Kjell Andersson är både cyklist, lastbils- och busschaufför i Stockholm. Det ger honom en unik kunskap att visa på problemen och möjligheterna för bra samspel mellan cyklister och kollektivtrafiken. Vi lämnar alltid företräde för bussar som svänger ut från busshållplatser när vi ser deras blinkers. Det är dessutom lag på att man ska släppa ut bussarna från hållplatsen. Vi tycker det är viktigt att cyklister och busschaufförer i Stockholmstrafiken samverkar så att alla kommer fram säkert, snabbt och tryggt och utan frustration.
Vi återpublicerar därför ett inlägg Kjell gjorde tidigare i Facebookgruppen Cyklistbubblan som ett gästbloggsinlägg:
Två av mina världar möts. Jag är ju själv en av de som kör fantastiskt tunga och långa fordon i innerstaden (Stockholm) och ska dela på utrymmet så gott det går med alla andra trafikanter. Jag är också en av de bussförare som låter cyklister ta det utrymme och den tid de behöver. Utöver det så räknar jag mig även som cyklist med mina åretomturer på 1200 mil.
En av situationerna som oroar mig i trafiken och som jag inte riktigt har koll på hur man löser i detta nu är cykelfält i kollektivkörfält på Skeppsbron.
Jag har stått där och filmat en snutt några gånger, strax innan rusningen sätter full fart. Vid rusningen skulle jag stå för mycket i vägen. Bussar som stannar vid hållplatsen Räntmästartrappan, släpper ombord resenärer och begär sedan med blinkers att få lämna hållplatsen.
Vi cyklister är dåliga på att ”kollektivt” stanna upp och släppa fram. Dessutom så är det tyvärr i rusningen en alltför strid och oavbruten ström med cyklister eftersom väldigt många cyklar mot rött i backen. På det sättet får vi bussförare aldrig någon lucka att smita ut i heller. En farlig situation som kommer att leda till ytterligare olyckor om ingen förändring görs.
Finns det förslag på trafiksäkerhetsförbättringar här?
Kjell Andersson
— vid Skeppsbron/Räntmästartrappan.
Fotnot: Aktuell lagparagraf är Trafikförordningens 3 kapitel paragraf 45:
45 § Där den högsta tillåtna hastigheten är 50 kilometer i timmen eller lägre, skall en förare som närmar sig en buss, vars förare ger tecken för att starta från en busshållplats, sakta ner och ge bussen möjlighet att lämna hållplatsen. Om det behövs skall föraren stanna.
Bussföraren skall vara särskilt försiktig så att inte fara eller onödig olägenhet uppstår.
Om man lärt sig hur det fungerar vid Slussen så tycker jag detta ställe fungerar bra vid lågtrafik. Det är lite synd att man ska behöva lära sig hur bussar beter sig här, men att göra några större förändringar innan Slussen byggs om känns överflödigt.
Skulle vara bra om man kunde se när dörrarna stängs på bussen även från vänstra sidan.
I Göteborg cyklar jag dagligen genom Kungsportsplatsens nålsöga. Det är ett cykelfält med buss vid hållplats till höger och ett staket till vänster. (Bilder finns på http://trafikistan.se/kungsportsplatsens-snofalla/ ). Här är man mycket beroende av att chauffören tittar och blinkar när bussen vill köra ut. Det gör nästan alla, och då är jag noga med att släppa jag fram dem.
Men det finns en point of no return. Har jag kommit upp bredvid bussen, måste jag också fortsätta förbi. Någon enstaka gång börjar bussen blinka när jag är jämsides, och då blir det nervöst. Men blinkningen kan ju vara för en bakomvarande cyklist. Jag har hittills alltid kunnat skynda förbi bussen i sådana lägen.
Bara någon enstaka gång börjar bussen köra ut utan att blinka just när man passerar bakkanten, men den brukar hejda sig igen så man kommer förbi. Det händer även att en buss står och blinkar både länge och väl medan man väntar bakom, men den kör inte. Mindre bra.
Kanske logiskt att dålig blinkersdisciplin kommer upp här bland kommentarerna, men dels har jag aldrig upplevt det, dels är det så trist när man tar upp ett annat problem ungefär som att man rättfärdigar alla idioter som inte stannar när bussarna blinkar.
Sedan så skulle jag aldrig våga cykla så nära en stillastående buss som cykelfältet anger. Så det kanske är så att jag någon gång varit med om en buss som svängt ut, men utöver att jag glömt bort det så uppstod rimligen ingen fara eftersom jag hade god marginal.
När man kommer rullande så har man ju ofta en kompakt bilkö till vänster och buss till höger, så det finns inte så många platser att ta vägen på. Enda stället är väl kanske att ställa sig mitt bakom bussen och vänta. Men tänk om hen backar?
En relevant fråga faktiskt, alltså om man inte ska köra förbi alls. Men just här på Skeppsbron överdrev jag, om jag håller till vänster i cykelfältet blir avståndet tillräckligt för vad jag tycker är ok.
Men hur var det med lösningar på problemet här? Mitt minne är uppenbarligen noll för jag kommer inte ihåg hur det fungerade tidigare. Just nu visar Googles flygfoton hur det såg ut då, medan Eniros hur det ser ut idag. Är det verkligen så många som kommer norrifrån längs kajen som ska till busshållplatsen? Varför byggde man om? Vid anblicken på flygfotona ser det ju helt befängt ut det man skapade.
Vad tycks om att leda cykelfältet på bro i en sväng ut till höger i utförsbacken – och sedan sätta väldigt stora staket så fotgängare norrifrån tvingas gå en omväg fram till en undergång under cykelbron?
Jag postade det här :https://www.cyklistbloggen.se/2013/09/visst-slapper-vi-fram-kollektivtrafiken/#comment-1059752164
Bakgrunden var att när fältet låg innaför busshållplatsen så blev det konflikter med fotgängarna – övergångsstället var obevakat.
Jag har för vana att följa den lag som ger bussar företräde ut från hållplats, så sent som för tjugo minuter sedan, vid Hornstull, faktiskt.
Ett problem är dock alla de busschaufförer som utan att titta ordentligt i backspegeln börjar köra, coh sedan, medan de vrider ratten, på väg ut, drar med sig blinkersspaken. Är man redan halvvägs förbi bussen, och en plötsligt kör, då sitter man ruskigt pyrt till. Regeln, och systemet, förutsätter ju att bussen ger signal i god tid INNAN den börjar köra, och rimligtvis att chaffisen kollar om någon cyklist kommer att hamna underbakhjulet.
Och nej, det är långt ifrån alla busschaffisar som gör detta, men det räcker ju med en för att jag ska dö.
Jag minns när jag precis flyttade till Sverige, mitten av 90-talet, hur imponerad jag var av hur noga bussförare var med blinkersen… those days are gone!
”Mötespunkter mellan gående och cyklister
Den stora ökningen av cykeltrafiken ställer nya krav på trafikplaneringen. I alla ny- och ombyggnadsprojekt tas hänsyn till de ökade trafikflödena och man strävar efter att separera gång- och cykeltrafiken i de större stråken. I befintliga miljöer åtgärdas konfliktpunkter löpande. Ett exempel på detta är ombyggnaden som nyligen gjorts på Slussen vid Slussplan/Räntmästartrappan. Där var det tidigare vanligt med konfliktsituationer mellan cyklister i nedförsbacken från Slussen och fotgängare. Cykelbanan är nu ombyggd till ett cykelfält vilket separerar gående och cyklister från varandra.”
http://insynsverige.se/documentHandler.ashx?did=40618
Samtidigt körde den alltså ihop cyklister och bussar istället.
Kneejerk reaction… 🙁
Jag minns inte hur det såg ut där innan, men jag misstänker att problemet handlade om utformning då också. Flytande busshållplatser är trots allt det accepterade sättet att lösa buss/cykel/gång-problemet, även i Stockholm – de ska ju precis bygga en på S:t Eriksgatan…
Cyklistbloggen: Visst släpper vi fram kollektivtrafiken? http://t.co/SiFa2Dmt0U @Cyklistbloggen
@Cyklistbloggen Jättebra och viktigt inlägg
Efter att ha tittat på videon kan man ju konstatera att det efter en minut (precis där videon slutar) kom en rätt stor lucka där det inte skulle finnas något problem att köra ut. Var är de rödljuscyklande cyklisterna? Strömmen var obruten i en minut, tills den blev bruten, av ett rödljus kanske?
Vad jag istället såg var två bussförare som körde ut sina bussar utan att ta hänsyn till cyklister som kunde ha lätt blivit dödade.
Sen kan man ju säga att platsen är idiotiskt konstruerad och busshållplatsen bör byta plats med cykelfältet, så att alla får det bättre. Bussar slipper köra in och ut ur hållplatsen och cyklister kan fortsätta rakt fram utan fara. Jag uppmanar alla att kontakta Trafikkontoret med klagomål och begära omedelbar åtgärd.
Som jag förstod det filmade Kjell inte under högtrafik. När jag cyklar är strömmen faktiskt rätt obruten: Först kommer cyklisterna från Katarinavägen/Hornsgatan. När de får rött kommer cyklisterna från Saltsjörampen. Jag håller med Kjell och tycker bägge sidor måste bli duktigare på att samverka just där. Men det är ett klassiskt exempel på hur staden bygger för konflikt.
Jag vill tillägga att även bilisterna har del i problemet. De släpper inte heller in bussförarna, vilket gör att de fastnar antingen inne på hållplatsen, eller diagonalt över cykelfältet. Värdelöst.
Tidigare låt cykelfältet bakom busshållplatsen – men då var det istället konflikt med fotgängare som skulle över till hållplatsen.
Jag har också hört att man har byggt om, men var anledningen till ombygget konflikt med fotgängare?
Tycker också att samspelet borde bli bättre, men problemet måste ändå lösas på infrastruktursplanen. Fram tills dess faller ändå ett större ansvar på de som har de farligaste maskinerna att inte utsätta andra för fara. Ingen har så bråttom på bussen att det måste riskeras en cyklists liv för det.
Facit finns. Var är staden?
RT @Cyklistbloggen: Visst släpper vi fram kollektivtrafiken?: http://t.co/LORZZc6pcz #cykla