I dagens DN skriver en insändare:
Faktum är att Stockholms hyrcyklar alltid har lamporna på och de syns grymt bra, även på dagtid mitt i sommaren. Det är inte en helt dum idé att ha lamporna på även när det inte är mörkt, tycker jag.
Skillnaden mot bilisternas lampor är att cyklar inte har särskilt bra elsystem. Jag har testat massor av dynamolösningar men aldrig fått dem att funka. Dels verkar de vara av usel kvalitet, dels så innebär dynamo att lampan slocknar när man står still – och det är inte sällan då den behövs bäst.
Och de batterilampor jag testat drar hysteriska mängder batterier.
Så, vad tycker ni? Är det en bra idé att alla har lamporna på jämt precis som bilisterna? Och finns det några riktigt bra cykellysen därute?
EDIT: Tydligen har det forskats på det här och det ska vara så att cyklister med lysen löper mindre risk att vara med i olycka. Tipstack till Krister Isaksson.
Jag köpte mina Reelights från http://cykellykta.se/ innan vintermörkret slog till. Aldrig mer att jag köper batteridrivna cykellampor som du glömmer eller att batterierna tar slut.
När du väl fått fast dem sitter de dag och natt och lyser alltid.
”Finns det några riktigt bra cykellysen därute?” Ja – navgenerator plus LED-belysning är riktigt bra. Det trögar obetydligt (jag tror faktiskt inte man skulle märka det överhuvudtaget om man inte visste att lamporna var tända), inga problem med att de slirar vid regn, de slår på och av automatiskt, lamporna håller i evighet. Jag har cykelpendlat ett par mil om dagen i ett par år med en cykel som har sådan belysning, och det fungerar verkligen riktigt bra.
Var nära att köra in i ett par mörkt klädda fotgängare igår när jag blev helt tokbländad av en man med starkt, blinkande framlyse på den trånga, mörka cykelbanan vid Serafimerparken (mittemot Stadshuset, vid kanalen). RIktigt otäckt!
Vore juste om alla som kör med blink/strålkastare framåt kunde kolla hur de ser ut egentligen. T.ex. genom att byta cykel med en kompis och provcykla mot varandra.
Ja usch. Sådant är otäckt. Förresten, får framljuset ens blinka? Jag tolkar det som att det bara är bakljuset som får blinka. https://www.transportstyrelsen.se/sv/Vag/Fordon/fordonsregler/Cykel/
Nej, de får inte blinka (enl. den här bloggen, som jag tror har koll). Många argumenterar dock för att ju bättre man syns desto bättre. Men i just det fallet tror jag att de har fel. Man ska inte förvilla sina medtrafikanter…
Ska fotgängare också ha lysen? De blir lättare att se. Nä, tumme ner för kapprustning. Satsa på nedrustning istället.
Jag har bestämt mig för att byta upp mig till en Sigma Lightster fram, som jag kommer att använda när jag tycker att den behövs. Förutom att den är ljusstark har den även en skärmad ljuskägla, så att jag slipper vara en av de bländande glada cyklister man möter som har en tokstark offroadlampa eller billig kines-LED riktad i nyllet på en, och så gärna pannlampa på det…
Bakåt har jag en CatEye nånting, med fast sken.
Bra val. Jag har använt en Sigma Lighster i två månader nu och tycker att det är en riktigt bra cykellampa för stadscykling. Man syns väldigt bra och bländar inte andra om man riktar ljuset nedåt så den lyser på marken några meter fram.
Lampa i skymning och mörker är ju toppen, men hur stark behöver lampan vara för att den ska synas i dagsljus? En sån liten knog lägger man väl inte märke till på 100 m eller?
Precis. Lampa på i dagsljus på en cykel är poänglöst. Dagsljuset dränker de flesta cykellampors sken. De enda lampor man lägger märket till dagtid är de som riktas rakt i ens ögon. Så dagtid är alla påslagna lampor jag påträffat i en av två kategorier, meningslösa eller störande. Enda fallet då jag kan se att de har någon nytta är om de lyckas blända en bilförare som ska backa på en eller högerkroka en, och därmed påkalla hans uppmärksamhet. På cykelbanan är det bara störande.
Cyklistbloggen: Alltid lampa på för cyklister? http://t.co/Fn5pPbRVo5 @Cyklistbloggen
Om det finns en risk att ett fordon (bilar) kör på och skadar andra trafikanter (cyklister= så bör vi i första hand lösa problemet genom förändringar av det fordon som utgör hotet mot andras liv och hälsa. Så istället för lampkrav på cyklisterna så borde vi undersöka krav på att alla bilister mörker monterar någon form av detektorsystem som bättre signalerar till bilföraren att det finns cyklister (och fotgängare) i den blandade trafikmiljön.
Jag tycker iofs inte bara att lampan är för att bilister ska upptäcka cyklister. Som cyklist ser jag andra cyklister mycket lättare när de har lampa. Den behöver inte ens vara särskilt stark. Extra bra i Stockholms oerhört smala cykelbanor och fält.
Man kan också tycka att den enkla, billiga, lösningen är den som vi först får gehör för.
Att cyklister har en lampa även om det inte är beckmörkt, är väldigt enkelt att implementera. Detektorsystem för bilar är ganska svårt och dyrt.
Det handlar inte primärt om vems rätt eller fel det är, utan mer om vad som är praktiskt genomförbart och gör nytta.
Jo delvis handlar det faktiskt om vems fel det är. Bilar är stora, tunga, snabba, och därmed farliga. Cyklar är små, lätta, långsamma och därmed relativt ofarliga. Den som framför det farligare fordonet har det största ansvaret. Det glöms tyvärr ofta bort i trafiksammanhang, och så säger man att alla ska samspela. Samspel är bra, men glöm inte vem som är tigern och vem som är zebran.
Det är iofs sant, men problemet, tycker jag, uppstår när Zebran säger ”Det är du som är dum, så jag tänker inte göra något, trots att det är väldigt enkelt och gör stor skillnad”.
Att införa 30-gräns i innerstaden, t.ex, tycker jag absolut är rimligt, och något som fokuserar på hur farliga bilar är för cyklister, men att sätta en lampa på cykeln är en sån liten sak, och gör så stor skillnad, att jag tycker det kan vara ett pragmatiskt grepp.
På ljusa sommardagar tror inte jag heller att cykellampor är meningsfulla, för de måste vara så starka för att synas ändå.
Om någon cyklar utan lyse behöver det inte vara för att jävlas med bilister. Personen kanske glömde, batterierna tog slut, eller ska bara tre kvarter och orkar inte bry sig. Därför är det viktigt att skilja mellan zebror och tigrar. Om en bilist gör ett misstag kan någon dö. Om en cyklist gör ett misstag så kan någon knuffas omkull, men det är osannolikt att det blir allvarliga skador.
Så detektorer i bilar tycker jag inte alls är någon dålig idé. Det finns ju självstyrande bilar idag. Att få 100% av alla cyklande människor att använda lyse i mörker och skymning är inte en enkel teknisk fråga utan en komplicerad social och psykologisk fråga.
Nja, man kan faktiskt t.om. råka döda någon om man cyklar utan lyse, särskilt om två lyseslösa möts. Har en kursare som var med om en otäck cykelolycka, han -utan lyse – mötte en annan cyklist utan lyse på en kort, mörk sträcka. De frontalkrockade och tuppade av. Den andre blev medvetslös och fick ligga kvar på sjukhus ett bra tag.
Tror att det behövs en ordentlig upplysningskampanj både om att man faktiskt syns mycket sämre än vad man ser sig själv, och att det ÄR farligt att cykla utan lyse.
Precis som det är farligt att gå utan reflex. Minns alldeles för många olyckor där sällskap på promenad har blivit nedmejade av bilister som faktiskt inte alls har sett dem.
Det är allas vårt ansvar att se till att andra trafikanter ser oss. Det är en juste grej, en fin gest att göra det. Sen behöver man ju inte vara en julgran med siren på huvudet för det, men det är bit dit från att se till att man syns. Och jag skiter faktiskt i vem som riskerar att skada värst då, tycker ända att både cyklister och fotgängare har ett ansvar att se till att synas i mörkret.
Men det borde vara en hastighetsbegränsning på 30 i alla städer.
Jag håller med om att cyklister ska ha lyse i mörker. Men det är ingen lag på reflexer för fotgängare i mörker vad jag vet, och det kommer hur som helst alltid finnas fotgängare utan reflexer i mörker. Det är bara att köpa. Det kan finnas rådjur och älgar i trafiken som också är svåra att se.
Att cyklister skulle vara farliga på samma sätt som bilar är farliga stämmer inte. Cyklister står för mindre än en procent av dödliga påkörningar. Det beror på att en bil är lika tung som 10-20 cyklister och körs gärna minst dubbelt så fort. http://www.ecoprofile.se/thread-1393-Krockar-trafiksakerhet-med-miljohansyn.html#12098
Bilar är farliga, så max 30 samt farthinder och bra gatubelysning tycker jag är bästa sättet att hantera det. Detektorer i bilarna kan också vara en bra grej.
Håller såklart totalt med om att bilar är farligare än cyklar, både för dem i fordonet och för dem runtomkring!
Ms_Xx, för att vara helt noggrann är det säkrare per personkilometer att åka inne i en bil än att cykla. Men cyklister är mindre farliga för andra trafikanter. Dessutom lever cyklister längre genom motionen. http://sv.wikipedia.org/wiki/Trafiks%C3%A4kerhet#Val_av_f.C3.A4rdmedel
Men beror det inte på hur man räknar? Är det inte färre transportcyklister som blir allvarligt skadade/dör men fler som blir lindrigt skadade än de som sitter i bilar? Alltså risken att bli allvarligt skadad är väl större i en bil? Om man sen räknar på risken i att inte röra på sig så tja, jag tror att det är bättre för kroppen att cykla, olycksrisk inräknat :-). Hoppas att jag inte har fel.
Jag föredrar små små LED lampor i stan, och de kostar väl inte så mycket i tid eller pengar. Fast jag tror de flesta slänger sina efter att batterierna är slut.
Jag gillar inte de små knappcellslysena. Jag ser cyklisten innnan jag sett de löjliga små lamporna. Reelight eller motsvarande är ett enkelt alternativ utan batterier som tar slut.
Reellight är verkligen the shit om man vill slippa köpa batterier och slippa att alls tänka på cykellysen. Ett av mitt livs bästa köp.
Jag blev avrådd av min cykelhandlare att skaffa såna, eftersom lampan inte går att montera på ett ställe där den inte riskerar att skadas av ett cykelställ eller en annan cykel. Placeringen på sidan av framgaffeln är tydligen väldigt utsatt och det är enligt cykelhandlaren vanligt att kunderna kommer in och undrar varför lampan har gått sönder. Märkligt nog lär det inte finnas någon variant med sladd som medger att lampan monteras någon annan stans.
Anders, jo Reelight har flera varianter med sladd, och då monteras lampan på gaffelkronan eller pakethållaren precis som vanliga lampor. Kolla hemsidan.
Det stämmer att lampor som är monterade på hjulaxeln lätt kan böjas, men det kan också lätt böjas tillbaka. Det finns också horisontell justeringsmöjlighet med skruv.
Hmm. Det verkar som att varianterna med sladd inte säljs i Sverige över huvud taget.
Jag har haft mina i 4-5 år nu och de är helt oskadda :-), var dock rädd för att de skulle skadas i cykelställ etc i början. Sen såg jag på deras hemsida för nåt år sen att det finns en ”ny” modell som man kan sätta på sadelstolpen. Och nya, starkare, framlampor som man sätter framför styrstången. Så din cykelhandlare är nog lite överskeptisk/oinformerad.
Jag älskar mina, frihet :-)!
Fast felet med knappcellslysena är främst att folk inte begriper hur man ska montera dem. Det vanligaste är att man hänger upp dem i gummisnodden, så att lampan dinglar och lyser _neråt_, i stället för att med gummisnodden spänna fast dem på styret så att lampan lyser framåt. Märkligt, det där.
Jag köpte nya batterier på Clas Ohlsson (har dem som extralysen, brukar låna ut dem rätt ofta om nån behöver lyse), kändes fantastiskt skönt att slippa slänga/köpa nya lysen, rekommenderas!
Jag har en cykel med navdynamo och baklykta med kondensator som gör att lampan fortsätter att lysa cirka fem till tio minuter efter att man har slutat trampa. Det funkar ypperligt. Aldrig mera batterilampor för min del.
Jag vet inte om det är en bra idé med cykellyse på hela tiden, även om det kanske låter vettigt i första instans. Rent intuitivt gillar jag egentligen inte heller att bilar ska ha belysningen på dygnet runt.
Jag har en lykta som jag köpte på biltema för en billig peng. Kopplat på navdynamon.
Största problemet är förstås om man stannar till. Men jag har börjat fundera på att köpa en kykta med en kondensator så att ström kan lagras utan batteri. Exempelvis denna:
http://www.rosebikes.se/artikel/b–m-lumotec-iq-cyo-rt-senso-plus-40-lux/aid:457404
Någon som har testat liknande?
Såg något referat till forskning som visade att oskyddade trafikander lever säkrare i länder där man inte har obligatoriskt halvljus. Halvljuset gör förarna lata, lyset är lätt att upptäcka och avsökning efter annat görs mindre noggrant. Många har säkert noterat detta när man svänger in på en väg och möter en bil utan lyse som kör längs kanten, man ser inget lyse och tänker att den är parkerad till man noterar rörelsen.
Alla ”se mig, se mig” uppmärksamhetsknarkare borde ta det lite lugnare. Man behöver inte reflexväst om man bara kör på cykelbanor, inte heller blinkade strobs och strålkastare. Vi får den trafikmiljö vi formar, vi vill inte ha Delhi där man istället för blinkers låta alla andra tuta så man vet om nån är i närheten…
Österrike avskaffade sin lag om sk varselljus (halvljus) för bilister dagtid av denna anledning. Halvljus dagtid gjorde att bilister syntes bättre medan mjuka trafikanter, som inte har lika kraftiga strålkastare, syntes sämre.
Jag skrev om det här: Bilar med mörk färg oftare inblandade i olyckor
@KristerIsaksson @Cyklistbloggen Fascinerande, med tanke på att 75% av cykelolyckor är singeldito. Hjälper daglyse mot hål i vägen?
RT @Cyklistbloggen: Alltid lampa på för cyklister? http://t.co/03penEpHXM #cykla
RT @Cyklistbloggen: Alltid lampa på för cyklister? http://t.co/03penEpHXM #cykla
@Cyklistbloggen Färre olyckor med konstant lyse på cykeln: http://t.co/I2NiiOXFvW
#Cykla
Jag kör med Reel-lights, de lyser alltid och drar inga batterier. Funkar fantastiskt bra tycker jag, de lyser dock inte jätte-jättestarkt (har en tidig version), så jag kompletterar med en enkel reflexväst när det är riktigt busväder (som igår).
Behöver inte direkt lysen för att se, men vill verkligen synas.
Lysen som är på dygnet runt är bra i skymningstimmarna då det är svårt att veta hur bra man syns för andra, man ser ju bra själv då. Tycker dock att en lag på lysen dygnet runt vore overkill, bättre att upplysa om att man faktiskt inte syns bara för att man ser.
Det finns många moderna LED-lampor som jag tycker lyser alldeles vansinnigt mycket per batteri, och jag kan hålla med om att det inte är dumt att ha ofta i den mörka årstiden
Det aldrig fel att synas, men det är inte bra att sträva efter att allt man kan behöva ta hänsyn till i trafiken måste lysa och oupphörligen skrika på uppmärksamhet. Det blir lätt en kapprustning: Om hälften av trafikanterna blinkar och lyser gör det den andra hälften mer utsatta.
Trafik i stadsmiljö är full av av saker att ta hänsyn till som inte lyser. Det kräver lugnt tempo och hög uppmärksamhet. Staden måste ha plats för människor och deras liv, inte bara trafik.
I mörker är dock obligatoriskt lyse en självklarhet.
De ska inte ersätta varandra, utan komplettera.
Själv tycker jag att det, när det börjar mörkna, är vansinnigt svårt att se cyklister utan lampor, och då är jag ändå själv van cyklister, och letar efter dem.
Men nu pratar vi inte om när det börjar mörkna, utom om fullt dagsljus sommartid.