To provide the best experiences, we use technologies like cookies to store and/or access device information. Consenting to these technologies will allow us to process data such as browsing behavior or unique IDs on this site. Not consenting or withdrawing consent, may adversely affect certain features and functions.
The technical storage or access is strictly necessary for the legitimate purpose of enabling the use of a specific service explicitly requested by the subscriber or user, or for the sole purpose of carrying out the transmission of a communication over an electronic communications network.
The technical storage or access is necessary for the legitimate purpose of storing preferences that are not requested by the subscriber or user.
The technical storage or access that is used exclusively for statistical purposes.
The technical storage or access that is used exclusively for anonymous statistical purposes. Without a subpoena, voluntary compliance on the part of your Internet Service Provider, or additional records from a third party, information stored or retrieved for this purpose alone cannot usually be used to identify you.
The technical storage or access is required to create user profiles to send advertising, or to track the user on a website or across several websites for similar marketing purposes.
Jag tvivlar på att stockholmsbilisters intrång i cykelboxar i någon större utsträckning beror på okunskap om vad som gäller; de beter sig ju likadant vid övergångsställen. Det är nog mest vanlig arrogans.
Jag tycker att symbolen är illa vald, eftersom det bara är en förstorad version av symbolen för cykelfält. Det vore bra med någon extra utformning som tydligt skiljer de två symbolerna åt, eftersom de förmedlar förväntningar på diametralt olika beteende från bilisterna.
Som det ser ut nu präglar vi våra bilister att köra på ytor med cykelfältssymbol i gatan. Det känns inte så lyckat.
Fast en bilförare får tillfälligt köra på en cykelbana utmärkt med cykelsymbol, så länge det enbart är för att korsa cykelbanan. Detsamma gäller cykelfiler, så länge cykelfilen inte har en heldragen spärrlinje. Jag har svårt att komma på någon symbol som skulle fungera bättre och fortfarande vore begriplig för både bilister och cyklister.
I Göteborg har vi ett litet antal cykelboxar, men de har stopplinje både före och efter cykelboxen. Har ni bara stopplinje innan boxen i Stockholm? Jag kan tänka mig att två separata stopplinjer gör det lite tydligare vad cykelboxen är för något, alltså ett utrymme att vänta innan trafikljuset som enbart är till för cyklister. Fast å andra sidan så räcker det ju med att bilister respekterar den första stopplinjen. Jag blir osäker…
Cyklistbloggen: Nymålade boxar! http://t.co/JG5meXqJSy @Cyklistbloggen
@Cyklistbloggen @StockholmsStad Och extrasatsning på mer färg i budget!
RT @Cyklistbloggen: Nymålade boxar!: Yay! http://t.co/Ku7o2eQGYe #cykla Ping @stockholmsstad
RT @Cyklistbloggen: Nymålade boxar!: Yay! http://t.co/Ku7o2eQGYe #cykla Ping @stockholmsstad