Trafikkontoret har, som en del av satsningen på ökad cykeltrafik, beslutat att det ska anläggas cykelbanor längs Odengatan, mellan Birger Jarlsgatan och Odenplan. Men hur bra är de? Cyklistbloggen cyklar inte så ofta längs Odengatan, därför låter vi lokalbon Jocke von Scheele gästblogga i två inlägg. Del ett hittar du här.
De nya cykelbanorna längs Odengatan är av en typ som lovar gott, utan många av de problem som de idag vanligaste varianterna har. Blev det lyckat längs Odengatan alltså?
Nej, tyvärr faller det hela på en detalj: cykelbanan är upphackad av ett antal lastplatser och sträckor med enbart parkeringsförbud. Eftersom ”parkeringsförbud, men inte stoppförbud” är stockholmska för ”parkeringsplats” står det i princip alltid bilar där, vilket gör att cykelsatsningen inte fungerar alls som det är tänkt, utan snarare tvärtom.
Vad är då problemet med att det är avbrott i cykelbanan här och där? Det är väl bra att det är cykelbana åtminstone vissa sträckor? Njaej, tyvärr funkar det inte så.
Det verkar som om Trafikkontoret resonerat som att man kan värdera en cykelbana i antalet meter sammanlagt. Jag skulle istället säga att det är antalet farliga avbrott i den som är avgörande. Den riskfyllda manövern man som cyklist måste göra är att ”byta fil”, göra en sidoförflyttning och tränga sig in bland bilarna till vänster. Varje sådan är en riskfylld och besvärlig manöver. Både för cyklisten och den bilist som blir ”hindrad” och tvingas släppa in cykeln.
När cykeln väl är ute i bilkörfältet är det i regel frid och fröjd – bilen bakom ser en, alla vet sin plats, ingen har anledning att trängas. Men för varje sådant avbrott i cykelbanan uppstår en potentiellt farlig och konfliktfylld situation, där cyklist och bilist ska se varandra ordentligt och förhandla om plats. Ofta går det bra, men om cyklisten inte är tillräckligt tydlig med sina avsikter, eller bilisten är ouppmärksam eller stressad – då blir det farligt. Därför motverkar en upphackad cykelbana sitt syfte: att göra det säkrare och komfortablare för cyklister, och samtidigt minska störningarna för bilister. Kontentan är att det antagligen är säkrare att plocka bort cykelbanan helt än att ha den upphackad på detta vis.
Skulle man däremot låta cykelbanan löpa obruten hela vägen, så skulle det kunna vara en bra lösning för cykelbanor i Stockholm, utan de nackdelar som de vanligare varianterna dras med. Enkelt uttryckt kan man säga att det går alldeles utmärkt att separera tre trafikslag – motorfordon, cyklister och fotgängare – men vill man även klämma in parkerade bilar så spricker det.
Därför måste de som utformar trafikmiljön släppa på önskemålet att bilar ska kunna stå längs Odengatan. Lastplatser är visserligen nödvändigt i en stad, men det löser man enklast genom att anlägga dessa på tvärgatorna, nära korsningen. Så är det redan på de flesta tvärgator, och där har dessutom de butiker som har stora godsmängder sina varuintag.
Det som återstår att se är om stoppförbudet blir fortsatt respekterat och om snöröjningen fungerar. Hittills är det få som stannar på cykelbanan, men gör man en liten stilstudie kan man iaktta att bilar är flockdjur – ”står det redan bilar där så kan jag också parkera”.
Det innebär att sträckorna som är obrutna oftast är helt rena, men i anslutning till avbrott i cykelbanan, där det står bilar, tenderar man att tulla på cykelbanan. Nedanstående bildserie togs under loppet av en knapp minut. Den första bilen står inte på cykelbanan, men lockar raskt till sig fler…
Förmodligen krävs det, förutom stoppförbud, en aktiv parkeringsövervakning för att inte cykelsatsningen ska elimineras av fulparkerare.
Sammanfattningsvis tror jag att trafikkontoret är något på spåren med denna cykelbana. Dock måste man våga ta steget fullt ut och låta den löpa obruten, utan att spränga in avbrott i form av lastplatser och andra platser där bilar stannar. Bilar som står längs gatan får helt enkelt inte plats på genomfartsgator.
Att lastplatserna avbryter cykelbanan är egentligen helt bizarrt. Till och med cykelfält som bryts av busshpl är bättre. Det är ju inte som med en busshållplats där de som inte vågar köra ut i vägen för att komma runt bussen kan helt enkelt vänta på bussen att köra iväg… man blir så less.
Jag ska maila Tk och klaga. Ju fler som gör det ju bättre, hint!
Bra artikel Jocke, hoppas att någon på Trafikkontoret läser och tar lärdom! Helst skulle man ju vilja ha någon slags fysisk åtgärd á la Köpenhamn som separerar vägbanan med cykelbanan för att undvika fulparkering, men jag tar hellre fem oavbrutna målade stråk än ett dyrare (om man ska anta 80:20 regeln) om man måste prioritera.
RT @Cyklistbloggen: Bitvisa cykelbanor längs Odengatan del 2 http://t.co/xAeiX2xoeH #cykla
Observera att sista bilen gör en förbjuden u-sväng mitt på Odengatan över två heldragna linjer för att slutligen parkera på cykelbanan. Låt mig gissa – bilisten använde inte blinkers heller.
Ser man ett bra ställe att parkera på (dvs där det redan står andra bilar) så får man göra plötsliga u-svängar över heldragna linjer. Så är reglerna.
Är du ironisk nu?
Klart jag är ironisk; den där regeln gäller ju bara stadsjeepar. 😉
mja, just där är det inga heldragna linjer och usväng är tillåten faktiskt – den bilen kan dessutom mycket väl har kommit från sidogatan som ligger i höjd med där den parkerar.
Nja, jag känner till det där (och tack för att du tog dig tid att ta bild och lägga pilar) men jag anser att Jocke tog sina bilder längre ner i backen (vid containern på din bild) och då har bilen gjort förbjuden u-sväng efter skylten – inte innan).
Men det spelar ingen roll om du eller jag har rätt – vi är nog rörande överens om att förbjudna u-svängar förekommer för att fulparkera
Du har helt rätt faktiskt, jag hade för mig att cykelfältet (ahem, vägrenen) började precis där vid t-korsningen, ser nu att det börjar en bit innan.
Oavsett är vi överens 😉
Det blir så uppenbart att syftet med cykelbanor i innerstaden endast har som syfte att hålla cykeltrafiken borta från biltrafiken, för bilisternas skull.
Jo, tyvärr får man den känslan ibland. Man får ändå glädjas över att Trafikkontoret gett upp policyn ”Flytta cyklarna till parallellgator”. Kanske för att de insåg att det inte funkade – cyklisterna tyckte annorlunda…
Det ligger ju inga butiker på sidogatorna… Annars tycker jag att det inte alltid behöver vara dåligt med sidorgator som huvudled för cykel. Om sidogatan är snabbare och bekvämare än huvudgatan så kan det funka. Ta Surbrunnsgatan. Om den skulle ha filtrerad och lugnad biltrafik, samt ha företräde framför korsande gator, skulle den kunna fungera som ett bra alternativ.
Om gatan skulle kännas som en ”huvudled för cykel” så skulle den vara mer naturlig att välja om man bara ska från Birger Jarlsgatan till Odenplan. Som det ser ut nu känns odengatan bättre eftersom den är snabbare.
Helt rätt analys – det är de ständiga avbrotten som är farliga för cyklisten. Skulle man göra på samma sätt för bilister i innerstan? Först två filer, sedan en fil, sedan två filer och så en fil igen. Nej, knappast.
Odengatan från Roslagsgatan till Odenplan är en trång sträcka för alla och med tanke på att det alltid är stopp i backen vid Odenplan (nån jävla naturlag) tänker jag fortsätta att cykla i ”bil”-filen.
Ja, just där, i uppförsbacken, vore det ju som allra mest praktiskt med en egen cykelfil. Jag personligen har inga som helst problem att hänga med i bilarnas tempo på övriga sträckor, men just i den där uppförsbacken har jag svårt att hänga med. Och det finns de som har det ännu tyngre uppför än jag. På samma sätt som långtradare behöver stigfält i långa backar på stora vägar, är det extra viktigt att separera cyklar och bilar där hastigheterna skiljer sig åt mycket. Jag brukar hamna i bussfilen uppför den backen – bussarna hinner inte få upp så hög fart om de stannat vid hållplatsen nere vid Sveavägen. Men det är ju knappast optimalt…
@Cyklistbloggen Bra analys, tack!
RT @Cyklistbloggen: Bitvisa cykelbanor längs Odengatan del 2 http://t.co/xAeiX2xoeH #cykla
På din bild med lastbilen på lastplatsen blir det ju pinsamt tydligt att det här med lastplatser och parkering längs med Odengatan inte ens bara har med cykling att göra. Vägen är ju uppenbarligen för smal för att en lastplats ska få plats utan att alla andra fordon med fler än två hjul ska tvingas in i bussfilen (och det inte så lite heller).
Och det händer inte ibland, utan hela tiden. När jag körde buss där var det andra fordon 20-50 cm in i bussfilen riktigt ofta.
Ja, och som jag även nämner i bildtexten: den (nyanlagda) lastplatsen ligger ca 30 m från en annan lastplats. Och inga butiker med stora godsvolymer ligger längs den sträckan. Förstår inte riktigt tanken bakom…