Så här twittrade vi i maj i år:
Det handlade om inrättandet av den ”cykelstrategiska” funktion som de styrande i Stadshuset pratade om redan 2011, då under beteckningen ett ”Cykeldirektorat”. Ambitionsnivån har minskat en del sedan dess och nu handlar det alltså om en speciell cykeljour som skulle fungera som cykelvärldens insatsstyrka för att se till cykelvägarna underhölls bra. Så här sa Stadsmiljöborgarådet Per Ankersjö (C) till SvD i oktober 2012 :
–Idén är att man ska kunna ringa ett specialnummer för att få enklare saker snabbt åtgärdade. Cykeljourstyrkan är alltså bilar som åker runt och fixar saker för cyklister, säger Per Ankersjö (C), stadsmiljöborgarråd.
2013 skriver kommunen så här::
I vår strategi ingår att cykelvägnätet ska hålla samma standard som trafikleder och huvudvägnät.
– Cykeljouren ska bidra till att problem och hinder på cykelvägnätet åtgärdas snabbt och effektivt, säger Ulla Hamilton (M), trafikborgarråd i Stockholms stad.
Det är en alldeles utmärkt idé. Det finns ju en del hinder i cykelvägnätet om man säger. Men när kommer Cykeljouren?
Så här sa Centerpartiet i maj i år, under den oerhört tydliga rubriken ”Nu sätter cykeljouren igång!”:
– Jag och Centerpartiet är glada över att vår satsning nu realiseras. Jag cyklar själv och kan konstatera att vi cyklister har ett behov av att anmäla såväl hål i asfalten som glaskross, dålig sopning eller annat som försvårar cyklingen, säger stadsmiljöborgarrådet Per Ankersjö (C) som är ansvarig för cykelstrategiska frågor i staden.
Och Moderaterna ville såklart inte vara sämre utan skrev samtidigt:
Vid trafik- och renhållningsnämndens sammanträde den 20 maj beslutar nämnden om tertialrapport 1 och där redovisas att den nya cykeljoursatsningen påbörjats.
Satsningen ska alltså ha påbörjats i maj i år. Så, var är specialnumret som skickar ut bilar att fixa hindren i cykelbanorna? Nu är det den 27 oktober, nästan ett halvår senare alltså. En som grävt djupare är Jon Jogensjö på Cykelpendla Hässelby. Han skriver:
Provar igen att fråga efter Cykeljouren på Stockholm stads kontaktcenter. De hänvisar till Trafikkontoret. På Trafikkontoret frågar jag efter cykeljouren men kopplas till en trafikplanerare som har hört talas om begreppet cykeljouren, men inte vet något om den. Trafikplaneraren hänvisar till Trafik Stockholm. Trafik Stockholm lämnar klart besked, de har definitivt inte hört talas om Cykeljouren. De arbetar med cykelärenden på samma sätt som vanligt, som de gjorde innan våren 2013 (…)
Joråsatt. Och vi undrar igen hur det står till med cykelplanen. Snart är det valår, just sayin’.
Läs mer hos Cykelpendla Hässelby.
Vi börjar bli verkligen många nu och många av oss är oehört frustrerade över borgarnas tomma ord om att prioritera cyklismen i Stockholm och kranskommuner.
Stora ord och löften följs sporadiska och osammanhängande satsningar, dålig uppföljning och avsaknad av en samlad strategi för att skapa förutsättningar för cyklismens återtåg i trafiken. Det hade varit roligt om vi kunde kidnappa valet för cykelfrågans räkning.
Ska jag vara ärlig börjar jag undra om inte de här problemen mer har att göra med en tjänstemannakår som kör på i samma gamla hjulspår som alltid och som är sega till förändring även efter politiska beslut.
Jag tror det är alla inblandade: tjänstemän, politiker och entreprenörer. Det finns några lysande undantag, men de flesta verkar sakna sjukdomsinsikt.
Om det nu är så Christian så är det underligt att politikerna inte ser till att de får andra arbetsuppgifter eller att de gör som de är ålagda.
Svårt att förvänta sig att man skall hålla ordning på cykellederna när man inte ens kan komma överens om något är igångsatt eller ej. Det här är sandlåda och återspeglar bara den ambitionsnivå som man har på cykling i Stockholm. Fina ord och varmluft betyder tyvärr ingenting i praktiken. Jag är helt klart frustrerad och uppgiven eftersom man struntar i detta. Mer ärligt om Staden faktiskt säger att vi struntar i detta – det hade jag kunnat förhålla mig till. Jag avskyr när man, falskeligen, säger en sak men gör en annan…
Vilka var resultaten från mötet med Per A förra veckan – ngn som vet? Jag frågade två ggr om jag fick komma men bemöttes med tystnad…
RT @cykelbloggar: Cyklistbloggen: När kommer cykeljouren? http://t.co/o42wiTZuXm @Cyklistbloggen
RT @cykelbloggar: Cyklistbloggen: När kommer cykeljouren? http://t.co/o42wiTZuXm @Cyklistbloggen
RT @Cyklistbloggen: När kommer cykeljouren?
http://t.co/FMumnocXch #cykla
Tack för länk och samarbete.
Det kanske mest allvarliga är detta:
I moderaternas pressmeddelande står något oroväckande
”Hinder och problem på cykelvägnätet felanmäls till 08-6510000 på samma sätt som tidigare.”
Problemet är att de som tar emot felanmälningar har bristande prioritet och kompetens i cykelärenden.
– Tex hävdar Trafik Stockholm helt felaktigt att fordon som blockerar prioriterade cykelstråk ej åtgärdas om de är märkta med polisband.
– Trafik Stockholm säger också att främmande objekt tex bilar som blockerar prioriterat cykelstråk inte åtgärdas. Det räcker att man kan på något sätt kan ta sig förbi.
– Trafik Stockholm tror att bilar som blockerar prioriterade cykelstråk har reflexer åt alla håll, och därför inte behöver reflekterande varselmaterial i mörker.
– Trafik Stockholm föreslår att man inte ska cykla i mörker.
Är det okej om jag lånar bilden på cyklisten på väg mot de två bilarna? Den här:http://3.bp.blogspot.com/-AxYk5gla9Zk/UmliWfp4p-I/AAAAAAAABcc/QprBY_cgcsY/s1600/islandstorget+i+mo%CC%88rker.jpg
RT @cykelbloggar: Cyklistbloggen: När kommer cykeljouren? http://t.co/o42wiTZuXm @Cyklistbloggen
RT @Cyklistbloggen: När kommer cykeljouren?
http://t.co/FMumnocXch #cykla
RT @Cyklistbloggen: När kommer cykeljouren?
http://t.co/FMumnocXch #cykla
RT @Cyklistbloggen: När kommer cykeljouren?
http://t.co/FMumnocXch #cykla
RT @Cyklistbloggen: När kommer cykeljouren?
http://t.co/FMumnocXch #cykla
Cyklistbloggen: När kommer cykeljouren? http://t.co/o42wiTZuXm @Cyklistbloggen