En intressant diskussion började efter Jocke von Scheeles gästbloggsinlägg. Det handlade om att de cykelfält som målas med heldragen vit linje, till exempel på Strömbron, Oxenstiernsgatan eller som nu på Odengatan, egentligen inte är cykelfält, utan vägren. Som jag förstår det betyder det att helt andra regler gäller.
Alvin Lindstam kontaktade Trafikkontoret och och fick svaret att de
”hävdade själva att det var en vägren när jag mailade och frågade. Jag har skickat kompletterande frågor, främst kring vad som gör att det inte räknas som en cykelbana. Men i dagsläget är trafikkontorets inställning att de gjort vägrenar med cykelsymboler i (där det är heldragen linje).”
Ett cykelfält är juridiskt precis som vilken fil som helst. Det betyder till exempel att fordon som ska korsa den, till exempel för att svänga höger, måste lämna företräde. En vägren däremot tar slut i korsningen. Det betyder att cyklister som ska köra över en korsning måste lämna företräde till högersvängande bilar. Eftersom man inte kommer ut från en egen fil, utan kör ut i filen från vägrenen:
En förare har dessutom väjningsplikt mot fordon på en körbana när föraren kommer in på den från en vägren eller från en sådan cykelbana som är en del av vägen. Förordning (2007:101).
(Trafikförordningen 3kap §21)
Som till exempel här på Oxenstiernsgatan. Där kommer jag som cyklist alltså ut från ”vägrenen” och kör in i ett cykelfält. Det betyder att jag kommer ut på vägen och därmed ska jag lämna företräde till de bilar som svänger höger. Hade det däremot varit ett riktigt cykelfält hela vägen hade bilister som svängde höger haft lämna företräde.
Visa större karta
Högerregeln lär ju inte gälla heller. Det vill säga cyklist som kommer ur de här cykelfälten vägrenarna in i en korsning ska lämna företräde åt alla andra i korsningen. Åtminstone som jag förstår det.
Det betyder också att mopeder av klass 1, de som får köra 45km/h ska köra i cykelfältet vägrenen. Igen ur Trafikförordningen:
12 § På väg skall vägrenen användas
1. vid färd med cykel eller moped klass II när cykelbana saknas,
2. vid färd med moped klass I,
3. vid färd med ett fordon som är konstruerat för en hastighet av högst 40 kilometer i timmen eller som inte får föras med högre hastighet än 40 kilometer i timmen, eller
4. av dem som för ett fordon förspänt med dragdjur, rider samt leder eller driver kreatur.
Det är lekstuga med cykelinfrastrukturen.
Någon som reagerat på den ”nymålade” sträckan från Centralstationen ner mot Tegelbacken ( södergående ) på Vasagatan?
Här finns inga vita streck men klar och tydlig röd markering med cykelsymbolen, det står alltid fultaxi där och blockerar.
Men vad gäller där då? Är det bara en rekommendering då eller?
Förut så upphörde ju cykelbanan tvärt och började sedan 10 meter längre ner mitt i gatan, det var rent livsfarligt.
Bra att de har målat i den i alla fall, den där gatan är ju livsfarlig med alla hetsiga fultaxichaufförer som girar på en femöring när man minst anar det.
Ännu bättre vore om det fanns nån slags vakt som höll rent där man ska cykla där. En mosad cyklist mitt utanför centralstationen vore liksom riktigt dålig reklam för Stockholm…
RT @Cyklistbloggen: Cykelfält eller vägren?: http://t.co/eOqQS3M2rS #cykla
Det bästa med dessa heldragna linjer är att man inte får ont i kroppen av att cykla över dem, till skillnad från de helidiotiska farthindren som heter ”cykelfältslinjer”.
Fast man får ju inte cykla över de heldragna…
Eller jag tar tillbaka. Det får man visst;
”…
Trots vad som anges i första stycket
får ett fordon föras över en heldragen kantlinje om det behövs för att
fordonet skall kunna framföras på vägrenen enligt vad som anges i 12 § första stycket. Förordning (2007:101).
12 § På väg skall vägrenen användas
1. vid färd med cykel eller moped klass II när cykelbana saknas,
…”
”En cykelstad i världsklass”
världskass.
Jag tycker inte ni skall vara så ironiska. Att cykla i Stockholm ger inte bara bra kondition. Det skapar intelektuella utmaningar oxå. Tänk på vilka fördelar cyklister kommer att ha gentemot bilisterna…
@Cyklistbloggen Cykelvägren, det var det dummaste. Vilka kan dessa regler av både bilister och cyklister?
RT @Cyklistbloggen: Cykelinfran är en jävla lekstuga. http://t.co/6YQ3DCGMZV #cykla
@Cyklistbloggen Det kunde tydligen bara bli bättre. Nu behöver man vara kvantfysiker för att ha en chans att hålla reda på alla regler ;-(
RT @Cyklistbloggen: Cykelinfran är en jävla lekstuga. http://t.co/6YQ3DCGMZV #cykla
RT @Cyklistbloggen: Cykelfält eller vägren?: http://t.co/eOqQS3M2rS #cykla
Intressant, vägren med skylt stoppförbud är ju inte riktigt samma som cykelfält då.
Cykelfält har alltid stoppförbud (även för cyklar).
Medans LTF stoppförbud ej gäller för (om man är försiktig):
1. vid parkeringsövervakning som avses i lagen (1987:24) om kommunal parkeringsövervakning m.m.,
2. av polis- eller tullpersonal i tjänsteutövning,
3. av personal vid Kustbevakningen i tjänsteutövning,
4. vid yrkesutövning av personal vid Skatteverkets skattebrottsenheter,
5. vid räddningstjänst,
6. vid brådskande yrkesutövning av läkare, sjuksköterska, barnmorska, personal i hemsjukvården eller veterinär,
7. vid transport av sjuka eller rörelsehindrade,
8. vid eftersök av vilt som kan ha skadats vid en viltolycka eller vid andra åtgärder i samband med en sådan olycka,
9. vid transport av frihetsberövade personer eller vid brådskande yrkesutövning av personal inom Kriminalvården, eller
10. av personal vid Säkerhetspolisen när de vidtar en skyddsåtgärd i sådan verksamhet som anges i 2 § andra stycket 2 och 3 förordningen (2002:1050) med instruktion för Säkerhetspolisen.
Väldigt många som får parkera där, om ingen lämplig plats finns i närheten.
I cykelfält är det stoppförbud även för cykel.
Tror jag skrev det i andra stycket.
En trafikgrupp som tror sig undantas är speciellt taxi. (Må gälla dagtid på gator med LTF parkeringsförbud i 30 min i Sthlm kommun). Men det gäller ju ej LTF stoppförbud eller cykelfält bla. (Så vidare det inte är brådskande sjuktransport då kan det vara okej på LTF stoppförbud, men ej på riktiga cykelfält.)
RT @Cyklistbloggen: Cykelinfran är en jävla lekstuga. http://t.co/6YQ3DCGMZV #cykla
RT @Cyklistbloggen: Cykelinfran är en jävla lekstuga. http://t.co/6YQ3DCGMZV #cykla
Det är illa nog att väjningsplikt för cyklister ändras beroende på om det är cykelbana eller cykelfält eller om cykelöverfarten korsar en väg eller om det är strax innan eller efter en rondell.
Om nu TK hittar på ytterligare en variant med vägren som utges för att vara en cykelbana är inte förvirringen total – påkörda cyklister kan missa sin försäkring eftersom de borde väjt för bilist och inte tvärtom!
Helt sjukt! Gör om gör rätt! Cyklister ska upphöjas som ett fordon likvärdigt med bil och högerregel ska gälla i alla korsningar. Då blir varje möte glasklart och tro mig – olyckorna kommer minska.
RT @Cyklistbloggen: Cykelinfran är en jävla lekstuga. http://t.co/6YQ3DCGMZV #cykla
Vad gäller högersvängar:
”26 § En förare får svänga i en vägkorsning endast om det kan ske utan fara eller onödigt hinder för andra som färdas i samma riktning. Särskild uppmärksamhet skall riktas på den bakomvarande trafiken.”
http://www.notisum.se/rnp/sls/lag/19981276.HTM#K3P26
Jag tolkar det som att det gäller även när cykelfält eller vägren upphör som i detta fall.
Det är två lagtexter som står emot varandra. Jag tror i det här fallet att det skulle vara svårt för cyklisten att hävda något alls annat än att hen borde ha stannat själv.
Med ett cykelfält är allt sånt glasklart – kör du rakt fram i markerat cykelfält i en korsning, så ska trafikanter som ska svänga höger lämna företräde.
Jag vet inte om jag håller med med tolkningen.
I väldigt många korsningar här i stan slutar cykelfälten och cykelbanorna innan korsningen för att återupptas efter korsningen, men ändå har svängande fordon väjningsplikt mot dessa. Även i blandtrafik har svängande fordon väjningsplikt mot de som färdas i samma riktning, dvs cykel som kommer på höger sida.
Även om du färdas på cykelöverfart så har högersvängande fordon väjningsplikt…
Har jag misstolkat något?
När det gäller cykelfält och blandtrafik så befinner du dig juridiskt på vägen. Men när du kommer från en vägren så kommer du *in på vägen* och då säger Trf att du ska lämna företräde till trafiken som redan befinner sig på vägen.
Det är det jag tror kan ställa till det.
Hm, jag förstår vad du menar, men jag tror fortfarande på paragraf 26 hehe.
Kan inte nån maila nån å få en tolkning? Har inte tid närmsta dagarna.
Jag brukade göra det förut, men inte sällan fick jag olika svar beroende på vem jag frågade. Jag tror enda sättet att få ett svar är som i Grass-fallet, att det tas i domstol.
Tydlighet är inget som stockholms tk verkar vara intresserade av… fan de kan väl måla lite huggtänder här å var.
Det är ju den enklaste lösningen. Då slipper man allt meck med utformningstolkningar. Funkar tex vid Pelikanslingan vid Slussen i Stockholm, där bilar från höger har huggtänder innan cykelfältet som passerar. Så slipper man diskussion om det var en cykelbana, en cykelöverfart eller ett cykelfält som skulle passeras.
Här (klicka för rätt Streetview): http://goo.gl/maps/lQuKu
Ja, det är ju alltid ett sätt. Skyltning/markering gäller ju över andra regler.
Väjningsplikt borde ju vara enkelt att förstå, men i praktiken så fungerar det ej.
Jag stötte på en arg taxi förare när jag var ute och cyklade. Taxin hade både hajtänder, vägmärke väjningsplikt, med tilläggstavla ”cyklar ifrån båda håll”, ändå så menade taxin att cyklar alltid hade väjningsplikt, oavsett skyltning.
Ett av skälen till att många motorfordonsförare tror att cyklister alltid har väjningsplikt är att det ofta framförs så i till exempel tidningsartiklar. Ofta med ett ”cyklister har nästan alltid väjningsplikt”. Tex skrev Gbgs kommun att cyklister alltid ska lämna företräde i korsningar:
https://www.cyklistbloggen.se/2013/08/galler-inte-hogerregeln-cyklister/
Ja, vid filbyten eller sväng, så har man i princip alltid skyldighet att göra det när det är fritt, ifrån omkörning (cyklar får köra om på höger sida).
Det är dock omkörningsförbud vid fordon som visar att de ska svänga, körriktningsvisare eller hand.
Men många är ju dåliga på att visa att de ska svänga.
Det finns inget omkörningsförbud för fordon som ska svänga höger, var hittar du det?
Om det skulle vara förbud att köra om fordon som ska svänga skulle det bli kaoz!
Tack, såg det nu. Omkörningsförbudet gäller enbart om fordonet framför ska svänga vänster. (Då gäller höger sida för alla).
Då ligger hela ansvaret på den som svänger. Det är även den som blir vållande, när försäkringsbolaget får skadeanmälan.
Cyklistbloggen: Cykelfält eller vägren? http://t.co/tWPP8slZUh @Cyklistbloggen
Detta är så galet. Tanken verkar god men resultatet….
http://t.co/BekJnPFrad
Hela min konversation med Trafikkontoret följer nedan, för den som är intresserad. De är långsamma på att svara, så jag har inte fått de kompletterande svar jag velat ha än.
———————-
Från mig till trafikkontoret@stockholm.se, 17 nov:
———————-
Hej
Jag skickade in en felanmälan via http://www.stockholm.se/felanmalan men fick automatiskt svar att jag inte kunde få återkoppling (det måste för övrigt verkligen åtgärdas, om ni vill att folk ska felanmäla måste de ha möjlighet till information om hur ärendet hanterats).
Jag vill ha information själv, så jag skickar hit i stället.
Det har nyligen målats cykelfält på Odengatan, åtminstone tror jag de ska kallas cykelfält i och med att det är målade körbanor på gatan med cykelsymboler.
Fälten har dock (i alla fall på sträckan mellan Sveavägen och Odenplan) målats med en heldragen linje och inte med den korrekta linjer för cykelfält (M5).
”En cykelfältslinje kan dock inte vara heldragen.” – 4 kap 5 § Vägmärkesförordningen
Bild på fältet jag avser finns här: https://www.facebook.com/photo.php?fbid=10151716382500740&set=gm.643667712350321&type=1
Är de nymålade fälten med heldragna linjer cykelfält?
Om ja, varför har de heldragna linjer? Är det lagligt med hänsyn till Vägmärkesförordningen?
Om nej, vad är det för någonting? Cykelbana? Något annat?
Har jag som cyklist rätt att korsa de heldragna linjerna som avgränsar ”cykelfältet”? Om inte, hur ska jag då göra när jag kommer till lastplatsen och det där (helt lagligt) står en lastbil kant i kant med den målade linjen?
Mvh Alvin Lindstam
———————-
Från noreply@synpunktsportalen.stockholm.se, 21 nov:
———————-
Hej!
Tack för din synpunkt.
Som du riktigt påpekar ska en cykelfältslinje inte vara heldragen. Genom att göra en kantlinje linje har vi egentligen skapat en vägren vilket innebär att detta utrymme ska användas av cykel och moped. Genom att linjen är heldragen får inga andra fordon använda sig av detta utrymme.
Med enbart heldragen linje innebär det inte något förbud mot uppställning varför vi har kompletterat med stoppförbudsmärken (C39).
Syftet med att avgränsa utrymmet för cykel med en heldragen linje är att det ska vara mer fredat från rörlig biltrafik då fordon inte får passera över heldragen linje vilket är möjligt om cykelfältslinje används vilken endast hindrar fordon att stanna och parkera. Utrymmet för att inrymma separerade utrymmen för bilar och cyklar på Odengatan är ganska litet och vi har med hänsyn till att ge cyklarna så bra framkomlighet som möjligt valt att prova denna lösning.
Markeringen med cykelsymboler i ”vägrenen” är mer ett förtydligande av att ytan ska användas av cyklister.
Din notering kring att heldragen linje i anslutning till lastplats skapar problem är korrekt och kommer att justeras, vi kommer föreslå cykelmarkeringslinje 5 m före och efter lastplats för att man ska kunna ta sig förbi fordon som står i lastplatsen. Denna justering kommer antagligen först att genomföras till våren då väderleken nu inte medger målningsarbeten.
Med vänlig hälsning
Elisabet Andersson
Kommunikatör
elisabet.k.andersson@stockholm.se
http://www.stockholm.se
———————-
Från mig till trafikkontoret@stockholm.se, 17 nov:
———————-
Hej
Tack för det lärorika svaret (i vad som verkar ha blivit ”Ärende: SYtr_20131118_1215_001”). Att det kunde vara en vägren hade jag inte kommit på själv.
Visst är det så att det inte bara är cyklister och moped klass 2 som skall använda vägrenen, utan även moped klass 1, ryttare, häst-och-vagn-förare och förare av andra fordon som inte kan eller får köras fortare än 40 km/h?
Skall trafikanter som är skyldiga att använda vägrenen men ej får vara i cykelfälten (jag tänker främst på moped klass 1) växla mellan körbanan (när det är cykelfält) och ”vägrenen” (när linjen blir heldragen) om de kör längs med Odengatan?
Hur kan jag se skillnad på en vägren med en cykelsymbol och en cykelbana som avgränsas med hjälp av en heldragen linje? Hur är det till exempel på Strömbron, är det en cykelbana eller en vägren?
På Tjärhovsgatan finns ju en cykelväg mellan Nytorgsgatan och Renstiernas gata, skiljd från körbanan med samma linje som ni använder här och med samma cykelsymboler. Visst är det en cykelbana och inte en vägren?
Har ni något exempel på andra platser där det som framstår som cykelfält eller cykelbana egentligen är en vägren?
Mvh Alvin Lindstam
Då kan jag komplettera med Oxenstiernsgatan, Skeppsbron och Strömbron. Alla har vägrenspartier.
Hör gärna av dig om du får fortsatt svar!
Nu kom svaret:
Hej!
Ja, det stämmer som du skriver om fordon som ska använda vägrenen.
Ja. Vi förstår att det kan bli en viss otydlighet när cykelsymboler målas i vägrenen som ju får användas av andra. Men cykelsymbolerna har ingen juridisk betydelse utan är till som information till trafikanterna. Det är ett försök att freda cyklister från parkerade bilar, andra fordon som inte får köra i vägrenen etc. Vi har bedömt att fördelarna med lösningen överväger nackdelarna.
Det går inte att kombinera ett stoppförbud med en påbjuden cykelbana – båda innebär att man inte får stanna – vilket gör att det inte går att övervaka för parkeringsvakterna. Längs Odengatan finns ett behov av angöring till entréer och verksamheter vilket gör att det finns risk att fordon olovligen stannar. För att minska antalet överträdelser när markeringen i gatan inte syns under vintern valde vi att använda stoppförbudsskyltar som förhoppningsvis ökar efterlevnaden.
Det här är som vi skrivit till dig ett försök och vi provar på att använda lösningar som vi inte testat tidigare. Vi kommer att följa upp hur det fungerar och göra eventuella justeringar under hand. Då blir dina synpunkter viktiga för oss.
På Strömbron ska det vara en cykelbana. Vi ska se över om det behöver kompletteras med en skylt om att det är en påbjuden cykelbana (skylt D4). Här finns inget angöringsbehov, därför är det en annan lösning.
På Tjärhovsgatan finns en skylt som talar om att det är en påbjuden cykelbana.
I nuläget är det inget som direkt poppar upp men det är möjligt att det finns på flera ställen i staden.
”Det går inte att kombinera ett stoppförbud med en påbjuden cykelbana”
https://maps.google.se/?ll=59.318636,18.065912&spn=0.003854,0.011255&t=h&layer=c&cbll=59.319119,18.065304&panoid=NusCwlKvlcHxa4Xu8DZ7Xw&cbp=12,53.71,,0,5.15&z=17
För att undvika att köra på en trottoarkant så brukar jag cykla någon meter på trottoaren (alltså höger från Bellmansgatan till Hornsgatan). Det är bara här jag cyklar på trottoaren i hela staden.
”cykelsymbolerna har ingen juridisk betydelse utan är till som information till trafikanterna”
Det är beklagligt att bilister nu får lära sig att det är ok att stanna exakt över ett målat cykelmärke. Respekten för riktiga cykelfält / cykelbanor kommer tyvärr knappast att öka med denna nya variant, snarare tvärtom.
Det här är inget annat än tjänstefel. Trafikregler ska vara tydliga, konsekventa och rikstäckande. Det är mycket oroande när enskilda tjänstemän försöker komma på ”kreativa lösningar”. Så det finns inte fastigheter och portar på andra gator? Är Odengatan så speciell att det krävs hittepå-lösningar? Skulle inte tro det!
Ur den nya trafikförordningen
§1:
Den som önskar framföra en cykel skall i varje situation känna oro för att bli påkörd av ett motorfordon och skall aldrig vara säker på om cykeln de framför eller bilen som försöker köra sönder den är det fordon som har väjningsplikt i en given odefinierad situation.
§2: Den som önskar framföra en cykel skall i varje given trafiksituation alltid ha hela trafikförordningen tillgänglig så att de omedelbart skall veta vilka deras skyldigheter är och hur de skall undvika att vara i vägen för andra trafikanter, motrdrivna fordon samt gångtrafikanter.
§3: den som trots dessa förordningar ändå envisas med att framföra en cykel skall omedelbart sluta med detta.
RT @Cyklistbloggen: Cykelinfran är en jävla lekstuga. http://t.co/6YQ3DCGMZV #cykla
Cykelinfran är en jävla lekstuga. http://t.co/6YQ3DCGMZV #cykla
Ytterst förvirrande. En fundering; dessa cykelfält eller cykelbanor som tydligen är väggrenar, finns det blå skyltarna med cyklar på, eller är det bara markering i vägen. Är det skyltningen som avgör om det är en cykelbana?
Målningar med cykel i gatan är en rekommendation att cyklar bör cykla där. Det är inget måste eller förbud för andra.
Om fältet är längst till höger, så måste cyklar förar där. Undantaget omkörning alt väntande vänstersväng i nästa korsning.
@Cyklistbloggen @perankersjo kanske vet mer?