Apropå förra inlägget om att cykeljouren lyser med sin frånvaro, så missade jag ett av Jon Jogensjös inlägg där han får förklarat för sig av Trafikkontoret att:
Jag fortsätter ändå att fråga: ”men om det är risk för personskada när en cyklande kör omkull på grund av fordonen i vägbanan?”
Då får jag ett förvånande svar att om det är mörkt ska man inte vara ute och cykla.
Bakgrunden är att Jon försöker få någon att antingen bogsera bort eller sätta varningsreflexer på två bilar som placerats strategiskt i cykelbanan.
Det är lite i samma linje som när Trafikkontoret för ett par år sedan sa det här om snöröjning för cykelbanor:
–Men vi har begränsat utrymme och någonstans måste man lägga snön för att få framkomlighet på vägarna och då kan det blockera cykelfälten.
–Vi kan inte städa bort en årstid. Snöar det tre decimeter en dag kanske man får ta till andra färdsätt, säger Ted Ell.
Inget av det här är något som man får höra som bilist och det belyser rätt bra, tycker jag, behovet av en cykeljour med faktiskt kompetens av underhåll av just cykelinfrastruktur.
RT @Cyklistbloggen: Cykla inte i mörker http://t.co/SwWfptOIl5 #cykla
Mycket bra idé med en cykeljour! Eller kanske ombudsman?
Tack alla som orkar kämpa mot byråkratins kvarnar!
RT @Cyklistbloggen: Cykla inte i mörker http://t.co/SwWfptOIl5 #cykla
*facepalm*
@ekstromenator @Cyklistbloggen Håller med. Ni är sakliga och lyckas alltid vara balanserade och nyanserade. Starkt!!!
@Cyklistbloggen Bra skrivet som alltid !
RT @Cyklistbloggen: Cykla inte i mörker http://t.co/SwWfptOIl5 #cykla
Cyklistbloggen: Cykla inte i mörker http://t.co/tha1H9FG3a @Cyklistbloggen