»Titta framför dig, inte ner i lådan«. Med grundaren av de Fietsfabriek i Sverige, Simon Boloussaas ord ringande i öronen småsvajar jag mig bort från cykelaffären mot kontoret igen. Från den lätt framåtlutade ställningen på en cirka 11 kilo lätt cyclocross-hoj cruisar jag nu fram med rak rygg, upprätt på en bekväm och bred sadel. Det tar några minuter att vänja sig vid längden på cykeln och att framhjulet sitter cirka 1,5 meter längre fram än du är van vid. På väg till kontoret måste jag också ta mig upp för en rätt ordentlig stigning och det blir rysligt uppenbart att lådcykeln väger en del mer än min vanliga cykel.
Cykeln vi lånat heter Bakfiets Kort och är 230 centimeter lång. Den lämpar sig för dig som vill transportera två barn åt gången, eller vad du nu vill transportera. Det finns även en 15 centimeter längre Bakfiets Lang för dig som vill transportera fyra barn eller ännu mer last.
Namnet ”Bakfiets” är Holländska där ”bak” (uttalas med kort ”a”) helt sonika betyder ”låda” och ”fiets” betyder cykel. Lådcykel alltså, frågor på det?
Testcykeln har lådan framför styret men har bara två hjul. Den ursprungliga lådcykeln är trehjulig med två hjul fram på var sin sida om lådan. Det man vinner i ”vår” konstruktion är att cykeln faktiskt blir hyggligt smal – lådan är knappt bredare än styret. Du styr framhjulet via två länkarmar som går från styret, under lådan och till framhjulet. Det verkar kraftigt dimensionerat och det blir ingen fördröjning när du vrider på styret, ens när du lastar cykeln tungt.
Jag var till en början något orolig över att jag med min breda lastcykel skulle bli en stoppkloss på Götgatan där det ändå är svårt att köra om, men det var faktiskt inga problem alls. Dels är cykeln inte så bred som man tror, dels går det bra att följa med i tempot tack vare de sju växlarna. Fast okej. Någon av de första dagarna blev jag totalt omkörd och förnedrad:
Cykeln väger 37 kilo utan förare eller last. Det kan tyckas vara mycket och visst är cykeln rätt tung. Men konstruktionen är ruskigt stabil och kvalitetskänslan på varenda komponent känns hög. För att ge ett exempel på hur stabil cykeln är så var det fullkomligt problemfritt för mina döttrar, 5 och 7 år gamla, att klättra upp i lådan när cykeln stod på sitt bastanta stöd.
Jag har som mest lastat cykeln med två barn, två påsar med extrakläder, mig själv samt en vuxen person till på pakethållaren och trots att cykeln alltså transporterade cirka 170 kilo (förutom sin egen vikt) kändes det helt odramatiskt. Inget ansträngt knarrande eller flexande i ram eller komponenter.
Att trampa igång cykeln är enkelt men kan, beroende på hur mycket du lastat, kräva en ordentlig knuff framåt så den kommer loss från stödet. Till en början så puttade jag igång cykeln så den fick lite fart för att få balans på ekipaget, medan jag efter några veckor kunde hålla balansen hyfsat redan från stillastående. I slutet av testperioden lyckades jag köra en ”track-stand” i nästan en halv minut med två barn i lådan. Var är Christian med sin kamera när man som bäst behöver honom?
Cykeln är i pulverlackerat stål och har ett sjuväxlat Shimano Nexus-system med fotbroms. Det finns även en handbroms som nyper åt i navet på framhjulet. Stödet är ett tvåpunktsstöd som du fäller ner genom att dra cykeln baklänges och trycka ned stödet med foten. Handgreppet (fotgreppet?) behöver också några gångers tillvänjning innan det ser så där nonchalant avslappnat ut som man vill ha det. Det stabila stödet gör också cykelställ helt ointressanta, förutom att du gärna vill låsa fast cykeln i något.
Jag har under några veckors tid ersatt min vanliga pendlingshoj med lådcykeln och det har blivit många små extraturer under testperioden. Att åka och bada (testet skedde medan det fortfarande var varmt och skönt), både stor- och vardagshandla, skjutsa barnen eller lämna återvinning är otroligt bekvämt att göra med en lådcykel. Våra barn kan cykla själva och gör det dagligen till dagis och skola, men det var väldigt roligt att få åka lådcykel.
För egen del gick cykelpendlandet i något saktare mak. Dock blev jag lika svettig, fast det var mest min sista uppförsbackes fel. Lådcykeln är i mina ögon en cyklarnas ardennerhäst; en trogen, stark och pålitlig slitvarg. Den långa hjulbasen kombinerat med att cykeln är i stål (som känns mindre stumt än aluminium) gör att cykeln glider över små ojämnheter, brunnslock och annat utan att det märks nämnvärt. Den välfjädrade sadeln hjälper också till förstås. När du väl fått upp farten så rullar hojen på fint och med last i lådan och nedförsbacke så är du kung. Undan för ess!
En läsare kommenterade att man kan få med sig lika mycket last på en vanlig cykel, bara man har ordentliga väskor. Det kanske är sant, men lådan gör det oerhört bekvämt att lasta, om det så bara är en påse med skruv från byggmarknaden eller en gammal tjock-TV som ska till tippen. Du kan dessutom skruva av sidorna på lådan då de sitter med vanliga bultar. Då får du en helt plan platta där du kan lasta 100 kilo.
Det enda jag egentligen saknat på testcykeln är elassistans. I mina ögon vore cykeln helt perfekt om man kunde få den extra knuff som elassist innebär. Nackdelen är att det fördyrar cykeln med ytterligare nästan 10 000 kronor. Det finns säkerligen billigare och enklare elkomponenter att köpa, men då hela cykeln är byggd för att hålla en livstid vill inte fabrikanten sätta på klena eller dåliga elkomponenter. Att ersätta bilen på kortare sträckor är inget som helst problem och med elassist så blir det ännu mindre jobbigt att cykla med last.
Vem är då lådcykeln till för? Jag skulle säga för alla. Personligen hade jag gärna skjutsat mina barn till dagis med den året runt när de var mindre. Det finns åtskilliga gånger då det passar utmärkt med en lådcykel och jag skulle gärna ha den som komplement till min vanliga pendlingscykel.
Vill du veta mer om lastcyklar? Kolla in Facebook-gruppen Cykla med lastcykel, en guldgruva för last- och lådcykelintresserade.
Tillverkarens pecifikationer, Bakfiets Kort FF995
Ramhöjd: 53 cm
Handsvetsad stålram
Certifierade Abus-lås
Däck: Schwalbe Marathon Plus , punkteringsskyddade + inbyggda reflexer
Stabila aluminiumfälgar med extra tjocka rostfria ekrar
Framhjul 20 tum, bakhjul 26 tum
7-växlat-Shimanonav
Fotbroms (bak) och trumbroms (fram)
Dubbla styrstänger för extra säkerhet och stabilitet
Inkapslat kedjeskydd av stål
Stänkskärmar av stål
Extra brett och stabilt fotstöd med trekantig form
Rostfri och smörningsfri cykelkedja från KMC
Plastbehandlad plywood (Betonplex) med förslutna kanter
Lådans invändiga mått L 66 x B 55 x H 45 cm
Lång version: L 80 cm
Total bredd på cykeln: 65 cm
Total längd på FF 995 : 230 cm
Barnens sittbänk med två trepunktsbälten
Vinkelprofiler gör lådan mer stadig och tålig
Pakethållare bak (upp till 80 kg belastning)
LED-lampor med batterier fram och bak
Ramen: stål, Helt fosfaterad och pulverlackerad
Maxlast i lådan är 100 kg
Pris: från 14 500 kr
Länkar till återförsäljare av lådcyklar:
Westlings cyklar
Märken: Christiania Bikes
http://westlingscyklar.se/
Enskede Lådcyklar
Märken: Bakfiets, Babboe, Ekern
http://www.ladcyklar.se/
De Fietsfabriek
Märken: De Fietsfabriek
http://www.defietsfabriek.se
Nihola
Dansk lådcykel
http://www.nihola.dk/
Elcykelbutiken
Märken: Riese & Müller, Bakfiets, Nihola, Cargobike
http://elcykelbutiken.se/
Cykla med lastcykel
Listning över leverantörer av lastcyklar i Norden och resten av världen. www.cyklamedlastcykel.se
Cykelpendlare
Mängder av länkar till massor av lådcyklar. Läsvärt! cykelpendlare.blogspot.se
Larry vs Harry
Upphovsmän till snygga, snabba Bullitt-cyklarna från Danmark. larryvsharry.com
Cykla med lastcykel på FB
Facebook-grupp
http://korta.nu/lastcykel
Fick väldigt otrevligt och nonchalant bemötande på Fietsfabriek när en cykel skulle på reparation och fick gå dit gång på gång och fick ingen tidsangivelse när den kunde vara klar.
Tråkigt, fick mycket bra bemötande när jag lämnade in min på årsservice förra veckan. Var utan lådcykel en helg iofs.
Synd att du måste skriva om oss något som ej stämmer.
Vi har vid flera tillfället reparerad cyklar åt våra kunder och inte kunder helt gratis. Det du skriv instämmer inte. Men jag förstår inte varför måste du göra det? Är du missnöjd med något kom gärna till oss, vi hjälper alla, men dem trevliga är alltid först. kom gärna med ett leende på läpparna då 🙂
Vi köpte en bakfiets kort 995 för ca tre år sedan och har aldrig ångrat oss. Läste längre ner i kommentarerna att Simon tror att det bara är hans lådcyklar som gäller men när vi var ute o provade olika märken så var det faktiskt just han som sa t det till oss, att testa runt. Han varnade dock för billiga kopior då vi skjutsar våra barn och säkerheten var prio ett för oss!Vi valde tillslut de fietsfabriek, vårt förstahands val! Bättre och stabilare lådcyklar får man leta efter och jag måste säga att jag tyckte det var rakt och schysst av Simon och ganska ovanligt att rekommendera andra märken än sitt egna. Det var just det som gjorde att Simon o de fietsfabriek kändes proffsigt! Toppen service hela vägen!
Har varit ägare av en bakfiets kort (995) i över fyra år. Supernöjd med cykeln och exemplarisk service. Används hela året och barnen tycker det är kul att åka. Har lastat många tunga och skrymmande saker i lådan.
Det är roligt att lägga bensindunkarna till båten i lådan och cykla till macken vid slussen och tanka 🙂 Många som undrar…
Visst, Bulliten är snabb och lätt, men därmed inte automatiskt bättre än en klassisk Bakfiets (oavsett tillverkare).
En Bullit måste vårdas på ett annat sätt och är mer att jämföra med en räser, en Bakfiets kräver mindre underhåll och är robustare, mer som en klassisk Volvo PV.
Vill du kunna cykla snabbt och är hemma på cyklar och dess service samt underhåll är Bulliten att föredra, vill man ha en som startar och går och lämnar den på service en gång per år eller så är Bakfiets att rekommendera. Det bästa är att pröva sig fram och att utgå från vilken typ av cyklist du är. (Men som med allt sådant här så går det lätt ’religion’ i frågan, det egna valet är det bästa)
Och för de som vill provcykla olika lastcyklar törs jag lova att du kommer att hitta någon i lastcykelgruppen som gärna ordnar med provcykling.
All typ av lastning diskuteras i lastcykelgruppen, även kraftiga pakethållare, smarta sidokärror, cykelsläp, longtailcyklar, quads med lastflak.
https://www.facebook.com/groups/267312560000381/
Tack för länken Jeroen, i ”cykla med lastcykel” -gruppen på facebook finns 280 medlemmar och massor med sökbar erfarenhet, och bilder på alla typer av lastning. Cykla med lastcykel finns på twitter också. https://twitter.com/lastcykel
@Cyklistbloggen har testat lastcykel från @DeFietsfabriek http://t.co/FmUMl6Z0B1
Lådcykel i all ära. Men jag är nyfiken om det finns några nya tillbehör för varutransport som går att fästa på en vanlig cykel. Pakethållaren, cykelkorgar fram och bak såklart. Även en påhängskärra. Men finns det andra? T.ex. något tillbehör som gör att man kan lasta avlånga ting längsmed cykelns längd? De flesta cykelkorgare är också ganska begränsade. Finns något tillbehör som istället gör det lättare att hålla större skrymmande saker på pakethållaren. Typ en liten platta man monterar ovanpå pakethållaren och sen spänner fast gods ovanpå med spännband?
Har lastat innebandyklubba på herrcykel med hjälp av vanlig snörsnodd från clasohlson (fäst på styrstammen, snurra ett par varv runt klubba och ram, fäst på sadelstolpen). Spännband borde gå att använda på liknande sätt för i alla fall lättare artiklar.
Du kan konvertera en befintlig cykel till en lastcykel.http://www.xtracycle.com/freeradical/. Gjort det med en mountainbike. Två barn kan åka där bak, du kan lasta den med 4-6 matkassar. Med lite tillbehör går det även att transportera stegar och längre ting. Betydligt billigare än bakfiets och bullit men skulle nog föredra dem istället på längre sikt. Väskorna påverkas av solen och vinterväglaget sliter på alla delar. Men skall du bara använda den i fint väder och kan ställa den under tak när den inte används kan det va ett alternativ.
Ni borde ju ha med en länk till larry vs harry, den är bättre och har nästan bara halva vikten.
Själv har jag ersatt en bil med en lådcykel, och jag räknar väl med att ha sparat ca 25000 per år. Har nu efter 5år kommit upp i drygt 125000 kr i min ”cykelfond”.
Självklart, my bad. Jag uppdaterade med en länk till Larry vs Harry. Tack för tipset!
Bullitt och Bakfiets är helt olika, det är som att cyklar bakåtsluten
eller krökt i ryggen. Att cyklar snabbt eller cykla långsamt. Att välja stål eller aluminium, alltså att välja gå Holländskt eller Danskt
🙂
Bättre eller sämre är ofta vad cyklister efter, kanske Bullitten är kanske bra för dig men inte för andra.
Bullitten är ett fantastiskt cykel men som sagt, du kan inte jämföra den med Bakfiets.
Du kanske ”glömde” nämna att du är samma Simon som säljer cyklarna?
Jag tror nog 9 av 10 cyklister föredrar att komma med en cykel på 20 snarare än 40 kg. Min fru skulle knappt klara av flytta en Bakfiets…
Helt korrekt, det är Simon som sälja dem.
Som sagt tidigt, det går tyvärr inte att jämföra cyklar.
Jag har många Mammor med Bakfiets ( Bakfiets Kort och Bakfiets lång ). Det finns många Damer och tjejer i Holland och Danmark som har Bakfiets ifrån oss eller liknande.
Cyklister har olika krav och behov varför det är bra att det finns olika modeller av cyklar och last cyklar.
Bakfietsen min, om jag skala av den, alltså, bort med Pakethållare, stänkskärmar, kedjeskydd och kanske bort med lådan ( skivor ) då cykel väger mycket mindre.
En sak till, jag tror inte att Holländska tjejer är starka än Svenska tjejer eller?
Vikten är oerhört viktig för lastcyklar, speciellt tvåhjuliga sådana, där man måste få upp lite fart innan man kan cykla iväg.
Jag förstår inte hur man skulle kunna klara flera barn/tung last i en cykel som från början väger 40 kg, om lasten tillsammans väger 60 kg har man redan där ett ekipage på 100 kg. Man måste vara mycket stark för att kunna cykla med en sådan tyngd.
Precis som recensenten skriver måste man nästan ha elassistans för att så tunga lastcyklar ska fungera vettigt, och då springer priset iväg. Fördelen med en bullit är att den pga sin lätthet går att använda med tung last utan att behöva köpa elassistans.
Jo, visst blir det ett tungt ekipage, men som jag skrev har jag testat den med full last och det går faktiskt fint att ta sig fram. Man får in balansen vid start efter några dagar och i och med att cykeln är så pass lättväxlad så går det fint att cykla den trots mycket last. Men med elassist skulle det förstås vara enklare. Ska försöka prova en Bullitt för att jämföra – det är ju hyperintressant förstås!
Det finns en liten sanning i det du säger, men låt mig förklara för dig.
Sitt position på Bullitten och Bakfiets är helt annorlunda, och du kanske känna till detta.
Bakfietsn väger 37 kg med allt utrustning, alltså saker som dem flesta Bullutten saknas, nämligen: Pakethållare, Stänkskärmar, Kedjeskydd och lådan med bänken. Bakfieten är mycket lättrampat med eller utan last. Jag känna många Bullitts ägaren som vill komplettera med elmotor.
Byggnads material är tyvärr inte det samma och inte heller hållbarheten utse från materialet för sig själv.
Nederländerna är kvar i den gamla svenska cykel byggnaden, en start stabil cykel som skulle kunna gå i arv.
Jag möt dagligen cyklister och icke cyklister som provköra Bakfietsen ingen har problem med lasten så länge finns ingen behöv att bära cykel.
Inte många heller skulle kunna klara att lyfta Bullitten, inte p.g.a tyngden men p.g.a längden på cykel.
Jag verkligen rekommendera dig att provköra Bakfietsen min.
Alla andra lastcyklar verkar vara sämre än Simons Bakfiets-modeller. Antingen är kvalitén på konkurrenternas ramar sämre, eller så är det utrustningen som är dålig. Det är inte fel att värna om det egna märket, men här går det verkligen till överdrift! Det finns väl plats åt alla typer av lastcyklar?! Jag har själv kört en massa olika modeller här nere i Malmö, och jag upplevde att Bakfiets-cyklarna var varken bättre eller sämre än någon annan.
Den absolut bästa tvåhjuliga lastcykeln jag har kört är en Bullitt med 11 växlar. Och den absolut bästa trehjuliga lastcykeln är den danska Nihola med 8 växlar inbyggda i navet. Båda cyklarna är lätta, starka, välbyggda, snygga och roliga att cykla på. Bakfiets hamnar i mina ögon längre bak, just för att de är så tunga att trampa. I allafall utan eldrift… Jag har kikat runt en hel del i olika cykelforum på nätet, och det är alldeles uppenbart att Simon Benboazza (importör av Bakfiets-cyklarna här i Sverige) vill svärta ner sina konkurrenter. Han skäller och pratar nedlåtande om kunder som vill spara pengar och inte betala några överpriser. Simon hånar dem gärna och raljerar över att kunderna vill ha cyklarna gratis. Låt marknaden styra istället. Må bästa märke vinna!
Måste nog påpeka att det är bra service på de Fietsfabriek, nu har han sin affär i Stockholm så det berör dig kanske inte så mycket. Synd att det ska bli så hetskstämning.
Jag kör för det mesta runt med 50kg i lådan, så jag tror inte vikten är det viktiga. Jag förstår däremot inte hur man kan sälja lådcyklar utan växlar.
Sitter och suktar efter en Rohloff växel, verkar vara lite jobbigt att installera dock
Jag betvivlar inte för en enda sekund att servicen är bra hos Defietsfabriek, eller att cyklarna är bra. Men att upprepade gånger och själv med en rätt så hätsk ton angripa kunder som vill ha andra alternativ än just Defietsfabrieks cyklar, är riktigt tråkigt, oprofessionellt och onödigt.
Vuxna människor blir tillknäppta på näsan och hånade för att de eftersöker antingen andra lastcyklar, eller billigare alternativ än de holländska. Jag har absolut inget egenvärde att göra ner någon eller att såga Simons cyklar, men det ÄR tröttsamt att folk ska bli förlöjligade av någon som verkligen borde vara på samma sida som alla rikets cyklister – oavsett vad de väljer att cykla på.
Det finns flera vettiga klipp på Youtube som visar hur Rohloff-nav monteras. Sök så hittar du säkert flera intressanta och informativa klipp. Ett tips är att kika på Ebay.de och rosebikes.se som brukar vara rätt så prisvärda när det gäller ”dyra” cykeldelar.
Du Pulle-Gull, Lär dig att skriva mitt namn korrekt.
Om du inte klarar det så låt bli att skriva det.
Jag vet vem du är, gå och sälj dina ”Lådcyklar” istället för att smutsa
ner mitt namn och det jag startade.
Du verkar kunna mycket om mig även från denna långa distans. Du påstår
att du finns i Malmö och jag finns i Stockholm.
Jag kommer inte att lägga min tid på dig men om du kan tillåta att
sådana lådcyklar säljes i Sverige, då är du en människa som VERKLIGEN
saknar moral och medkänsla för andra.
http://www.flickr.com/photos/henryinamsterdam/3209521596/in/photostream/
PS: Att skriva felaktig information om mig eller mitt företag kan ta dig till en juridisk process.
Simon
Lycka till…
Besökte Simon idag. Uppfattade inte alls att han smutskastade några andra märken. Men han gjorde sitt bästa för att demonstrera sitt eget märke. Naturligt. Ska köpa en!
Håller med om allt! Vi har haft vår lådcykel (den längre varianten) i fyra säsonger nu och den är fortfarande som ny. Vid det här laget har vi väl nästan tjänat in kostnaden bara på att slippa betala för hemtransport av grejjer från IKEA.. 🙂
RT @Cyklistbloggen: Recension: en månad med lådcykel.
http://t.co/GLZq6XUP2x #cykla #lådcykel #lastcykel
Cyklistbloggen: Recension: en månad med lådcykel http://t.co/lrVcCgvFL3 @Cyklistbloggen
RT @Cyklistbloggen: Recension: en månad med lådcykel.
http://t.co/GLZq6XUP2x #cykla #lådcykel #lastcykel
RT @Cyklistbloggen: Recension: en månad med lådcykel.
http://t.co/GLZq6XUP2x #cykla #lådcykel #lastcykel