Meny
Cyklistbloggen
  • Hem
  • Om oss
  • Cookie Policy (EU)
Cyklistbloggen

Högerregeln gäller också cyklister

Publicerad den 10 oktober, 201312 januari, 2022

Minns ni i somras då Göteborgsposten och Trafikkontoret i Göteborg fick det till att cyklister *alltid* har väjningsplikt när de kommer fram till korsningar?
I korthet så skrev GP:

Cyklister ska lämna företräde till andra trafikanter vid gatukorsningar om inget annat sägs.

och Trafikkontoret skrev i en PDF:

Lämna företräde till andra trafikanter när du kommer fram till en väg eller gatukorsning, om inget annat sägs.

Det framstod helt enkelt som att högerregeln inte gällde cyklister i korsningar överhuvudtaget.Vilket vore rätt märkligt – cykeln är ett fordon som vilka andra och cyklar man i blandtrafik, det vill säga inte på en cykelbana, och kommer till en korsning så borde högerregeln gälla för cyklister också. Alltså att man lämnar företräde till fordon som kommer från höger. Och att bilar, lastbilar, moppar whatnot, därför ska lämna företräde till också en cykel som kommer från höger.
Men läser man GP så skulle det alltså inte stämma.
Nu har vi fått bekräftat det vi redan visste, när jag mailar Transportstyrelsen så säger de att cykeln räknas som vilket fordon som helst när det färdas i blandtrafik och kommer till en korsning.
Det GP och Trafikkontoret gör är att de utgår från att cyklister alltid kommer från en cykelbana – då gäller andra regler. Men så är det ju långt ifrån alltid.
 

16 svar på ”Högerregeln gäller också cyklister”

  1. Pär N skriver:
    15 oktober, 2013 kl. 8:58 f m

    Trafikkontoret länkar inte längre till sin broschyr.
    Jag skrev till Göteborgs-Posten härom dagen och föreslog att de skulle ändra i sin artikel. Har inte fått svar ännu och artikeln ligger kvar oförändrad: http://www.gp.se/nyheter/goteborg/1.1890523-cyklist-de-har-reglerna-galler

    Laddar in …
  2. Robert Andersson skriver:
    10 oktober, 2013 kl. 3:11 e m

    Även Riksdagsledamöter (MP) tror på den inofficiella stopplikten på för cyklister generellt på väg.
    Ur Motion 2013/14:T520 ’Främja cyklingen’
    ”Ett annat exempel är väjningsplikten. En cykel måste alltid väja för en bil, även om cykeln kommer på huvudled och bilen från sidan. Miljöpartiet anser att det är dags att se cykeln som ett fordon i trafiken och låta bilar väja även för cyklister då cyklisten färdas på huvudled. Detta bör riksdagen som sin mening ge regeringen tillkänna.”
    Jag råkar dock veta om att Regeringen (Persson) redan har beslutat om det under sent 1990-tal. (Annars så hade Regeringen Palme 1 beslutat om likande tidigt 1970-tal.)

    Laddar in …
    1. Christian Gillinger skriver:
      10 oktober, 2013 kl. 3:46 e m

      Ja, det där stämmer ju såvitt jag kan bedöma inte.

      Laddar in …
    2. X skriver:
      12 oktober, 2013 kl. 4:30 e m

      Och jag som kanske hade tänkt slänga en röst i deras väg när det är dags. Men om de är sådanna pajaser att de okritiskt väljer att tro på vad de hör istället för vad de läst själva vet jag inte om de är värda det.

      Laddar in …
    3. Rolf Broberg skriver:
      18 oktober, 2013 kl. 11:18 f m

      Jag har tagit upp tre motioner om cykling (från s, kd, mp) i olika inlägg på Trafikistan.se. Av dem avspeglar mp-motionen ”Främja cyklingen” en betydligt tydligare vilja än de andra att ta cykling på allvar. Jag har ställt två frågor till mp, bl.a. om just det som Robert tar upp, och kommer att redovisa svaret på http://trafikistan.se/motion-om-att-framja-cykling/ .
      Christian, du berättar väl om du får något svar från dem via Twitter?

      Laddar in …
      1. Christian Gillinger skriver:
        18 oktober, 2013 kl. 11:36 f m

        Nope, inte ett pip

        Laddar in …
      2. Rolf Broberg skriver:
        12 december, 2013 kl. 10:00 f m

        Den 4 november fick jag rediga svar från mp som jag vävde in i mitt inlägg.

        Laddar in …
    4. Magnus Holmgren skriver:
      26 augusti, 2015 kl. 7:55 e m

      Trafik som kommer från en sidoväg och har väjningsplikt mot trafik på en huvudled borde ha väjningsplikt även mot cyklister på ev. cykelbana/cykelpassage parallella med huvudleden. Det var kanske även det motionären tänkte på.

      Laddar in …
  3. HasseJonsson1 skriver:
    10 oktober, 2013 kl. 3:07 e m

    RT @Cyklistbloggen: Högerregeln gäller också cyklister: Minns ni i somras då Göteborgsposten… http://t.co/P8JD69OnAt #cykla

    Laddar in …
  4. jwolfers skriver:
    10 oktober, 2013 kl. 1:41 e m

    RT @Cyklistbloggen: Högerregeln gäller också cyklister: Minns ni i somras då Göteborgsposten… http://t.co/P8JD69OnAt #cykla

    Laddar in …
  5. gbgcyklaren skriver:
    10 oktober, 2013 kl. 1:40 e m

    RT @Cyklistbloggen: Högerregeln gäller också cyklister: Minns ni i somras då Göteborgsposten… http://t.co/P8JD69OnAt #cykla

    Laddar in …
  6. andrekristofer skriver:
    10 oktober, 2013 kl. 1:00 e m

    @Cyklistbloggen Japp. Problemet är att många cyklister inte har körkort och att högerregeln mig veterligen inte lärs ut i grundskolan.

    Laddar in …
  7. cykelbloggar skriver:
    10 oktober, 2013 kl. 12:55 e m

    Cyklistbloggen: Högerregeln gäller också cyklister http://t.co/gVsZg2F2fJ @Cyklistbloggen

    Laddar in …
  8. Fial8tta skriver:
    10 oktober, 2013 kl. 12:48 e m

    @Cyklistbloggen Jepp. Vilket även innebär att cyklister ska lämna företräde. Min erfarenhet dock = samtliga trafikanter rätt dåliga på det.

    Laddar in …
  9. Prokke skriver:
    10 oktober, 2013 kl. 12:45 e m

    RT @Cyklistbloggen: Högerregeln gäller också cyklister: Minns ni i somras då Göteborgsposten… http://t.co/P8JD69OnAt #cykla

    Laddar in …
  10. dahotoi skriver:
    10 oktober, 2013 kl. 12:45 e m

    Suck… “@Cyklistbloggen: Högerregeln gäller också cyklister: Minns ni i somras då Göteborgsposten… http://t.co/rRw2QoYSQ2 #cykla”

    Laddar in …

Kommentarer är stängda.

Senaste inläggen

  • Flen uppfinner egen sorts väg
  • Tack och på återseende
  • Så var det tänkt…
  • Men hur skulle man cykla?
  • Ytterligare en stolpe…

Arkiv

Arkiv

Meta

  • Logga in
  • Flöde för inlägg
  • Flöde för kommentarer
  • WordPress.org
©2025 Cyklistbloggen | WordPress Theme by Superb WordPress Themes
Manage Cookie Consent
To provide the best experiences, we use technologies like cookies to store and/or access device information. Consenting to these technologies will allow us to process data such as browsing behavior or unique IDs on this site. Not consenting or withdrawing consent, may adversely affect certain features and functions.
Functional Alltid aktiv
The technical storage or access is strictly necessary for the legitimate purpose of enabling the use of a specific service explicitly requested by the subscriber or user, or for the sole purpose of carrying out the transmission of a communication over an electronic communications network.
Preferences
The technical storage or access is necessary for the legitimate purpose of storing preferences that are not requested by the subscriber or user.
Statistics
The technical storage or access that is used exclusively for statistical purposes. The technical storage or access that is used exclusively for anonymous statistical purposes. Without a subpoena, voluntary compliance on the part of your Internet Service Provider, or additional records from a third party, information stored or retrieved for this purpose alone cannot usually be used to identify you.
Marketing
The technical storage or access is required to create user profiles to send advertising, or to track the user on a website or across several websites for similar marketing purposes.
Hantera alternativ Hantera tjänster Hantera {vendor_count}-leverantörer Läs mer om dessa syften
View preferences
{title} {title} {title}
%d