Meny
Cyklistbloggen
  • Hem
  • Om oss
  • Cookie Policy (EU)
Cyklistbloggen

Stockholm har dålig koll på sina skyltar

Publicerad den 2 oktober, 201322 december, 2021

Så här ser det ut längs Gamla Tyresövägen i Stockholm:
http://youtu.be/HBq-fOWCVpE
Som genom magi byter cykel- och gångbana plötsligt plats. Vem bryr sig. Bara man visar hänsyn så går allt toppen.
Det här är Arsenalsgatan mitt i Stockholms city. Det är gatan som har vackra kopparinläggningar för att markera cykelbanan, en plats där utseende har gått mil framför funktion eftersom de visserligen är fina, men också oerhört diskreta:
IMG_5973 minskad

Så här ser det ut när man cyklar från Raoul Wallenbergs torg (det med muren, ni minns) upp mot Kungsträdgården:
IMG_5974 minskad
Titta på skylten. Den heter ”Påbjuden cykelbana” och betyder att här ska cyklar (och mopeder klass 2) ta sig fram i två riktningar. Det är inte en trottoar, den ligger på bägge sidor om cykelbanan och är rätt stor.
Men kommer man från andra hållet så hepp, då är exakt samma väg plötsligt inte längre en cykelbana:
IMG_5971 liten

Då är det plötsligt en gång– och cykelbana. I båda riktningar. Kom ihåg cyklister, ni är fordon. Eller fotgängare. Eller, spela roll, vi hade slut på skyltar. Cyklister ska inte köra så fort ändå, så om de bara anpassar sig så går det jättebra alltid.
Och jag tänker att när vi nu ska satsa på ”Promenadstaden” är det här något man kan göra mer, lära sig av hur cykelinfrastrukturen så framgångsrikt planerats.
Till exempel är det rätt trångt för gående på Skeppsbron. Man skulle ju kunna skylta gågata i ena riktningen av 50-vägen. Götgatan också, kunde vara gågata från ena hållet och 50-väg från andra. Om bara alla trafikanter visar lite hänsyn så kommer det lösa sig alldeles utmärkt. Och så billigt det blir.
Sen är frågan hur man gör här (Tipstack till @velonoir): Det här är Arenaleden som invigdes med måttlig pompa och ståt av trafikborgarrådet Ulla Hamilton för några veckor sedan. Den går mellan Tele2Arena hela vägen till Medborgarplatsen. Hela vägen? Nej, en liten bit mellan Skanstullsbron och Ringvägen är….. påbjuden gångbana. Alltså inte ”Påbjuden gång- och cykelbana” som på Arsenalsgatan. På gångbana får man inte cykla alls. Men, hey! Sträckan heter inte ”led” för inte. Led cykeln.
Skanstullsbron liten

Joråsatt. Cykla lugnt.

31 svar på ”Stockholm har dålig koll på sina skyltar”

  1. Uffe skriver:
    31 augusti, 2015 kl. 2:20 e m

    Och märkligt nog tar Stockholm bort fungerande märkning i västerort!?
    https://twitter.com/erikssou/status/636446308094619648
    Svaret:
    Stockholms stad ‏@StockholmsStad Aug 26View translation
    @erikssou Hej! Tidigare har cykelsymboler legat väldigt tätt. Nya symboler ska inte målas lika tätt och under sommaren har flera symboler tagits bort, främst i västerort. Flera metoder har testats, både för att ta bort markeringar men också för att nya inte ska ”stansa” lika högt.

    Laddar in …
  2. Aliide skriver:
    10 oktober, 2014 kl. 7:49 e m

    Folk verkar anse att folk kör för fort, men vad är för fort? Vilken hastighet ska man hålla för att gångtrafikanter, hundar, andra cyklister att man ska hålla?
    Lite skönt att jag pendlar på en rätt lågtrafikerad väg och kan hålla valfri hastighet. Största problemet är den därav är lågt prioriterad vad gäller underlaget, såväl barmark som snöröjning. Barmark riskerar man potthål och breda sprickor, vintertid, ja vad ska man säga?

    Laddar in …
  3. sprakmonstret skriver:
    3 oktober, 2013 kl. 12:19 e m

    RT @CLW_Everett: Därför hatar andra trafikanter cyklister… http://t.co/9yyuzpr9ho #cykla

    Laddar in …
  4. CLW_Everett skriver:
    3 oktober, 2013 kl. 12:10 e m

    Därför hatar andra trafikanter cyklister… http://t.co/9yyuzpr9ho #cykla

    Laddar in …
  5. Ms_Xx skriver:
    3 oktober, 2013 kl. 10:47 f m

    Börjar förstå var alla trottoarcyklare cyklar. På cykelbanor. Skyltade som gångbanor från andra hållet.
    Men vi får väl helt enkelt lära oss att följa reglerna bättre och visa mer hänsyn så är alla problem lösta, eller?
    Trött…

    Laddar in …
  6. Pär N skriver:
    3 oktober, 2013 kl. 10:19 f m

    Det slarvas med skyltar och målning även i Göteborg. Ett aktuellt exempel: http://gbgcyklaren.com/2013/october/bilder-kanaltorgsgatan-del-6-stolpen-mitt-i-cykelbanan.html

    Laddar in …
  7. Markus skriver:
    2 oktober, 2013 kl. 10:00 e m

    Färögatan, Kista. Gubbarna på gatukontoret fick väl med sig två likadana skyltar när de skulle montera. Sen sket de i att det blev fel från ena hållet.

    Laddar in …
  8. Cyklistbloggen skriver:
    2 oktober, 2013 kl. 7:44 e m

    @GunHedvall För inte ens den del som är uppmärkt som cykelbana, är uppmärkt som cykelbana… http://t.co/SmBz4v9tPF @StockholmsStad

    Laddar in …
  9. Nils Calmsund skriver:
    2 oktober, 2013 kl. 6:10 e m

    Äsch, ska du hålla på att fota å blogga om sånt här har du jobb för resten av livet… 😉

    Laddar in …
  10. Jonatan skriver:
    2 oktober, 2013 kl. 5:37 e m

    Här i Farsta är man åtminstone konsekvent när man skyltar. Skyltar för påbjudna gång- och cykelbanor från båda hållen. Man är också konsekvent med att inte måla ut några linjer som delar upp banan 🙂
    https://maps.google.se/maps?hl=sv&ll=59.244903,18.107354&spn=0.002206,0.016512&t=m&z=17&layer=c&cbll=59.244903,18.107354&panoid=8JRjk6h6ODduRbZv_aUTqw&cbp=11,109.27,,0,5.87
    https://maps.google.se/maps?hl=sv&ll=59.247178,18.104492&spn=0.002205,0.016512&t=m&z=17&layer=c&cbll=59.247178,18.104489&panoid=3cw0mFyvM8_mrnPAZtMunw&cbp=11,153.47,,1,4.74

    Laddar in …
  11. ekstromenator skriver:
    2 oktober, 2013 kl. 4:50 e m

    RT @Cyklistbloggen: Stockholm har dålig koll på sina skyltar #cykla ping @stockholmsstad
    … http://t.co/7maxweOgo9

    Laddar in …
  12. erikssou skriver:
    2 oktober, 2013 kl. 4:39 e m

    RT @cykelbloggar: Cyklistbloggen: Stockholm har dålig koll på sina skyltar http://t.co/ddcUqP8rJ5 @Cyklistbloggen

    Laddar in …
  13. cykelbloggar skriver:
    2 oktober, 2013 kl. 3:36 e m

    Cyklistbloggen: Stockholm har dålig koll på sina skyltar http://t.co/ddcUqP8rJ5 @Cyklistbloggen

    Laddar in …
  14. Greijus skriver:
    2 oktober, 2013 kl. 3:35 e m

    RT @Cyklistbloggen: Stockholm har dålig koll på sina skyltar #cykla ping @stockholmsstad
    … http://t.co/7maxweOgo9

    Laddar in …
  15. Nils Weinander skriver:
    2 oktober, 2013 kl. 2:57 e m

    På Arsenalsgatan får man dessutom nästan alltid trängas med bilar som kör i cykelbanan (taxi och transporter till auktionsfirmorna).

    Laddar in …
    1. Dmitri F. skriver:
      2 oktober, 2013 kl. 3:49 e m

      Frågan är om det verkligen är en cykelbana, den delen av gatan är ju markerad som gågata (alltså inte påbjuden gångväg eller cykelväg, utan just, gågata som Götgatan) 😉
      Kan man juridiskt dra en ”äkta” cykelbana på en gågata? Det är frågan!

      Laddar in …
      1. Christian Gillinger skriver:
        2 oktober, 2013 kl. 7:04 e m

        Japp. Det är gågata från torget till den där skylten. Men markerat som cykelbana i vägen med kopparcykelmyror.
        Fattas bara en motorvägskylt och kanske en 70-skylt för att göra vägen komplett.

        Laddar in …
        1. Dmitri F. skriver:
          2 oktober, 2013 kl. 7:06 e m

          Jaaa! Motorvägsskylt FTW 🙂

          Laddar in …
          1. Christian Gillinger skriver:
            2 oktober, 2013 kl. 7:15 e m

            Ser nu när jag tittar under skylten att det sitter en liten röd cykel där… Herrejävlar. Hittar de bara på, eller är det Trafikkontoret som trollar cyklisterna?
            De måste ju sitta och skratta som tokar på kontoret åt alla fotgängare och cyklister.

            Laddar in …
          2. Magnus Ström skriver:
            27 december, 2013 kl. 6:31 e m

            Men det där är väl Svenska Cykelfrämjandets skylt för Kustlinjen? Som går Öregrund–Stockholm–Västervik. Sägs ha ”Mycket tydlig skyltning (röda skyltar)”. Enligt den karta som jag hittar på nätet så går den dock inte på Arsenalsgatan utan mellan Grand Hotel och Nationalmuseum – eller har den fått ny dragning ? Eller kan det vara en annan Cykelled? På Cykelreseplaneraren http://cykla.stockholm.se/ finns det en klar markering att det är cykelväg där…Men dom har ju inte markerat cykelfälten utmed Kungsträdgården på Hamngatan heller…

            Laddar in …
      2. Nils Weinander skriver:
        3 oktober, 2013 kl. 3:10 e m

        Bilarnas frekventa närvaro känns ju inte direkt bättre om dt är gångbana…

        Laddar in …
  16. Dmitri F. skriver:
    2 oktober, 2013 kl. 2:39 e m

    haha, den sista var ju klockren.
    Vad gäller Arsenalgatan så är väl skyltningen dess minsta problem. Snarare måste man hela tiden vara orolig att fastna med däcket i groparna mellan plattorna eller de idiotiska stenarna som ligger mellan de två plattbelagda banorna…
    Dessutom är ju sträckan mellan Raoul Wallenbergstorg och skylten ”påbjuden cykelbana”, den på bild 2, en Gågata (men det finns ändå cykelmyror på marken…eh?)…
    Visa lite hänsyn vetja, ändå är ingen någonsin imponerad, vi kanske borde riva lite hus…

    Laddar in …
    1. Jonatan skriver:
      2 oktober, 2013 kl. 5:24 e m

      Just de cykelmyrorna har jag jag också undrat över. Extra roligt blir det om man läser vad trafikverket skriver på
      http://www.trafikverket.se/TrvSeFiler/Foretag/Bygga_och_underhalla/Vag/Vagutformning/Dokument_vag_och_gatuutformning/Vagar_och_gators_utformning/Vagmarken/14_utmarkning_av_fartdampandea_atgarder.pdf
      Särskilt stycket ”Vägmarkeringar ska vara vita eller gula med vissa geometriska former och placeringar för att vara juridiskt giltiga enligt VMF. Detta innebär att vägmarkeringar inte juridiskt kan ersättas med skilda ytmaterial…”

      Laddar in …
  17. Jens skriver:
    2 oktober, 2013 kl. 2:39 e m

    Och vid 0:27 blir allting plötsligt cykelbana. Hela rasket slutar sen i mötande biltrafik. https://pbs.twimg.com/media/BUNKnFNCYAAbKXk.jpg

    Laddar in …
    1. Dmitri F. skriver:
      2 oktober, 2013 kl. 7:07 e m

      Usch för den.

      Laddar in …
    2. Christian Gillinger skriver:
      5 oktober, 2013 kl. 7:39 f m

      Tänkte lägga in den i ett blogginlägg, ok? Vem ska jag fotocredda?

      Laddar in …
  18. jwolfers skriver:
    2 oktober, 2013 kl. 2:18 e m

    RT @Cyklistbloggen: Stockholm har dålig koll på sina skyltar #cykla ping @stockholmsstad
    … http://t.co/7maxweOgo9

    Laddar in …
  19. Guest skriver:
    2 oktober, 2013 kl. 2:18 e m

    Nu tycker jag inte att du ska vara så där kinkig. I filmen längst upp syns det tydligt två små luckor i l injen (0:09 och 0:22) där du som cyklist bara kan svänga över. 😉

    Laddar in …
  20. CyklaHasselby skriver:
    2 oktober, 2013 kl. 2:17 e m

    @Cyklistbloggen Finns samma exempel mot Västerort också. Tex motorleden har cykelförbjudet i bara ena färdriktningen här och där.

    Laddar in …
  21. Jon Jogensjö skriver:
    2 oktober, 2013 kl. 2:15 e m

    Finns många exempel mot Västerort. Bilvägen är här och där förbjuden för cykling, men bara i ena färdriktningen.

    Laddar in …
    1. Christian Gillinger skriver:
      2 oktober, 2013 kl. 2:31 e m

      Fota gärna och lägg upp här i kommentarsfältet!

      Laddar in …

Kommentarer är stängda.

Senaste inläggen

  • Flen uppfinner egen sorts väg
  • Tack och på återseende
  • Så var det tänkt…
  • Men hur skulle man cykla?
  • Ytterligare en stolpe…

Arkiv

Arkiv

Meta

  • Logga in
  • Flöde för inlägg
  • Flöde för kommentarer
  • WordPress.org
©2025 Cyklistbloggen | WordPress Theme by Superb WordPress Themes
Manage Cookie Consent
To provide the best experiences, we use technologies like cookies to store and/or access device information. Consenting to these technologies will allow us to process data such as browsing behavior or unique IDs on this site. Not consenting or withdrawing consent, may adversely affect certain features and functions.
Functional Alltid aktiv
The technical storage or access is strictly necessary for the legitimate purpose of enabling the use of a specific service explicitly requested by the subscriber or user, or for the sole purpose of carrying out the transmission of a communication over an electronic communications network.
Preferences
The technical storage or access is necessary for the legitimate purpose of storing preferences that are not requested by the subscriber or user.
Statistics
The technical storage or access that is used exclusively for statistical purposes. The technical storage or access that is used exclusively for anonymous statistical purposes. Without a subpoena, voluntary compliance on the part of your Internet Service Provider, or additional records from a third party, information stored or retrieved for this purpose alone cannot usually be used to identify you.
Marketing
The technical storage or access is required to create user profiles to send advertising, or to track the user on a website or across several websites for similar marketing purposes.
Hantera alternativ Hantera tjänster Hantera {vendor_count}-leverantörer Läs mer om dessa syften
View preferences
{title} {title} {title}
%d