Jag lyssnar inte på musik eller radio när jag cyklar vilket är lite tråkigt. Min pendlingscykling tar en halvtimme och det hade varit rätt skönt att lyssna på något under tiden. En av de få positiva upplevelserna när jag någon gång tvingas åka kommunalt till jobbet är just att jag kan sitta och lyssna.
Jag vet också att undersökningar (nåja, en) visat att man hör rätt bra även med lurar på cykel. Men jag tycker ändå det känns otryggt att inte höra ordentligt, i Stockholms innerstad vill jag gärna ha med alla sinnen.
Därför var det med viss spänning jag började testa ett par lurar med det ”z”-täta namnet Aftershokz Sportz M2.
Ljudet via käkbenet
Det speciella med Aftershokz är att de inte sitter i örat, utan mot käkbenet framför. I korthet så använder lurarna käkbenet för att leda ljudet, istället för hörselgången. Syftet är att man ska höra som vanligt trots att man lyssnar på annat. Hur det funkar rent konkret kan du kolla på videon i slutet av den här recensionen.
Lurarna kommer i en rätt snygg liten box där allt ligger tryggt paketerat. Det känns kvalitativt och innebär också att man har någonstans att förvara lurarna när de inte används.
De består i själva lurarna, med sladd till en liten kloss mitt på som innehåller mikrofon, så man också kan svara i telefonen med dem, och volymkontroller. Det är också där man laddar dem, genom en usb-ingång. Självklart kommer en usb-sladd med också.
Jag har cyklat med dem på sedan i början av augusti och min pendling går in i Stockholms city.
Går att torka av med trasa
Lurarna själva är svarta och helt i täckande plast. Inga tygpuffar och ska vara svett- och därmed också vattentåliga. Jag har cyklat i regn med dem, det känns som att det fungerar. De är bara att torka av med lite papper. Det betyder att de förmodligen är bra att jogga med – de sitter i en båge över öronen och har suttit bra utan att flytta på sig när jag cyklat. Mikrofonklossen sitter fast i en clips på min cykelväska och även det fungerar.
Det jag har att anmärka på är att mikklossen är ganska tung och hänger direkt i sladden. Här känns det som att det kan finnas risk för att sladden blir glapp om man använder dem länge och oförsiktigt. Jag tycker det hade varit bättre om sladden kom i två delar, en del med själva lurarna och en vanlig 3,5 mms plugg och en del med kloss och sladd. Då hade risken för glapp försvunnit.
Det är också lite synd att den kräver el, att man måste ladda den. Jag förmodar att det är för att ljudet behöver förstärkning i och med käktekniken. Då tänker jag att när man ändå måste ha den där klossen så kunde man passat på att lägga in Bluetooth också för att på så sätt göra dem trådlösa. Vill man nå cyklister som målgrupp för ett par lurar bör det vara så lite sladdar som möjligt och lurarna hade varit mycket bättre om man sluppit ha sladd hela vägen till telefonen.
Bortsett från det så känns lurarna gedigna och sitter bra. Eftersom man inte behöver passa in dem i hörselgången så kan jag tänka mig att de också passar folk som har svårt att få in-ear lurar att passa.
Inget för musik
Första gången jag skulle cykla med dem blev jag lite besviken. Jag hade tänkt använda dem för att lyssna på musik, men jag insåg snabbt att jag fick tänka om. Ljudet är nästan helt basfritt så öronen blir väldigt trötta snabbt. Det här är inga lurar för att lyssna på Spotify i.
Därför började jag istället göra något jag inte gjort sedan jag började cykelpendla: lyssna på radio på väg till jobbet. Med hjälp av Sveriges Radio play-appen så har jag under den här perioden återupptäckt hur kul det är att lyssna på när folk pratar när man pendlar. Grymt underskattat nöje.
Och ljudkvaliteten är inte det viktigaste för de här lurarna. Poängen är att de ska vara säkrare, eftersom man ska kunna höra trafiken omkring sig. Och det är här lurarna verkligen kommer till sin rätt. Ljudet är alldeles utmärkt för talradio även om upplevelsen är lite märklig första gången. Man har ju inga lurar i öronen utan hör hela tiden precis som vanligt omkring sig. Istället låter det lite som att man har ett par vanliga högtalare någon meter från öronen, eller som om någon pratar med en en bit ifrån.
Det gör att jag hela tiden känner att jag har full koll på vad som händer runt omkring mig och när trafiksituationen blir intensivare så märker jag att jag automatiskt bara slutar att lyssna på radion och istället koncentrerar mig på det väsentliga; det som händer runt omkring mig. Det känns helt säkert och väldigt bra.
Vill man vara extra säker kan man kombinera lurarna med appar som sänker volymen beroende på situationen, till exempel Earception.
De fungerar naturligtvis också som ett vanligt headset för mobiltelefoner, med bonusen att du kan prata i telefon samtidigt som du hör omvärlden alldeles utmärkt.
Svårt att höra i riktigt tung trafik
Jag har kört lurarna till min Galaxy S2-telefon och Jeroen har också testat dem till sin Iphone utan problem. Jag hör alldeles utmärkt nästan hela min cykelväg, även längs Götgatan i rusning. Däremot hade jag svårt att höra när jag cyklade längs Stadsgårdsleden. Där är oljudet mycket högre, det är fler bilar och trafikljudet studsar mot bergväggen.
Dålig akustisk miljö. Visa större karta
Jeroen upplevde samma problem på delar av sin cykelväg. I Stockholms innerstad är det däremot inga som helst problem att höra.
Slutsats
Det här är ett par grymma lurar för dig som vill kunna lyssna på radio när du cyklar och ändå höra allt som händer omkring dig. Ljudkvaliten är utan anmärkning för tal, men sämre för musik. De är vattensäkra och sitter bra. Nackdelen är att de inte är trådlösa och att ljudstyrkan kan vara för svag om du cyklar bredvid riktigt tung trafik. Menar tillverkaren allvar med att försöka nå cyklister som grupp så fixas det förmodligen trådlöshet enkelt till nästa version av lurarna.
Priset ligger mellan 800 och 900 kronor.
Specifikationer enligt tillverkaren:
Speaker Type: Dual Suspension Bone Conduction
Sensitivity: 100 ± 3dB
Microphone: -41dB ± 3dB
Frequency Response: 20Hz – 20KHz
Battery: Rechargeable Lithium Ion
Playback Time: Up to 12 Hours at low volume*
Charge Time: 3 Hours (with USB charger)
Cable Length: 130cm / 51.2 inches
Weight: 45g/1.6 ounces
Color: Black with orange pads
Så här fungerar käkbensljudet:
http://youtu.be/rowXhjFCyOE
De har en annan variant som är trådlös, men inte vattentät http://www.youtube.com/watch?v=NNv3dJtVS4w
Verkar vara en bra produkt. Jag provade hörlurarna inomhus´och intygar att prat låter bra, men att framförallt popmusik låter hemskt.
Men jag är lite skeptisk mot butikerna. Varför finns de inte att köpa på en större kedja?
Med alla ”z” kunde man tro att den var avsedd för dansbandsmusik. Hur fungerar det med glasögon och dessa när båda skall sitta över öronen? Själv så känner jag dock att lite ljuddämpning är en bra grej när man cyklar i trafiken. Trafiken är såpass högljudd redan att jag till och från missar vad som sägs på radion oavsett vilken volym jag har på.
Jag har både glasögon och hjälm och hade inga problem att få på dem. Satt som gjutna på huvudet.
Har ett par nästan identiska lurar (i princip enda skillnaden att de inte har fjärrkontroll på batteridongeln) och tycker inte de fungerade särskilt bra med hjälm och glasögon tyvärr.
Men cyklister hatar när fotgängare eller joggare lyssnar på Radion. Märkligt!
Nu förstår jag inte vad du försöker säga?
RT @Cyklistbloggen: Recension: Aftershokz Sportz M2 http://t.co/70w91nuTVs #cykla
Jag mår mycket bättre av att pendlingscykla med täta lurar på huvudet, precis som med ljudisolerade bilar så slipper man oljudet från bilarna då. Speciellt på vägar med höghastighet e.g. Drottingsholmsvägen. Men visst det innebär att det tar lite längre för mig att cykla.
Jag brukar ibland använda in-ear lurar när jag cykelpendlar, och lyssnar bara på SR podcast tal. För att bibehålla tillräckliga säkerhetsmarginaler tycker jag backspegel funkar bra. Jag kan bedöma även riskmoment bakom mig och slipper vrida på huvudet, vilket ökar fordonskontrollen och framkomligheten. Ofta börjar jag med en titt i backspegel före byte av körfält, och sen en sista koll över axeln innan jag svänger. Det går snabbare att växla mellan sikt bakåt och framåt helt enkelt. Om jag jämför med när jag kör bil har jag ändå bättre säkerhetsmarginaler. Däremot när jag backar med bil brukar jag veva ner alla rutor för att höra om något går fel.
Cyklistbloggen: Recension: Aftershokz Sportz M2 http://t.co/62vbnNT19L @Cyklistbloggen