EDIT:
Stopp och belägg! Lunds gatuchef meddelar på Twitter att stolpen kommer att flyttas:
”Vår entreprenör ska flytta stolpen. Var den exakt placeras är inte klart, beror på de ev ledningar som finns under. OK?”
Tidsplanen ska vara en till två veckor.
Vi ställde för några dagar sedan frågan ”Varför tycker egentligen cyklister att de prioriteras dåligt i trafiken” I texten skrev jag så här om ett fall i Lund:
Och apropå plåtskador så krävs det att en cyklist får kindbenet intryckt för att trafikplanerarna i Lund ska komma på tanken att det är en dum idé att placera en stolpe mitt i körbanan:
– Vi kan nu konstatera att den är olyckligt placerad, säger Håkan Lockby, gatuchef i Lunds kommun.
Hur tänkte ni när ni lät lyktstolpen vara kvar mitt på cykelvägen, dessutom skymd av busskuren?
– Vi har gjort vårt bästa här och har gjort den bedömningen att det inte var någon fara.
Men den står ju mitt i vägen för cyklisterna?
– Jo, vi har gjort en felbedömning. Men det är ett mänskligt misstag som vi nu ska försöka åtgärda.
Nu har Lunds styrande tagit ett kraftfullt grepp för att ordna faran. Kolla. Så här såg det ut innan:
Visa större karta
Och så här ser det ut nu:
Ser ni? Två magnifika remsor reflextejp alltså. Kirrat. Och så billigt det blev! Så satsar Lund på säkerhet för cyklister – om det inte vore så sorgligt skulle man skratta.
@emmaberginger @malmolund @HLockby @svenssonsmith @Cyklistbloggen Ni kan också kontakta @larsstromgren som säkert vill ta fram #cykelappLund
Det är kanske dags för kommunen att öppna felanmälan via twitter? 🙂 Trevlig helg! @malmolund @HLockby @svenssonsmith @Cyklistbloggen
Inlägget uppdaterat efter att Lunds gatuchef hört av sig.
Inte dåligt att man sett till att faktiskt markera stolpen trots att den ska flyttas. Men, vi får ju se hur lång tid det tar innan det faktiskt blir flytt 😉
Eller hur! Jag frågade efter en tidsplan, men har inte hört något än.
Bra av kommunen, men varför inte meddela samma sak till SDS som en uppföljning till artikeln om olyckan? Eller krävs det en ”storm på sociala medier” för att beslut ska fattas?
@HLockby @svenssonsmith @emmaberginger @Cyklistbloggen Precis det svaret jag ville ha Håkan! Det sprider jag vidare.
Det är väldigt svårt att inte bli osakligt sarkastisk och spydig.
”Vi har gjort vårt bästa…”
Är det ert bästa? Kanske ni borde söka något annat, mindre intellektuellt krävande, jobb, om ni helt enkelt inte är duktigare än såhär?
Det finns fler på samma tema.
Det är bara några kilometer till LTH, där man bland annat utbildar civilingenjörer med inriktning på Trafikplanering.
@malmolund @svenssonsmith @emmaberginger @Cyklistbloggen Hade du kollat med mig kunde jag berättat att vi beställt flyttning av stolpen.
Det som skrämmer mig mest i det här är nog att Lund anses som en av Sveriges mer cykelvänliga städer (vilket så klart kan ifrågasättas). Hur i hela världen ser det då ut i resten av Sverige? Hua!
Det är sämre i resten av landet, helt enkelt.
Nja, Lunds Kommun är av en åsikten. Det finns väl ingen som faktiskt cyklar i Lund som håller med?
Jag var själv student i stan i 9 år, och skrattade gott runt millenieskiftet när kommunen på eget begåv satte upp skyltar med texten ”Årets Cykelstad” eller hur det nu stod.
Varje gång någon påstår att Lund _inte_ skulle vara en av Sveriges bästa cykelstäder (eller den bästa cykelstaden) så brukar jag fråga vilken som skulle vara bättre. Malmö, eller vad? (Jag misstänker att det är som när folk påstår att Lunds stadskärna är stendöd: den som påstår det har uppenbarligen inte varit utanför Lund, eller i vart fall inte någon annan stans än Malmö.)
Nu var det rätt många år sedan jag cyklade regelbundet i Skåne, men när jag gjorde det, sopade Malmö banan kliniskt ren med Lund på alla plan.
Då ska man tänka på att hälften av Lunds invånare är studenter som gjort sig kända blandannat för sitt cyklande.
Men det får väl kanske sägas vara en hyfsat subjektiv uppfattning.
Och om man bortser från Malmö, då?
Skillnaden mellan Lund och Malmö är väl att om man gillar helt separerad cykelinfrastruktur så föredrar man Malmö (och cyklar på trottoaren om separat cykelväg saknas, dvs. längs de flesta gator) och om man gillar att betraktas som fordonsförare och inte som behjulad fotgängare så föredrar man Lund.
Lund är Sveriges tätaste stad i sin storlek (= kortast cykelavstånd), den enda staden i Sverige som konsekvent bygger cykelbana på båda sidor om gatan och den enda staden där hela innerstaden är lågfartsområde med begränsad biltrafik. Det räcker i mina ögon långt.
… ända tills man varit över till andra sidan sundet och cyklat. Jämfört med verkligen bra cykelinfrastruktur är Lund ingen höjdare. Men ska man bara jämföra med städer inom landet så står väl sig Lund hyfsat.
Gäller det Sveriges bästa cykelstäder så tycker jag att det är självklart att man bara jämför städer inom Sverige.
Visst, ska man strikt så är det så. Däremot om man bor i den här delen av landet så känns det dumt att blunda för vad som finns på andra sidan sundet även om man på denna sida pölen kanske är på topp. Bättre att jämföra med de som faktiskt är mycket bättre och arbeta sig dit än att slå sig för bröstet om att man är bäst då man är enda tävlande (för övrigt tycker jag att Malmö nog är lite vassare än Lund då det kommer till cykelinfra).
Cyklistbloggen: Kraftfull insats för cykelsäkerhet i Lund http://t.co/42RWOxZe5v @Cyklistbloggen
Fram med vinkelslipen!
@emmaberginger @svenssonsmith @HLockby @Cyklistbloggen Jepp, men därmed inte sagt att detta var en bra lösning. 😉
@malmolund @svenssonsmith @HLockby @Cyklistbloggen Ja, det får en att fundera på hur illa ställt det är med andra städer…
@emmaberginger @svenssonsmith @HLockby @Cyklistbloggen Mest sorgligt är väl att Lund då anses som en av de mest ”cykelvänliga” städerna. 🙁
@malmolund @svenssonsmith @HLockby @Cyklistbloggen Auch var ordet! Det finns mkt som behöver göras för säkrare cykeltrafikmiljö! #lundpol
@lundskommun Ni får faktiskt förklara er. Skojar ni eller??? Kindbenet intryckt och ni gör knappt någonting. Allvar?http://t.co/eSUPtvpswW
Auch! @svenssonsmith @emmaberginger @HLockby RT @Cyklistbloggen Kraftfull insats för cykelsäkerhet i Lund: http://t.co/9qZzcqCuSY #cykla
@Cyklistbloggen Det sägs att ett gott skratt förlänger livet, kommer nog leva minst ett halvår till på denna förbättring av cykelsäkerheten!
Vilket skämt, är det ens en styrbredd mellan skiljelinjen för G & C och stolpen? Det finns dessvärre fler exempel i Lund där kommunen försett busshållplatser en stor, skymmande & skrymmande väntkur mitt i GC-vägen på cyklisternas bekostnad.
Som några stenkast bort på Råbyvägen 35/37, jämför t.ex. http://tinyurl.com/qa8tqsp med den bifogade bilden som togs igår
Detta är alltså hur ”cykelstaden” Lund prioriterar cyklister vs kollektivtrafik.
Just Råbyvägen är i och för sig en sträcka där många som cyklar söderut använder körbanan, något som t.o.m. är påbjudet i utformningen av trafikmiljön uppe vid Södra vägen, där man som cyklist söderut släpps ut i körbanan några tiotal meter söder om cirkulationen: https://www.google.se/maps?ll=55.695784,13.203131&spn=0.001055,0.003291&cbp=12,137.6,,0,18.61&layer=c&panoid=5qMvDSk4pi3GgQzuieidxg&cbll=55.695793,13.203041&t=m&z=19
Frågan är bara om det skulle hålla att hänvisa till en dumt utformad busshållplats längre ner på gatan om polisen skulle ifrågasätta varför man inte använder (den enda) cykelbanan på östra sidan?
Japp, så ser det ut vid Södra Vägen – men kommer man från Gullregnsgatan http://tinyurl.com/p7by642 så ser är det skyltat mot Stora Råby på GC-vägen vilket implicerar att det är där man borde cykla. Eländig lösning det där med att bara dra cykelbana på ena sidan vägen.
Frågan är om det, från det hållet man kommer, är skyltat om ”påbjuden cykelväg”? Jag har en sådan sträcka på vägen till jobbet, där det visserligen FINNS en cykelbana på andra sidan vägen, men jag passerar ingen skylt som uppmanar mig att använda den. Då kan jag ju rimligtvis, ur ett juridiskt perspektiv, inte heller förväntas veta om dess existens?
Kikade närmare på skyltningen vid Södra Vägen och det är påbjuden cykelbana även norrifrån, så i detta fallet är det rätt tydligt vad som juridiskt gäller.
Japp, så ser det ut vid Södra Vägen – men kommer man från Gullregnsgatan http://tinyurl.com/p7by642 så ser är det skyltat mot Stora Råby på GC-vägen vilket implicerar att det är där man borde cykla. Eländig lösning det där med att bara dra cykelbana på ena sidan vägen.
Visst, så säger lagen, men Lunds kommun har uppenbarligen tänkt att cyklister söderut (på Råbyvägens västra sida) ändå ska fortsätta söderut i körbanan, annars hade man inte lett södergående cykelbana över på östra sidan av Råbyvägen i stället för ut i körbanan. Jag cyklade där idag och när jag var på norrgående så cyklade de södergående cyklister jag mötte på körbanan (i högertrafik) och inte på cykelbanan.
De flesta av Lunds cyklister är pragmatiska i det här hänseendet: på de få ställen där cykelbana saknas på ena sidan av gatan (t.ex. på Råbyvägen och på Gyllenkroks allé) så cyklar man i körbanan. Det verkar vara normalt för lundacyklisten att hålla sig till högertrafik även i de fall det rent formellt skulle vara ett lagbrott.
Ja, ett cykelfält söderut skulle vara bra tills vidare. Den dagen man får tummen ur arslet och bygger cykelbana (läs: separerad gång- och cykelbana) även på västra sidan så är i alla fall underfarten under motorvägen förberedd för det: http://goo.gl/maps/n4cjl
Du missar poängen; Att de cyklister som följer skyltning och trafikregler ”belönas” med trafikfarliga situationen som bloggpostens stolpe mitt i cykelbanan, mitt exempel med busskurer och andra korkade lösningar.
Är det värdigt ”Sveriges bästa cykelstad”?
”Sveriges minst usla cykelstad?”
Vad ska man säga? Man blir bara helt paff och börjar nästan undrar varför man inte säljer cykeln och köper en bil.