Förkyld åker jag just nu kommunalt till jobbet, så i brist på aktuella intryck från eget cyklande så funderar jag lite över hur bilreparatörsfirman Autoexperten ser på vardagshändelser som dagishämtning. Under rubriken ”Autoexperten skildrar vardagsrallyt” har de gjort den här reklamfilmen:
Wrooom, alltså. Samtidigt skrivs det om att allt fler föräldrar kör för fort vid förskolor:
– Skillnaden mellan 30 och 50 km/h är väldigt stor, både gällande vilka skador man får om man blir påkörd och hur snabbt föraren hinner reagera om ett barn kommer utspringande i gatan bakom skolbussen, säger Jan Sandberg.
Piteåtidningen skriver:
Det är i samband med lämning och hämtning som trafiken ökar kraftigt runt skolorna. Rektorerna tycker också att stressade föräldrar genomgående kör för fort.
Som det sägs i filmen ”I vardagsrallyt finns det inte utrymme för några plötsligt överraskningar”. Som barn på vägen till exempel.
I DN uttalar sig Samuel Sköldö, polisinspektör på trafikenheten i Stockholms län under rubriken ”Sluta skjutsa barnen till skolan”:
– Rädslan för trafiken blir en missriktad ambition. Man vill skydda dem från trafiken genom att skjutsa dem, men utsätter egentligen barnen för mer fara då, säger Samuel Sköldö.
Och jag är inte den som är den, utan följer rådet. Så här såg det ut i morse:
Trevlig helg allihop!
Såg just en bilförsäkringsreklam där man dörrade en cyklist. Jag vet inte hur man får upp den igen, men sök lite på Google efter bilförsäkringar och kolla på Youtube så kanske du får upp det.
Den går typ så här ”kolla min nya bil” öppnar dörren BANK ”hoppsan!”. Något jag aldrig vill vara med om.
Vet du vilket företag? Vore intressant att se klippet.
Så farligt var den inte, men nog för att jag inte vill skapa en Streissand effekt för filmen
Ett annat sätt är ju att skippa bilen och använda pengarna till att gå ner i arbetstid istället.
Gillar dessa sidor från Liv utan bil bloggen: Vad kostar bil per år och hur mycket arbetstid kostar en bil
Fast där räknar de med ett genomsnitt av alla bilar och så ser inte världen ut.
Nybilar köps (eg leasas) framför allt av företag eller som förmånsbilar dvs de betalar inte fulla kostnaden själva. Och även om dessa bilar rullar runt 3000-4000 mil/år så är snittkörsträckan för alla bilar numera bara strax över 1200 mil. Avgiftsbelagd parkering finns nästan bara i innerstäderna – och i innerstäderna kör man faktiskt mycket lite privatbil. I Stockholms innerstad sker endast 6 % av resorna med bil – och då handlar det nog i stor utsträckning om RUTande städare, hantverkare, hemtjänstföretag etc. (Göteborg är ett undantag – men det KAN ha ett samband med Volvo)
Så för Svensson som köper en begagnad bil, kör ca 1000 mil/år, har halvförsäkring, parkerar gratis på tomten och på jobbet och kanske mekar lite själv så blir det inga 50-60 kr/mil, utan snarare runt 20 kr – varav egentligen bara bensin/dieselkostnaden på 9-10 kr syns. Så det är inget konstigt att folk fortsätter köra bil – det är fortfarande billigt.
Jo gratis parkering, och parkeringsnom är ett otyg, speciellt då det glesar ut våra bostadsområden. Det bidrar till ett mycket billigt pris för bil och längre sträcker för alla andra. Redan 3500kr/mån i parkering är subventionerat av samhället och kan nog ändras snabbt i framtiden.
Dessa länkarna var för innerstadsbor, men visst inlägget är uppenbart för villaförort.
Nu visar det sig ju att innerstadsbor i mycket liten utsträckning använder bilen till vardags – så siffrorna är inte särskilt intressanta. Måhända har innerstadsborna själva insett kostnaderna…
Och 3500:-/mån för garage är ett ganska rimligt, osubventionerat pris som täcker investeringskostnaderna.
Sen tycker jag INTE att Stockholm är glest – utan alldeles för tätt – inte förrän en bra bit ut i medelklassförorten blir det en människoanpassad stad, med mänsklig skala och med grönområden nog. Det skulle bli en mycket trevligare stad om man glesade ut den betydligt.
Större delen av Sverige är ju glest, och ’människoanpassat’ som du kallar det. Det är väl bättre om det finns städer för alla de människor som vill bo i just stad, så kan väl ni som tycker det är jobbigt flytta till Laxå, Björklinge, Arboga, Osby eller någon av alla andra hundratals glesa samhällen som finns.
Det är ju som att gå hockey och tycka att de kanske skulle hoppa över skridskona, spela på gräs och med en boll istället för puck och tycka att man är smart som kommit på hur man ska förbättra spelet.
Snarare bör det väl vara så att ni som absolut vill bo i en tät stad drar iväg och bygger er täta stad nånstans där ni inte stör oss andra – istället för att förstöra den fina stad som jag är född i och har bott i nästan hela mitt liv. 😉
Det är ju som att ni tar på er hockegrillorna och kör rakt över mitt parkettgolv bara för att ni fått för er att ni skulle må bättre av en hockeyplan just precis där.
Fast vid närmare eftertanke – vi är ju inte så tokliberala att vi med berått mod låter folk knarka ihjäl sig, skära sig själva, eller skaffa sig psykoser genom haschrökning eller absinthdrickande, så det kan finnas anledning med att vara restriktiv även med sådant självdestruktivt beteende… 😉
Vardagsrallyt visar bara vilket jävla sjukt samhälle vi har. Vi blir rikare och rikare för varje år, men stressar oss sönder o samman. Dags att slå ned på tempot o kraven…. Kanske cykla ibland.
Kanske cykla varje dag 🙂
Vi gör likadant, och går eller cyklar med barnen till dagis. Det är nyttig trafikträning för barnen (cykelbana hela vägen!!!), och de får en sund inställning i att cykel är det självklara valet av transport.
Fast… på den tiden jag var tvugnen att ta bilen till jobbet, körde jag barnen dit också…
RT @Cyklistbloggen: Racerdagis, wroom! http://t.co/j2we8aswBp #cykla
Cyklistbloggen: Racerdagis http://t.co/uNxt4Frs0A @Cyklistbloggen