    7 november, 2013 kl. 11:11 f m

    Där bilarna står till höger går det där problemet att hantera genom att helt enkelt hålla ut tillräckligt långt från parkerade bilar. Jag kör aldrig närmare än en dörrbredd. Men där bilen är till vänster blir det problem. Dels där cykelbanan är uppe på trottoaren, och dels där cykelfältet ligger längs kantstenen. Vissa taxibilar är ”duktiga” och stannar utanför dessa cykelfält. Problemet är då att passagerarna, som inte har en tanke på att det kan komma cyklar omedelbart till höger om bilen, bara slänger upp dörren och kliver ut. Och eftersom cykelfältet bara är en dryg halvmeter brett finns det inga möjligheter att hålla undan tillräckligt mycket, utan att åka upp på trottoaren. I såna lägen åker jag alltid ut och passerar till vänster om bilen, även om det innebär en stor sidoförflyttning.

    Laddar in …
  3. Gissa vem? skriver:
    6 november, 2013 kl. 6:52 e m

    Det är bättre att polisen börjar cykla nu när dom har slösat upp sina skattemedel och får ont i ryggen av allt bilpatrullerande.

    Laddar in …
  4. joyzom skriver:
    6 november, 2013 kl. 5:59 e m

    @Cyklistbloggen Dags för en stickers-kampanj för bilar som parkerar på ”riskabla” platser?

    Laddar in …
  5. Emma Wahlberg skriver:
    6 november, 2013 kl. 1:36 e m

    Angående att utbilda bilförare i cykeltäta områden; jag tog körkort på körskola belägen inne i stan (Stockholm) och en större del av utbildningen gick just till att uppföra sig och köra säkert i förhållande till cyklister. Stenkoll i döda vinkeln, nästan gigantiskt ”vingelavstånd” och kolla hundra gånger innan man öppnar dörren var delar av detta. Att köra bil inne i stan var mer eller mindre bildligt talat på undantagstillstånd. Jag hoppas att det inte är ett undantag bland bilskolor. Så i framtiden får vi säkert bättre och bättre förare.
    Att vidarutbilda ”gamla” bilförare tror jag är svårt praktiskt, det är en mängd regler och fenomen idag som inte fanns förut men som det ser ut idag, och alltid har gjort, så har men en gång skaffat lappen så gäller utbildningen tills man dör eller Polisen drar det. I konsekvensens namn så skulle det kräva vidarutbildning för alla så fort större förändringar i infrastrukturen sker. Det tycker jag personligen är en bra idé men det är nog i praktiken omöjligt att genomföra med tanke på hur kraftfull den konservativa billobbyn är.

    Laddar in …
    1. Johnny R skriver:
      6 november, 2013 kl. 8:08 e m

      Svårt? ja. Ormmjöligt? Nej! Visst, vidareutbildning av bilister är inget som går att införa imorgon eller nästa år men som allt annat gäller det att jobba långsiktigt. Ta bara trängselskatt, höjda bensinskatter, minskat antal p-platser i stan etc. Allt detta har genomförts trots högljuda protester från bilorg.

      Laddar in …
    2. Christian Gillinger skriver:
      6 november, 2013 kl. 9:28 e m

      Det måste inte vara ett krav för att få behålla körkortet. Det kan lika gärna utformas som ett erbjudande om fortbildning. Liksom man ibland gör kampanjer för att få bilister att friska upp kunskapen i halkkörning.

      Laddar in …
  6. Kolle skriver:
    6 november, 2013 kl. 11:48 f m

    I alla fall är bilisterna alltid ersättningsskyldiga för de skador som cyklisten (och cykeln) får vid en ’dörrning’; Trafikskadelagen 11§ https://lagen.nu/1975:1410#P11S1

    Laddar in …
  7. Robert Andersson skriver:
    6 november, 2013 kl. 11:07 f m

    Hittade dessa artiklar:
    http://hd.se/landskrona/2010/11/26/atalas-for-att-ha-vallat-cyklist/
    http://www.nt.se/arkiv/2001/04/06/Norrk%F6ping/301757/%D6ppnad-bild%F6rr-medf%F6rde-%E5tal.aspx
    Någon som vet vad domen blev?

    Laddar in …
  8. Robert Andersson skriver:
    6 november, 2013 kl. 10:51 f m

    Man kan tror att Polisen ska kunna lagar, men det stämmer inte. Det får de inte utbildning till, så det bli mycket gissningar, tyvärr förstår inte tidningar det, så det blir väldigt mycket felaktiga citat som ej faktakontrolleras.
    Men generellt så ligger mycket ansvar på cyklister i den praxis som finns. Finns exempel där åtal ogillas om vårdslöshet i trafik, samt vållande till annans död, när en bil har svängt på en cykel. Motiveringen blir att bilen visserligen skulle lämnat företräde men att cyklisten borde att ha sett att bilen ej skulle göra det, och dessutom kört in i bilen ifrån sidan. I praktiken så blir det då stopplikt på huvudleder för cyklister, om någon ser ut att vilja åka först, då risken är att man träffar sidan på en bil annars. Exempelvis dom B 31388-05

    Laddar in …
  9. RobertSchmatz skriver:
    6 november, 2013 kl. 10:10 f m

    RT @Cyklistbloggen: Det är cyklister eget fel om de dörras http://t.co/R2PihsBldB #cykla

    Laddar in …
  10. Greijus skriver:
    6 november, 2013 kl. 9:58 f m

    RT @Cyklistbloggen: Det är cyklister eget fel om de dörras http://t.co/R2PihsBldB #cykla

    Laddar in …
  11. ErikSandblom skriver:
    6 november, 2013 kl. 9:48 f m

    @Cyklistbloggen Saknas ett s i ”cyklisters” fel

    Laddar in …
  12. ekstromenator skriver:
    6 november, 2013 kl. 7:07 f m

    RT @Cyklistbloggen: Det är cyklister eget fel om de dörras http://t.co/R2PihsBldB #cykla

    Laddar in …
  13. cykelliberalen skriver:
    6 november, 2013 kl. 8:07 f m

    @Cyklistbloggen mycket bra. Jag håller alltid ett avstånd från parkerade bilar för att undvika dörrning. Även då bilister bakom tutar.

    Laddar in …
  14. GustavSvaerd skriver:
    6 november, 2013 kl. 8:02 f m

    .@Cyklistbloggen det anses alltså från officiellt håll ok att polisen får ge ut felaktig info om lagar? Sjukt ju.

    Laddar in …
  15. GustavSvaerd skriver:
    6 november, 2013 kl. 8:00 f m

    RT @Cyklistbloggen: Det är cyklister eget fel om de dörras http://t.co/R2PihsBldB #cykla

    Laddar in …
  16. ekstromenator skriver:
    6 november, 2013 kl. 7:51 f m

    @Cyklistbloggen Mycket bra skrivet, önskar bara att alla bilister och poliser tog del av informationen också!!!

    Laddar in …
  17. ErikSandblom skriver:
    6 november, 2013 kl. 7:43 f m

    RT @Cyklistbloggen: Det är cyklister eget fel om de dörras http://t.co/R2PihsBldB #cykla

    Laddar in …
  18. cykelbloggar skriver:
    6 november, 2013 kl. 7:41 f m

    Cyklistbloggen: Det är cyklister eget fel om de dörras http://t.co/YC4dvFmAHC @Cyklistbloggen

    Laddar in …
  19. eriksandblom skriver:
    6 november, 2013 kl. 7:32 f m

    I tredje kapitlet sjunde paragrafen står det att cyklister ska hålla så långt till höger som möjligt. Jag undrar hur det är tänkt med dörrzonen. Är det tänkt att cyklister ska vara i dörrzonen och lita på att ingen slänger upp dörren?
    Nu målas cykelboxar för att cyklister inte ska stå vid trottoarkanten utan istället hålla ut i mitten av filen, så att de syns bättre för svängande lastbilschaufförer.
    Inför krön och skymd kurva på landsväg cyklar jag ibland mitt i körfältet för att jag inte vill att en bakomvarande bilist ska börja köra om och sen avbryta genom att svänga tillbaka in mot mig.
    Så det verkar finnas gott om tillfällen när cyklister inte alls bör hålla helt ut till höger.

    Laddar in …
    1. non skriver:
      6 november, 2013 kl. 9:44 f m

      Jag vet inte men jag antar att det står något om ’att på ett trafiksäkert sätt’ eller liknande. Därför håller jag alltid minst 1 min från bilarna oavsett om jag därmed kör i ’bilarnas’ körfält. Och tycker jag att det behövs ur trafiksäkerhetspunkt kör jag mitt i det fältet också.
      Likväl när jag tog körkort fick jag lära mig att man kunde hålla höger när folk kunde köra om och lägga sig mitt i filen inför mer riskabla situationer osv.

      Laddar in …
      1. Erik Johansson skriver:
        6 november, 2013 kl. 10:34 f m

        Men jag vill bara gömma mig ibland, jag blir allvarligt rädd… Vilket gör att man beter sig konstigt i trafiken.
        Sedan har vi fortkörningsproblemet, om bilar kör för fort på ställen med dålig sikt så vill man inte köra mitt i filen. Jag var ute och cyklade i natt, bilar körde om och sladdade(!) i kurvor, de höll närmare ~50-80km/h på innerstadsgator, inte kul så här på hösten när det är mörkt och vått..

        Laddar in …
  20. davidglobal skriver:
    6 november, 2013 kl. 7:19 f m

    RT @Cyklistbloggen: Det är cyklister eget fel om de dörras http://t.co/R2PihsBldB #cykla

    Laddar in …
  21. olavtorvund skriver:
    6 november, 2013 kl. 7:13 f m

    RT @Cyklistbloggen: Det är cyklister eget fel om de dörras http://t.co/R2PihsBldB #cykla

    Laddar in …
  22. jwolfers skriver:
    6 november, 2013 kl. 7:06 f m

    RT @Cyklistbloggen: Det är cyklister eget fel om de dörras http://t.co/R2PihsBldB #cykla

    Laddar in …
  23. CLW_Everett skriver:
    6 november, 2013 kl. 7:05 f m

    RT @Cyklistbloggen: Det är cyklister eget fel om de dörras http://t.co/R2PihsBldB #cykla

    Laddar in …

Kommentarer är stängda.

Senaste inläggen

  • Flen uppfinner egen sorts väg
  • Tack och på återseende
  • Så var det tänkt…
  • Men hur skulle man cykla?
  • Ytterligare en stolpe…

Arkiv

Arkiv

Meta

  • Logga in
  • Flöde för inlägg
  • Flöde för kommentarer
  • WordPress.org
©2025 Cyklistbloggen | WordPress Theme by Superb WordPress Themes
Manage Cookie Consent
To provide the best experiences, we use technologies like cookies to store and/or access device information. Consenting to these technologies will allow us to process data such as browsing behavior or unique IDs on this site. Not consenting or withdrawing consent, may adversely affect certain features and functions.
Functional Alltid aktiv
The technical storage or access is strictly necessary for the legitimate purpose of enabling the use of a specific service explicitly requested by the subscriber or user, or for the sole purpose of carrying out the transmission of a communication over an electronic communications network.
Preferences
The technical storage or access is necessary for the legitimate purpose of storing preferences that are not requested by the subscriber or user.
Statistics
The technical storage or access that is used exclusively for statistical purposes. The technical storage or access that is used exclusively for anonymous statistical purposes. Without a subpoena, voluntary compliance on the part of your Internet Service Provider, or additional records from a third party, information stored or retrieved for this purpose alone cannot usually be used to identify you.
Marketing
The technical storage or access is required to create user profiles to send advertising, or to track the user on a website or across several websites for similar marketing purposes.
Hantera alternativ Hantera tjänster Hantera {vendor_count}-leverantörer Läs mer om dessa syften
View preferences
{title} {title} {title}
%d