Jag är ny på det här med trafikplanering, så när jag såg de där filmerna om hur man gör en cykelsäkerkorsning så blev jag lite imponerad. En liknande lösning skulle ju kunna användas uppe på Pelikanslingan vid Slussen. Det var där Jeanette Trygg kördes ihjäl av en högersvängande lastbilschaufför för två år sedan. Gör man en ”ö” som skydd, så kommer högersvängande bilar hamna i rätt vinkel för att se cyklisterna:
Precis sådär kunde det se ut uppe på Slussen. Men när jag cyklade idag så insåg jag att det faktiskt nästan redan såg ut så. Åtminstone för högersvängande cyklister. Tror jag. Cykelbanan går nämligen upp på trottoaren innan vägen – även om jag aldrig sett det alla de gånger jag cyklat förbi rakt över korsningen. Ingen annan cyklist verkar ha sett det heller – alla de högersvängande cyklister jag sett har kört ute i vägbanan. De enda som verkar se trottoaren är fotgängarna. Men kolla, så här ser det ut på cykel:
Ser ni ”ön” mitt fram i bild? Och trottoarkanten som svänger av till höger. Visst är det cykelbanan för högersvängande cyklister? Så här ser det ut när man kör:
På skylten man passerar står det ”Gående mot Gamla Stan hänvisas till andra sidan”. Det finns också ett målat övergångsställe, även om det är slitet. Och en trottoarkant. Men när man rullar vidare nerför backen är vägen fylld av stolpar och sedan släpps man ut i cykelfältet som välplanerat mynnar ut i en bussparkering.
Det är helt ouppmärkt, slitet och jag är fortfarande inte säker på om jag idag cyklat på Stockholms mest hemliga cykelbana. Eller på en trottoar. Det är skönt att cykelmiljön är så glasklar.
Någon som vet?
Det kluriga med att bygga för pendlande cyklister är väl att de/vi (eller mer korrekt; jag) alltid väljer den snabbaste/smidigaste vägen 🙂
RT @Cyklistbloggen: Stockholms mest hemliga cykelbana. Eller trottoar? http://t.co/hJgiQzRoJd #cykla
Jag brukar ta vägen förbi slussplan istället… då slipper man åka uppför och ner igen… den där skumma rutten behövs väl bara om man har missat svänga höger från Skeppsbron in på slussplan? Eller?
https://mapsengine.google.com/map/edit?mid=zmQqOErlYhqo.kRnyPP48sTgw
Det har bara blivit så att jag svängt ner den vägen. Upplever kanske att omaket med korsningarna uppväger de extra höjdmetrarna så att det går lite på ett ut, men det är ingen tanke bakom utan mest vana som gör att jag cyklar rakt fram. Jag har under ganska lång tid tidigare bott åt det hållet.
Jag med, vilket visar hur värdelös nuvarande Slussen är för cyklister.
Ja, slussen är ultrasunk för cykeltrafiken…
Jag har nog aldrig har sett någon annan cyklist där. Trodde det bara var jag som valde att ta stigningen två gånger. I och med att det sällan går folk där är det inget problem att det är en smal trottoar. Att den är tänkt som ”cykelbana” tycker jag är uppenbart, även om förstås inte snöröjningen hajar det uppe i korsningen.
Den mest hemliga cykelbanan är såklart klassikern kring Nybroviken. Det fascinerande med den är att den är planerad. Vid en busshållplats som här vid Slussen har ju däremot ingen planering gjorts av det vanliga skälet att det inte finns plats. Som vanligt inte heller något problem för mig som enskild cyklist som försöker ta hänsyn till bussarna, men med ökad cykeltrafik och mindre tänkande cyklister blir det inte bra.
@violanders @Cyklistbloggen Poängen är dock att Sthlm är ett trafikkaos för cyklister. Enhetligheten är noll.
@violanders @Cyklistbloggen Inte perfekt, men ingen genomfartstrafik där. Cyklar där nästan dagligen utan problem. Finns värre ställen här.
@Jonas_Ryberg Nej, men i grenen ”hemlig cykelbana, eller är det en trottoar?” ligger Gävle i topp. http://t.co/DlGxwEP08s @Cyklistbloggen
@violanders @Cyklistbloggen Visst, men går inte att jämföra med trängslen i Stockholm.
@Jonas_Ryberg @Cyklistbloggen Det finns i och för sig hundratals såna där sträckor i Gävle…
Haha, jag har faktiskt tänkt att man borde blogga om den här svängen som jag använder varje dag på vägen hem. Jag kan inte tolka det på något annat sätt än som du gör att det är en cykelbana som svänger ner till höger där och att det inte ens är kombinerad gång- och cykelbana i och med att fotgängare hänvisas. På ett sätt som jag tror att just inte en enda fotgängare i Stockholm någonsin har uppfattat, men ändå.
Så jag tillhör dem som faktiskt svänger ner där och ogenerat plingar på de fåtaliga fotgängare som tar den vägen samtidigt som jag inser att de inte har uppmärksammat hänvisningen och tar det med försiktighet och tolerans. Jag minns inte på rak arm om jag någonsin sett någon annan göra det, men de flesta som ska från Skeppsbron till Katarinavägen gör en illegal vänstersväng för att komma rakt fram över körbanorna tidigare, alternativt svänger höger vid Slussplan och sedan vänster upp mot Katarinavägen, vilket jag tror är den bästa vägen.
Man korsar dessutom övergångsstället i slutet på slingan på precis den punkt där fotgängare vill stanna och vänta innan de ska över körbanan. Där finns förstås ingen ö för dem att vänta på och det är halvskymt när man kommer runt Kolingsborg.
Man får riva Slussen precis när som helst för min del.
RT @Cyklistbloggen: Stockholms mest hemliga cykelbana. Eller trottoar? http://t.co/hJgiQzRoJd #cykla
RT @Cyklistbloggen: Stockholms mest hemliga cykelbana. Eller trottoar? http://t.co/hJgiQzRoJd #cykla
RT @Cyklistbloggen: Stockholms mest hemliga cykelbana. Eller trottoar? http://t.co/hJgiQzRoJd #cykla
Cyklistbloggen: Stockholms mest hemliga cykelbana. Eller trottoar? http://t.co/VbRtXdLhQX @Cyklistbloggen
@Cyklistbloggen Alltså, förvirringen. Centrala Stockholm känns verkligen inte cykelvänligt.