Meny
Cyklistbloggen
  • Hem
  • Om oss
  • Cookie Policy (EU)
Cyklistbloggen

När kommer cykeljouren?

Publicerad den 27 oktober, 201316 januari, 2022

Så här twittrade vi i maj i år:

tweet

Det handlade om inrättandet av den ”cykelstrategiska” funktion som de styrande i Stadshuset pratade om redan 2011, då under beteckningen ett ”Cykeldirektorat”. Ambitionsnivån har minskat en del sedan dess och nu handlar det alltså om en speciell cykeljour som skulle fungera som cykelvärldens insatsstyrka för att se till cykelvägarna underhölls bra. Så här sa Stadsmiljöborgarådet Per Ankersjö (C) till SvD i oktober 2012 :

–Idén är att man ska kunna ringa ett specialnummer för att få enklare saker snabbt åtgärdade. Cykeljourstyrkan är alltså bilar som åker runt och fixar saker för cyklister, säger Per Ankersjö (C), stadsmiljöborgarråd.

2013 skriver kommunen så här::

 I vår strategi ingår att cykelvägnätet ska hålla samma standard som  trafikleder och huvudvägnät.

Moderaterna själva säger:

– Cykeljouren ska bidra till att problem och hinder på cykelvägnätet åtgärdas snabbt och effektivt, säger Ulla Hamilton (M), trafikborgarråd i Stockholms stad.

Det är en alldeles utmärkt idé. Det finns ju en del hinder i cykelvägnätet om man säger. Men när kommer Cykeljouren?
Så här sa Centerpartiet i maj i år, under den oerhört tydliga rubriken ”Nu sätter cykeljouren igång!”:

– Jag och Centerpartiet är glada över att vår satsning nu realiseras. Jag cyklar själv och kan konstatera att vi cyklister har ett behov av att anmäla såväl hål i asfalten som glaskross, dålig sopning eller annat som försvårar cyklingen, säger stadsmiljöborgarrådet Per Ankersjö (C) som är ansvarig för cykelstrategiska frågor i staden.

Och Moderaterna ville såklart inte vara sämre utan skrev samtidigt:

Vid trafik- och renhållningsnämndens sammanträde den 20 maj beslutar nämnden om tertialrapport 1 och där redovisas att den nya cykeljoursatsningen påbörjats.

Satsningen ska alltså ha påbörjats i maj i år. Så, var är specialnumret som skickar ut bilar att fixa hindren i cykelbanorna? Nu är det den 27 oktober, nästan ett halvår senare alltså. En som grävt djupare är Jon Jogensjö på Cykelpendla Hässelby. Han skriver:

Provar igen att fråga efter Cykeljouren på Stockholm stads kontaktcenter. De hänvisar till Trafikkontoret. På Trafikkontoret frågar jag efter cykeljouren men kopplas till en trafikplanerare som har hört talas om begreppet cykeljouren, men inte vet något om den. Trafikplaneraren hänvisar till Trafik Stockholm. Trafik Stockholm lämnar klart besked, de har definitivt inte hört talas om Cykeljouren. De arbetar med cykelärenden på samma sätt som vanligt, som de gjorde innan våren 2013 (…)

Joråsatt. Och vi undrar igen hur det står till med cykelplanen. Snart är det valår, just sayin’.
Läs mer hos Cykelpendla Hässelby.

16 svar på ”När kommer cykeljouren?”

  1. Magnus skriver:
    27 oktober, 2013 kl. 2:28 e m

    Vi börjar bli verkligen många nu och många av oss är oehört frustrerade över borgarnas tomma ord om att prioritera cyklismen i Stockholm och kranskommuner.
    Stora ord och löften följs sporadiska och osammanhängande satsningar, dålig uppföljning och avsaknad av en samlad strategi för att skapa förutsättningar för cyklismens återtåg i trafiken. Det hade varit roligt om vi kunde kidnappa valet för cykelfrågans räkning.

    Laddar in …
    1. Christian Gillinger skriver:
      27 oktober, 2013 kl. 3:52 e m

      Ska jag vara ärlig börjar jag undra om inte de här problemen mer har att göra med en tjänstemannakår som kör på i samma gamla hjulspår som alltid och som är sega till förändring även efter politiska beslut.

      Laddar in …
      1. eriksandblom skriver:
        27 oktober, 2013 kl. 5:05 e m

        Jag tror det är alla inblandade: tjänstemän, politiker och entreprenörer. Det finns några lysande undantag, men de flesta verkar sakna sjukdomsinsikt.

        Laddar in …
      2. AndreasD skriver:
        27 oktober, 2013 kl. 5:22 e m

        Om det nu är så Christian så är det underligt att politikerna inte ser till att de får andra arbetsuppgifter eller att de gör som de är ålagda.

        Laddar in …
  2. AndreasD skriver:
    27 oktober, 2013 kl. 1:44 e m

    Svårt att förvänta sig att man skall hålla ordning på cykellederna när man inte ens kan komma överens om något är igångsatt eller ej. Det här är sandlåda och återspeglar bara den ambitionsnivå som man har på cykling i Stockholm. Fina ord och varmluft betyder tyvärr ingenting i praktiken. Jag är helt klart frustrerad och uppgiven eftersom man struntar i detta. Mer ärligt om Staden faktiskt säger att vi struntar i detta – det hade jag kunnat förhålla mig till. Jag avskyr när man, falskeligen, säger en sak men gör en annan…
    Vilka var resultaten från mötet med Per A förra veckan – ngn som vet? Jag frågade två ggr om jag fick komma men bemöttes med tystnad…

    Laddar in …
  3. JBWesterman skriver:
    27 oktober, 2013 kl. 11:13 f m

    RT @cykelbloggar: Cyklistbloggen: När kommer cykeljouren? http://t.co/o42wiTZuXm @Cyklistbloggen

    Laddar in …
  4. Cyklistbloggen skriver:
    27 oktober, 2013 kl. 10:41 f m

    RT @cykelbloggar: Cyklistbloggen: När kommer cykeljouren? http://t.co/o42wiTZuXm @Cyklistbloggen

    Laddar in …
  5. bolund skriver:
    27 oktober, 2013 kl. 9:01 f m

    RT @Cyklistbloggen: När kommer cykeljouren?
    http://t.co/FMumnocXch #cykla

    Laddar in …
  6. Jon Jogensjö skriver:
    27 oktober, 2013 kl. 7:06 f m

    Tack för länk och samarbete.

    Det kanske mest allvarliga är detta:

    I moderaternas pressmeddelande står något oroväckande

    ”Hinder och problem på cykelvägnätet felanmäls till 08-6510000 på samma sätt som tidigare.”

    Problemet är att de som tar emot felanmälningar har bristande prioritet och kompetens i cykelärenden.
    – Tex hävdar Trafik Stockholm helt felaktigt att fordon som blockerar prioriterade cykelstråk ej åtgärdas om de är märkta med polisband.
    – Trafik Stockholm säger också att främmande objekt tex bilar som blockerar prioriterat cykelstråk inte åtgärdas. Det räcker att man kan på något sätt kan ta sig förbi.
    – Trafik Stockholm tror att bilar som blockerar prioriterade cykelstråk har reflexer åt alla håll, och därför inte behöver reflekterande varselmaterial i mörker.
    – Trafik Stockholm föreslår att man inte ska cykla i mörker.

    Laddar in …
    1. Christian Gillinger skriver:
      27 oktober, 2013 kl. 1:26 e m

      Är det okej om jag lånar bilden på cyklisten på väg mot de två bilarna? Den här:http://3.bp.blogspot.com/-AxYk5gla9Zk/UmliWfp4p-I/AAAAAAAABcc/QprBY_cgcsY/s1600/islandstorget+i+mo%CC%88rker.jpg

      Laddar in …
  7. JennieVictoria skriver:
    27 oktober, 2013 kl. 7:23 f m

    RT @cykelbloggar: Cyklistbloggen: När kommer cykeljouren? http://t.co/o42wiTZuXm @Cyklistbloggen

    Laddar in …
  8. KristerIsaksson skriver:
    27 oktober, 2013 kl. 7:05 f m

    RT @Cyklistbloggen: När kommer cykeljouren?
    http://t.co/FMumnocXch #cykla

    Laddar in …
  9. jwolfers skriver:
    27 oktober, 2013 kl. 6:51 f m

    RT @Cyklistbloggen: När kommer cykeljouren?
    http://t.co/FMumnocXch #cykla

    Laddar in …
  10. GabGjerswold skriver:
    27 oktober, 2013 kl. 6:44 f m

    RT @Cyklistbloggen: När kommer cykeljouren?
    http://t.co/FMumnocXch #cykla

    Laddar in …
  11. kuggla skriver:
    27 oktober, 2013 kl. 6:43 f m

    RT @Cyklistbloggen: När kommer cykeljouren?
    http://t.co/FMumnocXch #cykla

    Laddar in …
  12. cykelbloggar skriver:
    27 oktober, 2013 kl. 6:43 f m

    Cyklistbloggen: När kommer cykeljouren? http://t.co/o42wiTZuXm @Cyklistbloggen

    Laddar in …

Kommentarer är stängda.

Senaste inläggen

  • Flen uppfinner egen sorts väg
  • Tack och på återseende
  • Så var det tänkt…
  • Men hur skulle man cykla?
  • Ytterligare en stolpe…

Arkiv

Arkiv

Meta

  • Logga in
  • Flöde för inlägg
  • Flöde för kommentarer
  • WordPress.org
©2025 Cyklistbloggen | WordPress Theme by Superb WordPress Themes
Manage Cookie Consent
To provide the best experiences, we use technologies like cookies to store and/or access device information. Consenting to these technologies will allow us to process data such as browsing behavior or unique IDs on this site. Not consenting or withdrawing consent, may adversely affect certain features and functions.
Functional Alltid aktiv
The technical storage or access is strictly necessary for the legitimate purpose of enabling the use of a specific service explicitly requested by the subscriber or user, or for the sole purpose of carrying out the transmission of a communication over an electronic communications network.
Preferences
The technical storage or access is necessary for the legitimate purpose of storing preferences that are not requested by the subscriber or user.
Statistics
The technical storage or access that is used exclusively for statistical purposes. The technical storage or access that is used exclusively for anonymous statistical purposes. Without a subpoena, voluntary compliance on the part of your Internet Service Provider, or additional records from a third party, information stored or retrieved for this purpose alone cannot usually be used to identify you.
Marketing
The technical storage or access is required to create user profiles to send advertising, or to track the user on a website or across several websites for similar marketing purposes.
Hantera alternativ Hantera tjänster Hantera {vendor_count}-leverantörer Läs mer om dessa syften
View preferences
{title} {title} {title}
%d