To provide the best experiences, we use technologies like cookies to store and/or access device information. Consenting to these technologies will allow us to process data such as browsing behavior or unique IDs on this site. Not consenting or withdrawing consent, may adversely affect certain features and functions.
The technical storage or access is strictly necessary for the legitimate purpose of enabling the use of a specific service explicitly requested by the subscriber or user, or for the sole purpose of carrying out the transmission of a communication over an electronic communications network.
The technical storage or access is necessary for the legitimate purpose of storing preferences that are not requested by the subscriber or user.
The technical storage or access that is used exclusively for statistical purposes.
The technical storage or access that is used exclusively for anonymous statistical purposes. Without a subpoena, voluntary compliance on the part of your Internet Service Provider, or additional records from a third party, information stored or retrieved for this purpose alone cannot usually be used to identify you.
The technical storage or access is required to create user profiles to send advertising, or to track the user on a website or across several websites for similar marketing purposes.
Till Lunds kommuns försvar så är min erfarenhet från studietiden där att det fungerar riktigt bra med cykling. Bra och tydlig skyltning, bra med utrymme för cykelbanorna och konsekvent planering som inte tvingar cyklisterna att vara på helspänn hela tiden. Till och med stora köpcentrum utanför stan har bra cykelinfrastruktur trots att bilen brukar vara norm i dessa fall.
Detta sagt med stolpen i gott mminedock.
Med risk för att alltid vara kärringen mot strömmen, men Lunds central är ju en trafikinfarkt av klass. Och när man ska cykla bort från stationen mot universitetet på gatan som går framför biblioteket skall man möta alla bussar på väg mot stationen. inte sällan lägger de sig bredvid varandra och tvingar upp en från cykelbanan upp på den 1 meter breda trottoaren. Lund är en cykelstad i den meningen att många cyklar, men inte i den meningen att infrastrukturen är nåt vidare.
Se t.ex. Detaljplan för spårväg Clemenstorget-Bredgatan, http://www.lund.se/Medborgare/Bygga-bo–miljo/Samhallsplanering-klimat-och-miljo/Planer-pa-gang/Lund/ eller http://www.mynewsdesk.com/se/lund/images/spaarvaeg-lund-c-ess-visionsbild-spaarvagnar-i-s-t-laurentiigatan-186406
Ja, kanske det blir bättre i framtiden. Men är det något som kännetecknar byggandet av cykelbanor i Sverige är det att det finns så mycket tjusiga i planer som i slutändan blir till intet.
Jag tycker snarare att det som kännetecknar cykelbanebyggandet i Sverige är att det finns så många dåliga planer som förverkligas…
Tänk vad man hade sparat i kostnader och lidande om man tänkt till innan och satt stolpen på rätt plats från början.
Problemet fanns inte innan hållplatskuren kom dit. Då cyklade man rakt fram och passerade på behörigt avstånd vänster om stolpen.
Felet är den svenska trafikplaneringens ovilja att betrakta cyklar som fordon (som de ju är, i lagens mening) och inte som ett specialfall av fotgängare (”oskyddade trafikanter”, som det ju heter i trafikplaneringen). Hade cykeln varit ett fordon även i trafikplaneringen så hade lösningen vid busshållplats sett ut så här: http://goo.gl/maps/KZ1ki (Vanlöse station, Köpenhamn)
Då hade TrF 3 kap. 58 § (ständigt dessa paragrafer 58 och 59!), sista meningen, trätt in, en trafikregel som vi alla fick lära oss i körkortsutbildningen men som jag inte begrep förrän jag körde bil i Dresden och insåg att min färdväg gick mellan spårvagnen (som ju stannade till vänster, mitt i gatan) och hållplatsen (som låg till höger, på trottoaren). Självklart måste man stanna och släppa fram de på- och avstigande!
I den svenska trafikplaneringen ser det snarare ut så här:
1. Säkra biltrafikens fria framfart genom att lägga busshållplatsen i en ficka till höger.
2. Led gångtrafikanterna (inklusive de gångtrafikanter som envisas med att förflytta sig med hjälp av en pedal- och hjulförsedd mekanisk konstruktion) bakom hållplatsen så att de inte ska behöva komma i konflikt med de på- och avstigande.
Men om man gör så här, då? http://goo.gl/maps/oBHDx (Dalbyvägen, Lund)
Cyklisterna kör förvisso förbi till höger om bussen, men är detta en ”hållplats utan refug” i lagens mening? Räknas de fyra plattraderna där stolpen står som en refug? Är cyklisterna skyldiga att släppa fram bussresenärerna?
Just vid den här hållplatsen uppstår dock aldrig problemet, för den har ytterst få på- och avstigande.
(Någon som vet, förresten, hur motsvarande regler – och cyklisternas efterlevnad av dem! – ser ut i Danmark?)
RT @Cyklistbloggen: Stolpen i Lund flyttad: http://t.co/uyC1szvmeJ #cykla
Lysande (!). Men det kanske det även hade varit intressant att jämföra med hur det såg ut innan väderskyddet ställdes dit?
RT @Cyklistbloggen: Stolpen i Lund flyttad: http://t.co/uyC1szvmeJ #cykla
Kommer tänka på uttrycket ”stolpe ut”. Kan ju appliceras både på hur det går när Håkan Lockby tänker och flytten av stolpen.
Cyklistbloggen: Stolpen i Lund flyttad http://t.co/AH9LsPxZcb @Cyklistbloggen