I går cyklade jag längs Strandvägen i Stockholm. Såg en familj på väg över och saktade in för att släppa över dem vid övergångsstället. Kollade i backspegeln och såg bara en kvinna med korg på styret bakom mig – hon saktade också in. Samtidigt som jag och kvinnan bakom mig saktade in vinkade jag till familjen så att de skulle förstå att jag tänkte stanna och släppa förbi dem.
Då kommer den här raketen farande i så hög fart att han tvingades sladdstanna.
Vi skrev tidigare en uppmaning till alla medcyklister att respektera zebralagen och stanna vid övergångsställen. Till det skulle jag vilja tillägga att respektera att cyklister framför dig valt att följa lagen och stanna. Kör inte om – det är till och med förbjudet, Trafikförordningen, 3kap 40 §:
Fordon eller spårvagnar får inte köras om strax före eller på ett obevakat övergångsställe eller en obevakad cykelöverfart.
Cykeln är ett fordon. Och barn, som det i videon ovan, är mjuka.
Men han stannar ju trots allt, ofta ser man ännu värre exempel där folk bara bränner på. Felet är främst att han inte har tillräcklig uppmärksamhet framåt i förhållande till hastigheten.
Visst, men det var på håret. Hur kändes det för familjen som var i vägen?
RT @Cyklistbloggen: Stanna. Vid. Övergångsställen: http://t.co/mnIHVrum3H #cykla
RT @cykelbloggar: Cyklistbloggen: Stanna. Vid. Övergångsställen http://t.co/vbKABHAfV5 @Cyklistbloggen
Dags att börja använda stopphanden?
Har testat det också. Skillnaden mellan stopphanden och vinkaframhanden är rätt liten, men bägge ger ungefär samma bleka resultat. Folk uppfattar att jag stannar. Problemet är att de inte uppfattar att de också borde stanna.
Problemet med att använda handen som stopptecken är att man minskar bromskraften ordentligt om man inte har fotbroms.
RT @Cyklistbloggen: Stanna. Vid. Övergångsställen: http://t.co/mnIHVrum3H #cykla
RT @Cyklistbloggen: Stanna. Vid. Övergångsställen: http://t.co/mnIHVrum3H #cykla
Och ingen hjälm hade han heller.
(Avdelningen för ovidkommande kommentarer.)
Däremot ryggsäck. Mina (ovetenskapliga) observationer säger mig att ryggsäckscyklistet fulcyklar i större utsträckning än andra.
Har tyvärr ingen filmkamera på cykeln så jag kan klippa ihop något som stödjer min tes. Men ändå: vilka cyklar oftast mot rött?
1. Ryggsäckcyklister
2. Cyklister utan packning
3. Cykelkorgscyklister
Haha men min motfråga blir då, vilken typ av packningsmedium har de som generellt stannar vid övergångsställen och rödljus? Själv har jag både ryggsäck när jag cyklar och stannar vid övergångställe och trafikljus så jag kanske representerar en minoritet bland oss ryggsäckscyklister? 🙂
Jag cyklar en del med ryggsäck och jag tycker egentligen inte det är så konstigt att man undviker många stopp när man har en tung ryggsäck. Det är mycket jobbigare att stanna och komma igång igen, exempelvis om man har nåt tungt åbäke i ryggsäcken som stöter till en i ryggen vid varje inbromsning. Inte för att detta på nåt sätt försvarar rödljuskörning, men jag tror du har rätt i att man är mer motiverad att ta sig fram ”smidigt” med last på ryggen.
Sätt den på pakethållaren istället – så sitter den fast, ger inga knuffar och du får ned tyngdpunkten så du får bättre balans.
Dessutom skymmer du inte sikten för andra cyklister – det är ofta hopplöst att försöka köra om en lång ryggsäckscyklist – man ser inte ett dugg av vägen framför… .
Sätt den INTE på pakethållaren! Jag har mer än en gång med hjärtat i halsgropen lyckats väja för ryggsäckar som i ett gupp lossat från pakethållaren. Varför heter det ryggsäck tror du? Skaffa packväska om det ska vara nödvändigt att transportera så mycket. Själv har jag kläder, dator, mobil, nycklar mm i en ganska liten datorväska, det räcker!
Självklart sätter man packningen på pakethållaren – varför heter det pakethållare tror du? 😉
Ryggsäcken tar man av när man sätter sig på cykeln, när man går in på tunnelbanan eller bussen och överhuvudtaget när andra människor kan tänkas störas av den. Hänsyn kallas det. Hänsyn innebär naturligtvis också att man sätter fast ryggan så den inte åker av cykeln och vållar förtret för andra cyklister
* * *
Bra för dig att du är så liten och nätt att alla dina ombyteskläder och handduk, schampo mm ryms i en datorväska. Men blir inte skjortan och kostymen i alla fall LITE skrynkliga av att pressas ned i en så liten väska?
Jag antar att denna magiska lilla datorväska också rymmer din matlåda, innebandyklubban, kläderna för aktiviteten efter jobbet, de matvaror du handlar på vägen hem från jobbet, dina låneböcker till och från biblioteket, dina rapporter som du ska läsa… Och naturligtvis dina dansskor och ombyte när du går på dans, liksom din matsäck när du går ut i svampskogen. 🙂
Packväska är smart på cykelsemester, men otympligt så fort man behöver lämna cykeln ett lite längre tag. Man går inte gärna ut och plockar blåbär med packväska. Man kan gå och handla med packväska, men det är smidigare med ryggsäck, samma på externa möten, på fältturer, på biblioteket, på tåget, på flyget… Varför köpa två väskor och slösa med världens resurser när man klarar sig med en?
Med detta sagt – vill någon hellre ha packväskor så använd naturligtvis det – men ta helst av ryggan när ni cyklar.
Själv använder jag cykelväska för datorer, låneböcker och allt annat. Matkassar ställer jag i barnstolen och spänner fast med säkerhetsbältet. Funkar alldeles lysande.
haha, du e rolig du. Vi säger att det är ett skämt och går vidare med våra liv.
Jag skämtar inte. Som knight22 skriver kan tung ryggsäck minska benägenhet att stanna. Dessutom: ryggsäckscyklister har lätta cyklar med många växlar och vill leka cykelbud från NY.
Cykelkorgscyklister (jag är en sådan) cyklar mer bekvämt och har inte lika bråttom. Dessutom är vi mer välklädda och vill komma fram fräscha och utnyttjar inte vår pendling som träningspass.
Visst finns det ryggsäckscyklister som stannar och cykelkorgscyklister som struntar i rött – men rent generellt vet du att jag har rätt. Nästa år hoppas jag därför att de delar ut cykelkorgar till alla som tack för att vi cyklar 🙂
Vet inte riktigt om jag köper det. Har cyklat i 5 år med ryggsäck och nyligen satt pakethållare på min lätta-fixie, så nu kör jag med packväska.
Med ryggsäck fick man svettig rygg, ont i densamma och dessutom vobblade även den bästa ryggsäcken runt när man cyklade för snabbt.
Däremot så tycker jag att det känns tyngre att cykla med packväska, och dessutom har man inte riktigt samma frihet att manövrera cykeln.
Så visst, korg eller pakethållare är najs om man vill slippa ryggsvett, men att det skulle vara någon skillnad på huruvida man vill stanna eller inte köper jag inte.
Jag ser fler korg-cyklister cykla mot rött varje dag än fakengers eller memils. Det är ju rätt självklart att man inte vill stoppa sin 30kgs pansarcykel, just för att undvika att bli svettig.
Hen som leker fakenger skiter väl i lite svett och i tack vare sin ryggsäck kan troligtvis manövrera runt fotgängarna utan att påverka framkomligheten.
Det här kan vara nästan lika dumt som när någon motorjournalist ställde sig vid ett rödljus och räknade cyklister.
Min erfarenhet är precis den motsatta, nämligen att de med snabba tuffa cyklar, lycra och ryggsäck är de som följer lagen bäst, även om de cyklar fortast. Min erfarenhet är att de som struntar i regler är folk i ”vanliga” kläder, på skruttiga cyklar, som ser att cykla mindre än 3 km.
Min erfarenhet är långt ifrån vetenskaplig, och antagligen inte sann. Det viktiga är att den är motsatt din, vilket innebär att varken du eller jag kan påstå oss hålla någon sanning.
Hur sorterar man då som jag som har en ryggsäck i cykelkorgen, HATAR att cykla med ryggsäck på, så den lägger jag i cykelkorgen. 😉
Enkelt! Du är en cykelkorgscyklist som gillar att cykla bekvämt och har större benägenhet att stanna för rött 🙂
I sommar ska jag bevisa min tes genom att filma flera rödljus. Vilka stannar och vilka stannar inte.
@Cyklistbloggen om det fanns herrgårmanskyltar så skulle vi se övergångsställen på långt håll. Och på vintern.
Cyklistbloggen: Stanna. Vid. Övergångsställen http://t.co/vbKABHAfV5 @Cyklistbloggen
Det är naturligtvis raketens fel, men, man ska aldrig vinka på folk så de börjar gå ut på övergångsställen. Då invaggas de i falsk trygghet. Detta fick jag lära mig när jag tog körkort för 20 år sen.
Det där får vi alla lära oss när vi tar körkort men jag vinkar ändå från både bilsäte, cykelsadel eller trottoar. Kommunikationen går fortare än om jag bara ler.
Jag cyklar ofta bland bilar i Stockholms innerstad (när det inte finns C / F / GC) och jag vågar påstå att alla uppskattar att jag vinkar fram dem (jag rullar sakta och vinkar fram i tid), då slipper både jag och gångtrafikanter stanna).
När jag närmar mig bussar bakifrån (rullande) har jag koll på blinkers. Börjar bussen blinka innan en meter bromsar jag och vinkar jag fram bussen. Annars ökar jag takten och bussen får vänta på mig eftersom bussen satte på blinkers för sent. Bara en gång har buss försökt köra ut när jag är jämsides men en ordentlig klapp på bussen så stannade bussen (och fick en utskällning).
Alltså: mer framvinkningar om du frågar mig.
Håller med, vinka och le underlättar för alla. Släpper också gärna fram kollektivtrafiken.
Ser verkligen bussar att man vinkar, jag tycker man har nollkontakt med bussar i trafiken.
Om du inte är bakom bussen (skymd) utan i bilfilen så ser chauffören dig.
Jag ser däremot inte chauffören.
Tips! Jag cyklar nära bussen när jag cyklar om. Låter galet men då syns jag i sidospegeln. Cyklar man en meter ut hamnar man i döda vinkeln. Kolla bara sidospegeln på din egen bil (om du har någon). Man ser ju hela sin bil.
Det som händer i Stockholm om man stannar som cyklist för att släppa över fotgängare och inte visar varför man stannat är att fotgängarna står kvar, eftersom de är ovana vid att cyklister stannar, och att alla andra cyklister kör förbi. Och där blir man stående. Det är så illa faktiskt. Här tex stannade jag bara:
http://www.youtube.com/watch?v=9ewi27wNmpw
Problemet är inte vinkandet. Problemet är de cyklister som inte respekterar att fordonet framför har stannat.
Har exakt samma erfarenhet. Jag brukar ropa ”varsågod” till de gående. Och samtidigt kolla lite bakåt om det kommer någon som inte tänker stanna… Och som vanligt gäller problemet alla trafikslag.
Jag stannade en gång vid övergångsställe, då kommer en färdtjänstbuss bakom mig. Jag viftar och gapar på färdtjänstbussen, som ignorerar och kör på. Jag lyckas t.o.m. dunka lite på färdtjänstbussen (korkat av mig jag vet) den stannar ändå inte.
En annan gång cyklar jag ifatt en buss som brände förbi när jag stannat vid övergångsställe och frågade varför han inte stannade. Föraren började förstås en lång utläggning om varför hen inte skulle stanna vid övergångsställe.
En hel del folk väljer att släppa förbi fordon vid övergångsställen för att de inte vill ta konflikten. Jag tycker det snarare är regel att alla fordon väljer att köra förbi om gående stannar upp. Så egentligen är det du som bryter mot någon slags sed. Inte för att det är dåligt, det är mycket trevligt att stanna, le, vinka förbi, vinka igen, säga ”nej nej jag står bra här”, börja greja med cykeln lite för att sedan släppa förbi folk.
(inte sarkasm! Tycker bara att man rätt ofta kommer in i sådana diskussioner, lika lustigt varje gång.)
Mycket av det som man fick lära sig i bilskolan för 20 år sdean gäller inte längre. Nya regelr vid övergångsställen tex.
RT @Cyklistbloggen: Stanna. Vid. Övergångsställen: http://t.co/mnIHVrum3H #cykla
@YB_Sodermalm Får vi komma med en request: Fokusera mer på sånthär: http://t.co/SnQ2FKKhD6 Viktigare än rödljus imho.
RT @Cyklistbloggen: Stanna. Vid. Övergångsställen: http://t.co/mnIHVrum3H #cykla