Jag hade tänkt att försöka få till ett positivt fredagsinlägg, efter allt bloggande om stolpar och oförstående kommunpersonal. Men så cyklade jag hem igår kväll. Det är rätt mörkt så här års även om man har stark framlampa och när jag kom i rimlig fart på cykelbanan längs Strandvägen så plötsligt körde jag in i vad jag trodde var sand eller eller jord. Så här såg det ut i höstmörkret:
Tack och lov var farten inte högre än att jag kunde parera och rulla ut ur den första jordhögen och sedan kan jag säga att jag cyklade oerhört långsamt. Vilket var tur för sedan kom det flera högar.
I dag körde jag samma väg i dagsljus. Så här ser det ut:
Det är alltså uppsamlade löv från träden. Cykelbanan är det vänstra fältet. Det högra är trottoar. På bilden ovan är den största högen, men vägbanan var full av dem:
Jag hade alltså kört in i en av de mindre, de i bakgrunden på bilden ovan. Det var väl tur får man säga.
Now. Det här är alltså kommunens enterprenörer som är ute och städar. När de avslutar för dagen samlar de ihop löven och lägger dem i stora berg mitt i vägbanan. Och där ligger de kvar.
Så här skriver kommunen på sin sida om den ännu osynliga Cykeljouren:
Målsättningen är att göra fler cykelbanor framkomliga året runt. Det innebär att förutom snöröjning så sker även sandsopning, lövsopning och underhåll av materialet i vägbanan. Underhållet av vägbanan genomförs med speciella maskiner. Vi underhåller även belysning.
So, i slutet på oktober 2013 så innebär ”lövsopning” att cykelbanan fylls av lövberg. De sopas inte bort från banan, de stjälps av i den så att de täcker nästan hela fältet. Det är såklart livsfarligt för cyklister, det är inget någon överhuvudtaget ens skulle fundera att göra på en bilväg.
Jag skulle vilja sätta in det här i ett lite större sammanhang:
I somras var det massor av artiklar om undersökningen som MSB gjort, som visar att betydligt fler cyklister skadas än vad man tidigare trott (här är den enda vettiga av dem).
– Vad som är anmärkningsvärt är att det är fler cyklister som blir inlagda på sjukhus än personbilstrafikanter, säger Jan Ifver, statistiker på transportstyrelsen. (Expressen)
Flera av dem försökte knyta den till de poliskontroller som gjorts på Götgatsbackens gågata (här är ett exempel). Tillsammans med det här citatet:
Utredaren Jan Schyllander, som skrev MSB:s rapport, berättar att hög fart och kraftiga inbromsningar är en vanlig orsak till de olyckor som slutar i sjukhusbesök.
så målas bilden av farttokiga memilsmarodörer på dyra cyklar med för många växlar upp och blir till förklaringen till varför cyklister är den trafikantgrupp som skadas mest. Det är deras eget fel.
Now. I beg to differ. Senaste veckan har vi skrivit om hur en cyklist fått beskedet att man inte ska cykla i mörkret, när han försökte påtala det orimliga i att ställa undan två bilar på en dåligt upplyst cykelbana. Vi har skrivit om hur kommunen helst placerar stolpar i cykelbanan eftersom de ju annars blir nerkörda av bilister. Vi har skrivit om hur vägarbetskyltar ställs fel och att avledningar görs som är direkt farliga.
Det är kanske inte så konstigt att det blir del kraftiga inbromsningar i en sådan miljö. Där fasta och rörliga hinder plötsligt dyker upp hela tiden eftersom cyklisters säkerhet hamnar långt ner på listan över prioriteringar. Där cyklisters säkerhet är mindre viktig än plåtskador på bilar. Eller där som igår kväll, där en entreprenör inte stannat och funderat några sekunder i det vettiga i att lägga ett berg av löv mitt i en vägbana.
Kanske ligger en del av förklaringen till MSB’s olycksstatistik där, snarare än att några cyklister kör för fort på en gågata i Stockholm.
Trevlig helg.
EDIT: Här är en kraftig inbromsning till, denna från Jönköping.
I går eftermiddag var cykelbanan OCH gångbanan rensopade och fina. Kan det varit så att ett pågående arbete fick avbrytas av ett bättre eller sämre skäl?
En rimlig åtgärd man kan göra som medcyklist i ett sånt där läge är att stanna cykeln och sparka ut löven så de blir utspridda. Ungefär som när man flyttar bort tillfälliga skyltar, reflexskärmar och annat som är i vägen. Förutom att man får bort lövhögarna så kanske lövsoparentreprenören lär sig att det är meningslöst att sopa ihop löv och lämna på cykelbanan.
Jag funderade faktiskt på det. Men höger var för massiv – när jag passerade i beckmörkret trodde jag det var jord eller sand.
I Rosenlundsparken, cykelbana mellan Ringvägen och Götgatan, så ser det ut så där ca fyra gånger om året. (Plus snövallen som täcker 80% av cykelbanan hela vintern. ) Gräsmattan bredvid cykelbanan städas, då blåser entreprenören ut skräpet, löv, grenar, gräs, på cykelbanan. Sen blir det liggande i veckor. Från andra hållet städas gångvägen, sopas över till cykelbanan…
RT @AndreasDammert: Hej @perankersjo och @UllaHamilton. Detta är intressant läsning för er: http://t.co/41RlzDMcbe Läs detta & övriga länka…
Här kom jag cyklandes, i somras då det var lite ljusare. Det var nog det som räddade mig från att köra rakt in i ett halvt träd och massa buskar som blivit ansade. Bilden är tagen med blixt, med en riktig kamera. (Ej mobilblixt) på sturegatan
Försvann bilderna?
Ja
Testar igen då… Har aldrig lagt upp bilder via disqus förut
Fint med lite natur i staden! 😉
Hej @perankersjo och @UllaHamilton. Detta är intressant läsning för er: http://t.co/41RlzDMcbe Läs detta & övriga länkar i blogg. Vad görs?
Men vad är det för stolpskott som räfsar ut löven på asfalten? Jag menar, även oaktat cyklisters besvär kan det ju inte vara bättre på något vis än att låta det ligga kvar på gräsmattan brevid.
Om man nu inte tänker låta det ligga så länge att gräset under dör då… Aha!
Det finns ingen gräsmatta på Strandvägens allé. Det är enbart sand (fint grus?) på endera sida av gc-gången. Nåt grässtrå kan hitta sig upp, men det verkar inte vara planen.
Jag vill inte vara den som är den, men jag cyklade faktiskt in i en lövhög på en bilväg på en lokalgata (Sofiagatan) på Söder 😉
Det låg förvisso lite högar bredvid i det motriktade cykelfältet också, men i det här fallet hörde jag städbilar surrandes i närheten, undrar om de bara lämnade högarna och åkte vidare eller om de hade tänkt komma tillbaka senare.
Moralen? Eh, dålig entreprenad?
De här högarna ligger fortfarande kvar och ska man göra en jämförelse med storlek relativt fordon så hade en motsvarande hög i bilvägen varit en-en och en halv meter hög och alltså täckt hela bilfältet. Kan tänka mig att någon hade reagerat då…
Du har helt rätt, högen på bilvägen var mindre än de som du visar i din bild, både i absolut or relativ storlek.
Man kan ta med sig en sopborste och borsta bort löven 🙂
Har länge funderat på en sopborste som standardutrustning på hojjen så man kan sopa bort glas och rensa bort vattenpölar som samlas vid dålig avrinning etc… Tragiskt.
Det är ingen dum idé. Arbetshandskar kan också vara bra om man skulle även flytta alla skyltar.
Självlysande färg att spraya på stolpar och en rulle tejpreflex bör man också ha.
Batteridriven vinkelslip är ett måste + hörselkåpa och skyddsglasögon. Sedan är min cykelkorg fullastad.
Tröttsamt!
Råkade också ut för en humörsänkarincident pg.a. entreprenörsslarv i morse. Skulle cykla från Kungsholmen till Vasastan, via Barnängsbron. Följde snällt skyltarna upp på den delade trottoaren/cykelbanan bredvid körbanan när jag cyklade upp på bron. Bron är nyasfalterad och saknar målade linjer/markeringar av cykelfält/gångfält nu, men det var helt tomt på folk, och ytan är cirka 4m bred, så hade det varit nån som gick där hade det inte varit något problem.
När jag skulle av bron fick jag möte (precis bredvid en massa byggbråte), av en man som först höll sig till höger, jag saktade ner (mycket) och svängde åt sidan för att cykla bredvid honom. Då skuttade han åt vänster (så att han hamnade framför mig), varvid jag väjde igen.
Precis när jag cyklade förbi honom fräste han ”du får inte cykla på trottoaren!!!”.
Jag försökte förklara för honom att jag faktiskt cyklade på en cykelbana, att han kunde kolla på skylten på andra sidan bron, men han totalignorerade.
Blir så j-a less! En liten skylt med cykel/gångbana på BÅDA sidor av trottaren/gångbanan hade ju räckt, så hade både han och jag sluppit att få humöret förstört, och vi cyklister skulle slippa att bli beskyllda för att cykla på trottoarer, i alla fall där.
Och i förra numret av Mitt i Kungsholmen var det en tant på insändarsidan som fick sin imbecilla uppmaning till fotgängare att börja gå på cykelbanorna eftersom cyklisterna aldrig cyklar där utan bara på trottoarerna publicerad.
Jag fick f-ö. kryssa mellan fotgängare på cykelbanan i princip hela vägen till Södermalm sen, tur att jag inte reagerar på det på samma sätt som gubben på Barnängsbron.
Det är svårt att göra rätt när man gör fel (eller riskerar att skada sig) till och med när man gör som man ska…
Suck.
Vilken idiot! Den där ”trottoaren” har varit kombinerad GC-väg sen många många år tillbaka (och har saknat linjer i många år också), om man nu ska jävlas så ska man fan ha koll! 😉
Ännu en ledtråd i trottoarcyklingens mysterium – c’est ci n’est pas un trottoar!
Kan man ens gissa hur många arga insändare och kommentarer om trottoarcykling egentligen handlar om att man inte förstått att det är GC det handlar om!
I grund och botten är det idiotiskt att man har renoverat hela bron utan att bygga en fysisk separation mellan gång och cykel…
Suck.
Och man gör det igen över Rålis… bred och fin väg, totalrenoverad från scratch, men nog sjutton ska cykelbanan och gångvägen fortsätta att ligga i samma nivå så att fotgängarna inte vet var de går…
Det omvända gäller också – i många städer ser cykelbanorna i regel ut som trottoarer (eftersom de är trottoarer som bara har skyltats om), varför det är väldigt lätt för gemene cyklist att dra slutsatsen att alla trottoarer är tillåtna att cykla på.
Jag fick en utskällning om trottoarcykling på en Refug! En bit asfalt mellan vägen, en cykelbana och en cykelöverfart. Tantan hade inte större rätt att vara där än jag eftersom hon måste gått över cykelbanan för att ta sig dit, och det fanns övergångsställen över cykelbanan till trottoaren. Men om det finns en cyklist i närheten så måste man skälla.
Hon kanske var svartsjuk att hon inte själv satt på en cykel 😛
@Cyklistbloggen Kontakta @Svevia och fråga. Längs Gamla Tyresövägen är det tvärsom, cykelbanan är sopad med husägarna krattar ut på gångbana
@KristerIsaksson @Cyklistbloggen
Så är det väl alltid.
Kör du omkull så har du kört för fort, inget mer att diskutera.
RT @Cyklistbloggen: Lägg löven i cykelbanan, så kan vi gå hem nu http://t.co/Q3JG1WINJk #cykla
@Cyklistbloggen de över för snöhögarna. #winwin
RT @cykelbloggar: Cyklistbloggen: Lägg löven i cykelbanan, så kan vi gå hem nu http://t.co/8PgVYcOtxB @Cyklistbloggen
@Cyklistbloggen kanske är olika folk som soppor ihop löven och de som sedan tar upp? #cykla
Hål i huvudet är min diagnos på den som fått till arbetsuppgiften att sopa upp löven och sedan placerat dem i cykelbanan. Dessvärre är det tydligen ganska många som kan få denna diagnos. I huset där jag bor är det närmare 90% som lider av samma åkomma, eftersom i princip alla envisas med att kasta ner luddborsten (som man borstar rent torktumlarfiltret med) i hinken där man placerar allt bortborstat ludd. Man kastar alltså ner den (förhoppningsvis) rengjorda borsten tillbaka i skiten man nyss bemödade sig borsta bort. Folk är idioter, dock kan alla följa tydliga instruktioner om de får betalt efter hur väl de följer instruktionerna… så det är vad som behövs här.
Illa, @stockholmsstad – Lägg löven i cykelbanan, så kan vi gå hem nu http://t.co/76WDv4azIj #fb
Sådär tycker jag det ser ut varje höst när löven ska sopas ihop. Stora högar av löv mitt på cykelbanorna kan ligga i flera veckor innan de tas bort om alls…
För ett par år sedan möttes jag av en stor lövhög som täckte hela cykelbanan precis där man skulle upp på cykelbanan från vägen. Det var höga kantstenar på båda sidor av påfarten upp på cykelbanan så jag hade inte så mycket annat val än att plöja igenom lövhögen.
Till saken hör att det hade gjorts fasadrenovering av huset bredvid cykelbanan och i lövhögen doldes även diverse skräp som byggjobbarna hade lämnat kvar på marken. När jag körde igenom lövhögen fastnade därför ett buntband modell större i mönstret på mitt nya fina dubbdäck på bakhjulet och följde med varvet runt för att till sist även fastna i ramen och orsaka en tvärnit. Resultatet blev en stor reva i däcket och ett vint bakhjul.
Rapporterade in detta som ett ersättningsanspråk till Stockholms stad och fick faktiskt rätt även fast det tog ett tag för dem att betala ut pengarna. Fick ersättning för både nytt däck och riktning av mitt bakhjul.
Imponerad av att staden faktiskt tog sitt ansvar den gången, men man kan ju tycka att händelser likt denna skulle leda till högre krav på entreprenörerna.
Hej @UllaHamilton och @perankersjo , har ni någon kommentar kring detta? http://t.co/WvFGsmF2L2 #08pol #urbpol #urbsth #cykelpol #cykling
@Cyklistbloggen Minns ett skadeståndskrav, cyklist skadad pga ihopsopad grushög på Cb, TK avslog. Får räkna med det på Cb var motiveringen.
RT @Cyklistbloggen: Lägg löven i cykelbanan, så kan vi gå hem nu http://t.co/Q3JG1WINJk #cykla
Cyklistbloggen: Lägg löven i cykelbanan, så kan vi gå hem nu http://t.co/8PgVYcOtxB @Cyklistbloggen
RT @Cyklistbloggen: Lägg löven i cykelbanan, så kan vi gå hem nu http://t.co/Q3JG1WINJk #cykla
RT @Cyklistbloggen: Lägg löven i cykelbanan, så kan vi gå hem nu http://t.co/Q3JG1WINJk #cykla
RT @Cyklistbloggen: Lägg löven i cykelbanan, så kan vi gå hem nu http://t.co/Q3JG1WINJk #cykla
RT @Cyklistbloggen: Lägg löven i cykelbanan, så kan vi gå hem nu http://t.co/Q3JG1WINJk #cykla
RT @Cyklistbloggen: Lägg löven i cykelbanan, så kan vi gå hem nu http://t.co/Q3JG1WINJk #cykla