Meny
Cyklistbloggen
  • Hem
  • Om oss
  • Cookie Policy (EU)
Cyklistbloggen

Och en bild av pollaren som är borta…

Publicerad den 30 oktober, 201317 januari, 2022

Så här fint ser det ut nu utan den där pollaren:
20131029-rutger_fuchs- utan stolpen 500
Nu är det bara reflexstolpen kvar som borde flyttas ut. Så här säger Trafikkontoret:

Stolparna står inte optimalt, men om de placeras närmare körbanan ökar oddsen för att de blir nerkörda oftare. Har försökt hålla ner markeringsskärmen storlek.

Vår inställning är ju att det är bättre om stolparna körs ner av bilar än av cyklister, eftersom cyklister är känsligare för just stolppåkörning än bilar och det håller Trafikkontoret med om:

Jo, jag vet. Sen är det å andra sidan inte bra om en stolpe blir nerkörd när en cyklist är i närheten.
På sikt kommer gatan att byggas om. Exploateringskontoret arbetar med ett stort projekt i Södra Skanstull, men planeringen pågår fortfarande och den nya gatustrukturen kommer inte verkställas förrän om några år

Vi föreslår att stolpen flyttas så att den står på utrymmet bakom plåtsargen, eller i vägbanan. Eller varför inte sätta reflexen direkt på plåtsargen? Där är den inte i vägen för någon, blir svår att köra ner och bussarna får varning om att vägen smalnar av.
Alltså vid de gröna markeringarna:
rutger
 
Trafikkontoret säger:

Du har helt klart en poäng, men jag tycker att markeringsskärmar är tydligare än vanliga reflexer i syfte att varna för fasta hinder vid sidan av vägen. Möjligen går det att flytta stolpen en bit. Nästa gång jag är där ska jag titta närmare på hur pass nära bussarna egentligen kommer.

Alldeles oavsett vad som händer med den där reflexstolpen är vi glada att pollaren är borta och framförallt är vi glada att få till stånd en dialog med Trafikkontoret. Det är så här det ska gå till – vi tar hellre en kort diskussion där vi inte är helt överens, än tystnad.
All cred.

12 svar på ”Och en bild av pollaren som är borta…”

  1. Johan L skriver:
    31 oktober, 2013 kl. 7:39 f m

    Härligt att ni fått till en sån dialog! Det är ett bra steg på vägen mot byggen som såna här: http://bicycledutch.wordpress.com/2012/08/23/spectacular-new-floating-cycle-roundabout/ 🙂

    Laddar in …
  2. sadel skriver:
    30 oktober, 2013 kl. 10:27 e m

    I en tidigare postning citerade ni mejl från trafikverket som sa: ”Pollaren monterades för att hindra motorfordonstrafik att köra på gång- och cykelbanan, och på så sätt smita förbi spårviddshindret i körbanan. Sedan spårviddshindret lades igen var den dock omotiverad.” ( https://www.cyklistbloggen.se/2013/10/stolpen-borta/#more-15345 )
    När spårviddshindret är bort är väl hela sargen meningslös? Bort med sarg, bort med markeringar, lägg istället dit en ca 5 meter lång rak kant mellan bil och cykelbana. Resultat: inga bussar kör på någon sarg, inga cyklister kör på någon skylt. win-win.
    Eller missar jag något här? Om inte så hoppas jag detta görs nu, inte om några år.

    Laddar in …
  3. mikaelordenius skriver:
    30 oktober, 2013 kl. 6:50 e m

    @Cyklistbloggen kul att ni lyckades!

    Laddar in …
  4. Hanna skriver:
    30 oktober, 2013 kl. 11:22 f m

    Förstår iof varför man inte sätter direkt på plåtsargen, då försvinner den nog bakom snön hela vintern tyvärr. Fast bakom sargkanten skulle väl vara toppen, instämmer i Richards punkt om att busschaufförer känner till sånt nog så väl, dom kan ju också sakta in 🙂

    Laddar in …
  5. André skriver:
    30 oktober, 2013 kl. 10:19 f m

    Mycket bra jobbat! Ytterligare ett bevis att man måste kämpa för att få bra cykelinfrastruktur. Ingen kommer bara ge oss cykelinfra à la Köpenhamn. Vi måste kämpa för den. Bilisterna lobbar, klagar, skriver insändare och kräver sina rättigheter. Vi måste göra det samma. Cyklisterna i Holland tjatade till sig världens bästa cykelinfra. Skulle alla stockholms cyklister börja ringa till trafikkontoret, skriva insändare, anmäla fel och säga till folk som parkerar i cykelbanor skulle vi se en förändring.

    Laddar in …
  6. joyzom skriver:
    30 oktober, 2013 kl. 9:21 f m

    RT @Cyklistbloggen: Så här fint ser det ut nu utan den där pollaren:
    http://t.co/C16uRZ5AiS #cykla

    Laddar in …
  7. GustavSvaerd skriver:
    30 oktober, 2013 kl. 7:45 f m

    RT @Cyklistbloggen: Så här fint ser det ut nu utan den där pollaren:
    http://t.co/C16uRZ5AiS #cykla

    Laddar in …
  8. David Pedal skriver:
    30 oktober, 2013 kl. 7:25 f m

    Ska inte busschaufförerna hålla en lämplig hastighet så dom ser hinder på vägen, t.ex. reflexer på en plåtsarg?

    Laddar in …
  9. Richard skriver:
    30 oktober, 2013 kl. 7:24 f m

    1. Busschaufförer åker här flera gånger varje dag. De behöver inga skyltar. De vet att det smalnar av.
    2. Bilister som använder denna passage som smitväg får skylla sig själv om de inte håller sig i mitten utan skrapar upp bilen.
    3. Flytta busshållplatsen norrgående upp till Rutger Fuchs. Det är för trångt för cyklister att passera.

    Laddar in …
  10. jwolfers skriver:
    30 oktober, 2013 kl. 7:08 f m

    RT @Cyklistbloggen: Så här fint ser det ut nu utan den där pollaren:
    http://t.co/C16uRZ5AiS #cykla

    Laddar in …
  11. cykelbloggar skriver:
    30 oktober, 2013 kl. 7:07 f m

    Cyklistbloggen: Och en bild av pollaren som är borta… http://t.co/U0N168Y5Xt @Cyklistbloggen

    Laddar in …
  12. KristerIsaksson skriver:
    30 oktober, 2013 kl. 7:04 f m

    @Cyklistbloggen Bra! Är nyfiken på en sak, hur många timmar har ni lagt ner på att få till detta resultat?

    Laddar in …

Kommentarer är stängda.

Senaste inläggen

  • Flen uppfinner egen sorts väg
  • Tack och på återseende
  • Så var det tänkt…
  • Men hur skulle man cykla?
  • Ytterligare en stolpe…

Arkiv

Arkiv

Meta

  • Logga in
  • Flöde för inlägg
  • Flöde för kommentarer
  • WordPress.org
©2025 Cyklistbloggen | WordPress Theme by Superb WordPress Themes
Manage Cookie Consent
To provide the best experiences, we use technologies like cookies to store and/or access device information. Consenting to these technologies will allow us to process data such as browsing behavior or unique IDs on this site. Not consenting or withdrawing consent, may adversely affect certain features and functions.
Functional Alltid aktiv
The technical storage or access is strictly necessary for the legitimate purpose of enabling the use of a specific service explicitly requested by the subscriber or user, or for the sole purpose of carrying out the transmission of a communication over an electronic communications network.
Preferences
The technical storage or access is necessary for the legitimate purpose of storing preferences that are not requested by the subscriber or user.
Statistics
The technical storage or access that is used exclusively for statistical purposes. The technical storage or access that is used exclusively for anonymous statistical purposes. Without a subpoena, voluntary compliance on the part of your Internet Service Provider, or additional records from a third party, information stored or retrieved for this purpose alone cannot usually be used to identify you.
Marketing
The technical storage or access is required to create user profiles to send advertising, or to track the user on a website or across several websites for similar marketing purposes.
Hantera alternativ Hantera tjänster Hantera {vendor_count}-leverantörer Läs mer om dessa syften
View preferences
{title} {title} {title}
%d