Jag anmälde den här fantastiska lösningen till Trafikkontoret igår:
– Beskriv synpunkten:
Det står två stolpar mitt i cykelbanan på Rutger Fuchsgatan vid busshindret. Den ena är en gammal reflexskylt för bilisterna, men den har inte haft någon reflex på sig på flera år så så jätteviktig verkar den inte vara.
Den andra är en stolpe som jag inte riktigt förstår varför den står där. Bägge gör det svårt och farligt att cykla där.
Se bild:
och video:
Vi får väl se om något händer. Ärendenummer KC-934782
För bakgrund, läs mer på Youtube.
RT @Cyklistbloggen: Rutger Fuchsgatan felanmäld http://t.co/XCC7uSTGJF Ping @stockholmsstad
RT @Cyklistbloggen: Rutger Fuchsgatan felanmäld http://t.co/XCC7uSTGJF Ping @stockholmsstad
Antar den breda stolpen är där för att man inte ska kunna åka förbi hindret med bil upp på cykelbanan.
Men nu verkar inte hindret vara så effektivt, är det bara jag som minst två personbilar komma åkande där?
http://goo.gl/maps/y9Czo
Här brukar det finnas två betongsuggor som ger en marginell öppning till cykelbanan. Trots att kommunen har bestämt att det ej ska finnas betongsuggor, utan att det är ett polisiärt ärende.
Men just denna väg är speciell. Den är stängd på kvällen, för andra motorfordon än moped klass II. Då är det lätt hänt att cykelbanan används som körbana.
(Jag blev nästan mossad en vinter där, då en volvo sladdade omkring på cykelbanan en vinter. Vintertid så finns inga betongsuggor där för att plogning ska kunna ske).
Men om busshindret är så värdelöst, så kan de väl ta bort stolpen på cykelbanan.
Busshindret togs bort vid ett vägarbete för några år sedan och har aldrig satts tillbaka…
Cyklistbloggen: Rutger Fuchsgatan felanmäld http://t.co/TZgXkNL4jw @Cyklistbloggen
Övergångsställe-stolpen känns ju inte direkt smart placerad heller. Å hur man ska byta från köra på höger sida av körfältet till cykelbana på vänster sida ser inte så bra designat ut heller (bör ha markering så att bilister uppmärksammar det bytet).
Jag la till en länk till Youtubeklippet, där ligger hela min beskrivning av precis det du skriver. Den där cykellösningen är så värdelös att det är svårt att beskriva det. Tanken är att man ska cykla fram till cykelöverfarten, göra en 120 grader, typ, sväng över övergångstället, sedan svänga upp på cykelbanan, undvika de två stolparna och sedan också övergångsställetskylten.
Extra jobbigt i mörker. När det snöar hindrar också de där stolparna plogbilen. Fest.
Jag har inte ens en cykel, men hur svårt ska det vara att inse att man inte kan ha stolpar mitt i körbanor? (vilket ju cykelbanor är – för cyklar)
Att standarden är så låg är en del av varför jag inte varit så hype på att skaffa en cykel, trots att det skulle vara bra på väldans många sätt. Cykelbanorna på bron mellan Essingarna är avskräckande.
Jag övervägde ett tag att bosätta mig på Stora Essingen, men efter att ha sett den där cykelbanan slog jag den idén ur hågen.
Cykelinfrastruktur är en av de viktigaste faktorer för mig när jag ska välja bostad också.
FTW!
Gustav, visst, cykelinfrastrukturen i Stockholm är inte bra på många sätt, men du får mycket nytta och nöje av en cykel i innerstan och även ytterstan, trots detta. Testa med City Bikes till en början 🙂
RT @Cyklistbloggen: Rutger Fuchsgatan felanmäld http://t.co/XCC7uSTGJF Ping @stockholmsstad