Meny
Cyklistbloggen
  • Hem
  • Om oss
  • Cookie Policy (EU)
Cyklistbloggen

Vajrar och stolpar över cykelbanor i Stockholm

Publicerad den 15 oktober, 201317 januari, 2022

En bilist kör ner en vägstolpe som hamnar på gatan. Polisen och räddningstjänsten lägger den…. på cykelbanan. Ingen bryr sig om att ta bort den eller märka upp den så att den syns i mörker (läs mer hos Cykelpendla Hässelby).
Och igår på Riddarholmen i centrala Stockholm:

vajer

Om någon hade kört på stolpen, eller fällts av de uppspända vajrarna och hamnat på sjukhus, så hade det registrerats som ”singelolycka”. Ungefär det som Vi Bilägare och tidningen Ny Teknik använder som avstamp för att dra slutsatsen att cyklister kör som tokar och det är därför cyklister är med om olyckor.

Två saker som inte har något med varandra att göra överhuvudtaget skedde nämligen i år: Myndigheten för samhällsskydd och beredskap släppte en undersökning och Södermalmspolisen gjorde en poliskontroll på Götgatsbackens gågatsdel. Undersökningen visade att det sker fler cykelolyckor än man tidigare trott och att de flesta är singelolyckor. Poliskontrollen visade att det finns cyklister som cyklar fort på en gågata i Stockholm. I övrigt har de inget med varandra att göra annat än att bägge handlar om cyklister. Men det räckte för den TT-skribent som stod för originaltexten, som publicerades i massor av tidningar. 
Om några cyklister kör för fort på en gågata i Stockholm, så måste alla cykelolyckor vara cyklisternas eget fel. Duh. 

Jan Schyllander, som är utredaren bakom rapporten, menar att höga farter och kraftiga inbromsningar är en vanlig orsak till cykelolyckor.

Det är klart att det kan bli en del kraftiga inbromsningar när det spänns vajrar över cykelbanan. Eller för all del läggs vägstolpar där. Utredningen kommer bland annat fram till att underhållet av cykelinfrastrukturen måste förbättras, men i Ny Teknikartikeln framstår det som att utredaren Jan Schyllanders enda lösning är hårdare hastighetsregler för cyklister:

Dagens regelverk kring cyklisters fortkörning är i princip samma som för bilar. Det kan behöva ses över, enligt honom.
– Det är väl frågan om inte det behöver skärpas, säger han.

Eller hur.
När man framför ett fordon i undermålig infrastruktur så måste man hålla nere hastigheterna och ha goda säkerhetsmarginaler, det är glasklart. Men hur cyklar man med tillräckliga säkerhetsmarginaler i en miljö där det plötsligt kan dyka upp en uppspänd vajer? Vi har skrivit spaltmeter här på bloggen om hur underhållet av cykelvägarna behandlas som någon form av bonus och hur utformningen bidrar till en extremt oförlåtande miljö. Där cyklister skadas eftersom minsta misstag straffas hårt.
Som jag sa till SvD i somras, det krävs mycket av cyklisterna. När det gäller cykelvägar talas det aldrig om ”Dödens väg”.
Och nu börjar det bli mörkt ute. Se upp för hinderbana.

18 svar på ”Vajrar och stolpar över cykelbanor i Stockholm”

  1. Jon Jogensjö skriver:
    16 oktober, 2013 kl. 9:42 f m

    Håller självklart med om att alla farliga och felmärkta avspärrningar/hinder på cykelbanor är ett betydande problem som måste åtgärdas direkt. Förutom de risker det fysiskt utsätter trafikanterna för visar de på ett systemfel i hur myndigheter och verk prioriterar kring cykelinfrastruktur.
    En helt annan sak men som ändå berörs i bloggposten ovan, är de undersökningar som visar att trafikanter i alla trafikslag ofta medvetet väljer otillräckliga säkerhetsmarginaler, och att det är den vanligaste orsaken till olyckor/trafikbrott. Det är givetvis viktigt även för cyklande trafikanter att inse fördelarna att verka för tillräckliga säkerhetsmarginaler oavsett trafikslag.

    Laddar in …
  2. Greijus skriver:
    15 oktober, 2013 kl. 9:46 e m

    RT @Cyklistbloggen: Vajrar och stolpar över cykelbanor i Stockholm. http://t.co/vW3aDt1Peh #cykla

    Laddar in …
  3. jabbasvens skriver:
    15 oktober, 2013 kl. 5:13 e m

    RT @Cyklistbloggen: Vajrar och stolpar över cykelbanor i Stockholm. http://t.co/vW3aDt1Peh #cykla

    Laddar in …
  4. André skriver:
    15 oktober, 2013 kl. 4:33 e m

    Det här stärker min huvudtes vad gäller problemen för cyklingen. Problemet är inte brist på pengar eller att det är svårt att bygga cykelinfrastruktur. Problemet är att myndigheter inte bryr sig. Polisen ser cykelbanor som en plats att dumpa skräp på, lastbilar ser dem som lastkajer, trafikplanerare ser dem som en bra plats att sätta skyltar, gångtrafikanter ser dem som en plats att flanera på. Ingen bryr sig om den nya cykelbanan har en 180 graders sväng i en nerförsbacke eller om ljusen är programmerade så man får rött i varje korsning. Skyltarna och målningen får gärna vara lite fel. Med tur så kanske man kan döda en trädkramande kommunist vegan som utmanar vårt sätt att leva med sin cykel.

    Laddar in …
  5. Magnus_K skriver:
    15 oktober, 2013 kl. 3:52 e m

    @Cyklistbloggen frågan är fortfarande: kan man vara så inkompetent utan illvilligt uppsåt?

    Laddar in …
  6. Kolle skriver:
    15 oktober, 2013 kl. 3:30 e m

    Jodå, singelolyckorna ökar, men bara vi alla ser till att respektera trafikreglerna så ska det nog lösas av sig själv… Följande artikel bekräftar det usla läget när det gäller hur cyklisternas infrastruktur behandlas, att cykla är något som man gör för rekreation och nöje och inte för transport. Alltså är ingen ute och cyklar när det blir mörkt eller kallt. Alltså behöver man inte tänka på reglering kring hur man märker ut byggen, avspärrningar och hinder på cykelbanor. Hade cykeln inte varit ett trafikslag på undantag hade denna cyklist inte behövt möta döden i ett vattenfyllt dike. Mina tankar är med familjen.
    http://www.expressen.se/gt/vannen-stortade-mot-doden-i-bygg-gropen/

    Laddar in …
    1. Magnus H skriver:
      16 oktober, 2013 kl. 8:43 f m

      Cyklisten ifråga cyklade in på (bristfälligt) avspärrat område där man höll på att bygga en väg som ännu inte var öppnad. Låt oss inte överdriva.

      Laddar in …
      1. Christian Gillinger skriver:
        16 oktober, 2013 kl. 9:36 f m

        Det var ingen cykelväg, men vad jag förstår var vägen färdig och hade *därefter* grävts upp. Så frågan är om cyklisten uppfattat att den inte var öppnad, om det nu stämmer att avspärrningarna var bristfälliga.

        Laddar in …
      2. Kolle skriver:
        16 oktober, 2013 kl. 10:15 f m

        Jaha, dåså, klart att man inte ska förvänta sig att behöva spärra av för annat än bilar? Naturligtvis måste man ta med i beräkningarna att det finns trafikanter som färdas på cykel och agera därefter. Trafikmiljön kan och ska anpassas för alla som färdas där och avspärrningar ska naturligtvis göra det klart även för cyklister att man inte kan färdas där. Ingen hade accepterat bristfälliga avspärningar för bilar, varför ska cyklister göra det? Vägen fanns där och var i princip färdig, men hade grävts upp för tillägsarbeten. Det ligger minst sagt i farans riktning att en trafikant, i detta fall på cykel, skulle använda vägen. Då ska den också spärras av ordentligt. Att skuldbelägga cyklisten för att han ’borde’ förstått att det fanns ett 2,5 meter djupt dike tvärs över vägen när han cyklade hjälper ingen.

        Laddar in …
  7. SusannaDorlich skriver:
    15 oktober, 2013 kl. 3:27 e m

    RT @Cyklistbloggen: Vajrar och stolpar över cykelbanor i Stockholm. http://t.co/vW3aDt1Peh #cykla

    Laddar in …
  8. anderski skriver:
    15 oktober, 2013 kl. 3:25 e m

    RT @Cyklistbloggen: Vajrar och stolpar över cykelbanor i Stockholm. http://t.co/vW3aDt1Peh #cykla

    Laddar in …
  9. AndreasD skriver:
    15 oktober, 2013 kl. 2:48 e m

    Åhhhhhh, så rätt. Infran är tyvärr ett skämt men vad som man ytterligare kan gapflabba (primalskri) åt är just det som händer på C-banorna av kommunernas och företagens representanter varje dag – och ingen bryr sig. Senast idag undrade jag varför Sthlms Stad har ställt upp varningsskyltar för ett vägarbete som berör bilvägen – i cykelbanan (Norr Mälarstrand). Cykelbanan skall förutom vara dubbelriktad också tjäna som uppställningsplats för diverse skyltar som inte berör cykelbanan. Något svar får man naturligtvis inte. Detta är otillständigt och bidrar till alla olyckor som cyklister råkar utför.
    Deppigt är bara förnamnet!

    Laddar in …
    1. felix reychman skriver:
      16 oktober, 2013 kl. 12:11 e m

      Gå med i gerillakampanjen och flytta ut skyltarna i gatan!

      Laddar in …
      1. AndreasD skriver:
        16 oktober, 2013 kl. 9:12 e m

        UPDATE: Felanmälde i morse och när jag cyklade hem i eftermiddags så var de utflyttade på själva bilvägen. Kanske gerillafighters men förhoppningsvis kommunen. Bad också om svar på varför sånt händer hela tiden men ännu inte fått svar. Hoppet lever(?).

        Laddar in …
  10. malingus skriver:
    15 oktober, 2013 kl. 2:46 e m

    @Cyklistbloggen Eller gropar i Karlstad 🙁 http://t.co/HEAzjgAjZC

    Laddar in …
  11. cykelbloggar skriver:
    15 oktober, 2013 kl. 2:29 e m

    Cyklistbloggen: Vajrar och stolpar över cykelbanor i Stockholm. http://t.co/SzopJbqcCd @Cyklistbloggen

    Laddar in …
  12. jwolfers skriver:
    15 oktober, 2013 kl. 2:29 e m

    RT @Cyklistbloggen: Vajrar och stolpar över cykelbanor i Stockholm. http://t.co/vW3aDt1Peh #cykla

    Laddar in …
  13. KristerIsaksson skriver:
    15 oktober, 2013 kl. 2:29 e m

    RT @Cyklistbloggen: Vajrar och stolpar över cykelbanor i Stockholm. http://t.co/vW3aDt1Peh #cykla

    Laddar in …

Kommentarer är stängda.

Senaste inläggen

  • Flen uppfinner egen sorts väg
  • Tack och på återseende
  • Så var det tänkt…
  • Men hur skulle man cykla?
  • Ytterligare en stolpe…

Arkiv

Arkiv

Meta

  • Logga in
  • Flöde för inlägg
  • Flöde för kommentarer
  • WordPress.org
©2025 Cyklistbloggen | WordPress Theme by Superb WordPress Themes
Manage Cookie Consent
To provide the best experiences, we use technologies like cookies to store and/or access device information. Consenting to these technologies will allow us to process data such as browsing behavior or unique IDs on this site. Not consenting or withdrawing consent, may adversely affect certain features and functions.
Functional Alltid aktiv
The technical storage or access is strictly necessary for the legitimate purpose of enabling the use of a specific service explicitly requested by the subscriber or user, or for the sole purpose of carrying out the transmission of a communication over an electronic communications network.
Preferences
The technical storage or access is necessary for the legitimate purpose of storing preferences that are not requested by the subscriber or user.
Statistics
The technical storage or access that is used exclusively for statistical purposes. The technical storage or access that is used exclusively for anonymous statistical purposes. Without a subpoena, voluntary compliance on the part of your Internet Service Provider, or additional records from a third party, information stored or retrieved for this purpose alone cannot usually be used to identify you.
Marketing
The technical storage or access is required to create user profiles to send advertising, or to track the user on a website or across several websites for similar marketing purposes.
Hantera alternativ Hantera tjänster Hantera {vendor_count}-leverantörer Läs mer om dessa syften
View preferences
{title} {title} {title}
%d