To provide the best experiences, we use technologies like cookies to store and/or access device information. Consenting to these technologies will allow us to process data such as browsing behavior or unique IDs on this site. Not consenting or withdrawing consent, may adversely affect certain features and functions.
The technical storage or access is strictly necessary for the legitimate purpose of enabling the use of a specific service explicitly requested by the subscriber or user, or for the sole purpose of carrying out the transmission of a communication over an electronic communications network.
The technical storage or access is necessary for the legitimate purpose of storing preferences that are not requested by the subscriber or user.
The technical storage or access that is used exclusively for statistical purposes.
The technical storage or access that is used exclusively for anonymous statistical purposes. Without a subpoena, voluntary compliance on the part of your Internet Service Provider, or additional records from a third party, information stored or retrieved for this purpose alone cannot usually be used to identify you.
The technical storage or access is required to create user profiles to send advertising, or to track the user on a website or across several websites for similar marketing purposes.
Det här påminner tragiskt mycket om sandsopningen som är löjligt sen varje år. Snabbt ut med grejerna, och sedan är det alltid någon entreprenör långt ner, och utanför ansvarskedjan, som får skulden.
Det konstiga är att det gick snabbt att ta bort hindren för biltrafiken. ”Cykelstad i världsklass”, jo pyttsan!
Uppgifter, men inte ansvar, kan delegeras. Det går inte att skylla ifrån sig på entreprenörer. Har polisen gjort en dålig/otydlig upphandling, bär man fortfarande ansvaret.
Svevia lär inte få några pluspoäng på sitt varumärke om klossarna får stå kvar länge. Vad säger Svevia?
Ingen verkar veta exakt hur den här soppan har uppstått. Jag tror att det gått till ungefär så här. Svevia har enligt pressmeddelande på sin hemsida ett avtal med Rikspolisstyrelsen http://tinyurl.com/oxtql3h att ordna med avspärrningar vid statsbesök mm. Svevia har en ”kort inställelsetid” dvs ska placera ut en massa saker med kort varsel. Det kräver säkert en massa extrainkallad personal, övertidsarbete och att andra arbeten blir försenade med risk för vite mm. Men det verkar inte som det är reglerat i avtalet hur snabbt grejerna ska bort. På Twitter svarade @Svevia att det tar veckor att flytta bort alla grejerna. Men det handlar snarare om att det kostar mer pengar för Svevia att frakta bort snabbt än i maklig takt. Att ”någon” inom polisen glömt att be Svevia ta bort skiten håller jag för mindre troligt.
Stockholm stad (Ulla mfl) har nog svårt att påverka hur Rikspolisstyrelsens avtal med Svevia ser ut men kunde eventuellt i planerandet av statsbesöket påpekat att det är mindre lämpligt att lämna kvar betong i cykelbanor en vecka efter besöket. Men hur ska staden veta på förhand hur Svevia väljer att transportera bort/mellanlagra betongen?
Men Stockholms stad är även kund hos Svevia för bla underhåll av gator, avspärrningar vid evenemang etc. http://tinyurl.com/nzdfwpq Det verkar tom som det är i samarbete med Svevia som försöken med sopsaltare bedrevs. Därför borde det rimligtvis finnas tjänstemän på trafikkontoret som har etablerade kanaler till Svevia och möjligheter att påskynda bortforslingen av betongblocken. Ett företag som placerar betongblock i cykelbanor har iaf enligt mig vissa trovärdighetsproblem med att ta hand om cyklisters framkomlighet vilket bör vara ett rimligt krav om man tex håller på med snöröjning av GC-banor.
Ironiskt nog finns det en bild ifrån ett prinsessbröllop där en Svevia anställd har en tröja med texten ”Till vardags ser vi till att alla kommer fram, Den 19 juni ser vi till att två personer gör det ” Svevia verkar inte räkna in cyklister i gruppen alla.
Det är knappast politikerna som flyttar betongsuggor och sanerar klotter. Det är tjänstemännens ansvar. Det är snarast där skon klämmer. Den politiska ledningen kan fatta hur fina beslut som helst när det täller strategier, men har man en tjänstemannakår som gör tvärt om, ja då kommer det aldrig att funka. Ni som tror att cykelvardagen blir bättre vid ett vänsterstyre bör snarare tänka om. Hacka på tjänstemannakåren vad det gäller genomförandetistället.
Det är fortfarande politikerna som är ansvariga samt tillsätter de politiska tjänstemännen.
Jag är ganska saker att politikerna har ingenting att göra med anstallning av tjänstemännen. Om du vill vara ansvarig själv och har ratt utbildning det är bara att ansöka: http://jobbistan.stockholm.se/External/OJCustomer3/Assignmentview.aspx?guidgroup=55f32d98-2ca3-49c8-9bda-6fb1b9b66bbf&guid=5E9D8907-0715-4ECA-805E-9B8F8177B79F
Till råga på allt är hon dålig på svenska… särskriver, huvvaligen!
Efter andra världskriget delades Berlin delades upp i fyra zoner: amerikanska, brittiska, franska och sovjetiska zonen. Frågan är om Stockholm delades upp på liknande sätt vid Obamabesöket när man kallade in poliser från hela landet. Det skulle i så fall förklara varför kanske Värmlandspolisen glömde att städa upp efter sig.
Har jag fattat det rätt nu? Det är polisens ansvar att ställa dit och ta bort suggorna? Med andra ord borde det vara polisen som beställt och betalat det hela. Varför är då Stockholms kommun och klottersanerar på egendom som kommunen verken äger eller hyr?
Exakt.
Har de tagit bort texten/klottret på stenarna men inte flyttat dem?
Så om jag sätter ut lite betong här och var på stan, så kommer de att stå kvar i all evighet? http://t.co/9ofP32YwFj #ullateardownthiswall
@velonoir @KristerIsaksson @Cyklistbloggen @IGchefen Bara ett välmenande råd att höra av sig till rätt instans.
@YB_Sodermalm @velonoir @Cyklistbloggen @IGchefen @polisen_sthlm Du menar att JAG ska göra det, förstår jag rätt?
@KristerIsaksson @YB_Sodermalm @Cyklistbloggen @IGchefen alla skyller ifrån sig, ingen tar ansvar. Välkommen till 2013
@KristerIsaksson @velonoir @Cyklistbloggen @IGchefen Skulle i sådant fall vända mig till @polisen_sthlm . De har övergripande kontroll
@YB_Sodermalm @velonoir @Cyklistbloggen @IGchefen Jag är bara intresserad av resultat, jag vet inte vem, det vet ni. Lös det.
@KristerIsaksson @velonoir @Cyklistbloggen Det är knappast hos @IGchefen det brustit. Högre upp i sådant fall. Kommunikationsbrist.
@velonoir @Cyklistbloggen Det är riktigt. Dock så flyttar inte vi betongsuggor. Det gör andra aktörer.
@velonoir @YB_Sodermalm @Cyklistbloggen @YB_Norrmalm >så då få vi väl se om det HÄNDER något! Ping @IGchefen
@velonoir @YB_Sodermalm @Cyklistbloggen @YB_Norrmalm Just pratat med ledningscentralen, det var upplyftande, nu skrivit en händelserapport>
@YB_Sodermalm @Cyklistbloggen @YB_Norrmalm gissningsvis? Ni vet inte
@YB_Sodermalm @Cyklistbloggen @YB_Norrmalm Kanske kan sätta fart på dem då…
@Cyklistbloggen @YB_Norrmalm Det är ett uppdrag som utgått till svevia gissningsvis.
Jo, visst så är det Polisens roll att plocka bort det som stör trafiken.
Men vad ska de göra med det? Åka och slänga?
Är det inte bättre om de som har lagt det där kommer och hämtar?
Det är tydligen polisen som har lagt det där.
Okej, tack för upplysningen. Ja då är det ännu mer Polisens arbete. De har dock säkerligen ej lika stor bemanning nu som under besöket. Så det där blir nog att ligga ett tag.
Kommer ihåg när jag ringde polisen om en bil som hade parkerats diket och del utav körfältet. Det tog två veckor innan bilen var flyttades. Anledningen var att det inte bedömdes vara trafikvarligt. Ja, det gick ju att komma förbi, om man ej hade möte.
RT @Cyklistbloggen: Med vad säger polisen? http://t.co/9RXcno0snh (ping @polisen_sthlm)
Ja, vad säger polisen? Ping @YB_Sodermalm @YB_Norrmalm http://t.co/LgjSgqNOZZ
RT @cykelbloggar: Cyklistbloggen: Med vad säger polisen? http://t.co/rwsWIjqLpF @Cyklistbloggen
RT @Cyklistbloggen: Med vad säger polisen? http://t.co/9RXcno0snh (ping @polisen_sthlm)
Cyklistbloggen: Med vad säger polisen? http://t.co/rwsWIjqLpF @Cyklistbloggen